Hjälp med uppgradering av grafikkort (har 7870K APU) samt ny cpu-kylare

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering av grafikkort (har 7870K APU) samt ny cpu-kylare

Köpte in inkomplett dator som jag hade tänkt att min grabb skulle spela på. Den är helt ok som den är nu. Följande sitter i:
Gigabyte Mobo ac wifi (A88X FM2+) mitx
A10 7870k APU
4 gigabyte ram
500w super flower fanless passiv
Cooler Master 130 elite
256 toshiba ssd.
Ska skicka i:Crucial BallistixSport 2x4GB 1600MHz
Och så den stora frågan: Skulle gärna förstärka grafiken. Vad jag har förstått så måste jag ha något som kan arbeta ihop med APU´n. Det går alltså inte att helt ersätta den med ett grafikkort utan jag måste köra crossfire med ett kort som har liknande prestanda som apu´n?
Behöver då ett lågprofil vilket gör utvalet lite begränsat.
Funderar på den här: http://www.tradera.com/item/341372/202889790/asus-radeon-r7-2...-
Skulle det funka? Eller finns det något annat som skulle vara bättre?
Förhöjer det grafiken så pass bra att det är värt att göra det?
Funkar crossfire bra?
Är det enkelt att konfigurera?
Vad skall jag tänka på?
Hoppas på lite vägledning av vårt duktiga och hjälpsamma folk här på SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Köpte in inkomplett dator som jag hade tänkt att min grabb skulle splea på. Den är helt ok som den är nu. Följande sitter i:
Gigabyte Mobo ac wifi (A88X FM2+) mitx
A10 7870k APU
4 gigabyte ram
500w super flower fanless passiv
Cooler Master 130 elite
240 toshiba ssd.
Ska skicka i:Crucial BallistixSport 2x4GB 1600MHz
Och så den stora frågan: Skulle gärna förstärka grafiken. Vad jag har förstått så måste jag ha något som kan arbeta ihop med APU´n. Det går alltså inte att helt ersätta den med ett grafikkort utan jag måste köra crossfire med ett kort som har liknande prestanda som apu´n?
Behöver då ett lågprofil vilket gör utvalet lite begränsat.
Funderar på den här: http://www.tradera.com/item/341372/202889790/asus-radeon-r7-2...-
Skulle det funka? Eller finns det något annat som skulle vara bättre?
Förhöjer det grafiken så pass bra att det är värt att göra det?
Funkar crossfire bra?
Är det enkelt att konfigurera?
Vad skall jag tänka på?
Hoppas på lite vägledning av vårt duktiga och hjälpsamma folk här på SC.

En APU som te.x 7870K tar väldigt mycket nytta av mer och snabbare minnen. Desto mer desto bättre.

CF borde fungera

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja just det ja.... Skulle behöva en annan processkylare då den jag har väsnas utav bara helvete (stock) . Behöver något som funkar med standardfästen då det är förbaskat trångt i chassit att lossa mb och jag helst vill undvika det. Har svårt att hitta något lämpligt hos dom vanliga elektronik nasarna på nätet. Någon som känner till någon speciell kylare eller speciell nasare med bra sortiment? Socket fm2+ och apu a10 7870k.

Permalänk
Skrivet av franz4:

Ja just det ja.... Skulle behöva en annan processkylare då den jag har väsnas utav bara helvete (stock) . Behöver något som funkar med standardfästen då det är förbaskat trångt i chassit att lossa mb och jag helst vill undvika det. Har svårt att hitta något lämpligt hos dom vanliga elektronik nasarna på nätet. Någon som känner till någon speciell kylare eller speciell nasare med bra sortiment? Socket fm2+ och apu a10 7870k.

du får nog bita i de sura äpplet å plocka ur rubbet verkar knappt finnas kylare öht som använder sig av amd´s orginalfäste de få jag hittat som gör det är mer eller mindre kloner på stockkylaren dvs kommer troligen inte bli någon skillnad öht att byta till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Vad jag har förstått så måste jag ha något som kan arbeta ihop med APU´n. Det går alltså inte att helt ersätta den med ett grafikkort utan jag måste köra crossfire med ett kort som har liknande prestanda som apu´n?

Det är felaktigt. Det går utmärkt att ersätta grafikdelen i processorn mot ett diskret grafikkort av valfri modell.

Att köra crossfire med ett till grafikkort motsvarande det du har i processorn idag är nog dumt. Det verkar vara motsvarande ett R7 250 som dessutom har DDR3 i APU-fallet.

Är det så illa att behöva byta chassi med? Då får du plats med ett "riktigt" grafikkort och en tystare kylare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av franz4:

Och så den stora frågan: Skulle gärna förstärka grafiken. Vad jag har förstått så måste jag ha något som kan arbeta ihop med APU´n. Det går alltså inte att helt ersätta den med ett grafikkort utan jag måste köra crossfire med ett kort som har liknande prestanda som apu´n?

Var har du hört detta? Så är det inte alls. Tvärtom är en sådan CF-setup det sista jag skulle rekommendera. Köp bara ett vanligt grafikkort (i en rimlig prisklass med hänsyn till resten av datorn) och stäng av iGPU:n i BIOS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får nog bita i de sura äpplet å plocka ur rubbet verkar knappt finnas kylare öht som använder sig av amd´s orginalfäste de få jag hittat som gör det är mer eller mindre kloner på stockkylaren dvs kommer troligen inte bli någon skillnad öht att byta till.

Jovisst. Men det är jag medveten om. Det är inte kylning jag är ute efter. Det är ljudet. Har haft många datorer men aldrig någon där fläkten fört ett så gruvligt oväsen.

Permalänk
Skrivet av franz4:

Jovisst. Men det är jag medveten om. Det är inte kylning jag är ute efter. Det är ljudet. Har haft många datorer men aldrig någon där fläkten fört ett så gruvligt oväsen.

vad ligger du på för temperaturer då? (vid last, idle är helt ointressant)

med liten/dålig kylare måste fläkten varva mer för att flytta bort värmen fortare vilket höjer ljudnivån och stockkylaren verkar ju va rätt högljudd 43db vid 3300rpm såg ja i nått klipp där de mätte upp den dvs som en något tystare diskmaskin vid 100% fläktvarv.

du har ju som alternativ att gettomodda dit en fläkt med större diameter på stockkylflänsen vilket borde få ner ljudnivån lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ligger du på för temperaturer då? (vid last, idle är helt ointressant)

med liten/dålig kylare måste fläkten varva mer för att flytta bort värmen fortare vilket höjer ljudnivån och stockkylaren verkar ju va rätt högljudd 43db vid 3300rpm såg ja i nått klipp där de mätte upp den dvs som en något tystare diskmaskin vid 100% fläktvarv.

du har ju som alternativ att gettomodda dit en fläkt med större diameter på stockkylflänsen vilket borde få ner ljudnivån lite.

40 idle och 65-70 vid spel.Gettomodda? Underbart uttryck!

Permalänk
Medlem

@franz4:

hej, du kan köra vilket kort du vill egentligen men eftersom du redan har processorn kan den mest kostnadseffektiva lösningen bli att köra CF med ett kompatibelt AMD grafikkort, tänk även på (som tidigare nämnt) att AMD APU's drar mycket nytta av snabba ramminnen.

ett lagom kort som inte är så dyrt begagnade kan annars vara 750 ti, gtx 670, hd 7950 etc

lycka till

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av franz4:

40 idle och 65-70 vid spel.Gettomodda? Underbart uttryck!

gettomodda = uttryck ofta använt när man modifierar något med buntband, silvertejp, eller annat sätt som inte är tänkt att det ska vara men som ev kan fungera över förväntan.

t.ex

dock är den inte 100% genomförd utan bara en bild på hur det kan se ut men ett par buntband runt kylaren som håller fläktarna så skulle den vara 100% getto.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

AMD Crossfire APU + ett kort som är kompatibelt är en bra lösning, jag har själv prövat det och det fungerar väldigt bra. Om du ökar ditt RAM minne till 8GB får du en markant skillnad.

Detta rekommenderar jag; http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185882-xfx_ra...

Minnen till; https://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Kylare som fungerar; http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/169221-noctua...

OBS!! Måste ha lågprofil RAM med denna kylare. Den jag länkade är LP.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gettomodda = uttryck ofta använt när man modifierar något med buntband, silvertejp, eller annat sätt som inte är tänkt att det ska vara men som ev kan fungera över förväntan.

t.ex
http://i63.tinypic.com/11t6d04.jpg

dock är den inte 100% genomförd utan bara en bild på hur det kan se ut men ett par buntband runt kylaren som håller fläktarna så skulle den vara 100% getto.

Jo jag förstod vad du menade men....underbart uttryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD Crossfire APU + ett kort som är kompatibelt är en bra lösning, jag har själv prövat det och det fungerar väldigt bra. Om du ökar ditt RAM minne till 8GB får du en markant skillnad.

Detta rekommenderar jag; http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185882-xfx_ra...

Minnen till; https://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Kylare som fungerar; http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/169221-noctua...

OBS!! Måste ha lågprofil RAM med denna kylare. Den jag länkade är LP.

MVH

Dom minnerna har jag redan beställt.Idag.Så där var jag tydligen rätt ute. Kylaren är en som jag måste montera med fäste på undersida? Vill undvika det då det är förbaskat trångt i chassit och jag kanske inte har världens flinkaste fingrar. Har monterat en och annan kylare på det viset men då har jag haft gott oom utrymme. Tack för tipsen! Ska kika lite på grafikkort nu...En fråga, hur mycket påverkas prestandan av att köra dubbelt?

Permalänk
Medlem

@franz4:

Skalningen är nästintill 95% i dom titlar som stödjer Dual graphics ( AMDs varumärke för APU + GPU ), vilket dom flesta moderna större spel gör efter 1-3 månader.

Du får avsevärt bättre prestanda, ex här;

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@franz4:

Skalningen är nästintill 95% i dom titlar som stödjer Dual graphics ( AMDs varumärke för APU + GPU ), vilket dom flesta moderna större spel gör efter 1-3 månader.

Du får avsevärt bättre prestanda, ex här;

UGx6lhZ2H8E

fQOVUA2xMmc

MVH

Jag tackar för hjälpen. Ställer in cf/ dual graphics gör jag via catalyst eller behöver jag ställa in i bios?500w psu räcker?

Permalänk
Medlem

Beroende på hur länge du orkar vänta så kommer det nya grafikkort inom två månader. Polaris 11 är kodnamnet för den nya budgetklassen som verkar prestera riktigt bra med dagens mått mätt. Ska bli otroligt svalt och kylas passivt också.

Permalänk
Medlem

Invänta dom nya generationerna och se vilket som passar, det lär ske rätt så stora förändringar med ny teknik och allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@franz4:

Det gör du i AMD / Crimson panelen, det skall upptäckas automatiskt, men det gäller att du kontrollerar för säkerhets skull.

500W är fullt tillräckligt för Dual Graphics.

Du kommer få en bra skillnad.

Alternativet är att köpa ett singelkort, ex. ett Geforce GTX 750Ti.

https://www.inet.se/produkt/5415049/msi-geforce-gtx-750-ti-1g...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

@franz4 *Rubrik förtydligad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

@franz4: Köp ett par snabbare minnen i 2133/2400MHz, vilket är tänkt att användas med AMD`s APU modeller. Överväg ett nytt chassi, förslagsvis en modell som stödjer tornkylar modeller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|