Apple uppdaterar Macbook med Intel Skylake och chassi i "rosa guld"

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Macbook med Intel Skylake och chassi i "rosa guld"

Med ett nytt färgalternativ och Intels senaste processorfamilj Skylake uppdaterar Apple fläktlösa Macbook, som också får en timmes längre batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pink*

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

20000:- för en socialmedia maskin...kom igen..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Såg trevlig ut och tänkte att det kunde vara ett alternativ till min Lenovo Yoga Pro 3 - tills jag såg prislappen... Sedan har jag faktiskt upptäckt att touch på en dator är ganska trevligt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Rose Gold... tja alltså.

På sätt och vis är deras "grå'a silver" lite uttjatad, även om den är direkt enkel att anknyta till Apple -datorer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast

Man kan säga vad man vill om den här söta lilla datorn som är hur opraktisk som helst när man väl vill lägga till någon som helst kringutrustning och göra arbete men den är näst intill bäst i klassen på en sak: Konsumtion.

Väldigt långt batteritid, låg vikt och en fantastisk skärm gör den helt enkelt till en ganska oprisvärd men nästan ultimat surfmaskin
Jag skulle aldrig betala 15K för en sådan maskin själv men jag förstår att vissa är beredda att göra det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Fördom 1.0: Väldigt många tjejer vill ha en rosa macbook, väldigt få tjejer vill ha en kille som har en rosa macbook. (

Nå den rosa var riktigt snygg, annars var det på tiden att de uppdateras. Jag själv skulle vilja ha en rosa helt ärligt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Fördom 1.0: Väldigt många tjejer vill ha en rosa macbook, väldigt få tjejer vill ha en kille som har en rosa macbook. (

Nå den rosa var riktigt snygg, annars var det på tiden att de uppdateras. Jag själv skulle vilja ha en rosa helt ärligt.

Tjejerna kan få rosa guld, men som kille vill jag ha lime green silver! eller varför inte arctic ice blue silver

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man kan säga vad man vill om den här söta lilla datorn som är hur opraktisk som helst när man väl vill lägga till någon som helst kringutrustning och göra arbete men den är näst intill bäst i klassen på en sak: Konsumtion.

Väldigt långt batteritid, låg vikt och en fantastisk skärm gör den helt enkelt till en otroligt oprisvärd men nästan ultimat surfmaskin
Jag skulle aldrig betala 15K för en sådan maskin själv men jag förstår att vissa är beredda att göra det.

Maybe so, men för 15-20K kr? Förstår att Apple's resonemang är att sälja datorer och telefoner som håller hög kvalité och har en väldigt fin premiumkänsla, men denna är ganska undermålig. Tangentbordet är inte så värst bra på Macbook (Air har bättre), den väger ungefär lika mycket som min tjocka Lenovo X220 och den saknar något så fundamentalt som en USB-port (vill man koppla något via USB så får man skaffa en lightning-till-USB adapter). Ett bättre alternativ IMHO hade varit t.ex. en iPad som kör OSX och kan kopplas till ett externt tangentbord (likt MS Surface)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är helt för färgglada datorer.
Men Apple är ju lika konservativ som "premium" biltillverkare vad gäller design.
Supertråkigt att titta på !
Inte undra på att det säljs så mycket tillbehör och olika sätt att få sin mac lite roligare att titta på.

Permalänk
Medlem

Men uppdateringen till Macbook Pro då? De är fortfarande kvar på Broadwell. :/

Permalänk
Medlem

jösses, jag gillar macbooks men 15k för en 12"s modell :S . För mycket pengar, man får väl en thinkpad carbon för samma peng misstänker jag.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon159643:

Fördom 1.0: Väldigt många tjejer vill ha en rosa macbook, väldigt få tjejer vill ha en kille som har en rosa macbook. (

Nå den rosa var riktigt snygg, annars var det på tiden att de uppdateras. Jag själv skulle vilja ha en rosa helt ärligt.

Trevlig könsstereotyp där. En rosa Macbook hade ju varit episkt?! Ge mig en rosa 15" retina för fasen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kanske dags att på allvar att fundera på en macbook nu då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Svensktiger: det där är ganska subjektivt, men jag tycker de är roliga att titta på som de är. Får vi se exempel på en bärbar dator som är roligt att titta på enligt dig?

Skrivet av Ragin Pig:

jösses, jag gillar macbooks men 15k för en 12"s modell :S . För mycket pengar, man får väl en thinkpad carbon för samma peng misstänker jag.

Mm, jag hade väntat och lagt pengarna på kommande 13" MacBook Pro med Skylake istället. Då får man mer för pengarna, om man inte prioriterar en lätt och fläktlös dator, dvs.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Vem köper ens en Intel Core M3? Lika slö som en Pentium 4 för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Vill bara gråta när personal efterfrågar dessa maskiner i stor skala på företag, funkar inte i praktiken med bara en port. Räcker nog för hemmet när man bara sitter med datorn i knät mesta av tiden över wifi.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Väldigt sent måste jag säga, och väldigt diskret från Apples sida.

Då väntar vi bara på att Pro- och Air-modellerna ska uppgraderas då.

Intressant att se hur sena på Skylake-bollen Apple varit. De första laptopsen med Skylake dök ju upp i oktober 2015.
Visar på Apples alltmer påtagliga ointresse för sina traditionella datorer.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är helt för färgglada datorer.
Men Apple är ju lika konservativ som "premium" biltillverkare vad gäller design.
Supertråkigt att titta på !
Inte undra på att det säljs så mycket tillbehör och olika sätt att få sin mac lite roligare att titta på.

Själv så tittar jag på skärmen och inte på skalet när jag använder datorer.

Skrivet av Ninjaflipp:

Men uppdateringen till Macbook Pro då? De är fortfarande kvar på Broadwell. :/

Du får allt vänta till WWDC i Juni, det är där de presenterar nya Mac datorer om det är något på gång.

Skrivet av anon114264:

Vem köper ens en Intel Core M3? Lika slö som en Pentium 4 för 15 år sedan.

Den fyller sitt syfte gott och väl i denna maskin, MacBook (och MacBook Air) är inte ett arbetsredskap (Det har man MacBook Pro till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Själv så tittar jag på skärmen och inte på skalet när jag använder datorer.

Du får allt vänta till WWDC i Juni, det är där de presenterar nya Mac datorer om det är något på gång.

Du är säkert en sån där som "arbetar" på din dator
Många använder sin dator som en designpryl, något att visa upp etc. På min tid var det viktigt att ha rätt märke på brallorna, nu är det rätt märke på datorn som gäller. Sen om den används till något är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Usch, nej datorer ska inte vara färgglada

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hade varit mycket bättre med två serier bärbara istället för tre. Som det är nu förstår jag inte till vilka målgrupper air och macbook riktar sig åt och det är svårt att fatta vad som är bäst om man inte är extremt insatt. Dom kunde väl ha en billigare serie som är tunn och lätt med basala funktioner till ett bra pris och säg tre olika varianter av komponentval. Sen skulle pro-serien ta vid där den billigare slutar med större fokus på kraft och fler anslutningsmöjligheter. Dom skulle kunna använda sig av samma typ av tangentbord, trackpad och skärm i alla varianter med varierande storlek som alternativ. Måste väl bli billigare att ha färre modeller i produktion samtidigt?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Henbook?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon114264:

Vem köper ens en Intel Core M3? Lika slö som en Pentium 4 för 15 år sedan.

Majoriteten av arbetsuppgifterna normalanvändaren och normalarbetaren utför använder en CPU-tråd under relativt begränsad tid. Köper du då toppmodellen får du i praktiken samma prestanda ur denna maskin som en stationär Skylake klockad till 3,1 GHz, d.v.s väsentligt mycket snabbare än en P4 och snabbare än den snabbaste stationära Core2 du hittar.

Skrivet av BrottOchStraff:

Vill bara gråta när personal efterfrågar dessa maskiner i stor skala på företag, funkar inte i praktiken med bara en port. Räcker nog för hemmet när man bara sitter med datorn i knät mesta av tiden över wifi.

Vad är problemet med en port på ett företag? På jobbet har jag en monitorn med USB-hub där tangentbord, mus, Ethernet och andra saker som behövs är kopplad, blir då en sladd att stoppa in i laptop:en för att göra en "modern dockning". Enda problemet jag ser med MacBook är att den också laddas via USB, men utgår från att en USB-hub kan ladda maskinen samtidigt som man använder USB-porten.

Är däremot skeptisk till att 12" riktigt räcker till för att man ska vilja ha denna maskin som primär maskin om mycket jobb sker i laptop-läge, men gissar att det är en smak- och vanesak (kör själv helst med 14-15" laptop då jag jobbar mycket direkt på den inbyggda skärmen, men blir inte supersmidigt att bära med sig en maskin i den storleken ).

Ändå rätt hög vill-ha faktor för min del på denna maskin (priset är högt men så är kvalitén, man får vad man betalar för...). Köpt en Core M baserad dator till frugan, upplevd skillnad mellan min nästan tysta dator och hennes totalt tysta dator är större än vad jag trodde det skulle vara. Sedan är batteritiden på Core M väldigt trevlig

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Skylake nu? Är inte Kaby Lake runt hörnet? Känns som lite väl efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Najk:

Ok. Väldigt sent måste jag säga, och väldigt diskret från Apples sida.

Då väntar vi bara på att Pro- och Air-modellerna ska uppgraderas då.

Intressant att se hur sena på Skylake-bollen Apple varit. De första laptopsen med Skylake dök ju upp i oktober 2015.
Visar på Apples alltmer påtagliga ointresse för sina traditionella datorer.

Airen har fått en liten uppgradering den med

http://www.engadget.com/2016/04/19/macbook-air-13-inch-8gb-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Majoriteten av arbetsuppgifterna normalanvändaren och normalarbetaren utför använder en CPU-tråd under relativt begränsad tid. Köper du då toppmodellen får du i praktiken samma prestanda ur denna maskin som en stationär Skylake klockad till 3,1 GHz, d.v.s väsentligt mycket snabbare än en P4 och snabbare än den snabbaste stationära Core2 du hittar.

Vad är problemet med en port på ett företag? På jobbet har jag en monitorn med USB-hub där tangentbord, mus, Ethernet och andra saker som behövs är kopplad, blir då en sladd att stoppa in i laptop:en för att göra en "modern dockning". Enda problemet jag ser med MacBook är att den också laddas via USB, men utgår från att en USB-hub kan ladda maskinen samtidigt som man använder USB-porten.

Är däremot skeptisk till att 12" riktigt räcker till för att man ska vilja ha denna maskin som primär maskin om mycket jobb sker i laptop-läge, men gissar att det är en smak- och vanesak (kör själv helst med 14-15" laptop då jag jobbar mycket direkt på den inbyggda skärmen, men blir inte supersmidigt att bära med sig en maskin i den storleken ).

Ändå rätt hög vill-ha faktor för min del på denna maskin (priset är högt men så är kvalitén, man får vad man betalar för...). Köpt en Core M baserad dator till frugan, upplevd skillnad mellan min nästan tysta dator och hennes totalt tysta dator är större än vad jag trodde det skulle vara. Sedan är batteritiden på Core M väldigt trevlig

http://www.apple.com/se/shop/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-digital-... + använda medföljande laddare/kabel.

Får du nog lov att köpa till. Tredjepartslösningar kommer, tyvärr säljer inte Apple någon multiport-adapter med DisplayPort. USB/-C PD-standarden behöver följas för laddning. En vanligt USB-hub stödjer knappast USB Alt-mode heller. Kan vara problem om man vill köra flera skärmar också, men där kanske en DP MST-hub kan användas (eller byggas in) när man väl fått fram vettiga adaptrar för DP/laddning/USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skylake nu? Är inte Kaby Lake runt hörnet? Känns som lite väl efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är länge kvar till Kaby Lake kommer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en mobiltelefon kostar 9tkr (dyraste iPhone kostar närmre 11tkr) tycker jag inte det är dyrt med 15tkr för denna. Formfaktorn är superb även om jag personligen inte vill gå under de 13" jag har på min Macbook Air idag. Tangentbordet är inte speciellt bekvämt, men ett avkall jag skulle göra för formfaktorn. Styrplattan är dessutom grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

den saknar något så fundamentalt som en USB-port (vill man koppla något via USB så får man skaffa en lightning-till-USB adapter).

Den har en USB-C-port, ingen lightning. Kan vara bra att läsa på om en produkt innan man dömer den. (Man behöver fortfarande adapter för de flesta tillbehören, men rätt ska vara rätt.)

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2