Dropbox slutar stödja Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Dropbox slutar stödja Windows XP

Molntjänsten Dropbox kommer i slutet av juni avsluta stödet för operativsystemet Windows XP. De uppmanar därför sina användare att uppgradera till Windows Vista eller senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag slutade använda dropbox när jag såg hur OneDrive är så mycket bättre.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

@Oringen: På vilket sätt är det bättre? Har testat Onedrive, Dropbox och Google Drive. Både företagsvarianterna och för privatpersoner. Kan inte riktigt hålla med dig om ditt uttalande faktiskt.

Permalänk

Dags att skaffa Vista då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

@Oringen: På vilket sätt är det bättre? Har testat Onedrive, Dropbox och Google Drive. Både företagsvarianterna och för privatpersoner. Kan inte riktigt hålla med dig om ditt uttalande faktiskt.

Onedrive verkar vara färdigt på nåt sätt, dropbox är segt och tjatar om ''fyll på ditt utrymme'' ditt utrymme är snart slut'' värva vänner för att få mer utrymme'' osv osv..

Onedrive, snabbt och synkar inte dubbletter eller slutar att fungerar helt random..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Onedrive verkar vara färdigt på nåt sätt, dropbox är segt och tjatar om ''fyll på ditt utrymme'' ditt utrymme är snart slut'' värva vänner för att få mer utrymme'' osv osv..

Onedrive, snabbt och synkar inte dubbletter eller slutar att fungerar helt random..

Alla har vi olika upplevelser och det är alltid intressant att höra vad andra tycker.
Kör själv Dropbox Pro med 1GB utrymme.

Synkar åt båda håll på 4 maskiner utan problem. Hastigheten är mellan 2-4MB/s för mig på en 100/100 lina.
Har aldrig själv upplevt dubbletter men hört talas om några som haft det. Så här kanske jag haft tur dock så har varken min bror eller sambo fått det och har använt det i flera år.

Har aldrig problem med att den säger ovan har dock drygt 300GB ledigt.
Kan tänka mig att den säger till när man får lite utrymme vilket jag endast ser som en positiv sak så länge den inte kommer upp i tid och otid överallt.

Stödjer Onedrive kryptering? Alltså att jag kan kryptera filerna antingen direkt i Onedrive eller genom ett program från 3:e part?

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Alla har vi olika upplevelser och det är alltid intressant att höra vad andra tycker.
Kör själv Dropbox Pro med 1GB utrymme.

Synkar åt båda håll på 4 maskiner utan problem. Hastigheten är mellan 2-4MB/s för mig på en 100/100 lina.
Har aldrig själv upplevt dubbletter men hört talas om några som haft det. Så här kanske jag haft tur dock så har varken min bror eller sambo fått det och har använt det i flera år.

Har aldrig problem med att den säger ovan har dock drygt 300GB ledigt.
Kan tänka mig att den säger till när man får lite utrymme vilket jag endast ser som en positiv sak så länge den inte kommer upp i tid och otid överallt.

Stödjer Onedrive kryptering? Alltså att jag kan kryptera filerna antingen direkt i Onedrive eller genom ett program från 3:e part?

Spelar väl ingen roll om de stödjer eller inte, du kan ju kryptera mappen filerna ligger och då kommer den synca mappen oavsätt. Sedan så kör väl de redan kryptering men Microsoft kan ju se vad folk laddar upp på Onedrive i vilket fall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Dags att skaffa Vista då.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min tanke! Hur kan man ens använda ordet "uppmanas" och "Vista" i samma mening.

Permalänk
Medlem

Vista??? Vad i helvete?? Att rekommendera något annat Windowsoperativ än Windows 10 om man skall uppgradera är totalt vanvett! AVGÅ!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

@Oringen: På vilket sätt är det bättre? Har testat Onedrive, Dropbox och Google Drive. Både företagsvarianterna och för privatpersoner. Kan inte riktigt hålla med dig om ditt uttalande faktiskt.

Sen tror jag du får typ hela Office 365 med 1TB lagring för samma pris som de andra bara erbjuder 1TB lagring

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vista??? Vad i helvete?? Att rekommendera något annat Windowsoperativ än Windows 10 om man skall uppgradera är totalt vanvett! AVGÅ!

Windows 7 då? Jag rekommenderar det över 10 vid datorbygge och har aldrig hört någon bekant säga annorlunda.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Windows 7 då? Jag rekommenderar det över 10 vid datorbygge och har aldrig hört någon bekant säga annorlunda.

För det kommer gå samma väg som XP ..Varför dom rekommenderar Vista är lite skumt..Kanske för att det ej går att uppdatera XP till Win 10 kanske men med Vista kanske det fungerar för en billig peng..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vista??? Vad i helvete?? Att rekommendera något annat Windowsoperativ än Windows 10 om man skall uppgradera är totalt vanvett! AVGÅ!

Rekommendationen av Windows Vista eller senare låter inte helt fel då det ändå handlar om operativsystem som fortfarande är supportade av Microsoft. (Windows Vista har support exakt ett år till med säkerhetsuppdateringar). Är Dropboxs kodbas vettig och det kanske endast handlar om skillnader i hur de olika klienterna byggs skadar det inte så mycket med att ge support även till äldre supportade operativsystem.

Skrivet av fermia:

För det kommer gå samma väg som XP ..Varför dom rekommenderar Vista är lite skumt..Kanske för att det ej går att uppdatera XP till Win 10 kanske men med Vista kanske det fungerar för en billig peng..

Windows 10 kommer även gå samma väg som Windows 7. Det handlar fortfarande om flera år för båda, dock längre för Windows 10. Se ovan gällande rekommendation för Windows Vista eller senare.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Rekommendationen av Windows Vista eller senare låter inte helt fel då det ändå handlar om operativsystem som fortfarande är supportade av Microsoft. (Windows Vista har support exakt ett år till med säkerhetsuppdateringar). Är Dropboxs kodbas vettig och det kanske endast handlar om skillnader i hur de olika klienterna byggs skadar det inte så mycket med att ge support även till äldre supportade operativsystem.

Windows 10 kommer även gå samma väg som Windows 7. Det handlar fortfarande om flera år för båda, dock längre för Windows 10. Se ovan gällande rekommendation för Windows Vista eller senare.

Nej Windows 10 är det sista Windows enbart kärnan kommer uppdateras och användarna kommer få gratis uppdateringar hela tiden..
Är ju anledningarna till att MS nu dödar allt utom Windows 10 så det bara blir en plattform till PC,mobil osv

Windows går till att bli en service ungefär som Android och ios är eller som webläsarna är idag..Blir en service ej en produkt som byts ut med nytt som det har varit hittills..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Jag slutade använda dropbox när jag såg hur OneDrive är så mycket bättre.

Hmm tycker båda är skit sen OneDrive satte restriktioner på utrymmet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hmm tycker båda är skit sen OneDrive satte restriktioner på utrymmet.

Ja fast om du läste ett mail dom skickade om det för en tid tillbaka så fick du behålla ditt 15GB med kamera bonus osv bara du visade intresset genom att läsa mailet och klicka på en länk..Jag gjorde det och igår fick jag ett nytt mail där det står att jag kommer ha kvar mitt OneDrive som det alltid varit..

Jag har 1254GB nu med Office365 premuneration..Mer behöver jag inte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: FIck meddelande bara igår att MS sänker utrymmet på OD ytterligare för oss snyltare. Nu blir det "bara" 5 GB (+ 5 GB bilder?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej Windows 10 är det sista Windows enbart kärnan kommer uppdateras och användarna kommer få gratis uppdateringar hela tiden..
Är ju anledningarna till att MS nu dödar allt utom Windows 10 så det bara blir en plattform till PC,mobil osv

Windows går till att bli en service ungefär som Android och ios är eller som webläsarna är idag..Blir en service ej en produkt som byts ut med nytt som det har varit hittills..

14 oktober 2025 kanske inte stämmer med andra ord? Nu kan givetvis saker ändras, precis som att XP fick patchar för IE efter att supporten gått ut, eller att man kan betala för ännu längre tid.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag slutade använda dropbox när jag såg hur OneDrive är så mycket bättre.

Jag håller med. Jag bytte från Dropbox till OneDrive.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Obligatorisk:

Dags att skaffa Vista då.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Cooling23:

Jag håller med. Jag bytte från Dropbox till OneDrive.

Vad är det som OneDrive är så mycket bättre med ?
Tycker DropBox har allt...?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tycker att det är helt okej att de inte stöder Windows XP längre, det är ju rätt gammalt nu. Hoppas de sänker till halva priset snart så köper jag direkt. Funderar på 1tb versionen ändå men inte bestämt mig än.

Dropbox ändrar inte ursprungsdatumet på filen som syncas, alla andra jag provat gör detta. Så inga andra är intressanta för mig. Onedrive har jag provat genom mitt Office med 1TB. laddade upp 300gb och det bråkade hela tiden. Hängde sig, m.m.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Själv har jag gratisversionen av OneDrive och har totalt 40GB utrymme med diverse bonusutrymme för tex. Loyalty bonus, kamera bonus (bilder från mobilen laddas upp automatiskt) mm. Jag har använt OneDrive just för att jag haft 40GB gratis. Men som för alla andra så blir det enbart 5GB i sommar.

Personligen tycker jag OneDrive har varit den långsammaste molnlagringen att ladda upp och ner filer till. Dropbox och Google Drive är snabbare där Dropbox är snabbast av dem alla. Med Dropbox så har jag även där fått lite bonusutrymme och har 11.2GB just nu.

Min lösning är nu att flytta alla dokument mm till Google Drive med 15GB utrymme och bilder till Dropbox. Att dela ut bilder mm hos Dropbox är också enklare. Det är bara att lägga en bild i Public folder, högerklicka på bilden i Utforskaren och välja Copy public link. Man slipper ha bilderna på tex. Imgur för att dela dem.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Windows 7 då? Jag rekommenderar det över 10 vid datorbygge och har aldrig hört någon bekant säga annorlunda.

Det kan väl vara OK men man skall då vara medveten om att Windows 7 inte kan dra nytta av allt godis i UEFI, inte kan installeras från USB3, saknar stöd för DX12, och mainstream-support har gått ut så inga buggfixar utan endast säkerhetsfixar släpps, samt att drivrutinstillverkare prioriterar det efter både Windows 10 och 8.x. Dessutom får man ju Windows 10 gratis bara man har Windows 7 så varför nöja sig med något som är "OK"?

Angående den övervakning som många är (enligt mig extremt överdrivet) oroliga för i Windows 10 så finns idag script man enkelt lägger in i sin router som dynamiskt blockerar de IP-addresser det är frågan om, så den biten är inte heller något problem längre, om man inte har en lastgammal router.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Windows 7 då? Jag rekommenderar det över 10 vid datorbygge och har aldrig hört någon bekant säga annorlunda.

Det känns som att rekommendera någon att nedgradera till Froyo eller Eclair.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Windows går till att bli en service ungefär som Android och ios är eller som webläsarna är idag..Blir en service ej en produkt som byts ut med nytt som det har varit hittills..

På vilket sätt är Android en service? Android är just nu på version 5.1.1 med kodnamn N ute för testning. Verkar vara ett versionsbaserat OS tycker jag...

Edit:

Skrivet av Ozzed:

Det kan väl vara OK men man skall då vara medveten om att Windows 7 inte kan dra nytta av allt godis i UEFI, inte kan installeras från USB3, saknar stöd för DX12, och mainstream-support har gått ut så inga buggfixar utan endast säkerhetsfixar släpps, samt att drivrutinstillverkare prioriterar det efter både Windows 10 och 8.x. Dessutom får man ju Windows 10 gratis bara man har Windows 7 så varför nöja sig med något som är "OK"?

Angående den övervakning som många är (enligt mig extremt överdrivet) oroliga för i Windows 10 så finns idag script man enkelt lägger in i sin router som dynamiskt blockerar de IP-addresser det är frågan om, så den biten är inte heller något problem längre, om man inte har en lastgammal router.

En av godisbitarna i UEFI med Windows 8 och senare är Secure Boot. Mer känd som funktionen bakom frågan "varför kan jag inte starta en live-CD med Linux?" och är inte alltid möjlig att enkelt stänga av även om du äger maskinen.

Hur som helst, övervakningsproblemet i Windows 10 är att Microsoft har det till att börja med. Att vi kan blockera det vi känner till är visserligen bra, men det finns inget sätt att veta om vi har blockerat allt.

Det är ett OS för sjutton, det ska syssla med processhantering, filsystem och drivrutiner. Resten ska fristående program ta hand om.

Edit 2:

Skrivet av kelthar:

Det känns som att rekommendera någon att nedgradera till Froyo eller Eclair.

Jag ser det mer som att nedgradera från GLaDOS till LCARS.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vista??? Vad i helvete?? Att rekommendera något annat Windowsoperativ än Windows 10 om man skall uppgradera är totalt vanvett! AVGÅ!

Vissa av oss får inte använda spionerande OS då vi behandlar känslig data. Win10 borde kallas NSA edition så att rekommendera den i alla situationer är vagt sagt dåligt.

Å andra sidan att nämna säkerhet och tjänster som dropbox/onedrive/whatever är också lite absurt.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Ja fast om du läste ett mail dom skickade om det för en tid tillbaka så fick du behålla ditt 15GB med kamera bonus osv bara du visade intresset genom att läsa mailet och klicka på en länk..Jag gjorde det och igår fick jag ett nytt mail där det står att jag kommer ha kvar mitt OneDrive som det alltid varit..

Jag har 1254GB nu med Office365 premuneration..Mer behöver jag inte

Inte alls detta som stod i mitt mejl, kunde få office gratis i 1 år, men nå 15GB grej var de ej snack om.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Bloodstainer: FIck meddelande bara igår att MS sänker utrymmet på OD ytterligare för oss snyltare. Nu blir det "bara" 5 GB (+ 5 GB bilder?).

Använder endast för save files osv ändå, men vore kul om man hade möjligheterna

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte alls detta som stod i mitt mejl, kunde få office gratis i 1 år, men nå 15GB grej var de ej snack om.

Detta mail fick jag efter att ha gjort som det stod i tidigare mail..Tyvärr har jag ej kvar det mailet.

Som du vet ändras mängden lagringsutrymme som ingår i de flesta OneDrive-konton från 15 GB till 5 GB. Du har meddelat oss att du vill behålla dina 15 GB kostnadsfritt lagringsutrymme (och bonusen på 15 GB för kamerabilder om du har den).* Därför kommer ditt konto inte att påverkas av dessa ändringar.
Vi ber om ursäkt för eventuellt besvär som de här ändringarna kan ha orsakat. Vi har lyssnat på våra användares feedback, och vi vill fortsätta arbeta med att göra OneDrive till det bästa valet för den som vill vara produktiv och få saker gjorda.
Tack för att du använder OneDrive.
– OneDrive-teamet

Även Sweclockers hade en artikel om detta

http://www.sweclockers.com/nyhet/21444-microsoft-aterinfor-ti...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz