Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Ska tydligen ha 4.19 TFLOPs om det stämmer. Mer än dubbelt än PS4(1.84 TFLOPs).

36 CUs * 64 (64 SPs per CU) = 2304 SP
2304*2 = 4608 instructions per clock
4604 * 911 Mhz = 4197888000
36 CUs @ 911 Mhz ~ 4.19 TFLOPs

Read more: http://wccftech.com/sony-ps-neo-polaris-gpu-4-19-tflops/#ixzz...

Denna uträkning baseras på GCN generation 1 med PS4. Undrar om generation 4 är effektivare. Menar inte förbrukning utan hur bättre den hanterar IPC.

Så vad du säger är att den har grafikprestandan som ett 280X-290(ej X). "Imponerande..."
Hade de haft detta från början så hade jag nog ansett det vettigt, men idag är det nästan för lite, igen.

Dock, som du säger det kan bli mer om det är senare GCN version, och de kan använda prestandan bättre pga lågnivåkodning. Med tanke på att en 290X klarar VR (tror tom 290 gör det), så lär denna klara VR helt okej då, i teorin iaf.

Skrivet av Pudeln:

Att ha haft denna prestandan vid lansering av PS4 skulle kostat mycket. Allt detta är möjligt pga AMDs kommande produkter. De hade fått dimensionera om hela konsolen med mer kylning och PSU osv om de skulle haft denna prestanda vid release. Och AFAIK så är den gamla PS4an ändå något snabbare än Xbone... så Sony tog ju till lite extra ändå.

Ditt argument är en logisk loop imo. De gör detta nu för att de kan. De som har en PS4 redan har inte förlorat något. De som inte har en PS4 kanske nu funderar på att köpa en.

Alla VR spelen kommer att gå att spela på gamla PS4 men de kommer bli bättre på PS4K.

Man kan inte göra alla glada. Jantelagen ftw.

Problemet är ju att förr har konsolen varit medvetet underdimensionerad och enkel grafik. När PS3an kom så var den överdimensionerad, men den höll också väldigt länge pga det inte var tokig överskattad grafik från dag 1.

Lägg till att både MS och Sony nu satsar mycket mer på grafikkvalitet så hade denna konsol definitivt behövt ha snabbare hårdvara från dag 1, oavsett pris. För vad som har hänt nu är att den har blivit gammal innan den ens nått sin peak, så att säga. Hade den haft mer hårdvara från dag 1 så hade den inte behövts bytas ut redan och känns inte gammal så snabbt.

Så man får välja: Billigare konsol, sämre hårdvara och kortare livslängdscykel, eller dyrare konsol, bättre hårdvara och längre livslängdscykel. Personligen så har jag alltid sett konsolen som längre livslängdscykel än PC, och detta är ju varför de har varit intressanta för många. De behöver inte uppgradera, eller byta ut den.

Som det är nu så kan du köpa ett Haswell system från 2013 (eller tom äldre) och ofta få bättre prestanda, bättre livscykel och om du behöver uppgradera så är det kanske lite mer RAM eller ett nytt grafikkort efter några år, och få bättre prestanda ändå. Och jag pratar inte om 15kkr systemet, jag pratar om högst 10kkr system, oftast betydligt lägre om du går till lite äldre delar också. PC delars livscykel är klart bättre idag än för 10 år sedan. Om man nu tänker på att du måste köpa ny konsol varje 2-3 år vs en PC som kan hålla 2x det utan problem så blir inte prisfördelen så stor längre.

Min poäng är att som det ser ut nu, så har PCn börjat ta över konsolens fördelar, på många sätt. Spel fungerar rätt bra oavsett om det är Windows 7 eller Windows 10. Spelen fungerar oavsett om det är ett gammalt 7000 serie/600 serie eller nyare. Butiker som Steam/Origin osv gör det flexibelt och enkelt att ha sina spel och sparningar mm oavsett var man är, med möjligheter att även spela in sin session och andra fördelar som tidigare bara var för vissa konsoler eller special hårdvara på PC (alt fraps som behövde enorm hårdvara).
Hårdvaran blir inte gammal på PC länge, så det gäller att satsa på hållbarhet, men i gengäld så kan du sitta 5+ år med ett system utan problem, där konsolen som ju var så billig nu måste bytas ut för att hänga med.

Permalänk
Medlem

@anon214934: Om du menar att det var billigare så har du väl en poäng.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Tror i framtiden så kommer 3-4 års cyklar på konsol vara standard. AMD har börjat få igång sin semi-custom industri och har rätt kunskap och hårdvara för det segmentet. Det kommer vara billigare för kunden när de vet vilken service, hårdvara och hur deras mjukvara kommer att funka.

Edit. Gjörde en enkel uträkning på 40 miljoner PS4 och att varje PS4 i snitt köper 5 titlar. Det skulle närma sig 300 miljader i intäkter. WOW

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Jävligt trött på detta, jag sa redan från början att den va för slö. Detta är specsen jag hade velat se från direkten. Vilket jäkla skämt mot de som köpte PS4 och xbone bone, fy fan. Sony blev ju brända lite sist de släppte sitt PS3 som va da shissnit, men kostade 6 lök och alla grät blod. Så jag förstår dem lite. Men alla vet ju redan att Sony kommer med bra grejjer i hög kvalité och är schyssta mot sina konsumenter, trust us man... Idag köper folk telefoner för högre pris. VR-kitt för 15k, det skulle fått kosta mer för mig om jag fick bättre stuff än boneX laget.

Så för 3 år sedan skulle man alltså ha presenterat en maskin på över 4 TFLOPs i en låda som ska passa vid TVn och inte vara dyrare än 6000kr?

Vilken planet var du nu från igen?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nu gör Sony något oväntat: Redan efter 3 år lanserar de en ny konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

"Redan efter tre år".

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

@hwasser: Sett historiskt är 3 år väldigt kort tid. Den enda övergången bland de större tillverkarna som ens kommer i närheten är Xbox -> 360 där det var 4 år emellan.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att PS4 släpptes november 2013, den är snart 2,5 år gammal. Bra bit kvar till 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tänk på att PS4 släpptes november 2013, den är snart 2,5 år gammal. Bra bit kvar till 3 år.

Det kommer ju vara 3år sen när Neo släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det kommer ju vara 3år sen när Neo släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Dela med dig av releasedatumet till oss andra.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite vad en sådan maskin går på. Som sagt de som redan har en PS4 kommer att känna sig lite lurade sen borde de ju bli besvikna generellt att det släpps en uppgraderad konsol... är inte hela poängen med konsoler att när man köper en så slipper man uppgradera den och det är därför den skulle vara mer fördelaktig än pc, hmmmm?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Det kommer ju vara 3år sen när Neo släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men det är ett tag kvar iallafall.

Sedan kan man ju undra när dessa planer lades. Ett halvår sedan? Ett år sedan? Alternativt blev Sony så pass imponerad av AMD's Polaris-demo på CES att det hela accelererats. Det verkar ju vara just den kretsen som testades då som ryktet pekar på att kan komma att användas.

Permalänk
Medlem

Lite udda att PC användare hyllar Sony för att uppgradera hårdvaran i en konsol, men konsol-spelare hatar det för att det är "orättvist" mot alla som köpt en PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Man undrar ju lite vad en sådan maskin går på. Som sagt de som redan har en PS4 kommer att känna sig lite lurade sen borde de ju bli besvikna generellt att det släpps en uppgraderad konsol... är inte hela poängen med konsoler att när man köper en så slipper man uppgradera den och det är därför den skulle vara mer fördelaktig än pc, hmmmm?

Man behöver inte uppdatera den här gången heller.

Poängen med konsoler är att spela spel enkelt och billigt. Inget har ändrats på den fronten.

PS4 generationen ska ingenstans och kommer pågå i minst 6 år.

Men vad som har hänt är att konsumenten nu har en VALMÖJLIGHET. Finns cry babies som tycker det är hemskt men vad ska man göra åt det? Finns alltid folk som ser halvfulla glas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant, men det är ett tag kvar iallafall.

Sedan kan man ju undra när dessa planer lades. Ett halvår sedan? Ett år sedan? Alternativt blev Sony så pass imponerad av AMD's Polaris-demo på CES att det hela accelererats. Det verkar ju vara just den kretsen som testades då som ryktet pekar på att kan komma att användas.

Eller 3+ år sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Dela med dig av releasedatumet till oss andra.

Det finns inget men poängen var att det kommer vara runt tre år efter ps4 releasen. Att Neo släpps redan i vår/sommar är väldigt osannolikt.

"Developers have the ability to add Neo support to their existing PlayStation 4 titles coming out in September via a day one patch, while dual base/Neo supported titles are expected to arrive from October onwards. Sony isn't telling developers when the unit will actually launch and states that it's perfectly OK with Neo-compatible titles shipping before the actual hardware. Either the platform holder is playing its cards close to its chest or else the firm itself simply isn't clear when it plans to launch the kit.

Everything about this hardware spec suggests it is indeed running on 14nm processor fabrication technology, and demand for that is set to rocket in Q4 this year. AMD itself will be launching its new graphics technology in the same window, while the demand from mobile phone manufacturers will be immense too. It may well be the case that Sony may not be able to accommodate demand, and may delay as a result. All we know about this from the Neo documents is that prototype development and debugging hardware will be recalled in January, replaced with 'mass produced' units. Historically, this tends to happen on or after launch."

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-sonys-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Man behöver inte uppdatera den här gången heller.

Poängen med konsoler är att spela spel enkelt och billigt. Inget har ändrats på den fronten.

PS4 generationen ska ingenstans och kommer pågå i minst 6 år.

Men vad som har hänt är att konsumenten nu har en VALMÖJLIGHET. Finns cry babies som tycker det är hemskt men vad ska man göra åt det? Finns alltid folk som ser halvfulla glas...

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte uppgradera en dator heller? Men det är det som är grejen - datorn har alltid stått för valfriheten och konsolerna för en o samma enhet där alla är precis likadana och alla spel fungerar på samma sätt, det är ju en av de mest tilltalande sakerna med en konsol. Sen är det ju inte billigare att spela spel på konsol, var sjutton har du fått det ifrån? Hela idén med konsolerna är ju att tillverkarna drar in kosing på spelen... plus diverse multiplayerfunktioner. Men när det finns en kraftfullare version av konsolen så tror du inte att det kommer att komma exklusiva spel till den kraftfullare modellen med tiden? Det kommer bli splittring... Om det nu kommer VR-exklusiva spel samt att det till xbox 360 och one kom kameraexklusiva spel så kommer det väldigt troligt att komma HD PS4-spel med... och det är då det kommer att bli tjaffs.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Man behöver inte uppgradera en dator heller?

Nej anser man att sin dator duger så behöver man inte uppdatera den nej. Vad nu det har med diskussionen att göra, sa bara att PS4-ägare inte måste uppdatera.

En liten skillnad, om man nu av nån anledning vill blanda in pc i diskussionen, är iofs att på PC har spelen en flytande minimi-rekommendation. För en konsol-generation är minimi-rekommendationen exakt och konstant (och fram tills PS4 Neo dök upp, så hade inte konsumenten ens ett val att göra annat än att exakt följa minimi-rekommendationen ).

Citat:

Men det är det som är grejen - datorn har alltid stått för valfriheten och konsolerna för en o samma enhet där alla är precis likadana och alla spel fungerar på samma sätt, det är ju en av de mest tilltalande sakerna med en konsol.

Ja eller minst tilltalande sakerna med en konsol...beroende på vem du frågar.

Sen innebär inte Neo att PS4 helt plötsligt "blivit en pc" såsom många förhastat har överdrivit. PS4 har gått från 1 till 2 konfigurationer. 2 är ju inte fullständigt o-hanterbart. PC är 100-tals konfigurationer.

Med PS4 finns det iaf, fortfarande, en praktisk möjlighet att en utvecklare har optimerat spelet för DIN burk. Så "grejen" (om det nu är det man anser är grejen med konsol) kvarstår i så fall.

Citat:

Sen är det ju inte billigare att spela spel på konsol, var sjutton har du fått det ifrån? Hela idén med konsolerna är ju att tillverkarna drar in kosing på spelen... plus diverse multiplayerfunktioner.

Så är det, i lång loppet kan konsol bli dyrt men inköps-tröskeln blir iaf för många lägre.

Citat:

Men när det finns en kraftfullare version av konsolen så tror du inte att det kommer att komma exklusiva spel till den kraftfullare modellen med tiden? Det kommer bli splittring...

Allt kan hända och det är fritt att spekulera men om vi istället går på den information som finns, istället för hitte-på info, så är det rent faktiskt så att Neo-specifika titlar ej är tillåtna (och lite överraskande, fr.o.m. oktober, är inte heller vanilla-PS4 specifika titlar tillåtna).

Att specifika tillbehör (som VR och Kinect) som i grunden påverkar hur man designar ett spel ger upphov till exklusiva spel är ju förövrigt inget konstigt. Det innebär inte på långa vägar att det är så att det per automatik måste vara så att det kommer Neo-exklusiva titlar. Neo är mestadels en bitigare GPU och grafik är, som PC-ägare mkt väl vet, ytterst skalbart.

edit: Grafik ja. Det faktum att infon tyder på att det faktiskt är en Polaris 10-variant som är aktuell här tycker jag annars är stora nyheten här. Faktiskt bättre än vad jag, egentligen, vågade hoppas. Ska bli intressant att se vilka skillnader utvecklarna kommer välja att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Ska tydligen ha 4.19 TFLOPs om det stämmer. Mer än dubbelt än PS4(1.84 TFLOPs).

36 CUs * 64 (64 SPs per CU) = 2304 SP
2304*2 = 4608 instructions per clock
4604 * 911 Mhz = 4197888000
36 CUs @ 911 Mhz ~ 4.19 TFLOPs

Read more: http://wccftech.com/sony-ps-neo-polaris-gpu-4-19-tflops/#ixzz...

Denna uträkning baseras på GCN generation 1 med PS4. Undrar om generation 4 är effektivare. Menar inte förbrukning utan hur bättre den hanterar IPC.

Hur kommer det sig att konsolspelare alltid räknar i teraflop osv osv...vad gör dessa siffror ens i verkligheten?! är det 1 extra FPS per tusende TF?! eller vad är det ni vill åstadkomma med dessa siffror?

TFLOPs har nästan inget att göra med spelprestanda...

''Teraflops has little to do with gaming performance because games aren't all that floating point heavy. More important is the ROP's and Texture Units. Look at benchmarks to see how a card performs, you can't just go off raw numbers alone.''

Så varför skryta om en massa siffror som gör 0 i verkligheten...bara försäljningsknep.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Man behöver inte uppdatera den här gången heller.

Poängen med konsoler är att spela spel enkelt och billigt. Inget har ändrats på den fronten.

PS4 generationen ska ingenstans och kommer pågå i minst 6 år.

Men vad som har hänt är att konsumenten nu har en VALMÖJLIGHET. Finns cry babies som tycker det är hemskt men vad ska man göra åt det? Finns alltid folk som ser halvfulla glas...

Skickades från m.sweclockers.com

På de ~6 åren har man ''rått'' spenderat 3000:- bara för att få spela online på konsolerna Så ''billigt'' vettetusan..

Xlive eller PSN+ bredbandräkningen + överprisade spel som oftast är på low/medium@30FPS, dvs man betalar överpris för något man inte får allt för..

Så ekonomiskt sett är inte en konsol så bra investering...

En dator kan man skräddarsy efter sina behov, och man gör så mycket mer med en PC än bara spela.

Ett gammalt 5850 eller GTX480 + en I5 2500K slår ju en PS4'a ganska så mycket..tack vare man kan just ställa in efter behov på PC'n.

En konsol är typ ''alla har det lika dåligt''

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

På de ~6 åren har man ''rått'' spenderat 3000:- bara för att få spela online på konsolerna Så ''billigt'' vettetusan..

Xlive eller PSN+ bredbandräkningen + överprisade spel som oftast är på low/medium@30FPS, dvs man betalar överpris för något man inte får allt för..

Så ekonomiskt sett är inte en konsol så bra investering...

En dator kan man skräddarsy efter sina behov, och man gör så mycket mer med en PC än bara spela.

