Dator ~ 25 k budget VR kompatibel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Dator ~ 25 k budget VR kompatibel

Hej!

Har planerat att införskaffa mig en ny dator. Användingsområdena innefattar spel och mindre videoredigering samt framtida VR kompabilitet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349987/18-04-2016

Jag har ett gtx 780 som jag tänkt ta från min gamla dator samt 2 st SSD:er och ett ljudkort. I framtiden hade jag tänkt investera i ett pascal kort x80 ti(?). Det jag undrar är om ni har något råd angående val av moderkort samt synpunkter på det jag har satt ihop.

Väldigt tacksam för råd och hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Robin Bergström:

Hej!

Har planerat att införskaffa mig en ny dator. Användingsområdena innefattar spel och mindre videoredigering samt framtida VR kompabilitet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9349987/18-04-2016

Jag har ett gtx 780 som jag tänkt ta från min gamla dator samt 2 st SSD:er och ett ljudkort. I framtiden hade jag tänkt investera i ett pascal kort x80 ti(?). Det jag undrar är om ni har något råd angående val av moderkort samt synpunkter på det jag har satt ihop.

Väldigt tacksam för råd och hjälp.

Define R5 känns lite på gränsen till dumt att köpa nu, då jag misstänker en update i den linjen chassin relativt snart, satsa på ett modernare chassi med bra luftflöde, typ ett Define S, Phanteks chassi, eller liknande. Du har inte plockat någon CPU kylare heller (Det ingår ingen till 6700K) Satsa på en stor tornkylare, eller någon All-in-one vattenkylare. Såg kylaren nu, sorry.

Jag tycker också du ska bygga datorn själv, då det är kul, lärorikt, enkelt, och känslan när man byggt sitt egna system är svårslagen och kommer leva med dig resten av tiden med datorn. Jag kanske t.om hade satsat på 32GB RAM med din budget.

Fimpa DVD-brännaren också, det är ett dött format som knapp aldrig används, mekaniska stora tunga komponenter som för massa oljud är knappast något välkommet i ett Q2 2016 bygge, däräv tycker jag även du ska sumpa hårddisken helt. Och satsa på SSD lagring helt och hållet.

Ett ljudkort i dag i en dator är enbart till entusiaster eller i regel kräsna hörlursanvändare enligt mig, det inbyggda ljudet i ett moderkort i 2000 kronors klassen är bra nog. Du kan absolut inkludera det om du har ett som ligger och skräpar, men förvänta dig inga mirakel om det inte är ett rätt påkostat kort och du sitter på bra kannor.

Och glöm inte den här!

Pågående projekt | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 Limited Edition
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
LqdFntsy | Vattenkylning på budget med soft-tubing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Härligt bygge! som ovanstående skriver så hoppas jag du ska bygga den själv ! lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Detta har jag satt ihop efter din förra lista, där har jag lagt till en SSD på 500 GB tycker jag är en bra start för system och spel. Skulle det inte räcka kan du alltid köpa en extra vanlig hårddisk.

Sedan tycker jag nu när du har valt en i7 ska man inte glömma en bra kylning, jämfört med vissa luft kylare tycker jag dock en vattenkylningskit är lätt installerat.

För chassiet har jag valt 400C med öppningsbar glaspanel, nu när hårdvara bli allt mer finare i design ska man klart visa upp detta. Då detta chassiet är väldig lättbyggd, kolla Jonas senaste recension med denna chassit

Moderkort valde jag ett annat, då det är inte fel med svart och röd bygge. Med denna moderkort har med mer möjlighet att styra hur din bygge ska ser ut, fortfarande med likvärdig funktion men till bättre pris.

Allt detta är delar jag skulle har valt till mitt egen bygg, så hoppas jag du väljer att bygga detta själv. För detta är mer lärorikt vad du tror, och va inte rädd då det finns alltid tutorial över nätet för hur man sätter ihop en dator.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ggalaxyy:

Define R5 känns lite på gränsen till dumt att köpa nu, då jag misstänker en update i den linjen chassin relativt snart, satsa på ett modernare chassi med bra luftflöde, typ ett Define S, Phanteks chassi, eller liknande. Du har inte plockat någon CPU kylare heller (Det ingår ingen till 6700K) Satsa på en stor tornkylare, eller någon All-in-one vattenkylare. Såg kylaren nu, sorry.

Jag tycker också du ska bygga datorn själv, då det är kul, lärorikt, enkelt, och känslan när man byggt sitt egna system är svårslagen och kommer leva med dig resten av tiden med datorn. Jag kanske t.om hade satsat på 32GB RAM med din budget.

Fimpa DVD-brännaren också, det är ett dött format som knapp aldrig används, mekaniska stora tunga komponenter som för massa oljud är knappast något välkommet i ett Q2 2016 bygge, däräv tycker jag även du ska sumpa hårddisken helt. Och satsa på SSD lagring helt och hållet.

Ett ljudkort i dag i en dator är enbart till entusiaster eller i regel kräsna hörlursanvändare enligt mig, det inbyggda ljudet i ett moderkort i 2000 kronors klassen är bra nog. Du kan absolut inkludera det om du har ett som ligger och skräpar, men förvänta dig inga mirakel om det inte är ett rätt påkostat kort och du sitter på bra kannor.

Och glöm inte den här!

Man tackar för det snabba och välskrivna svaret. Gör nog som du säger och skippar CD läsare då jag inte använt min på några år. Byter chassi till Define S och tar bort en noctua fläkt så jag bara har en kvar som jag tänkt ha i bottnen av datorn (intake) för att skapa lite tryck för att förhoppningsvis minska damm. 3 st 140 mm fläktar borde väl räcka gott o väl.

Bytte ut hårddisken mot en samsung 850 Evo 1 TB. Dags att sluta med mekaniska hårddiskar och endast köra ssd
120 + 250 + 1 TB lär väl räcka eller kanske en 500 är nog?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9352228/19-04-2016

Sen kör vi ett Pascal x10 titan xxx eller vad fan de kommer kalla skiten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Robin Bergström:

Man tackar för det snabba och välskrivna svaret. Gör nog som du säger och skippar CD läsare då jag inte använt min på några år. Byter chassi till Define S och tar bort en noctua fläkt så jag bara har en kvar som jag tänkt ha i bottnen av datorn (intake) för att skapa lite tryck för att förhoppningsvis minska damm. 3 st 140 mm fläktar borde väl räcka gott o väl.

Bytte ut hårddisken mot en samsung 850 Evo 1 TB. Dags att sluta med mekaniska hårddiskar och endast köra ssd
120 + 250 + 1 TB lär väl räcka eller kanske en 500 är nog?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9352228/19-04-2016

Nu snackar vi!

edit: bygg datorn själv! Det är jätte lätt och askul! Plus att du tjänar in en hel del pengar på det. Då kan du dra nytta av denna med.

Skrivet av professor-x:

[...]! som ovanstående skriver så hoppas jag du ska bygga den själv ! lycka till

Pågående projekt | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 Limited Edition
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
LqdFntsy | Vattenkylning på budget med soft-tubing.