Permalänk
Medlem

Focusrite Saffire Pro 24

Tjenare!

Hittade ett Focusrite Saffire Pro 24 på en loppis för 10 kronor, slog självklart till direkt. Han som sålde det såg ganska "icke teknikintresserad" ut, och han sade att han inte visste om det fungerar. Inga sladdar el. dyl. följde med.

På baksidan står det att man behöver en DC 12V-kabel, det skall jag leta fram ur mina gömmor.

Nu till frågan; om "audio-interfacet" fungerar, hur skall jag koppla detta till min dator? Ni ser mina specs i signaturen. Är helt noob på detta med ljud, så skulle gärna ta emot tips. Skall köpa en mikrofon till det hela, är Röde NT1-A en bra mikrofon?

Tack på förhand,

John

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Saffire Pro är ganska nice kort. Kar använt kort från den serien innan.
Det är ett firewire kort så du behöver firewire för att kunna använda det.

Röde Nt1a är en riktigt bra mick i sin prisklass. Huruvida den är bra för dig beror helt på vad du ska använda den till.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

@Läkarn: Okej, nu ett år senare är det dags att ta i det hela. Kan man koppla det via optisk kabel till datorn?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Seziuo: Det skulle jag inte tro. Den optiska på det kortet är en input bara, ofta använd för att få till fler inputs via en AD/DA konverterare.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

@Läkarn: Det finns en SP DIF out och en in, https://us.focusrite.com/firewire-audio-interfaces/saffire-pr...

Ingen aning om detta, försöker att hitta möjligheter utan att behöva köpa ett FireWire-kort från Amazon för typ 8£.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14