Ett gammalt 5850 eller GTX480 + en I5 2500K slår ju en PS4'a ganska så mycket..tack vare man kan just ställa in efter behov på PC'n.

En konsol är typ ''alla har det lika dåligt''

Tjaa...jaha?

Svarade på prisbiten ovan men om du tror att mitt inlägg var ett inlägg i pc vs konsol debatten tror du helt enkelt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag äger inte själv något playstation 4, så Neo skulle vara något för mig.
Det är så pass många spel som är endast finns på konsoller som är ej finns på PC.
Dom kommer alltid före PC spel och så finns de då några spel som är portat till Steam-PC men får dock vänta ett tag till dom släpps.
Jag älskar då japanska spel och dom alla typisk konsol spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej anser man att sin dator duger så behöver man inte uppdatera den nej. Vad nu det har med diskussionen att göra, sa bara att PS4-ägare inte måste uppdatera.

Vad det har med diskussionen att göra? Ja motsatsen att man måste uppgradera hela tiden har ju alltid varit ett av konsolfanboysens huvudargument till varför konsolen skulle vara fördelaktigare - att det är en fast kostnad för konsolen och sedan håller den under hela generationen. Nu finns inte den "fördelen" längre och konsolspelarna kan lika väl skaffa sig en pc nu eller? För ärligt talat, detta kanske bara är en uppgradering, men om det går att göra en uppgradering så varför skulle det inte kunna bli fler? De kan ju fortsätta att uppgradera konsolerna ist för att ta fram en helt ny som kostar mer pengar.

Citat:

Ja eller minst tilltalande sakerna med en konsol...beroende på vem du frågar.

De som väljer MELLAN en speldator och konsol och går hem med en konsol brukar använda argumentet "jag slipper iaf uppgradera den" vilket är en fördel. Svensson är bekväm av sig. Att du och jag kan bygga våra egna datorer hör inte hit eftersom vi är en så liten andel av konsolkonsumenterna.

Citat:

Sen innebär inte Neo att PS4 helt plötsligt "blivit en pc" såsom många förhastat har överdrivit. PS4 har gått från 1 till 2 konfigurationer. 2 är ju inte fullständigt o-hanterbart. PC är 100-tals konfigurationer.

Med PS4 finns det iaf, fortfarande, en praktisk möjlighet att en utvecklare har optimerat spelet för DIN burk. Så "grejen" (om det nu är det man anser är grejen med konsol) kvarstår i så fall.

Men de har redan nu öppnat upp med en splittring i en o samma konsol. Visst, 2 versioner kanske inte är mkt men som jag sa tidigare så vad är det som säger att det är den sista? Konsolmarknaden har ändrats rätt så mkt sedan förra generationen och vad är det som säger att konsoler inte kommer att bli uppgraderbara med flera versioner?

Citat:

Så är det, i lång loppet kan konsol bli dyrt men inköps-tröskeln blir iaf för många lägre.

Så är det, konsolspelen kostar alltid mer att köpa in, oavsett om det är ett eller flera. Jag tycker inte att du ska smyga in en jämförelse med att köpa en bra speldator med en konsol på gammal prestanda.

Citat:

Allt kan hända och det är fritt att spekulera men om vi istället går på den information som finns, istället för hitte-på info, så är det rent faktiskt så att Neo-specifika titlar ej är tillåtna (och lite överraskande, fr.o.m. oktober, är inte heller vanilla-PS4 specifika titlar tillåtna).

Det sistnämnda säger ju ingenting, spelutvecklarna måste ju inte fläska på med mer grafik med en redan tight budget om de nu redan har kommit långt med spelet, det är ju bara så att det ska vara kompatibelt, och jag förstår inte varför ett sådant spel inte skulle vara det? Skulle det vara något problem med de redan existerande spelen så fixas det väl lätt med en patch.

Citat:

Att specifika tillbehör (som VR och Kinect) som i grunden påverkar hur man designar ett spel ger upphov till exklusiva spel är ju förövrigt inget konstigt. Det innebär inte på långa vägar att det är så att det per automatik måste vara så att det kommer Neo-exklusiva titlar. Neo är mestadels en bitigare GPU och grafik är, som PC-ägare mkt väl vet, ytterst skalbart.

Men det är ju en uppgradering som påverkar prestandan, det ger mer utrymme för det. Jag vet att det kanske låter som tjöt men jag tänker på de som skaffade sig en ps4 och trodde att de kunde spela alla spelen och allt är najs men nu finns det mer kraft att hämta bara de måste köpa en ny konsol för att kunna få sin maffiga grafik? Kommer de gamla att kunna bytas in?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vad det har med diskussionen att göra? Ja motsatsen att man måste uppgradera hela tiden har ju alltid varit ett av konsolfanboysens huvudargument till varför konsolen skulle vara fördelaktigare - att det är en fast kostnad för konsolen och sedan håller den under hela generationen. Nu finns inte den "fördelen" längre och konsolspelarna kan lika väl skaffa sig en pc nu eller?

Man måste inte uppgradera en pc hela tiden heller så du för alltså en argumentation utifrån ett från början felaktigt argument? Ok...

Ska vi nöja oss med att konstatera att om man inte finner det nödvändigt så behöver man inte uppdatera vare sig sin PC eller sin PS4. Ok?

Samt att den skillnaden Neo gör att konsolägare nu äntligen har ett val, något de (om de ska fortsätta med konsol) saknade tidigare. Att det sen finns stolpskott som tycker inget val är bättre än två val må så vara men det är som det är, det finns alltid de som ser halvtomma glas...

Citat:

Men de har redan nu öppnat upp med en splittring i en o samma konsol. Visst, 2 versioner kanske inte är mkt men som jag sa tidigare så vad är det som säger att det är den sista? Konsolmarknaden har ändrats rätt så mkt sedan förra generationen och vad är det som säger att konsoler inte kommer att bli uppgraderbara med flera versioner?

Du har faktiskt svarat på denna fråga själv. Konsoltillverkarna tjänar inga direkta pengar på konsolerna så varför skulle de slänga bort pengar på (och krångla till det för sina kunder genom) att ta fram nya sådana hela tiden? De släpper bara nya konsoler när de måste.

Vidare, du tar själv upp problem som ny hårdvara kan ge, då är snarare den första frågan du ska ställa, VARFÖR skulle konsoltillverkarna då vara så dumma att de släpper ny hårdvara hela tiden? Svaret är helt enkelt att så dumma är de inte så det kommer helt enkelt inte hända.

Citat:

Så är det, konsolspelen kostar alltid mer att köpa in, oavsett om det är ett eller flera.

Den initialt låga kostnaden är definitivt ett argument för konsoler för många.

Pappa Kent ska köpa nått till lille Jonny så att denne kan spela lite. Han kliver in i Elladan i sina mysbrallor en söndag och ser att koppla-in-och-köra budget gaming datorer kostar kanske vad, 6000-7000 kronor? Bredvid står en hög med Playstations för 3000-4000 kronor. Finns det nån som inbillar sig att denna initiala och direkta prisskillnad aldrig spelar nån roll (och nej, alla pappa Kent känner inte till månadsnotan för PS+ )?

Inte bara det, en fjuttig tusenlapp i skillnad mellan konsol A och konsol B kan ha väldigt stor effekt på försäljningen så hårdvaru-prislappen är definitivt en kärnparameter för konsol. Påstår man nått annat förstår man sig helt enkelt inte på marknaden.

Citat:

Det sistnämnda säger ju ingenting, spelutvecklarna måste ju inte fläska på med mer grafik med en redan tight budget om de nu redan har kommit långt med spelet, det är ju bara så att det ska vara kompatibelt, och jag förstår inte varför ett sådant spel inte skulle vara det? Skulle det vara något problem med de redan existerande spelen så fixas det väl lätt med en patch.

Nej. Att en Neo-konfiguration alltid ska finnas betyder inte att den bara ska vara kompatibel. Neo är redan kompatibel med dagens, "icke-dubbel konfigurerade", PS4-spel. Det är därför du kan stoppa in ett launch-spel i Neo och det bara ska funka.

Vad det betyder är att fr.o.m. oktober så måste de som vill släppa spel till PS4 konfigurera dem för Neo-läget. Vad som händer i detta läget, ijmf med Base-läget (vanilla PS4 läget), kommer förstås variera men det vittnar iaf om att man försöker se till så att Neos extra prestanda aldrig står helt oanvänd.

Men det var som sagt en parantes. Det viktiga är de som vill släppa spel till PS4 måste konfigurera spelen för Base-läget. Neo-exklusivitet är inte tillåtet.

På en lägre nivå funkar det förövrigt så att vanilla och Neo CPU:erna t.o.m. exekverar samma binärer. Det är först på GPU exekveringsnivå de skiljer sig åt där det kan finnas binärer i tre uppsättningar, shared (för båda GPUerna), base (för vanilla-GPU) samt neo (för neo-GPU).

Citat:

Jag vet att det kanske låter som tjöt men jag tänker på de som skaffade sig en ps4 och trodde att de kunde spela alla spelen och allt är najs

De kommer fortfarande kunna spela alla spelen och allt kommer vara mer eller mindre exakt lika najs som om Neo inte hade släppts.

Citat:

men nu finns det mer kraft att hämta bara de måste köpa en ny konsol för att kunna få sin maffiga grafik?

Huh? Den PS4 denne någon köpt kommer inte få mindre maffig grafik bara för att Neo släpps.

Permalänk
Skrivet av hersses:

Men det är ju en uppgradering som påverkar prestandan, det ger mer utrymme för det. Jag vet att det kanske låter som tjöt men jag tänker på de som skaffade sig en ps4 och trodde att de kunde spela alla spelen och allt är najs men nu finns det mer kraft att hämta bara de måste köpa en ny konsol för att kunna få sin maffiga grafik? Kommer de gamla att kunna bytas in?

Förmodligen så kommer utvecklare att fortsätta utveckla för vanliga PS4 ett tag framöver och bara skruva upp grafiken och fps för NEO.
Enda problemet jag ser är att de som köper en PS4 precis innan NEOn kommer ut betalar överpris, ifall NEOn nu kommer kosta $400.
Sen får vi se hur mycket bättre NEon blir. Om den bara kan pumpa ut dubbelt så många fps så är det ju inte så jätte stor skillnad grafiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det förutsätter att att det är enbart GPU-processorkraft som håller tillbaka samtliga spel. Vilket är långsökt.

GPU är en betydande del av CPU-beräkningen i PS4. så att när den faktiska CPU som visserligen också en liten trimning är det ganska troligt att den dedikerade "CPU-delen" av GPUn kommer ta en motsvarande del av den där 2.3x ökningen i grafikkapacitet.

Skrivet av ipac:

edit: Vad man dock kan hoppas på är att stabil 30 fps ELLER stabil 60 fps (beroende på vad vanilla-PS4 versionen snurrar i som närmast) blir vardagsmat iaf.

ja, fast i praktiken har problemet eller möjligheten redan demonstrerats i The Last of Us där det går att köra antingen i 60 eller 30 fps, med förväntade för och nackdelar. farhågorna om något slags digital divide för spelare eller tungt extraslit för utvecklare är alltså uppblåst ur all proportion.

Skrivet av anon5930:

Nintendo 64 hade förvisso utbyggbart minne men det gjordes på befintlig konsoll också. Antingen fick man med minnet när man köpte ett spel denna ingick med (Majoras Mask och Donkey Kong 64 hade utgåvor där den ingick minns jag) eller köpte den löst. Den kostade dessutom någon hundring så var inga stora kostnar, speciellt med tanke på vad spelen kostade.

någon femhundring snarare, du kanske blandar ihop den med den där bygeln som satt där istället?

riktpriset var alltså $49, och det översattes som jag minns det även inte helt oväntat till runt 650kr när den kom.

Skrivet av anon5930:

Jo, gör ett företag detta och det tycks accepteras (eller att de andra tar risken och gör samma sak) så blir det nog något som kommer ta över. Ingen vill ha den långsammaste konsollen och speciellt Sony tycks få panik över NX eller något. Microsoft har ingen maskin på gång även om det tidigare ryktats om det och MS folk sagt lite allt möjligt sedan det blåst upp till ryktesstorm gällande ny PS4. Microsoft skulle mer behöva bättre prestanda då One är slöare än PS4 men hade förmodligen dränkts i skit om de varit först med detta.

En lösning i stil med minnet till Nintendo 64, portarna för att bygga ut Nintendo 64 (N64DD) och Gamecube (Gameboy Player, modem/nätverksgränssnitt) kanske hade kunnat vara något i framtida konsoller. Stoppa in ett bättre grafikkort för att få bättre prestanda i spel utan att behöva byta hela konsollen kanske. MXM eller mer troligt någon egen lösning.

NX kommer inte vara kraftigare än vare sig befintliga PS4 eller XBO, så knappast troligt att någon av dem känner blåslampan därifrån iaf. att även Microsoft ändå kommer göra samma sak är ganska troligt, inte för att de måste följa Sony eller jagas på av Nintendo utan för att det är det enda ekonomiskt och tekniskt tidsenliga att göra. som jag sa för bra länge sen här nu så är detta en utveckling som kom sig av arkitekturen båda använder. det finns inte riktigt ett tidigare konsollexempel som haft detta läge eftersom det alltid varit antingen fråga om udda arkitekturer eller de som i övrig utveckling inte förbättrats med kodkompatibilitet intakt. och då räckte inte hyfsat kompatibel eftersom allt var mer lågnivå än nu.

inte en vare sig hållbar eller praktisk lösning. vad är historiskt sett totalt konsekvent det första som alltid ryker först på konsoller när de får revisioner? ... onödiga expansionsportar. det är liksom anledningen att inga sådana existerat på några generationer nu. och vidare, om nu den lösningen skulle användas igen så skulle alltså grundkonsollen alltid tvingas designas med ospecificerat överdimensionerad nätdel och ett enormt tomrum internt (CD32, 3DO, Saturn) och vägar för luftledning som oundvikligen gör befintlig prestanda sämre. kort sagt, en större och långsammare enhet till en högre kostnad för en ev framtida uppdatering. dessutom halvt meningslös i det här fallet eftersom det inte skulle uppgraderat moderkortets förbättringar ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

GPU är en betydande del av CPU-beräkningen i PS4. så att när den faktiska CPU som visserligen också en liten trimning är det ganska troligt att den dedikerade "CPU-delen" av GPUn kommer ta en motsvarande del av den där 2.3x ökningen i grafikkapacitet.

Du syftar på async compute uppgifter här eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du syftar på async compute uppgifter här eller?

ja. men de flesta glömmer (ständigt) bort att det som tidigare var SPE-delar i PS3s CPU nu bara är en mer flexibel del av GPU i PS4. de används för betydligt mycket mer än direkt grafiskt kopplade uppgifter.

grundtänket har alltså inte förändrats nämnvärt, men så fort en hord utan koll läste x86 så var den där felaktiga PC-stämpeln där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja. men de flesta glömmer (ständigt) bort att det som tidigare var SPE-delar i PS3s CPU nu bara är en mer flexibel del av GPU i PS4. de används för betydligt mycket mer än direkt grafiskt kopplade uppgifter.

grundtänket har alltså inte förändrats nämnvärt, men så fort en hord utan koll läste x86 så var den där felaktiga PC-stämpeln där.

Good point i sig. Men det är inte säkert att async compute används i en majoritet av alla spel (speciellt inte 3:e part) och det är inte säkert att det är där eventuell CPU-flaskhals ligger så det är fortfarande långsökt att förvänta sig att alla 30-ish fps spel kommer få en massiv fps-ökning.

Men vi får se, ska bli intressant med DF jämförelser.

Permalänk
Avstängd

fasen vad gott. Köpte min 4a när det släpttes så blir lagom med en uppgradering nu och en tv som klarar 4k om Playstation 4N har stöd för det samt ett givet förhandsbokat köp av VR-headsettet

4000-5000 riksdaler eller vad det nu kommer kosta är inte en stor summa pengar heller (och spelaffärer som eb games och liknande kommer givet köra inbytes bonusar, precis som de gör nu med special designande 1tb konsoller) så förstår inte argumentet.

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran