Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Sep 2010

Värdering av min dator

Nu är det såhär att jag e tvungen att göra av med min "ungdom" för att ta ännu ett långt kliv in i vuxenvärlden. Så jag behöver lite hjälp med att värdera min dator. Jag hade tänkt mig 6000 men är inte så haj på sånt.

Mina specs:

Chassi: Fractal Design R5 med fönster, 3 st fläktar
Hårddiskar: Samsung SSD EVO Basic 840, 250 GB
Corsair Force GT 111 GB SSD, Seagate 1TB 7200 RPM
Processor: AMD FX-6300 3,5 GHz, 6 Kärnor, Kylare Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: Asus M5A99FX Pro R2.0
Nätaggregat: Corsair RM 1000W 80+ Modulärt
Grafikkort: Asus Radeon R9 280x 3GB Grafikortsminne
Ram minnen: Corsair Vengeance 2x4GB 1600 Mhz
Ljudkort: Asus Xonar D1

Kollar jag upp ungefär vad allt skulle kosta om jag skulle köpa allt nytt, så skulle det hamna på ca 12000 men vissa av grejerna har ett till två år på nacken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011

nu kan jag vara helt ute och cykla, fler får säja sitt här men en ~4000-4500 på swec mer på blocket?

stora problemet i mina ögon är att basplattformen (amd) är svag, annars ser ju det andra skapligt ut.

svårt att sätta pris på eftersom nätagg / chassi ljudkort och sånt är så tilltaget medans själva prestandan inte riktigt har samma pengar bakom den, svårt o sälja helt, någon som vill ha den prestandan vill ju inte betala dyrare för att det är ett par dyra grejer som inte har med prestandan att göra

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Laggzor:

nu kan jag vara helt ute och cykla, fler får säja sitt här men en ~4000-4500 på swec mer på blocket?

stora problemet i mina ögon är att basplattformen (amd) är svag, annars ser ju det andra skapligt ut.

svårt att sätta pris på eftersom nätagg / chassi ljudkort och sånt är så tilltaget medans själva prestandan inte riktigt har samma pengar bakom den, svårt o sälja helt, någon som vill ha den prestandan vill ju inte betala dyrare för att det är ett par dyra grejer som inte har med prestandan att göra

Jo, amd är ju inte den starkaste, men har kört på den eftersom den varit billigaste och aldrig riktigt behövt någon starkare processor. Nätagget var lite av ett snabbköp för att driva grafikkortet men tog i lite extra för framtiden.

Men tack för åsikten, mitt datorintresse har dalat lite på de senaste åren därför är jag inte riktigt lika insatt som andra här

Skickades från m.sweclockers.com