Bilköp: Är Dacia Duster ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Precis, och om en någon får för sig att köra rakt in i dig så vill man ju veta det med

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju inget krocktest. Möjligheten att ett system kan berätta det för mig är inte ett krocktest. Ett krocktest är hur väl en bil skyddar dig vid en verklig krock och inget annat baserat på hypotesen att systemet fortfarande fungerar fem år efter att du har köpt bilen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Du är ursäktad. Jo, för när jag kollar på ett krockprov så vill jag att stjärnorna skall återspegla hur väl en bil klarar en krock, inte huruvida det finns elektroniskt bling-bling som kanske och i bästa fall kan få krocken att inte hända. Elektroniskt bling-bling slutar att fungera efter några år, som du säkert vet. Sedan kan ju NCAP bedöma det elektroniska bling-blinget också, men att tvinga det på bilarna för att de skall få mer än tre stjärnor är synnerligen missvisande.

Den bästa säkerheten måste självklart vara att en krock kan undvikas, jag undivker hellre en krock än att krocka sittandes i en väldigt krocksäker bil. Det anser jag vara en sund inställning, håller du med?

Därför bör även system för att undvika krock tas med i NCAP-bedömningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Fast det är ju inget krocktest. Möjligheten att ett system kan berätta det för mig är inte ett krocktest. Ett krocktest är hur väl en bil skyddar dig vid en verklig krock och inget annat baserat på hypotesen att systemet fortfarande fungerar fem år efter att du har köpt bilen.

.

Och med att jag skrev precis var ju att jag höll med dig,inget annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du är ursäktad. Jo, för när jag kollar på ett krockprov så vill jag att stjärnorna skall återspegla hur väl en bil klarar en krock, inte huruvida det finns elektroniskt bling-bling som kanske och i bästa fall kan få krocken att inte hända. Elektroniskt bling-bling slutar att fungera efter några år, som du säkert vet. Sedan kan ju NCAP bedöma det elektroniska bling-blinget också, men att tvinga det på bilarna för att de skall få mer än tre stjärnor är synnerligen missvisande.

.

Fast då får du kanske fråga dig själv vad 5 stjärnor innebär? - Svaret är att bilen är säkrare än bilen som fått 3 eller 4 stjärnor. Om det sedan är för att den klarar kollisionen bättre, eller om den helt enkelt även reducerar risken för att kollisionen händer överhuvudtaget, spelar väl mindre roll? Det finns ju ingen bil som fått 5 stjärnor som inte klarar en kollision bra, som endast har "elektroniskt bling-bling"! Så på vilket sätt ska man differentiera fordon med lika bra krocksäkerhet, men risken för den ena att kollidera är 20% lägre?

Hur kan denna informationen inte vara högst relevant för den som ska köpa ny bil? Är krockkudden för fotgängare som blåses upp vid motorhuven/framrutan på Volvo V40, som ska förhindra den vanligaste typen av huvudskador, endast bling-bling också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Fast det är ju inget krocktest. Möjligheten att ett system kan berätta det för mig är inte ett krocktest. Ett krocktest är hur väl en bil skyddar dig vid en verklig krock och inget annat baserat på hypotesen att systemet fortfarande fungerar fem år efter att du har köpt bilen.

.

Du förutsätter också att det elektroniska systemen slutar fungera efter några år (inte något jag visste var allmänt vedertaget), men samtidigt drar du slutsatsen att alla "system" som används vid en kollision, alltid fungerar likadant år efter år. Det är inte ovanligt att Airbags slutar att fungera (eller åtminstone varningslampan tänds), du har även rost och korrosion som kan försämra bilens strukturella styrka eller andra ingrepp som gjorts på felaktigt sätt (byte av olika komponenter som inte är 100% monterade enligt anvisning), etc.

Jag kan verkligen inte förstå varför det ena ska utesluta det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du förutsätter också att det elektroniska systemen slutar fungera efter några år (inte något jag visste var allmänt vedertaget), men samtidigt drar du slutsatsen att alla "system" som används vid en kollision, alltid fungerar likadant år efter år. Det är inte ovanligt att Airbags slutar att fungera (eller åtminstone varningslampan tänds), du har även rost och korrosion som kan försämra bilens strukturella styrka eller andra ingrepp som gjorts på felaktigt sätt (byte av olika komponenter som inte är 100% monterade enligt anvisning), etc.

Jag kan verkligen inte förstå varför det ena ska utesluta det andra?

Nej, men då är det väl inte svårare än att vi står väldigt långt ifrån varandra i frågan. Det är ok

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Även om det är en billig bil är jag rätt säker på att du kan vrida ratten både åt höger och vänster.

Visst kan man det , men nu sa jag ju inte vrida!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag testade en Dacia Duster för några veckor sen. Var nyfiken på dem, bl.a. från denna tråden men även från reklamer och och videos och dyl.

99 900kr Känns som ett lockpris. Köper man en Dacia Duster i "Duster" paket utan några tillbehör så är det vad den kostar.
De flesta andra märken/modeller har också tillbehör som man kan välja till som driver upp priset.
Men en Duster Duster utan tillbehör är väldigt snålt utrustad.
Väljer man en Duster Ambiance för 107 900kr istället för en Duster Duster så får man bl.a.
Elmanövrerade fönsterhissar fram
centrallås
reglerbart förarsäte
ställbar ratt
Bilstereo
+ några saker till.

Väljer man en Duster Lauréate eller Black Shadow så ingår elupvärmda framstolar. I en Ambiance så går det att välja till för 2000kr extra. Medan en Duster Duster så går det inte ens att välja.
Bor man norr om Smygehuk och ska ha bilen som året runt bil så tycker jag att elupvärmda framstolar är nästan ett krav.
Ska man bara köra asfalt och ha den som en glida runt fina sommardagar bil så är det frågan om inte en Mazda MX-5 är ett bättre val trotts att den kostar Från 224 900 kr.

Då hamnar man på minst 109 900kr för en Duster man vill köra runt i och vill man ha 4-hjulsdrift så är man uppe i 130kkr. Det känns lite som att att kunna få en billig 4x4 är halva poängen med en Duster, så då får man räkna på minst 130kkr. Vilket fortfarande är billigt för en 4x4 SUV, men det är hyfsat steg upp från de 99 900kr de börjar på.

Hursomhelst.

Den jag fick låna skulle kosta någonstans 160-170kkr.
Det var med Dieselmotor och 4x4.

Angående 4x4 hade den en ratt med 3 lägen
2 hjulsdrift
Auto
4 lock

Det sista läget, är det bara att den alltid kör 4-hjulsdriftsläge, eller är det någon diffspärr också?
Det gick att ändra mellan lägena när man körde långsamt, behövde inte stå helt still. Provade aldrig att ändra när jag körde snabbare.

Skrivet av pompa_kumla:

Jag skulle kunna tänka mig att testa duster nångång i livet just nu åker jag bmw och dacia verkar väldigt prisvärd dock är den säkert en tråkig bil.

Jag tyckte den var okej på asfalterad väg. Inte rolig så, men okej.
Men sen var den så rolig att jag fick köra den i gör-det-själv-tvätt innan jag lämnade tillbaka den.
Undrar om det går att montera vinsh på dem om man råkar ha för roligt.
Tittar man under bilen så var det också någon del på avgasröret med någon sensor som satt lite väl exponerat.
Så risken är väl att man förr eller senare får köpa en ny sådan.

Provade på någon grusväg som var lättframkomlig, men hade en del mindre gropar relativt tätt att gasa på lite. Tyckte den svalde ojämnheterna relativt väl.

Verkar vara mycket bil för pengarna. Men det svåra är vilken nivå man ska lägga sig på.
Man vill ha en med mer utrustning än den för 100kkr. Men samtidigt om man väljer Maxutrustad försvinner lite av poängen med att välja en billig bil. Så det är att hitta bästa balansen mellan pris och vad man får som är det svåra.

Permalänk
Medlem

En annan rolig detalj angående Dusters betyg i EuroNCAP. Det finns en del som i tråden har hävdat att enda anledning till Dusters relativt låga betyg är avsaknad av farthållare och antisladd. Men om man tittar lite på betygen i varje delmoment så ser man att så inte helt är fallet.

Jämför man Dustern med en SUV som anses vara "säker", till exempel nya Volvo XC90, så är Dustern sämre på varje punkt, i vissa fall västenligt mycket sämre (sen kan det såklart ha skett någon förändring sedan Duster testades 2011, men till min vetskap, inte några större förändringar i strukturen).

Duster VS Volvo XC90:

  • Skydd för vuxna vid kollision - Dusters 73% av max mot XC90s 97% - relativt stor skillnad (testet har även ett ytterligare moment mot 2011)

  • Skydd för barn vid kollision - Dusters 78% av max mot XC90s 87% - relativt jämnt

  • Skydd av fotgängare vid kollision - Dusters 28% av max mot XC90s 72% - väsentligt stor skillnad (i testet räknades inte Volvos autobroms för fotgängare och cyklister, det börjar inte räknas förrän i tester från 2016)

  • Förarstödsystem - Dusters 29% av max mot XC90s 100% - väsentligt stor skillnad

Kommentar om kollision med fotgängare:

Citat:

Duster:
Neither the bumper nor the front edge of the bonnet scored any points, offering poor protection to pedestrians' legs. The bonnet provided good protection in most areas likely to be struck by a child's head, but was predominantly poor in those areas where an adul't head would hit.

Men ni har säkert rätt, den enda skillnaden är antisladd och farthållare!

Permalänk
Medlem

Dacia Duster för ca 150 000 kr jämfört med t.ex. Volvo XC60 för 300 000 kr, alltså dubbelt så mycket.

Är Volvon verkligen dubbelt så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Den bästa säkerheten måste självklart vara att en krock kan undvikas, jag undivker hellre en krock än att krocka sittandes i en väldigt krocksäker bil. Det anser jag vara en sund inställning, håller du med?

Därför bör även system för att undvika krock tas med i NCAP-bedömningen.

Dagens system med stjärnor kan ändå bli väldigt missvisande. Personligen anser jag att stjärnor endast borde tilldelas bilars standardutrustning för att inte bli vilseledande och direkt jämförbar.
Sedan är det inte säkert att lösningen för att undvika en krock är optimal men eftersom optionen finns där så tilldelas bilen en stjärna möjligen oförtjänt vilket kan vara direkt missvisande. T.ex. Porsche Macan som låser vänster framhjul vid undanmanöver för att "förhindra att bilen välter" (i 70-80 km/h bah!) - det går alltså inte att göra en undanmanöver vilket motverkar förmågan att undvika en kollision. Nog fick den toppbetyg för det.

En inte helt okomplicerad frågeställning m.a.o.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Dacia Duster för ca 150 000 kr jämfört med t.ex. Volvo XC60 för 300 000 kr, alltså dubbelt så mycket.

Är Volvon verkligen dubbelt så bra?

Ganska svårt att relativisera på det sättet med en så pass komplex produkt. På vilket sätt ska man mäta "dubbelt så bra"? Är en resa till Thailand för 50 000 dubbelt så bra som en resa till Grekland för 25 000? Är ett hus för 2 miljoner dubbelt så bra som ett hus för 1 miljon? Att något ska vara dubbelt så bra är något som bör vara relativt objektivt och mätbart. Denna fråga är väldigt subjektiv.

Man får snarare ställa sig frågan om man tycker den är värd dubbelt så mycket. Jag har förståelse för att folk inte tycker en bil är värd så mycket pengar. Men allt handlar om vad man vill ha, vad man är beredd att betala, och vilka risker man är beredd att ta. Tänk dig ett scenario där en olycka med den billigare bilen resulterar i dödsfall för de inblanade, men exakt samma situation inte ens renderar i några bestående men i den dubbelt så dyra, då tror jag alla är överens att det är värt pengarna. Sen kan det ju även finnas scenarior då det är tvärt om, eller risken för att scenariot ska hända är extremt liten. Men att det är stor skillnad när det kommer till säkerhet, komfort, prestanda och kvalité mellan en Volvo och en Dacia, det råder det inga tveksamheter om. Sen är det upp till var och en vad de väljer att köra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dagens system med stjärnor kan ändå bli väldigt missvisande. Personligen anser jag att stjärnor endast borde tilldelas bilars standardutrustning för att inte bli vilseledande och direkt jämförbar.

Det håller jag med om, det kanske borde finnas två värden, ett för "ren bil" och ett för "fullsmetad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ganska svårt att relativisera på det sättet med en så pass komplex produkt. På vilket sätt ska man mäta "dubbelt så bra"? Är en resa till Thailand för 50 000 dubbelt så bra som en resa till Grekland för 25 000? Är ett hus för 2 miljoner dubbelt så bra som ett hus för 1 miljon? Att något ska vara dubbelt så bra är något som bör vara relativt objektivt och mätbart. Denna fråga är väldigt subjektiv.

Man får snarare ställa sig frågan om man tycker den är värd dubbelt så mycket. Jag har förståelse för att folk inte tycker en bil är värd så mycket pengar. Men allt handlar om vad man vill ha, vad man är beredd att betala, och vilka risker man är beredd att ta. Tänk dig ett scenario där en olycka med den billigare bilen resulterar i dödsfall för de inblanade, men exakt samma situation inte ens renderar i några bestående men i den dubbelt så dyra, då tror jag alla är överens att det är värt pengarna. Sen kan det ju även finnas scenarior då det är tvärt om, eller risken för att scenariot ska hända är extremt liten. Men att det är stor skillnad när det kommer till säkerhet, komfort, prestanda och kvalité mellan en Volvo och en Dacia, det råder det inga tveksamheter om. Sen är det upp till var och en vad de väljer att köra.

Men för många är nog frågan om man ska köpa en ~10år gammal Rav4 med 15000mil eller en ~2år gammal duster med 6000mil då båda bilarna kostar ungefär lika mycket, hur såg förresten krocktesten ut för rav4´an för 10år sedan?

Men självklart om man jämför med nya bilar så kommer dustern alltid att vara den billigare bilen(utrustning,krocksäkerhet osv osv) men är det rättvist att jämföra med bilar som kostar 3-4ggr så mycket?

mvh /f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dagens system med stjärnor kan ändå bli väldigt missvisande. Personligen anser jag att stjärnor endast borde tilldelas bilars standardutrustning för att inte bli vilseledande och direkt jämförbar.
Sedan är det inte säkert att lösningen för att undvika en krock är optimal men eftersom optionen finns där så tilldelas bilen en stjärna möjligen oförtjänt vilket kan vara direkt missvisande. T.ex. Porsche Macan som låser vänster framhjul vid undanmanöver för att "förhindra att bilen välter" (i 70-80 km/h bah!) - det går alltså inte att göra en undanmanöver vilket motverkar förmågan att undvika en kollision. Nog fick den toppbetyg för det.

En inte helt okomplicerad frågeställning m.a.o.

Skrivet av videopac:

Det håller jag med om, det kanske borde finnas två värden, ett för "ren bil" och ett för "fullsmetad"

Nu så är de väl så att EuroNCAP brukar testa bilarna i dess standardutförande? Å när de inte gör det så testar de både standardversion och med "säkerhetspaket" separat.

Citat:
  • Suzuki Ignis Säkerhetspaket 5 87% 79% 77% 60%

  • Suzuki Ignis Standard 3 79% 79% 67% 25%

  • FIAT Tipo Säkerhetspaket 4 82% 60% 62% 57%

  • FIAT Tipo Standard 3 82% 60% 62% 25%

  • Mercedes-Benz E-Class Standard 5 95% 90% 77% 62%

När EuroNCAP sen testar olika stödsystem, så testar de ju faktiskt systemen. Inte bara tittar så att ett system med rätt namn finns. De har till exempel testat Volvos autobroms för fotgängare i olika hastigheter och undersökt hur mycket den undviker/lindrar en kollision.

Skrivet av fring:

Men för många är nog frågan om man ska köpa en ~10år gammal Rav4 med 15000mil eller en ~2år gammal duster med 6000mil då båda bilarna kostar ungefär lika mycket, hur såg förresten krocktesten ut för rav4´an för 10år sedan?

Men självklart om man jämför med nya bilar så kommer dustern alltid att vara den billigare bilen(utrustning,krocksäkerhet osv osv) men är det rättvist att jämföra med bilar som kostar 3-4ggr så mycket?

mvh /f

Det är mycket möjligt att det är så. Men det var inte vad mitt inlägg besvarade. Jag är ingen expert på begagnade SUVar som prismässigt matcher en Duster. Men jag vågar lova att det finns SUVar i den prisklassen som har högre komfort, säkerhet, kvalité etc. Men kommer det innebära högre servicekostnader? - Kanske. Prismässigt är det antagligen inget som slår en Duster, men man får räkna med att man får vad man betalar för.

Skulle jag ge ett exempel på en prismässig utmanare så är det kanske en Kia Sportage. 2010 fick den 5 stjärnor i EuroNCAP (och igen 2015) och har betydligt högre poäng än Duster i alla kategorier. För samma pris som en ny Duster kan man få en 2-4 år gammal Kia (vilket alltså också är en budgetSUV). Eller en ytterligare något år äldre (2011-2013) VW Tiguan (5 stjärnor 2009).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Nu så är de väl så att EuroNCAP brukar testa bilarna i dess standardutförande? Å när de inte gör det så testar de både standardversion och med "säkerhetspaket" separat.

Sidär, så bra!

Personligen skulle jag inte köpa någon Kia eller Dacia utan mycket hellre köpa en äldre kvalitetsbil, men det är ju en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu så är de väl så att EuroNCAP brukar testa bilarna i dess standardutförande? Å när de inte gör det så testar de både standardversion och med "säkerhetspaket" separat.

Som jag förstår det så är det en modell som testas.
Euro NCAPs undantag gör det svårt som konsument att säkert veta när testresultatet i annonsen gäller en extrautrustad bil eller inte. Vad som är standardutrustning på en bil skiljer sig dessutom mellan olika länder i Europa men testresultatet används för annonser i hela europa.

Vilken bilvariant testar Euro NCAP?

När en bil har utnämnts för testning, frågar Euro NCAP tillverkaren vilken är den bäst säljande varianten i Europa och vilken säkerhetsutrustning som monteras på bilen. Utifrån denna information bestäms testvarianten. Generellt sett måste testvarianten har säkerhetsutrustningen monterad som standard. I undantagsfall kan Euro NCAP tillåta att extrautrustning monteras på testvarianten, men bara om extrautrustningen finns på ett stort antal sålda bilar och bara under en kort introduktionstid. Från 2016 har alla bilar en grundläggande klassning, för vilken Euro NCAP använder en bil som enbart har standardutrustning. Vissa bilar har också en andra, frivillig stjärnklassning, för vilken en bil med säkerhetspaket som tilläggsutrustning används. Under tidigare år har Euro NCAP enbart testat bilar med standardutrustning för säkerhet. I undantagsfall tillät Euro NCAP att extrautrustning monterades på testvarianten, men bara om extrautrustningen fanns på ett stort antal sålda bilar och bara under en kort introduktionstid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som jag förstår det så är det en modell som testas.
Euro NCAPs undantag gör det svårt som konsument att säkert veta när testresultatet i annonsen gäller en extrautrustad bil eller inte. Vad som är standardutrustning på en bil skiljer sig dessutom mellan olika länder i Europa men testresultatet används för annonser i hela europa.

Vilken bilvariant testar Euro NCAP?

När en bil har utnämnts för testning, frågar Euro NCAP tillverkaren vilken är den bäst säljande varianten i Europa och vilken säkerhetsutrustning som monteras på bilen. Utifrån denna information bestäms testvarianten. Generellt sett måste testvarianten har säkerhetsutrustningen monterad som standard. I undantagsfall kan Euro NCAP tillåta att extrautrustning monteras på testvarianten, men bara om extrautrustningen finns på ett stort antal sålda bilar och bara under en kort introduktionstid. Från 2016 har alla bilar en grundläggande klassning, för vilken Euro NCAP använder en bil som enbart har standardutrustning. Vissa bilar har också en andra, frivillig stjärnklassning, för vilken en bil med säkerhetspaket som tilläggsutrustning används. Under tidigare år har Euro NCAP enbart testat bilar med standardutrustning för säkerhet. I undantagsfall tillät Euro NCAP att extrautrustning monterades på testvarianten, men bara om extrautrustningen fanns på ett stort antal sålda bilar och bara under en kort introduktionstid.

Nja, en eller två, det framgår ju i texten som du citerar.
Men vad är det du vill ha sagt? Ska EuroNCAP lastas för att vissa tillverkare eventuellt bedriver falsk marknadsföring? Eller ska EuroNCAP sluta testa bilar, eftersom missförstånd kan uppstå?

Jag ser inte riktigt vad man från EuroNCAP kan göra annorlunda? Så länge inte bilförsäljarna säljer fler än en konfiguration kommer det finnas glapp. De väljer trots allt den "standardmodell" som säljer mest, så den är ju aktuell för flest konsumenter. Samma sak kan ju appliceras på alla andra klassningar/recensioner/utlåtanden. Bilarna säljs med olika motorer, som ger olika utsläppsnivåer. Men så länge en av dem kvalar in som "miljöbil", så kan ju det användas i marknadsföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Dacia Duster för ca 150 000 kr jämfört med t.ex. Volvo XC60 för 300 000 kr, alltså dubbelt så mycket.

Är Volvon verkligen dubbelt så bra?

Ja om man plöjjer mycket bil och motorväg så Xc60 dubbelt så bra och helt klart värt pengarna. Men ska du ha en liten bil och köra runt med i city.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, en eller två, det framgår ju i texten som du citerar.
Men vad är det du vill ha sagt? Ska EuroNCAP lastas för att vissa tillverkare eventuellt bedriver falsk marknadsföring? Eller ska EuroNCAP sluta testa bilar, eftersom missförstånd kan uppstå?

Jag ser inte riktigt vad man från EuroNCAP kan göra annorlunda? Så länge inte bilförsäljarna säljer fler än en konfiguration kommer det finnas glapp. De väljer trots allt den "standardmodell" som säljer mest, så den är ju aktuell för flest konsumenter. Samma sak kan ju appliceras på alla andra klassningar/recensioner/utlåtanden. Bilarna säljs med olika motorer, som ger olika utsläppsnivåer. Men så länge en av dem kvalar in som "miljöbil", så kan ju det användas i marknadsföringen.

Jag tolkar inte texten som att två modeller av samma bil testas. Har inte heller sett någon sådan test som styrker förekomsten av dylika antagande.

Vad jag vill ha sagt...? Om två inlägg inte är tillräckligt hjälper nog inte ett tredje. Jag föredrar att vi går vidare i diskussionen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tolkar inte texten som att två modeller av samma bil testas. Har inte heller sett någon sådan test som styrker förekomsten av dylika antagande.

Vad jag vill ha sagt...? Om två inlägg inte är tillräckligt hjälper nog inte ett tredje. Jag föredrar att vi går vidare i diskussionen.

För det första säger texten du själv citerar, och till och med highlightade med understruket, att så är fallet:

Citat:

Vissa bilar har också en andra, frivillig stjärnklassning, för vilken en bil med säkerhetspaket som tilläggsutrustning används.

I mitt tidigare inlägg (#16686589), som du alltså besvarade, har jag som gjort ett utdrag från EuroNCAP där de testar två versioner av en bilmodell, en standard och en med extra säkerhetspaket.

Du säger att det kan vara vilseledande, men du säger inte hur de borde göras istället. Ska jag tolka det som att det bästa är att lägga ner krocktester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

För det första säger texten du själv citerar, och till och med highlightade med understruket, att så är fallet:
I mitt tidigare inlägg (#16686589), som du alltså besvarade, har jag som gjort ett utdrag från EuroNCAP där de testar två versioner av en bilmodell, en standard och en med extra säkerhetspaket.

Du säger att det kan vara vilseledande, men du säger inte hur de borde göras istället. Ska jag tolka det som att det bästa är att lägga ner krocktester?

Ok, de har gjort två tester på vissa bilar. Det har jag missat. Vad texten gäller så tolkade jag det som att de kan välja en bil med extra utrustning - i stället för - en standardversion, för så har det varit ibland. Men två tester av samma bil och två olika resultat belyser bara vad jag anser är ett problem.
Hade jag ansett att man ska skrota testerna så hade jag skrivit det från början.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ok, de har gjort två tester på vissa bilar. Det har jag missat. Vad texten gäller så tolkade jag det som att de kan välja en bil med extra utrustning - i stället för - en standardversion, för så har det varit ibland. Men två tester av samma bil och två olika resultat belyser bara vad jag anser är ett problem.
Hade jag ansett att man ska skrota testerna så hade jag skrivit det från början.

Du har självklart rätt till din åsikt. Jag tycker dock att det är bra att man kan testa även de mer påkostade utrustningspaketen. För även bilar som får 5 stjärnor (nu senast Volvo V90/S90), har ytterligare säkerhetsfunktioner i bättre paket. Jag ser ingen anledning till att man som konsument inte ska bli upplyst om hur bra dessa är.

För som jag tidigare sa, samma problem finns med alla andra klassificeringarna bilarna har. Bränsleförbrukningen, utsläppen och prestandan beror på vilken motor och växellåda man väljer. Priset beror dessutom också på vilken extrautrustning man väljer till. Ändå är biltillverkarna snabba med att skriva ut "Från 200.000 kr", även fast den välutrustade bilen i reklamen går lös på det dubbla eller tredubbla. Men på något sätt löser konsumenterna de bitarna ändå. Jag förespråkar verkligen inte att tillverkare ska vilseleda konsumenterna, men det är väldigt knepigt när man testar för en så pass stor marknad. Dock tror jag att standardutrustningen (när det kommer till säkerhet), är ganska lika på den Europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Dacia Duster för ca 150 000 kr jämfört med t.ex. Volvo XC60 för 300 000 kr, alltså dubbelt så mycket.

Är Volvon verkligen dubbelt så bra?

Den frågan kan man ju återkomma till när man vart med i en olycka som en bättre bil, tex Volvon, klarat bättre eller kanske t.om undvikit helt. Speciellt om olyckan resulterade i dödsfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Den frågan kan man ju återkomma till när man vart med i en olycka som en bättre bil, tex Volvon, klarat bättre eller kanske t.om undvikit helt. Speciellt om olyckan resulterade i dödsfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast en basutrustad xc60 har typ bara " city safty" som är utöver det vanliga, vilket fungerar upp till 50 kmh och bromsar in om bilen framför kör sakta osv. Fungerar dåligt vid snö dimma och regn precis som alla andra sensor baserade stödsystem (automatisk avbländning, parkerings sensor osv) . Har bilen Antisladd airbags är hyfsat bra byggd, och man kör säkert så kommer man väldigt långt.
Visst är volvon bättre på alla vis men någonstans får man avgöra vad som är värt för en själv.
Själv kör jag en Gammal Saab 9-5 från 2006 och är väldigt nöjd, bra komfort bra säkerhet (i alla fall för sin tid) och väldigt billig att äga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har fått höra att deras små skåpbilar är ruskigt prisvärda.

Du får 2 Dacia skåp för samma pris som en Caddy...

Men som alltid, du får det du betalar för, men det är jävligt prisvärt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast en basutrustad xc60 har typ bara " city safty" som är utöver det vanliga, vilket fungerar upp till 50 kmh och bromsar in om bilen framför kör sakta osv. Fungerar dåligt vid snö dimma och regn precis som alla andra sensor baserade stödsystem (automatisk avbländning, parkerings sensor osv) . Har bilen Antisladd airbags är hyfsat bra byggd, och man kör säkert så kommer man väldigt långt.
Visst är volvon bättre på alla vis men någonstans får man avgöra vad som är värt för en själv.
Själv kör jag en Gammal Saab 9-5 från 2006 och är väldigt nöjd, bra komfort bra säkerhet (i alla fall för sin tid) och väldigt billig att äga.

Oja, någonstans får man ju avgöra det själv. Därav mitt exempel att man kan ju återkomma till frågan när olyckan väl är framme och då avgöra om en annan bil kanske vart mer värd sina pengar då den kanske klarat olyckan. Kanske, kanske inte. Upp till var och en, vet man att man köpte en riktigt bra bil är svaret säkert ja, dyr som billig. Köpte man den enbart för den var billig är det kanske inte lika uppenbart att man tycker det längre då ett bättre val kanske klarat olyckan bättre eller undvikit den helt.

Sen så är inte din Saab ett exempel på en dålig bil bara för den är gammal, om det var det du försökte peka på. Har personligen full förståelse för om man vill köra en 9-5a fortfarande. I tex undanmanöverstester klår den ju både en ny Duster och en ny Kia Cee'd med god marginal för att nämna något. En mycket viktig aspekt som många verkar glömma vid bilköp uppenbarligen (med tanke på hur bra Cee'd och Duster säljer).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hellre köpt en lite äldre bil, betydligt finare och med garanterat bättre uttrustning för 100.000kr eller till och med 150.000kr (om man nu vill ha sån "lyx" utrustning som värme i stolarna och slippa veva fönsterna upp och ner själv i Dacia fallet). Så gärna vill inte jag ha en bil som ingen har kört innan mig att jag betalar så pass mycket för i förhållandevis lite utrustning och ett värde som värkar sjunka snabbare än en sten (efter en snabb titt på blocket).

Det värsta med begagnat är ju att det finns dem bilar som "fungerar problemfritt" enligt ägaren men som har massa problem.
Men sen har jag iofs tur och har en far som är bilmekaniker och dessutom haft tur med dem billiga bilarna jag har ägt (inga större saker som gått sönder, och gjort hel service 1gång om året på dem) , Volvo 240, Volvo S70, Renault Clio, Saab 9-5. Varav Saaben var dyrast att köpa (12000kr) och sen sålde 4år senare för 8000kr.
Största problemet är väl att det finns folk som inte tar hand om sina bilar ordentligt utan kör tills något verkligen är ordentligt sönder på bilen och då blir det så klart dyrt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag har fått höra att deras små skåpbilar är ruskigt prisvärda.

Du får 2 Dacia skåp för samma pris som en Caddy...

Men som alltid, du får det du betalar för, men det är jävligt prisvärt.

Är lite nyfiken själv just på denna Duster
Å precis just denna kommentar sammanfattar väldigt väl alla kommentarer i denna tråd.
För en skåpbil är just att frakta gods.
Vilket en personbil är. Gillar man inte tanken på att ens arsle åker i billigare märke så gör man inte det.

4M 6S in i klippet

Men frågan kvarstår å ser att frågan har nämnts, bensin eller diesel motor?
4x4 känns som tämligen enkelt val men inte ett måste.

Enligt denna tabell så hamnar kostnaden på 31.94kr/mil 3988,1kr/mån inkl värdeminskning eller 2353.5 utan värdeminskning på värde 140k.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.