Asus ROG Swift PG348Q – 34-tumsskärm med Nvidia G-Sync i upp till 100 Hz

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill ha är en normalstor ips skärm i 1440p med 100hz och både freesync och g-sync för runt 5000-lappen. När det är verklighet kommer jag att byta skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Problemet är att det inte finns så många som faktiskt är intresserade av något sådant.
Skyll på konsumenterna istället för företagen.
Eizo hade ju en icke-TN-panel med hög uppdateringsfrekvens. Jag ägde den, men tyckte tyvärr att betraktningsvinklarna var för dåliga. Annars var det en jättefin skärm, med halvblank panel så att man nästan kände att man kunde hoppa in i bilden. Inte alls som alla vanliga stationära skärmar med vanlig, matt yta.
Bra svärta hade den också, om man nu satt framför på visst avstånd.

Men den drogs av lite problem i början och kostade väl en 1500 mer än konkurrenterna med TN-panel.

Resultatet - sålde extremt dåligt.

Det stora flertalet är intresserade av billigt.
Det finns någon tjugosjutums Acerskärm med Freesync och IPS-panel. Kostar en hel del mer än konkurrenten Asus MG279.
För mig var den helt obekant när jag stötte på den på någon affärs hemsida. Inga användaromdömen alls.

Du kan också testa att göra jämförelsen mellan hur många billiga 144-hertzskärmar på 24 tum som butikerna har i lager med antalet sjutummare med IPS/AHVA-panel med hög uppdateringsfrekvens.
Om det inte är en faktor 10:1 så är det i alla fall nära...

Vilka paneler har sämre betraktningsvinklar än TN?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bsk!:

Det enda jag vill ha är en normalstor ips skärm i 1440p med 100hz och både freesync och g-sync för runt 5000-lappen. När det är verklighet kommer jag att byta skärm.

Jag tror det blir en förgäves väntan. Dels lär inte Nvidia släppa in andra (dvs AMD) i sitt G-Syncande. Dels lär 100 Hz IPS-paneler i 2560x1440 inte att komma. Orsaken är inte teknisk, utan handlar om erbjudandet. Vem vill köpa 100 Hz när man gå hela vägen till 144 Hz för ungefär samma prislapp?

Däremot kommer 144 Hz-panelerna högst troligt att sakta men säkert sjunka i pris. Fast fortfarande vara ett premium mot 60 Hz-panelerna. Ungefär som det är med 144 Hz TN-panelerna idag på gamingskärmar.

Permalänk
Medlem

Thomas Ytterberg märkte du verkligen inte av någon som helst coilwhine från skärmen om du använder dig av Eizos monitor test eller du kanske inte undersökte saken?
Tydligen så dras alla skärmar ur den här serien av detta problem även mitt egna exemplar vid 100hz.
Såklart är det väldigt individuellt hur man upplever coilwhine, finns dom som inte hör det överhuvudtaget med den enkla förklaringen att alla människor kan inte uppfatta hög frekventa ljud.

Eizos skärm test
http://www.eizo.be/support/monitortest.html

Recensenten Simon Baker på TFTcentral.co.uk kom även han fram till att den här skärmen lider av coilwhine vid 100hz.
"i'm fairly sensitive to coilwhine as well, or at least i know what to listen out for. so i could hear it under those specific test conditions using the Eizo test you suggested me"

Källa: http://www.tftcentral.co.uk/forum/YaBB.pl?num=1458916955/0#8

För mig personligen är det här ett stort minus för den här produkten att en skärm för 14 000 kronor ska behöva dras med ett sånt problem och jag kan höra mitt coilwhine under dagligt bruk (kan gå in i detalj ifall någon är intresserad av problemet).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi: Inget tjutande likt det som hördes på XR341CK (som ju i grunden är samma apparat i annan form) och då reglerade jag ljusstyrkan samt körde 100 Hz.

Mycket av videon är inspelad där skärmen kör 100 Hz och i olika ljusstyrka och i den ljuddämpande studion hör man direkt sådana saker. Så testexemplaret hade i alla fall inga sådana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muSashi: Inget tjutande likt det som hördes på XR341CK (som ju i grunden är samma apparat i annan form) och då reglerade jag ljusstyrkan samt körde 100 Hz.

Mycket av videon är inspelad där skärmen kör 100 Hz och i olika ljusstyrka och i den ljuddämpande studion hör man direkt sådana saker. Så testexemplaret hade i alla fall inga sådana problem.

Men du testade aldrig Eizos monitor test eller?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi: Nej. Men är det något som där är givande kan man alltid ta med det framöver. Det finns gott om testsekvenser som framkallar märkliga fenomen. Men dessa måste ställas i relation till något som uppträder vid praktisk användning.

Permalänk
Medlem

För mig så hörs det väldigt tydlig coilwhine vid test nummer 11 i Eizos monitor test program. Men det hörs även vid ljusa hemsidor eller en heltvit bakgrundsbild, dock inte lika högt.
Vid spelande går det inte att höra något.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi: Konvergenstestet, nr 11? Intressant!

Statiska testbilder med repeterande struktur kan framkalla alla möjliga resonansfenomen och gör det på så gott som alla skärmar. Finns till exempel ingen skärm som passerar dessa mönster utan att skapa tjut, brus, färgskiftningar och någon form av flimmer.

Det finns alltid något testmönster som får vilken skärm som helst att framstå som dålig. Betyder det alla skärmar är oanvändbara? Eller att det alltid finns någon extrema situation som kan få en skärm att bete sig underligt?

Testbilder är användbara och nödvändiga för att bekräfta, kvantifiera och exemplifiera fenomen som också uppträder på annat håll. Men att just testbilden XXX i testsviten YYY på skärm ZZZ framkallar fenomen FFF bär inget värde i sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muSashi: Konvergenstestet, nr 11? Intressant!

Statiska testbilder med repeterande struktur kan framkalla alla möjliga resonansfenomen och gör det på så gott som alla skärmar. Finns till exempel ingen skärm som passerar dessa mönster utan att skapa tjut, brus, färgskiftningar och någon form av flimmer.

Det finns alltid något testmönster som får vilken skärm som helst att framstå som dålig. Betyder det alla skärmar är oanvändbara? Eller att det alltid finns någon extrema situation som kan få en skärm att bete sig underligt?

Testbilder är användbara och nödvändiga för att bekräfta, kvantifiera och exemplifiera fenomen som också uppträder på annat håll. Men att just testbilden XXX i testsviten YYY på skärm ZZZ framkallar fenomen FFF bär inget värde i sig självt.

Ingen av mina övriga skärmar har framkallat missljud tidigare iaf (har ägt en hel del), och av mina nuvarande 2 st Dell U2715H och Asus PG348Q så är det bara den sistnämnda som har coilwhine. Du har säkert rätt att alla skärmar kan dras av olika missljud om man testar dom tillräckligt grundligt dock.
Men för vissa är ju coilwhine ett icke problem, för att dom inte kan höra det hög frekventa ljudet, och sen finns det andra som inte stör sig av ljudet även om dom kan höra det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi: Och till syvende och sist: inget spoltjut på mitt testexemplar. Jag sitter bokstavligen med örat dikt an i ett ljuddämpat tyst rum med skärmen på och kör ett närmast vitt webbfönster.

Det är bra att läsa andra tester - särskilt tftcentrals - och jag uppmanar alla att läsa så många tester som möjligt. Min berättelse är inte mer än just min berättelse. Och det skiljer sig uppenbarligen mellan testexemplaren. Enligt tftcentrals mätningar ligger tonkurvan på 2.2-gamma på deras exemplar och är alltså inte lika uppljusad i bilden som det exemplar som Swec fick in.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan kalla det mer av ett brummande än ett klassiskt coilwhine. Kunde dock höra detta tydligt på mina exemplar av både X34 och PG348Q vid ljus bakgrund @ 100 Hz. Kan ju vara otur och/eller bra hörsel + känslighet mot den specifika frekvensen av oljud.

@Laxpudding Ni har inte upplevt några svaga horistonella linjer över skärmen (verkar gå under benämningen scanlines)? Jag kunde se dessa lite då och då när jag surfade på ljusa sidor, t.ex. här, och störde mig så pass att det blev en retur. Var till och med tvungen att be min sambo kolla (en s.k. sanity check) och även hon kunde se dessa svaga linjer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swing3r: Scanline? Det är en effekt som är ganska väl definierad och inget liknande syntes.

Menar du att de skulle vara någon form av tunn fast linje över ytan? Eller är det något som rör sig i samband med att grafiken rör sig?

Det vara i alla fall inget som syntes eller som jag lade märke till. Stirrar ju rätt länge in i de här skärmarna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Precis som du länkar, fast med väldigt fina tunna fasta linjer över ytan. Ingen koppling till att grafik rör sig, även om jag också kunde framkalla linjer i vissa uppdateringsfrekvens-intervall av G-sync-demot.

Detta bildfenomen verkade försvinna vid lägre uppdateringsfrekvenser, både för mina och sambons ögon.

Detta är inte min bild men samma effekt som jag hade, även i skrivbordmiljö. Bilden är vriden 90 grader.

Permalänk
Medlem

Jag ser vertikala linjer men inga horisontella?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag ser vertikala linjer men inga horisontella?

...

Skrivet av Swing3r:

Bilden är vriden 90 grader.

(kolla på pekaren)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

jamen vrid bilden rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

jamen vrid bilden rätt

Om du sitter med en skärm som har dessa linjer så är det bättre att bilden är vriden 90 grader, annars skulle ju skärmen lägga horisontella linjer över båda bilderna. Det vill säga ovanpå dom redan befintliga linjerna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swing3r: Inga sådana linjer. Det skulle synas tydligt när jag testar, särskilt om de endast dyker upp i 90+ Hz men inte syns i 60 Hz. Vad kör du med för grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Intressant. Det pekar ju på att det kanske beror på mitt grafikkort. Jag har ett GTX 780, milt överklockat.

Permalänk
Medlem

Så, ni som har införskaffat sig denna skärm.

Värt? bra? dålig? nöjd?

Har en ASUS VG278HR 144 hz idag..

Har inte fått tummen ur ännu, men börjar bli sugen på en. Övertala mig

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta hur denna fungerar i League of Legends i upplösningen 2560x1440 (16:9). Visas bilden 1:1 med svarta kanter vid sidan? Och isf scrollas kartan när musen når kanten på bilden (där det svarta börjar) eller kanten på skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Glöm inte ladda ner https://www.asus.com/se/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-SWIFT-PG34... om ni inte vill det ska stå allmän pnp bildskärm

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Glöm inte ladda ner https://www.asus.com/se/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-SWIFT-PG34... om ni inte vill det ska stå allmän pnp bildskärm

Finns det någon fördel att ha den installerad mer än bara namnet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Kan någon bekräfta hur denna fungerar i League of Legends i upplösningen 2560x1440 (16:9). Visas bilden 1:1 med svarta kanter vid sidan? Och isf scrollas kartan när musen når kanten på bilden (där det svarta börjar) eller kanten på skärmen?

Tror inte någon här använder skärmen i den upplösningen?
Jag körde blizzards heroes of the storm i 3440x1440 och det fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror inte någon här använder skärmen i den upplösningen?
Jag körde blizzards heroes of the storm i 3440x1440 och det fungerade hur bra som helst.

Tror inte annat än 16:9 fungerar så bra i LoL. Därav frågan om man kan köra skärmen i 16:9 med svarta kanter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW