AMD gör nytt förlustkvartal – sätter hoppet till Polaris och Zen

Permalänk
Melding Plague

AMD gör nytt förlustkvartal – sätter hoppet till Polaris och Zen

Processormakaren gör åter ett förlustkvartal, men tror på framtida vinst i och med Polaris och Zen. Samtidigt ingår bolaget ett kinesiskt partnerskap värt närmare 300 miljoner dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas mycket på Zen. Det känns nästan som om en asteroid är på väg emot jorden och allt hänger på stålmannen, förlåt jag sa fel, allt hänger på Zen.
För att om Zen floppar så lär det få stora konsekvenser i teknikutvecklingen de närmsta åren till en ny stark aktör kommer fram.
-Just behovet av mer datakraft är väldigt stort överallt idag, alltifrån servrar till våra arbetsstationer och utvecklingen står lite väl stilla. Och inte bara bloatar ner sina cpuer med skit som man inte använder som iGPU.
För hur stor andel av alla swelockare har inte en extern GPUi deras dator som har en processor i +4000kr klassen?

Permalänk
Medlem

"med komponenter särskilt anpassade den kinesiska regeringens ändamål."

Aj aj.. Luktar Badwill.. Kinesiska regeringen har ju alltid något skumrask för sig med "great firewall" eller golden shield eller vad det är. Hoppas inte det har med det att göra för då blir jag förbannad.

I övrigt så hoppas jag Zen kan ge dem tillräckliga inkomster för att gå med vinst. Polaris känns mer tveksamt då Nvidia kommer ta liknande kliv så det är väl om AMD kan erbjuda ett bättre pris de kan få fördelar där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"med komponenter särskilt anpassade den kinesiska regeringens ändamål."

Aj aj.. Luktar Badwill.. Kinesiska regeringen har ju alltid något skumrask för sig med "great firewall" eller golden shield eller vad det är. Hoppas inte det har med det att göra för då blir jag förbannad.

I övrigt så hoppas jag Zen kan ge dem tillräckliga inkomster för att gå med vinst. Polaris känns mer tveksamt då Nvidia kommer ta liknande kliv så det är väl om AMD kan erbjuda ett bättre pris de kan få fördelar där.

kinetiska* xD Men alltså, hur vet Sweclockers att AMD lägger sitt hopp på polaris/zen? Vart hittar man detta uttalande utav AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

kinetiska* xD Men alltså, hur vet Sweclockers att AMD lägger sitt hopp på polaris/zen? Vart hittar man detta uttalande utav AMD?

vart skall de annars lägge sitt hopp i dagsläget?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"med komponenter särskilt anpassade den kinesiska regeringens ändamål."

Aj aj.. Luktar Badwill.. Kinesiska regeringen har ju alltid något skumrask för sig med "great firewall" eller golden shield eller vad det är. Hoppas inte det har med det att göra för då blir jag förbannad.

I övrigt så hoppas jag Zen kan ge dem tillräckliga inkomster för att gå med vinst. Polaris känns mer tveksamt då Nvidia kommer ta liknande kliv så det är väl om AMD kan erbjuda ett bättre pris de kan få fördelar där.

Jag blev glad av att läsa att Polaris 11 - alltså den billigare varianten - bara ska dra 50 watt vid arbete. Jag handlar med strömförbrukning i åtanke. Vet dock inte hur det kommer vara med GeForce nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

vart skall de annars lägge sitt hopp i dagsläget?

Poängen är att man kanske inte borde hitta på grejer och skriva det som om det är fakta för att fylla ut en nyhetsartikel, även om det är högst sannolikt, så borde man åtminstone poängtera att man tror något.

Kunde lika gärna stått "AMD kommer bygga hus", det är bara spekulationer och då är det väl ändå lustigt att skriva så, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

kinetiska* xD Men alltså, hur vet Sweclockers att AMD lägger sitt hopp på polaris/zen? Vart hittar man detta uttalande utav AMD?

Både grafik och CPU är ju områden där de legat efter. Särskillt CPU. Det de har sagt är att Zen är tänkt att vara prestandaorienterad arkitektur så då kan de tävla med Intel igen.

Vill man ha prestanda idag så går det inte köpa AMD utan det blir ju intel, och det är väl det de hoppas rätta till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur investerarna orkar gå med förlust år efter år. Men hoppas på att Zen levererar mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag blev glad av att läsa att Polaris 11 - alltså den billigare varianten - bara ska dra 50 watt vid arbete. Jag handlar med strömförbrukning i åtanke. Vet dock inte hur det kommer vara med GeForce nya.

Nej det kan man ju inte veta innan, men det är väl rimligt att anta att det blir liknande då de bygger på liknande tillverkningsprocess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD. Efter flera år i skuggan så är det väl nu eller aldrig antar jag. Förhoppningsvis blir dom åtminstone likvärdiga Intel prestandamässigt om dom inte når upp och blir snabbare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

vart skall de annars lägge sitt hopp i dagsläget?

The tooth fairy.

OTP: Hoppas det blir någonting vettigt av Zen, ingen vill se ett monopol från Nvidia. Suttit på ett GTX460 i cirkus 6 år och letar efter en uppgradering, helst från röda laget då jag diggar vad dem gör med Vulkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Poängen är att man kanske inte borde hitta på grejer och skriva det som om det är fakta för att fylla ut en nyhetsartikel, även om det är högst sannolikt, så borde man åtminstone poängtera att man tror något.

Kunde lika gärna stått "AMD kommer bygga hus", det är bara spekulationer och då är det väl ändå lustigt att skriva så, eller?

Fast då är ju Polaris en väldigt mycket bättre spekulation än att dom kommer bygga hus. Sen tror jag (Och HOPPAS) att dom lägger sitt hopp på polaris. För jag vet inga företag som tar fram produkter utan att lägga sitt hopp på det

Hoppas du förstår vad jag menar

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur det blir på servermarknaden också, om AMD kan ta mer mark där igen.
Xeon har ju sprungit ifrån Opteron där sen flera år också...

Minns Magny Cours och Istanbul t.ex, det var bra skit.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Lägg ner CPU. Fokusera på GPU. DONE*

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna givit mitt stöd till AMD men haft intel 2700k och 7970 klockat i över 4år nu och hela systemet klarar alla spel på alldeles för bra inställningar för att jag skulle vilja byta.

Hade fler människor brytt sig som om när företag beter sig skräpigt så hade ingen handlat nvidia. Nvidia låser ju i princip sina grafikkort så man inte kan använda dem till något annat än att spela med. Men är ju inget den vanliga svensson spelande cs nörden tänker något på. Bara man har 144fps så äre ju lugna puckar! ;).

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr förvånar det inte alls. Ser man till utbudet av AMD -processorer för laptops är det helt katastrofalt. Produkterna är urusla jämfört med Intels motsvarigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Lägg ner CPU. Fokusera på GPU. DONE*

Så att Intel får hela marknaden för sig själv? Nej tack.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Avstängd

Behöver inte alls betyda något...
AMD har bra planer inför framtiden... "They make technology more exciting".

I dags läget ser det ut sådär.

AMD:
$3.09 0.47 ▲ 17.93%
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/real-time

INTEL:
$31.97 0.03 ▼ 0.09%
http://www.nasdaq.com/symbol/intc/interactive-chart

NVIDIA:
$36.28 0.13 ▼ 0.36%
http://www.nasdaq.com/symbol/nvda/real-time

MVH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

"med komponenter särskilt anpassade den kinesiska regeringens ändamål."

Aj aj.. Luktar Badwill.. Kinesiska regeringen har ju alltid något skumrask för sig med "great firewall" eller golden shield eller vad det är. Hoppas inte det har med det att göra för då blir jag förbannad.

I övrigt så hoppas jag Zen kan ge dem tillräckliga inkomster för att gå med vinst. Polaris känns mer tveksamt då Nvidia kommer ta liknande kliv så det är väl om AMD kan erbjuda ett bättre pris de kan få fördelar där.

Är absolut inte vad AMD siktar på

"It can't just be that we're the cheaper solution"

och tror personligen att det är helt rätt inställning från AMDs sida. Man måste sikta på att ha produkter som är konkurrenskraftiga i sig själva, framförallt är detta kritisk på CPU-marknaden då de enda segment som har någon positiv trend är toppmodellerna. För den stora massan finns inget incitament att köpa en ny CPU innan nuvarande PC går sönder, här har man nått "tillräckligt" bra oavsett modell så kvar finns att pressa pris och därmed marginaler mot noll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att om polaris och pascal hypotetiskt sett skulle bli EXAKT lika bra så skulle AMD få skit bara för att dom inte har lika etablerad marknad. Inom grafikkortsmarknaden så gäller det att AMD tar ut mindre vinst eller helt enkelt gör bättre än Nvidia för att det ska vända om. Synd att folk inte bara kan vara objektiva i sina köp.

Vi får väl hoppas att Zen blir någonting riktigt bra på konkurrensmarknaden.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre:

Jag blir förvånad om inte AMD kör om i kommande generation. De verkar ha en bättre tillverkningsprocess och har redan i och med Hawaii imponerande DX12 prestanda. Så redan i denna generationen så ser allt bra ut. Strömförbrukningen är åtgärdad i och med Polaris osv osv.

Det kommer dock alltid gå bra för Nvidia som har många trogna kunder som gärna betalar premium för deras produkter. Om de är bättre eller sämre än AMD spelar mindre roll för dessa. Liknande som vi såg med Intel under K7-, K8-tiden, där vanliga användare ändå valde Intel trots att de var långt efter AMD och gärna betalade lika mycket som för AMDs produkt.

Permalänk
Medlem

Detta är den svåraste kvartalet för konsument lektronik och AMD överträffade analytikers förväntningar. Nästa kvartal blir intressant. Nintendo med kanske 2 produkter konsol och handhållen med AMD i båda, Zen skeppas till utvalda kunder, JV licens på nästan 300 miljoner $, pengar från testanläggningen, ARM server skeppas sen mars, Dedikerad GPU i Apple både bärbart och desktop. Under året PS kanske Xbox (next), Intel licensierar AMD istället för nvidia. Ny CPU och GPU för konsument osv osv. Mycket för dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Behöver inte alls betyda något...
AMD har bra planer inför framtiden... "They make technology more exciting".

I dags läget ser det ut sådär.

AMD:
$3.09 0.47 ▲ 17.93%
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/real-time

INTEL:
$31.97 0.03 ▼ 0.09%
http://www.nasdaq.com/symbol/intc/interactive-chart

NVIDIA:
$36.28 0.13 ▼ 0.36%
http://www.nasdaq.com/symbol/nvda/real-time

MVH

Detta säger kanske mer om storleken på företagen.
B = Miljarder dollar. AMD är inte så stort.

AMD: Market Cap 2.08B

Nvidia: Market Cap 19.83B

Qualcomm: Market Cap 77.24B

Intel: Market Cap 150.82B

Permalänk
Medlem

@dahippo:

Precis. Det har inte sett så här bra ut för AMD sedan de kom med de första X2 chippen. Alltså i produkt-pipelinen.

Då hade AMD servermarknaden, vilken nu Intel äger. Men de har konsolmarknaden helt för sig själv i stort sätt och kommer kanske kunna ta tillbaka lite av servermarknaden med Zen.

Permalänk
Medlem

AMD's avdelning för custom-chip kommer att fortsätta gå bra och har tre nya produkter på gång, som nästa chip till Sony. De två andra som är klara men inte kända borde vara fortsatt samarbete med Nintendo och Microsoft.
Kinesiska staten vill förstås ha chip som inte innehåller de potentiella säkerhetsrisker som konsumentdarorer har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

inte förvånat att Sweclockers åter igen hitta på onödigt negativa överskrifter när man prata om AMD. blir mer och mer aftonbladet's nivå här i hänsyn till det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ett samarbete med den Kinesiska regeringen känns inte alls bra. Hade hoppats på att dom hade hittat en annan partner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaBlack:

I dags läget ser det ut sådär.

AMD:
$3.09 0.47 ▲ 17.93%
http://www.nasdaq.com/symbol/amd/real-time

Börsen har dock inte öppnat än; kanske normaliserar det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Lägg ner CPU. Fokusera på GPU. DONE*

Nej. De behöver CPU:er till sina custom-design byggda APU:er.

Citat:

During AMD's Q1 2016 earnings call on Thursday, executives from AMD estimated a 15 percent revenue increase in Q2 2016, plus or minus 3 points, and they cited three semi-custom system-on-chip (SOC) "wins" as the "larger driver" for that revenue. AMD estimates that these SOCs will bring in $1.5 billion in revenue "over the next three or four years." At least one of those three SOC deliveries will begin "ramping" in the second half of this year, with all of those SOCs launching by 2017.

AMD's CEO Lisa Su made it clear during the earnings call that these semi-custom wins were related to the gaming sector, describing "semi-custom business and gaming" as the "larger driver" of Q2's revenue growth. "If you think about the semi-custom business in the past few years, the third quarter is always the peak," Su told reporters. "It will be the peak this year, as well, but we're starting some of the ramping in the second quarter as we build to the stronger third quarter."

http://arstechnica.com/gaming/2016/04/amd-promises-three-new-...

Bygga konsol idag = ring AMD, låt dem bygga nått och de säljer till dig för småpengar. Men det är ju i AMDs perspektiv bättre än inget.