Microsoft slutar tillverka Xbox 360

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar tillverka Xbox 360

En era är över när Microsoft meddelar att de upphör med tillverkningen av Xbox 360. Tjänster som Xbox Live och Games for gold kommer dock fortsätta fungera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Nu kanske vi får spel som inte begränsas av antik hårdvara!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Jag liksom många andra trodde nog att de slutade tillverka den när de började sälja Xbox one.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tack och bock xbox 360, haft många roliga timmar

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Nu kanske vi får spel som inte begränsas av antik hårdvara!

Det tror jag inte, spelen begränsas ju fortfarande av Xbone och PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Nu kanske vi får spel som inte begränsas av antik hårdvara!

Dold text

Sorry men jag va bara tvungen haha, spel som finns på både konsol och PC kommer alltid hållas tillbaka för PC versionen tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Å fan.. Trodde de slutade tillverka den när XB1 började tillverkas. Varför har de haft kvar tillverkningen så länge för?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, spelen begränsas ju fortfarande av Xbone och PS4.

Visserligen, men den hårdvaran är ju i alla fall inte antik, än

Skrivet av Ozzed:

Å fan.. Trodde de slutade tillverka den när XB1 började tillverkas. Varför har de haft kvar tillverkningen så länge för?

För att det säljer? Var ju samma för PS2 när PS3 släpptes, var väl inte förrän 2012/2013 eller något som PS2 slutade tillverkas?

Permalänk
Medlem

Dåså, då ska dom bara lägga ner ps4 och xbone så kanske spel utvecklingen kan ta fart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inte så konstigt att dem inte sluta tillverkade 360 när nya släpptes?
I början har ju sällan nya konsoler särskilt många spel och konsolerna i sig brukar vara svår att få tag på. Sen är det ju priset som gjort det också. Förmodligen gick väl 360 ner i pris och fler köpte det till sina yngre barn. Playstation 2 tillverkades till 2013 vilket är helt sjukt egentligen men var väl samma sak där. Men är priset och efterfrågan som styr många gånger. Varför sluta tillverka något när man fortfarande säljer mycket av det?
Att tvinga på en mycket dyrare konsol till någon som kanske bara spelar ibland eller ska ge till sina barn är inte alltid ett så bra alternativ.
Så dem konkurrera inte med sig själva iheller anser jag.

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Allting gott har ett slut... !

Tack för denna tiden, det har varit en utav mina bästa konsol-generationer utan tvekan iaf!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

känns som jag är den enda här som fortfarande spelar på 360

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

"Bolaget kommer också fortsätta erbjuda tio års garanti till kunder som köper en Xbox 360."

Damn, inte dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, spelen begränsas ju fortfarande av Xbone och PS4.

Skrivet av Marticus:

Sorry men jag va bara tvungen haha, spel som finns på både konsol och PC kommer alltid hållas tillbaka för PC versionen tyvärr.

Skrivet av PV52:

Dåså, då ska dom bara lägga ner ps4 och xbone så kanske spel utvecklingen kan ta fart

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid detta eviga tjat om att konsoler begränsar grafiken på PC. Med tanke på hur hårt de optimerar för konsolerna motsvarar grafiken ungefär vad man skulle få med ett 970/980, men där konsolen kör på 30fps och PCn på 60fps (för det är väl 60fps ni vill ha?), samt lite högre upplösning på PC. På vilket sätt begränsar det då PC? Man behöver inte anpassa för högre fps eller högre uplösning, och det är knappast många som sitter på bättre än 970, tvärtom har många mycket sämre hårdvara än så. Så det som "begränsar PC" är snarare low-end PCs.

Sen är det också värt att påpeka att upplevd grafisk kvalitet sällan skalad linjärt med prestanda. Skillnaden mellan "medium" och "high" på grafiken är ofta knappt märkbar medan det tar ganska mycket mer prestanda. Så att ni inte tycker att grafiken är så mycket bättre trots kraftigare hårdvara beror på det också.

PS. Spelar själv på PC.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Så det kommer alltså en v2 av One?
Ska man tolka det så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Som fler var jag förvånad att tillverkningen fortfarande fanns kvar. När jag nu googlade såg jag att den säljs ny för runt 1500kr och det är prisvärt för konsumenter men inte Microsoft.

Jag tänker framförallt på barnfamiljer med dålig ekonomi där de köper begagnade spel och MS in princip inte tjänar något. En Xbox one skulle då bli mycket dyrare.

Nå bra att de lägger ner den, då de kan spendera pengarna på annat som att förbättra windows 10.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på Xbox Ones bakåtkompatibilitetsläge så behövs inte Xbox 360 längre. Listan över kompatibla titlar blir längre för varje månad. Att spela dessa spel på en Xbox One ger en del fördelar över Xbox 360 dessutom, den jag mest gillar är hur tyst Xbox One är. Största nackdelen är att prestandan i kompatibla titlar kan variera på gott och ont.

Med tanke på att BC inte ens fanns med från början utan kom för drygt ett halvår sedan så har Microsoft hitills gjort ett riktigt bra jobb. Fixar de stöd för multidisc-titlar, fortsätter optimera prestandan och får ut fler efterlängtade titlar (Red Dead Redemption officiellt) så blir det ett fortsatt bra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Alltid detta eviga tjat om att konsoler begränsar grafiken på PC. Med tanke på hur hårt de optimerar för konsolerna motsvarar grafiken ungefär vad man skulle få med ett 970/980, men där konsolen kör på 30fps och PCn på 60fps (för det är väl 60fps ni vill ha?), samt lite högre upplösning på PC. På vilket sätt begränsar det då PC? Man behöver inte anpassa för högre fps eller högre uplösning, och det är knappast många som sitter på bättre än 970, tvärtom har många mycket sämre hårdvara än så. Så det som "begränsar PC" är snarare low-end PCs.

Sen är det också värt att påpeka att upplevd grafisk kvalitet sällan skalad linjärt med prestanda. Skillnaden mellan "medium" och "high" på grafiken är ofta knappt märkbar medan det tar ganska mycket mer prestanda. Så att ni inte tycker att grafiken är så mycket bättre trots kraftigare hårdvara beror på det också.

PS. Spelar själv på PC.

Kolla på något PC-exclusivt spel, tex Witcher 2(även om det finns till konsol nu), det ser otroligt ut(på ultra med ubersampling) och är ändå relativt gammalt, det är vad PC kunde redan då.

Att vi som PC användare kan köra i högre upplösning stämmer ju inte riktigt, eller ja, vi kan ställa in spelen på tex 4K, men spelet är ju oftast ställt till typ 720p eller 1080p för alla "in-game" texturer.

Att du inte ser någon direkt skillnad på medium och high tyder på att du lirat konsollportar eller sitter på svag hårdvara som inte kan presentera effekter och dylikt i sin fulla pragd

144fps är det nya, inga fjuttiga 60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Det måste väl vara en typo att dom skulle lämna 10 års garanti på Xbox 360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på Xbox Ones bakåtkompatibilitetsläge så behövs inte Xbox 360 längre. Listan över kompatibla titlar blir längre för varje månad. Att spela dessa spel på en Xbox One ger en del fördelar över Xbox 360 dessutom, den jag mest gillar är hur tyst Xbox One är. Största nackdelen är att prestandan i kompatibla titlar kan variera på gott och ont.

Med tanke på att BC inte ens fanns med från början utan kom för drygt ett halvår sedan så har Microsoft hitills gjort ett riktigt bra jobb. Fixar de stöd för multidisc-titlar, fortsätter optimera prestandan och får ut fler efterlängtade titlar (Red Dead Redemption officiellt) så blir det ett fortsatt bra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Är den tystare än innan alltså?
I början var det ju jättemycket prat om att den var otroligt högljudd, är det något dom har rättat till med andra ord?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Är den tystare än innan alltså?
I början var det ju jättemycket prat om att den var otroligt högljudd, är det något dom har rättat till med andra ord?

Nu vet jag inget om hur den var vid lanseringen men min Xbox One är snudd på ljudlös. De få gånger den hörs är vid uppstart (hårddiskar startar, optiska läsaren börjar snurra) eller vid installation från skiva. Låter typ inget under spel.

Xbox 360 lät som fan. Hade själv en modell köpt 2008 (Xbox 360 Elite med Falcon eller Jasper) och när den lät som mest när optiska läsaren var igång och skivan snurrade i maxfart så överröstade den lätt dammsugaren hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu vet jag inget om hur den var vid lanseringen men min Xbox One är snudd på ljudlös. De få gånger den hörs är vid uppstart (hårddiskar startar, optiska läsaren börjar snurra) eller vid installation från skiva. Låter typ inget under spel.

Xbox 360 lät som fan. Hade själv en modell köpt 2008 (Xbox 360 Elite med Falcon eller Jasper) och när den lät som mest när optiska läsaren var igång och skivan snurrade i maxfart så överröstade den lätt dammsugaren hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, nej jag vet bara att jag fick lyssna på en tidig version när den lanserades, dvs den fösta revisionen.
Det var ju en Falcon jag hade, och den lät det verkligen. Framförallt om nätadaptern till den. Fan va den tjöt, dvs riktigt högljutt.
Kul att se att det inte är ett problem längre i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja, nej jag vet bara att jag fick lyssna på en tidig version när den lanserades, dvs den fösta revisionen.
Det var ju en Falcon jag hade, och den lät det verkligen. Framförallt om nätadaptern till den. Fan va den tjöt, dvs riktigt högljutt.
Kul att se att det inte är ett problem längre i alla fall.

Nae det är absolut inget problem jag nånsin stött på, min är helt ljudlös, både konsol och nätadapter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Innan de släpet xbone och ms backade angåendende konstant internet uppkoppling sa de ju att de som inte var nöjda med det kunde skaffa 360. Det höll altan mindre ån två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag liksom många andra trodde nog att de slutade tillverka den när de började sälja Xbox one.

Skrivet av Ozzed:

Å fan.. Trodde de slutade tillverka den när XB1 började tillverkas. Varför har de haft kvar tillverkningen så länge för?

Skrivet av anon159643:

Som fler var jag förvånad att tillverkningen fortfarande fanns kvar. När jag nu googlade såg jag att den säljs ny för runt 1500kr och det är prisvärt för konsumenter men inte Microsoft.

Jag tänker framförallt på barnfamiljer med dålig ekonomi där de köper begagnade spel och MS in princip inte tjänar något. En Xbox one skulle då bli mycket dyrare.

Nå bra att de lägger ner den, då de kan spendera pengarna på annat som att förbättra windows 10.

Men hur kan ni tro något sånt. Last-Gen har ju alltid (med några få undantag) tillverkats i många år efter att Next-Gen lanserats.

Skrivet av MakeCoke:

Alltid detta eviga tjat om att konsoler begränsar grafiken på PC. Med tanke på hur hårt de optimerar för konsolerna motsvarar grafiken ungefär vad man skulle få med ett 970/980, men där konsolen kör på 30fps och PCn på 60fps (för det är väl 60fps ni vill ha?), samt lite högre upplösning på PC. På vilket sätt begränsar det då PC? Man behöver inte anpassa för högre fps eller högre uplösning, och det är knappast många som sitter på bättre än 970, tvärtom har många mycket sämre hårdvara än så. Så det som "begränsar PC" är snarare low-end PCs.

Sen är det också värt att påpeka att upplevd grafisk kvalitet sällan skalad linjärt med prestanda. Skillnaden mellan "medium" och "high" på grafiken är ofta knappt märkbar medan det tar ganska mycket mer prestanda. Så att ni inte tycker att grafiken är så mycket bättre trots kraftigare hårdvara beror på det också.

PS. Spelar själv på PC.

Sant!
Om vi inte haft konsoler idag, hade vi nu varit tvungna att spela efterblivna spel på telefoner. Det är tack vare konsolerna, programmeringstekniken utvecklas. Med begränsad hårdvara måste man tänka till för att få det att funka. Om PS2, XBox, GameCube och DreamCast var den sista generationen konsoler som gjordes, hade vi fått sitta med TitanX-SLI och kört Rainbow Six Siege i usel framrate (om det ens hade släppts).

Jag spelar både på konsol och PC. En perfekt kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Alltid detta eviga tjat om att konsoler begränsar grafiken på PC. Med tanke på hur hårt de optimerar för konsolerna motsvarar grafiken ungefär vad man skulle få med ett 970/980, men där konsolen kör på 30fps och PCn på 60fps (för det är väl 60fps ni vill ha?), samt lite högre upplösning på PC. På vilket sätt begränsar det då PC? Man behöver inte anpassa för högre fps eller högre uplösning, och det är knappast många som sitter på bättre än 970, tvärtom har många mycket sämre hårdvara än så. Så det som "begränsar PC" är snarare low-end PCs.

Sen är det också värt att påpeka att upplevd grafisk kvalitet sällan skalad linjärt med prestanda. Skillnaden mellan "medium" och "high" på grafiken är ofta knappt märkbar medan det tar ganska mycket mer prestanda. Så att ni inte tycker att grafiken är så mycket bättre trots kraftigare hårdvara beror på det också.

PS. Spelar själv på PC.

slutade läsa efter den meningen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splinter Snake:

Det måste väl vara en typo att dom skulle lämna 10 års garanti på Xbox 360?

Tror inte dom menar att det är 10 år på apparaten, utan antagligen att servarna ska vara uppe i minst 10 år. Så att det går att använda i minst 10 år till.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

slutade läsa efter den meningen.

Ta dig en titt här då:

http://youtu.be/1Hbc6AyFIks

De försöker matcha konsolinställningar i Division med 1080p och 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB