Vad kan en såhär gammal burk vara värd?

Permalänk

Vad kan en såhär gammal burk vara värd?

Hej! Jag hittade en dator från -95 i min farmors garage, och är lite nyfiken på vad man skulle kunna sälja den för (om man äns kan sälja den??)

Kan inte alla specifikationer, men den har en AM486 processor på 100MHz, en väldigt liten och platt CPU kylare från cooler master fast med trasig fläkt.
Den har (Vad jag har förstått) 16MB RAM, en floppy drive, AT conector på moderkortet.

Har även en WD HDD på ~3 GB.

BIOS är Energy Star, men vet ej något mer om moderkort.

har minst 4 expansions kort.

Om den inte är värd någonting idag, vad var den värd när den var köpt? (1995 eller 1996)

PSU är på 200W

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil: Släng den

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil:
Borde väl ha kostat uppemot 18-20.000 på den tiden (utan skärm), min ångmaskin kostade runt 17.000 -95 och det var bara en dx2-66 med 8 mb ram

Men i dagsläget är den nog bara knappt värt besväret att hämta den om nån vill ha som kuriosa

Permalänk
Medlem

Om den inte fungerar och du inte är intresserad av ett historiskt projekt att få den fungerande; släng den.

Jag köpte en Pentium 90 (första egenköpta datorn) för 5-7K 94-95' nånstans. Har för mig att det var lite dyrare med 486'or under deras era, men om "din" var köpt så sent och en AMD bör priset ha legat runt där.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Permalänk

@Guybrush82: Jag tänker spara den då, den funkar, det är bara cmos batteriet som behöver bytas och sedan är den som ny.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

@Guybrush82: Jag tänker spara den då, den funkar, det är bara cmos batteriet som behöver bytas och sedan är den som ny.

Nu får du inte glömma bort den trasiga fläkten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

@Lifooz: Juste ja, men datorn kan vara på i 10 minuter utan att bli för varm, har redan testat. Men ska snart börja få studie bidrag, så då kan man ju köpa en ny fläkt. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9354775/ annars så kanske det går att rikta en stor fläkt mot kylaren?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil: Men, varför göra sig besväret? Du kan ju inte ens uppleva nostalgi från den tiden, om du inte levde när datorn nyttjades. Det är inte så roligt som det kan framstå. Det är en gammal Windows-maskin, ingenting som du kommer att hurra och jubla över, tro mig. Det är inte värt besväret.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil: Finns många som letar efter gamla retro-datorer, skulle inte slänga den. Även om du inte får några jättepengar för den så kan du åtminstone göra någon glad med den

Är lite för gammal för min smak

Redigerat enl § 9 // MOD
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

@MegaAlalil: Så gammalt hör hemma i Retro, flyttar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MegaAlalil:
Jag har inget svar på din fråga.

Men du kan inte lägga upp ett kort på hur datorn ser ut ?
Blev lite nyfiken.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

@Lifooz: Juste ja, men datorn kan vara på i 10 minuter utan att bli för varm, har redan testat. Men ska snart börja få studie bidrag, så då kan man ju köpa en ny fläkt. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9354775/ annars så kanske det går att rikta en stor fläkt mot kylaren?

Hehe, kan du mäta hur stor fläkten är?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Ironiska är att den nog har större guld värde än något annat. På de gamla hade man rätt mycket guld i alla kontakter och kontakterna vara stora

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.452987/it-skrotet-ar-gu...

Permalänk

@Lifooz: Den trasiga fläkten är antingen 40 eller 60 mm. Jag kan mäta, kommer lägga upp bilder runt 19:00

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

Mitt tips för er som säger "släng den" när det gäller 486-system är att kolla lite på tradera.

Den förra inte allt för märkvärdiga otestde 486an sålde för ~1500 spänn. Nu ska man kanske inte räkna med över 1000:- på en auktions-site då det så klart beror på efterfrågan på en 486a just vid tidpunkten för auktionen samt var säljaren bor då frakkostnaden ofta blir dyr om systemet måste skickas. Helt värdelös blir en fungerande 486a dock aldrig.

Permalänk
Medlem

Behåll om du gillar nostalgi, annars till närmsta återvinning.

Permalänk
Medlem

Det finns ett värde i att behålla en sådan maskin, dom tillverkas inte längre.
Det blir bara färre och färre.

Den andra kategorin dumhuvuden är dom som tar t.ex en fin Volvo Amazon och gör om till en sketen EPA.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

486or växer inte på träd längre.

Jag har fått frågan ibland om att sälja mina som jag haft så att kasta den är nog inte bästa affären faktiskt.

Fixa till den, om några år kanske du kan få en peng för den.

Annars, kör in lite gamla klassiska Dos-spel på den och lira.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Liv&helvete: http://s1070.photobucket.com/user/MegaAlalil/library/

Där har du de bilder jag tog, och videon är från innan jag kopplade in floppy drive.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem

det finns intresse för gamla datorer, går att sälja men kan ta lite tid att hitta en köpare

Beroende på grafikkort och ljudkort 500-1000kr är inte omöjligt. Fanns det tbord och skärm till?

Det finns ljudkort som är värda en hel del på egen hand, första soundblasterkorten och gravis ultrasound tex. Men kanske inte så troligt att din mormor hade det i dator

Permalänk
Medlem

Det sitter ju ett ljudkort i burken eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ljudkort ser man på bilderna, 1a och 3e. Jag kan inte avgöra sort av det lilla man ser. Det finns GAME-port om man vill ansluta en joystick.
Tycker man ser att det är flertal tomma slots för ramminne, jag maxade alltid mina burkar så man fick sitta och vänta vid minnescheck
BIOS ser riktigt flashigt och modernt ut.
Ingen PS/2-port, men det är väl lika lätt att få tag på COM-mus och DIN-tangentbord idag.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Skrivet av rbt:

Ljudkort ser man på bilderna, 1a och 3e. Jag kan inte avgöra sort av det lilla man ser. Det finns GAME-port om man vill ansluta en joystick.
Tycker man ser att det är flertal tomma slots för ramminne, jag maxade alltid mina burkar så man fick sitta och vänta vid minnescheck
BIOS ser riktigt flashigt och modernt ut.
Ingen PS/2-port, men det är väl lika lätt att få tag på COM-mus och DIN-tangentbord idag.

Anders Dock skickade en PS/2 adapter för DIN slotten, och jag har ett PS/2 tangentbord. Men mus behöver jag skaffa då.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk

@kjellapa: Jag har något soundblaster kort, så jag vet inte om det är det första, men jag har också något annat som jag inte kommer ihåg namnet på.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk

Bara mer och mer problem med den. Jag fick en PS/2 till DIN-5 adapter av @andreas_dock och den funkade perfekt. Nu till andra problem som inte är den trasiga fläkten. CMOS batteriet är dött. Det är ett ER14250 3.6V vad jag har förstått. Vet någon vart de finns att köpa i fysisk butik, eller måste man beställa?

Sedan till det lite mer seriösa problemet. Jag får Hard Disk Failure (80) fel, på båda HDD jag har. Jag kan ju ha kopplat fel eller skrivit in fel CMOS inställningar för HDD. Kan också vara dålig IDE kabel, eftersom jag ej hunnit testa flera kablar.

Kan möjligtvis testa lite mer imorgon, men jag ska sitta i flera timmar med den på onsdag

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

Bara mer och mer problem med den. Jag fick en PS/2 till DIN-5 adapter av @andreas_dock och den funkade perfekt. Nu till andra problem som inte är den trasiga fläkten. CMOS batteriet är dött. Det är ett ER14250 3.6V vad jag har förstått. Vet någon vart de finns att köpa i fysisk butik, eller måste man beställa?

Sedan till det lite mer seriösa problemet. Jag får Hard Disk Failure (80) fel, på båda HDD jag har. Jag kan ju ha kopplat fel eller skrivit in fel CMOS inställningar för HDD. Kan också vara dålig IDE kabel, eftersom jag ej hunnit testa flera kablar.

Kan möjligtvis testa lite mer imorgon, men jag ska sitta i flera timmar med den på onsdag

https://www.dustinhome.se/product/5010878606/batteri-er14250-...

Vad gäller disken, säker på att du satt alla kablar rätt ?
Normalt så sätter man ju de röda på ström och flatkabel mot varandra.
Men väldigt gamla datorer kan ju vara luriga på just sådant, så dubbelkolla ! =).
Det var ovanligt att IDE kablar gick sönder, oftast så vek man en pinne på moderkortet eller disken istället.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, jag har fixat en DIN-5 -adapter till ps2 redan, skall kolla på en COM-ps2 i början utav veckan åt dig, skall jag kolla på disk med?
Tror nog jag kan skaka fram en ide disk...

Kablage kan vara värre dock, lovar inget där!

Batterier... Är de inte samma cmos batterier på all andra moderkort?
Jag kan skicka med ett från en maskin som skall kasseras.

Nog skall vi få liv i denna retro -maskin!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: Kablar behöver jag nog inter, har 3 andra IDE kablar xD

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Livsnjutare 😎

@MegaAlalil: fixar en hdd! Påminn mig i börjar utav veckan som sagt så donerar jag det till projektet

Kollade upp batteriet via länken med, sådana här jag inte.
Så de får du shoppa lokalt.

Enklast, och billigast, är nog att gå till Kjell å C:o faktiskt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •