Servern med 4+ hårddiskar och minsta möjliga mått?

Permalänk
Medlem

Servern med 4+ hårddiskar och minsta möjliga mått?

Jag önskar bygga en lagringsserver med minst 4 hårddiskar (3x 3.5", 1x 2.5") och minsta möjliga mått. Mina enda krav förutom storleken och antalet hårddiskar är att det ska finnas stöd för ZFS och minst 8GB RAM.

Det behöver inte vara snyggt, bara litet! Det jag funderar på nu är en Intel NUC + 2-ports SATA-kontroller + en hårddiskkylare (typ den här).

Har ni några bättre förslag?

(Vill komma ner i storlekar under mini-itx, och har idag en HP Proliant Microserver Gen8).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag önskar bygga en lagringsserver med minst 4 hårddiskar (3x 3.5", 1x 2.5") och minsta möjliga mått. Mina enda krav förutom storleken och antalet hårddiskar är att det ska finnas stöd för ZFS och minst 8GB RAM.

Det behöver inte vara snyggt, bara litet! Det jag funderar på nu är en Intel NUC + 2-ports SATA-kontroller + en hårddiskkylare (typ den här).

Har ni några bättre förslag?

HP Microserver Gen8? Stoppa i en sticka ram till.
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NUC finns väl inte med ECC-stöd?
ECC är kraftigt rekommenderat med ZFS, och i princip hela vinsten med ZFS över annan mjukvaruraid tappas när man inte har ECC.

Har du tittat på HPs Microserver G8? De är ganska små och billiga.

Vill du ha det litet på någon viss ledd? Är samma volym men platt att föredra framför en kub? Skulle säg ett litet rack-cassi vara att föredra som är väldigt lågt, men brett och djupt.

(Varför vill du ha det så extremt kompakt?)

Permalänk
Medlem

@Santrium: Vad är ditt syfte till att gå ner så mycket på måtten samtidigt som du vill behålla antalet diskplatser när du redan sitter på en HP MicroServer?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vill komma ner i storlek under mini-itx, om möjligt.

Skrivet av breakman:

HP Microserver Gen8? Stoppa i en sticka ram till.
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Genesis:

NUC finns väl inte med ECC-stöd?
ECC är kraftigt rekommenderat med ZFS, och i princip hela vinsten med ZFS över annan mjukvaruraid tappas när man inte har ECC.

Har du tittat på HPs Microserver G8? De är ganska små och billiga.

Vill du ha det litet på någon viss ledd? Är samma volym men platt att föredra framför en kub? Skulle säg ett litet rack-cassi vara att föredra som är väldigt lågt, men brett och djupt.

(Varför vill du ha det så extremt kompakt?)

Skrivet av backspace:

@Santrium: Vad är ditt syfte till att gå ner så mycket på måtten samtidigt som du vill behålla antalet diskplatser när du redan sitter på en HP MicroServer?

Tråkigt att NUC inte har stöd för ECC. Jag har idag en Gen8 Microserver och vill ha något mindre.

Anledningen är att jag bor väldigt trångt, och elektroniken tar upp alldeles för mycket plats. Försöker helt enkelt skala ner. Egentligen är det mest ett tankeexperiment, hur liten kan man göra en server med ECC, ZFS och 4 diskar?

Permalänk
Medlem

Hej TS.

Jag har en server/htpc i ett Thermaltake Core V1.
Det har plats för fullstort ATX-nätagg och mini-ITX-moderkort.
Jag har tre 3,5" och en M2 SATA-SSD.

Möjligen att den är lite stor, men jag är vrålnöjd.
http://www.thermaltakeusa.com/products-model.aspx?id=C_000023...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Vill komma ner i storlek under mini-itx, om möjligt.

Tråkigt att NUC inte har stöd för ECC. Jag har idag en Gen8 Microserver och vill ha något mindre.

Anledningen är att jag bor väldigt trångt, och elektroniken tar upp alldeles för mycket plats. Försöker helt enkelt skala ner. Egentligen är det mest ett tankeexperiment, hur liten kan man göra en server med ECC, ZFS och 4 diskar?

Kommer verkligen några liter hit och dit göra så stor skillnad? Så mycket luft är det ju inte direkt i Gen8.

Jag tror mer på att hitta någon möbel du kan stoppa servern under.