Bygga server: virtualisering

Permalänk
Medlem

Bygga server: virtualisering

Hej!

Jag funderar på att bygga en ny server som jag tänkt köra Proxmox eller ESXi på,
men är lite osäker på hur mycket krut jag behöver lägga på RAM och CPU.

Servern är tänkt att köra detta:

  • Filserver - Linux som kör raid5 (mjukvaru) med krypterade diskar. Typ 4-5 WD Red á 3TB.

  • Plex

  • Owncloud - för några enstaka klienter.

  • Något lightweight OS för intelligent hem (senare projekt)

  • Spelserver - för lättare spel med få klienter, ex. Minecraft.

  • + något Linux-OS som labmiljö.

ECC RAM är väl att föredra eftersom jag vill köra mjukvaru-raid. Men hur mycket?

Vad rekommenderar ni för CPU som klarar det här? Hur många kärnor/trådar? Xeon?

Vilket moderkort? IPMI skulle vara trevligt.

Lönar det sig att köpa en HP ML10 v2 som bas, eller är det billigare att plocka ihop delar?
Jag har ett trevligt mATX-chassi som ligger på vinden.

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Något klenare än en Xeon E3-12xx är väl ingen direkt höjdare. Möjligen i3'an som Dustin haft som demo. https://www.dustinhome.se/product/5010945194/proliant-ml10-v2...
16 GB ram gör man av rätt snabbt. ESXI-värden drar ca 100 MB så det är rätt minnessnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Något klenare än en Xeon E3-12xx är väl ingen direkt höjdare. Möjligen i3'an som Dustin haft som demo. https://www.dustinhome.se/product/5010945194/proliant-ml10-v2...
16 GB ram gör man av rätt snabbt. ESXI-värden drar ca 100 MB så det är rätt minnessnålt.

Tack för svar!

Okej, det är kanske värt att lägga lite extra på en Xeon isåfall.

Kan det kanske löna sig att köpa en begagnad server?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av air0046:

Kan det kanske löna sig att köpa en begagnad server?

Ingen garanti är väl det sämsta med beggat. Fläktarna kan låta som ett jet-plan, speciellt om den har ett par år på nacken. Rack och blade servers låter nästan alltid som hö-fläktar på steroider. Tower-modeller från 2011/2012 och framåt kan låta mer uthärdligt. HP's G8 modeller av ML'arna brukar låta som en viskning någon minut efter uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

ESXI-värden drar ca 100 MB så det är rätt minnessnålt.

Nja, ESXi drar mer än 100Mb, du får räkna med att den drar runt 1,5GB beroende på vad det är för hårdvara i. Den reserverar minne för drivers osv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Vila i frid

Jag kikade precis i min lilla TX100S3P med esxtop. hostd i topp med 68 MB. Hm, räknade ihop all till ca 310 MB. Hänt saker sen esxi 4.

Permalänk
Medlem

Hur känslig är du med ljudnivån? Ska du ha den i samma rum eller har du möjighet för "serverrum"?

Edit: Jag ahr en server till salu. Nackdelar är att den är stor så man måste hämta den på plats, kan inte skicka den. Och den låter en del. Inte överdrivet men...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag kikade precis i min lilla TX100S3P med esxtop. hostd i topp med 68 MB. Hm, räknade ihop all till ca 310 MB. Hänt saker sen esxi 4.

Jo ESXi 5.5 drar betydligt mer, 6.0 bootar inte ens för mig utan den gjorde en fallback till 5.5, de har blivit mer restriktiv med vilken hårdvara som stöds.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har en server hemma sedan några år tillbaka som jag funderar på att uppgradera, mest för att få tillgång till någon form av "out-of-bands management", alltså tänk HPs iLO. Jag vet inte om det är det "IPMI" avser, men därför siktar jag på moderkort med Intels Active Management Technology, och mig veterligen är Q170 det enda chipset med socket 1151 som har det. Det finns inte så många sådana moderkort, men ASUS Q170M2 verkar ganska trevligt med dubbla LAN t. ex.

Jag har 16 GB RAM i min server som kör ESXi 5.5 med fyra virtuella maskiner som kör Debian, en som kör Windows 7 och en som kör Android. Jag har allokerat totalt 7 GB till dem, men oftast drar de tillsammans ungefär 1 GB aktivt. Det händer förstås inte särskilt mycket på mina maskiner normalt sett, de ligger mest och idlar.

När det kommer till processor har jag använt CPUBoss jämförelseverktyg för att få någon känsla för vad ger mest för pengarna av t.ex. i7 vs Xeon i samma prisklass. För min egen del kom jag fram till att en i7 är mer prisvärd. Det är förstås viktigt att den stöder VT-d om du ska virtualisera hårdvara. Jag har en i7 3770 just nu, och den ligger kanske på 15% i snitt, men då gör som sagt inte mina maskiner särskilt mycket aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richen:

Jag har en server hemma sedan några år tillbaka som jag funderar på att uppgradera, mest för att få tillgång till någon form av "out-of-bands management", alltså tänk HPs iLO. Jag vet inte om det är det "IPMI" avser, men därför siktar jag på moderkort med Intels Active Management Technology, och mig veterligen är Q170 det enda chipset med socket 1151 som har det. Det finns inte så många sådana moderkort, men ASUS Q170M2 verkar ganska trevligt med dubbla LAN t. ex.

Jag har 16 GB RAM i min server som kör ESXi 5.5 med fyra virtuella maskiner som kör Debian, en som kör Windows 7 och en som kör Android. Jag har allokerat totalt 7 GB till dem, men oftast drar de tillsammans ungefär 1 GB aktivt. Det händer förstås inte särskilt mycket på mina maskiner normalt sett, de ligger mest och idlar.

När det kommer till processor har jag använt CPUBoss jämförelseverktyg för att få någon känsla för vad ger mest för pengarna av t.ex. i7 vs Xeon i samma prisklass. För min egen del kom jag fram till att en i7 är mer prisvärd. Det är förstås viktigt att den stöder VT-d om du ska virtualisera hårdvara. Jag har en i7 3770 just nu, och den ligger kanske på 15% i snitt, men då gör som sagt inte mina maskiner särskilt mycket aktivt.

Ah okej, intressant läsning. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har nu plockat ihop ett litet paket så lämna gärna synpunkter.

Jag kommer att stoppa i ett par SSD:s för operativsystemen, samt ett gäng WDRED-diskar för lagring (mjukvaruraid/zfs) .

Ser det okej ut?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser ok ut men Hampus kanske har några andra synpunkter.

Jag hade planer förut att virtualisera en router i min server men har förstått att det är säkrare att köra just routern på bare mettal så just nu funderar jag på en lösning med 2 datorer. Vi ha suttit och pratat om mitt server bygge på några av ARC mötena och just nu ser inköpslistan ut så här.
GoogleDocs lan i min lägenhet
Det få kraven jag har är att den inte ska höras in till sovrummet och den får inte vara bredare än 19cm så att jag kan få in den mellan garderoben och väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r00tr4t:

Jag tycker att det ser ok ut men Hampus kanske har några andra synpunkter.

Jag hade planer förut att virtualisera en router i min server men har förstått att det är säkrare att köra just routern på bare mettal så just nu funderar jag på en lösning med 2 datorer. Vi ha suttit och pratat om mitt server bygge på några av ARC mötena och just nu ser inköpslistan ut så här.
GoogleDocs lan i min lägenhet
Det få kraven jag har är att den inte ska höras in till sovrummet och den får inte vara bredare än 19cm så att jag kan få in den mellan garderoben och väggen.

Vad skulle vara säkrare med att köra en router/brandvägg bare metal? Så länge du inte gör fel vid konfigurationen spelar det ingen roll. Och det samma gäller bare metal.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Vad skulle vara säkrare med att köra en router/brandvägg bare metal? Så länge du inte gör fel vid konfigurationen spelar det ingen roll. Och det samma gäller bare metal.

Tror att jag läste den här tråden på pfsense forumet running production pfsense on virtual machine och en av användarna avrådde från det men det var ju 2006 såg jag nu så det kanske inte är valida argument längre. Men i vilket fall som helst är det enklare att konfigurera min firewal om jag kör den på en separat maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av r00tr4t:

Tror att jag läste den här tråden på pfsense forumet running production pfsense on virtual machine och en av användarna avrådde från det men det var ju 2006 såg jag nu så det kanske inte är valida argument längre. Men i vilket fall som helst är det enklare att konfigurera min firewal om jag kör den på en separat maskin

Du får ursäkta men när det gäller PFsense så är det inte sant. Webconsolen funkar exakt lika bra oavsett om den är fysisk eller virtuell.
Med en rätt konfad hypervisor så får du det tom lättare eftersom du kan komma åt brandväggens konsol på fjärr utan att behöva dedikerad HW till det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Du får ursäkta men när det gäller PFsense så är det inte sant. Webconsolen funkar exakt lika bra oavsett om den är fysisk eller virtuell.
Med en rätt konfad hypervisor så får du det tom lättare eftersom du kan komma åt brandväggens konsol på fjärr utan att behöva dedikerad HW till det

Vill inte kapa tråden så jag skapade en ny här Virutuell pfSense vs dedikerad HW.. Tack för att du tar dig tid att svara