Otillåten Internethandel med stulet kontokort

Permalänk
Medlem

Otillåten Internethandel med stulet kontokort

Hej.
Jag vet inte om min fråga passar i denna del av forumet. Om inte så får moderator flytta den.
Så här är det i alla fall: Min dotter fick sitt visa-kort stulet och inom en timme var kontot länsat på 20000 kr. Tjuven hade genom något som heter Honeydew Trading gjort 5 uttag eller någon form av köp. Jag har hört att tjuvar kan omvandla köp till kontanter eller något i den stilen. Finns det någon som vet hur detta fungerar. Jag har kollat på http://www.honeydewtrading.com och det verkar vara någon form av affärsverksamhet men fattar inte riktigt hur tjuvar kan utnyttja detta.

Trådrubrik förtydligad i enlighet med §3.1 i reglerna [mod]
Permalänk
Rekordmedlem

Företaget kanske ägs direkt av bedragarna eller någon kumpan till dem, det företag du länkar har ju en mycket enkel hemsida och visar inga som helst faktauppgifter vilket är typiskt när det är ett bluffbolag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Företaget kanske ägs direkt av bedragarna eller någon kumpan till dem, det företag du länkar har ju en mycket enkel hemsida och visar inga som helst faktauppgifter vilket är typiskt när det är ett bluffbolag.

Jag tänker samma sak. Sidan ser skum ut, saknar information om ägare och kontaktuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Företaget kanske ägs direkt av bedragarna eller någon kumpan till dem, det företag du länkar har ju en mycket enkel hemsida och visar inga som helst faktauppgifter vilket är typiskt när det är ett bluffbolag.

Det konstiga är att min dotter har fått tillbaka alla pengarna som stals och de har återbetalats från samma "företag". Orsaken till mina frågor är endast för att kanske få lite information om hur sådant här kan stoppas även om kortet försvinner. Hjälper det att radera säkerhetskoden på baksidan av kortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av codegear:

Det konstiga är att min dotter har fått tillbaka alla pengarna som stals och de har återbetalats från samma "företag". Orsaken till mina frågor är endast för att kanske få lite information om hur sådant här kan stoppas även om kortet försvinner. Hjälper det att radera säkerhetskoden på baksidan av kortet?

Hur är du säger på att de återbetalats av samma företag? Bara för att det står likadant på debiteringen som krediteringen på kontoutdraget?
Nu framgår det inte om du gjort någon reklamation hos banken, men antar per automatik att ni gjort det. Om banken drar tillbaka pengarna så visas det med samma ord/etc på krediteringen som debiteringen fastän det är banken som reversat betalningen.

Hjälper inte så himla mycket att radera de tresiffriga koden på baksidan. Finns vissa ställen där man kan handla med enbart kortnumer och utgångsdatum, utan cvc-koden.

Det bästa man kan göra för att skydda sig för köp via internet är att ansluta sig till 3dsecure/VBS. Det gör man på sin bank tillsammans med det kort man äger.

Då blir det utöver kortuppgifterna, även en personlig kod som måste slås in, innan ett köp går igenom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av codegear:

Det konstiga är att min dotter har fått tillbaka alla pengarna som stals och de har återbetalats från samma "företag". Orsaken till mina frågor är endast för att kanske få lite information om hur sådant här kan stoppas även om kortet försvinner. Hjälper det att radera säkerhetskoden på baksidan av kortet?

Det försvårar iallfall, det bästa vore ju om de förbjöd handel via enbart fysiska kort på internet, det finns ju system som kombinerar korten med kod (typ verified by Visa) och det ökar säkerheten, eller så ska man bara tillåta e-kort och liknande lösningar online.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det försvårar iallfall, det bästa vore ju om de förbjöd handel via enbart fysiska kort på internet, det finns ju system som kombinerar korten med kod (typ verified by Visa) och det ökar säkerheten, eller så ska man bara tillåta e-kort och liknande lösningar online.

Nu kanske jag minns helt galet, men det börjar bli vanligare att man blir "påtvingade" att ansluta 3dsecure/VBS till sina Mastercard/Visa om man ska ha det öppet för internetköp. Men som sagt kan minnas helt galet också. Inte fått dagens kaffekopp ännu. Men om jag minns rätt så är det ju något positivt.

Annars är det som du säger att e-kort är ett bra alternativ.
Om banken inte erbjuder e-kort så kan man ju iaf lägga upp som följande:
* Ett konto som kortet är kopplat till. För bara över pengar till detta konto när man vet om att man ska handla.
* Ha ett annat konto i samma bank, där man har sina pengar men inte har något kopplat kort till.

Då är det även enkelt att via bankens mobilapp flytta över pengar snabbt om man behöver handla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon226320:

Nu kanske jag minns helt galet, men det börjar bli vanligare att man blir "påtvingade" att ansluta 3dsecure/VBS till sina Mastercard/Visa om man ska ha det öppet för internetköp. Men som sagt kan minnas helt galet också. Inte fått dagens kaffekopp ännu. Men om jag minns rätt så är det ju något positivt.

Annars är det som du säger att e-kort är ett bra alternativ.
Om banken inte erbjuder e-kort så kan man ju iaf lägga upp som följande:
* Ett konto som kortet är kopplat till. För bara över pengar till detta konto när man vet om att man ska handla.
* Ha ett annat konto i samma bank, där man har sina pengar men inte har något kopplat kort till.

Då är det även enkelt att via bankens mobilapp flytta över pengar snabbt om man behöver handla.

Själv så använder jag aldrig ett fysiskt kort online, om handlaren inte stödjer nått säkrare så handlar jag inte av dem, nu hjälper det inte omedelbart mot fysiska stölder av kort men om alla bojkottade osäkra lösningar så skulle systemen utvecklas fortare.
Den värsta mest oseriösa betallösningen jag sett hittills är Trustly, de vill att man loggar in på internetbanken via deras hemsida och det skriker bara bedrägeri och obefintlig säkerhet lång väg.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Företaget kanske ägs direkt av bedragarna eller någon kumpan till dem, det företag du länkar har ju en mycket enkel hemsida och visar inga som helst faktauppgifter vilket är typiskt när det är ett bluffbolag.

Skrivet av twk:

Jag tänker samma sak. Sidan ser skum ut, saknar information om ägare och kontaktuppgifter.

90-talet ringde och sa att dom ville ha tillbaka hemsidan.

Men skämt åsido
Direkt seriös ser den ju inte ut att vara, hemsidan.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Tack för alla svar.
Själv använder jag PayPal när jag handlar från utländska Internetsidor. För först över den summan jag tänker handla för till PayPal vilket går på några sekunder och sedan gör jag köpet. Det har aldrig hänt något när jag kör med den metoden.

Permalänk
Medlem

E-kort/paypal vid internethandel samt att inte har för mycket pengar på kortet som är knutet till mitt fysiska kort, det är nog mina bästa förslag för att förhindra större förluster om kortet blir stulet eller om du råkar ut för bedrägeri.
Hade aldrig vågat ha 20000kr på mitt kort-konto, med undantag för om man skall göra ett planerat inköp med kortet.