Hur är det med släppdatum på filmer? (Köpte Force Awakens igår redan)

Permalänk
Medlem

Hur är det med släppdatum på filmer? (Köpte Force Awakens igår redan)

Allmänt nyfiken.

Då jag inte kunde se Star Wars: Force Awakens på bio är jag överhypad över släppet på bluray. Planerade till och med en repa, onödig egentligen, för att köpa den på Elgiganten på fredag. Ska in till Uppsala i ärenden på torsdag och hoppades på att kunna köpa den då redan men fick veta att Elgiganten (och Mediamarkt) är under stränga "regler" att ha filmen på lagret i butikerna tills släppet på fredag 22 april.

Blev därför paff när jag klev in i Icabutik i norduppland och såg två ex av filmen vid kassan. Köpte på studs. Slipper repan in på fredag även om filmen var dyrare i Ica men slipper bränslekostnaderna.

Kom på sen när jag kom hem. Hur är det med släppdatum på filmer och "regler"? Förstår ju självklart att handlaren inte begått lagbrott men hur ställer sig filmbolaget till det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Allmänt nyfiken.

Då jag inte kunde se Star Wars: Force Awakens på bio är jag överhypad över släppet på bluray. Planerade till och med en repa, onödig egentligen, för att köpa den på Elgiganten på fredag. Ska in till Uppsala i ärenden på torsdag och hoppades på att kunna köpa den då redan men fick veta att Elgiganten (och Mediamarkt) är under stränga "regler" att ha filmen på lagret i butikerna tills släppet på fredag 22 april.

Blev därför paff när jag klev in i Icabutik i norduppland och såg två ex av filmen vid kassan. Köpte på studs. Slipper repan in på fredag även om filmen var dyrare i Ica men slipper bränslekostnaderna.

Kom på sen när jag kom hem. Hur är det med släppdatum på filmer och "regler"? Förstår ju självklart att handlaren inte begått lagbrott men hur ställer sig filmbolaget till det?

Den har gått att köpa in windows store ett tag nu om man vågar använda den butiken men det är nog andra avtal på digitala kopior, sen har jag ingen aning om bildkvaliten på filmerna där .
Ica butiken har nog gjort sig skyldiga till avtalsbrott men säg inget det är ju bara bra för dig att de säljer för tidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Antagligen har någon sett lådan på lagret, inte tänkt på releasedatum, och plockat ut filmerna i butik. Var väl någon mack som hade släppt någon eurovisionskiva eller liknande innan finalen gått för ett tag sen.

Svaret är väl helt enkelt att de inte får sälja före release men har bristande rutiner när det gäller just releasedatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Antagligen har någon sett lådan på lagret, inte tänkt på releasedatum, och plockat ut filmerna i butik. Var väl någon mack som hade släppt någon eurovisionskiva eller liknande innan finalen gått för ett tag sen.

Svaret är väl helt enkelt att de inte får sälja före release men har bristande rutiner när det gäller just releasedatum.

Har något i bakhuvudet att det kan ha varit en Coop butik som gjorde det och det vart en del liv om det.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Ica är ganska duktiga på att släppa spel och film lite tidigare, inte första gången det händer

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nä. Kommer nog inte anmäla, men......

Handlarn har en tendens att vara otrevlig. En del kunder är han riktigt "tjenis" med. Inte inne där ofta, undantag igår. Frågade honom själv då det var han som stod i kassan och det vara bara jag där om filmen gick att köpa på öppet köp, inplastad självklart. Han tänkte och stirrade på mig. Hann komma några kunder bakom.

Efter någon halvminut säger han, "visst!". Kanon tänkte jag då jag ville se om någon vän kunde handla filmen i uppsala på fredag åt mig för 129kr istället för de 199kr som jag stod inför. Jag frågade hur länge "öppet köp" räckte. "Tills du kommer utanför dörren" sa han och glodde på den bakom mig i kön och garvade. Hade han bara sagt rakt av, "inget öppet köp" så hade jag nöjt mig med det men det där sista tvisten, som sagt. Inte första gången.

Brukar köpa filmer på öppet köp i andra butiker. Inga problem om plasten är orörd. Men inte igår. Än en gång, hade han sagt "nej" på en gång hade jag nöjt mig med det.

Jag blev handfallen ett kort tag. Tog någon sekund att koppla om "visst" till "tills du kommer utanför dörren". Kändes som han menade på att jag skulle åka hem, kopiera filmen, plasta om den och återlämna den.

Kommer nog inte anmäla. Ändå finns en liten tanke där på att göra det så får vi se hur roligt han tycker det är. Småsint av mig, jag vet.

Gick ut och varvade ner. Gjorde lite matte i huvudet och kom fram till att jag lika gärna kunde köpa den där och spara bränslekostnad på fredag. Minimal chans att få tag på någon att köpa den åt mig då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk