Är Bulldozer verkligen såhär kass?

Permalänk
Medlem

Är Bulldozer verkligen såhär kass?

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

Permalänk
Avstängd

Vad händer om han också kör på low?!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

8350 är ingen dålig processor för pengarna. Vet inte vad du fått det ifrån?

Den kan inte hålla måttet jämfört med 6600k, 6700k osv men är också rätt mycket billigare.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Stor skillnad mellan att köra på low och på ultra. Går ju inte riktigt att jämföra på det viset. Vad händer om du kör på ultra?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

om jag och min bror har 2 helt olika datorer och kör Tomb Raider på två helt olika inställningar varför är det då sån skillnad?

får man inte lära sig hur man gör data-analyser i skolan idag där XYZ är olika.

Dold text
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ni får ju jämföra på samma settings ;D

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

Inget större fel på en sådan processor. Prismässigt ligger den ju ofta nere på nivåer med Intels i3:or.

Testa på samma settings och se vad som händer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag som är svårt sjukskriven, stillasittande och uttråkad efter en knäoperation har gjort en snabb bench på RTR med en AMD FX-8350 och min intel i7 4930k. Grafikkortet är ett Asus R9 Fury Strix.

FX-8350 @ Stock 4000mhz
4930k @ 4500mhz

Settings på alla är 2560x1440 på High

8350 dx11

8350 dx12

4930k dx11

4930k dx12

Tycker inte alls den är dålig. Utan presterar som förväntat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara bra att testa mer CPU bundna spel om man vill jämföra CPUer.. SC2, Fallout osv skulle jag aldrig köra på AMD.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

För att klargöra, jag har även själv testat att köra på Ultra men det laggar som förväntat sönder, isåfall skulle även jag tagit hans gtx 970 för ett rättvist test, men kom inte så långt. Han har också testat low på hans och det kommer hela tiden små ryck här och där, speciellt när saker ramlar och liknade. Även SC2 flyter inte särskilt bra, oavsett grafikinställningar, samma med D3.

Var även svårt att överklocka då varken Prime95 eller Intel Burn Test pressade processorn nämnvärt. Användningen låg på runt 20% bara. Men öppnade t ex webbläsare kördes den till 100% direkt.

Fel på processorn kanske? Jag förväntade mig ändå minst likvärdig prestanda med min 2500k, men sämre än en processor från 2011 känns nu nästan löjligt. Hyser inget agg mot amd, tvärtom om nu någon skulle tro det.

Jag kan dock nämna att han spelar i upplösningen 1680x1050 och jag använder 1920x1080, vilket möjligtvis lägger större load på cpun för honom?

Kollar man här: http://www.cpu-world.com/Compare/361/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...
Så är ju 8350 sämre i enkeltrådade program men bättrei flertrådande, så det bekräftar ju teorin, samma som posten ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan ju vara bra att testa mer CPU bundna spel om man vill jämföra CPUer.. SC2, Fallout osv skulle jag aldrig köra på AMD.

Fallout 4 funkar utmärkt på high/ultra på min 8120 @ 4ghz..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För att klargöra, jag har även själv testat att köra på Ultra men det laggar som förväntat sönder, isåfall skulle även jag tagit hans gtx 970 för ett rättvist test, men kom inte så långt. Han har också testat low på hans och det kommer hela tiden små ryck här och där, speciellt när saker ramlar och liknade. Även SC2 flyter inte särskilt bra, oavsett grafikinställningar, samma med D3.

Var även svårt att överklocka då varken Prime95 eller Intel Burn Test pressade processorn nämnvärt. Användningen låg på runt 20% bara. Men öppnade t ex webbläsare kördes den till 100% direkt.

Fel på processorn kanske? Jag förväntade mig ändå minst likvärdig prestanda med min 2500k, men sämre än en processor från 2011 känns nu nästan löjligt. Hyser inget agg mot amd, tvärtom om nu någon skulle tro det.

Jag kan dock nämna att han spelar i upplösningen 1680x1050 och jag använder 1920x1080, vilket möjligtvis lägger större load på cpun för honom?

Kollar man här: http://www.cpu-world.com/Compare/361/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...
Så är ju 8350 sämre i enkeltrådade program men bättrei flertrådande, så det bekräftar ju teorin, samma som posten ovan.

Först och främst så ska ni lira på samma upplösning och likvärdiga settings samt likadan GPU för att kunna jämföra CPU.
Sedan så är 8350 från 2012 och billigare än 2500k i inköps pris, man får det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Först och främst så ska ni lira på samma upplösning och likvärdiga settings samt likadan GPU för att kunna jämföra CPU.
Sedan så är 8350 från 2012 och billigare än 2500k i inköps pris, man får det man betalar för.

Jag vet att det inte är en rättvis jämförelse.

Prismässigt är det ungefär samma dock, 8350 kostar 1700kr och jag gav ungefär lika mycket om inte mindre för 2500k. Dollarn kostar dock mer nu, en skylake i5 kostar väl runt 2000kr?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Helt klart dollar kursen har inte varit stabil, statistik från 2013 säger att 8350 kostade ~1500 och en 2500k hittade man för ~1900kr, det är 400 kronor i skillnad.

En skylake i5a går för cirka 2300kr.

Permalänk
Medlem

Okej, nåja, inte mycket att göra åt nu, synd bara att man köpte så gammal hårdvara när man kunde fått såpass mycket bättre för en liten peng.

Får göra mer research nästa gång.

Permalänk
Avstängd

Finns det öppet köp kvar så ångra köpet på hans AM3+ system.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Finns det öppet köp kvar så ångra köpet på hans AM3+ system.

Tyvärr inte, bygget är från Augusti förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr inte, bygget är från Augusti förra året.

Vad för komponenter har han i sin Fx dator?
Kylare?
Tempratur på gpu och cpu?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Åh, jämföra cpu med olika grafikkort, olika settings och olika upplösningar <3
Bara det förtjänar en guldstjärna

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Okej, nåja, inte mycket att göra åt nu, synd bara att man köpte så gammal hårdvara när man kunde fått såpass mycket bättre för en liten peng.

Får göra mer research nästa gång.

Grejen med FX 8350 är att samtidigt så sitter någon annan med en liknande tråd angående hur kass i5 2500K är på videoredigering jämfört med FX 8350.

Olika processorer, olika användningsområden.
FX 8350 är ganska grym som en budget "arbets"-CPU, utöver det år 2016: Nej tack.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat drivrutinerna till grafikkortet, och om det som satt innan var ett AMD kort, sett till att alla gamla drivrutiner är borta?
Kan ju vara något sånt som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I höstas behövde min bror snabbt en ny billig dator och efter lite(!) research så blev det ett amd bygge med en 8350 och ett gammalt grafikkort. Ikväll uppgraderade vi den med ett GTX 970 och överklockade processorn till 4.5ghz. Nu jämför jag med min egen dator i sign, överklockad 2500k och 750 ti. Nu han vi bara testa senaste Tomb Raider, mer specifikt intro sekvensen med snö nivån. Rent fps mässigt kunde hans dator köra allt på ultra, medan jag klarar mig på low ungefär för att upprätthålla 60fps, detta borde dock bero på våra grafikkort. Men under flera sekvens där mycket fysik beräknas, när t ex stenar faller osv, laggar det till ganska rejält på hans dator, medan min klarar det fint.

Nu är ju detta inget omfattande test, mer en observation, men ändå, är verkligen Bulldozer så himla dålig?

Vad gäller Spel som gillar CPU, så kommer man längre med INTEL. jag har provat både FX-6100 samt FX-8120 och då jag spelar mest CS så var AMD inget att ha där, då min gamla i5-750 klarade av det bättre (körde samma GPU och minnen samt setting när jag testa) Provade även nu när jag precis gick från FX-8120 till min nuvarande 4670K och insåg att min 4670k i stock håller stabilare FPS och högre än vad AMD cpun klarade av.

Med detta sagt, så är det ju inga skit CPUer på det sättet, utan behöver man Kärnorna så kan dom allt komma till hands, men för mig som spelar spel som inte hanterar flera cores så bra så var det mkt bättre med få och snabbare

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Amd gillar oftast inte spelmotorer som är gamla och använder 2kärnor tungt medans resten vilar och är det tripple A spel brukar dom oftast maxxa singel gpu men är det i ett singeltråds scenario så kan 2500k slå en FX i singeltråd prestanda och amd vinner multitrådat

Hur som haver är jämförelsen äpple och päron i bästa fall och med olika setting och upplösning och grafikkort och även fast man kan spela bf4 på en apus integrerade grafik i 720 low settings så blir det helt annorlunda när man kliver upp till 1080 ultra och är samma scenario för er

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Vad för komponenter har han i sin Fx dator?
Kylare?
Tempratur på gpu och cpu?

Putte_br

Har inga specs just nu, men inget speciellt:
ASrock 970 extreme 4
Corsair 8gb 1600Mhz
Gtx Galaxy 970
120gb Samsung SSD
600w Corsair PSU
Kylaren tror jag är en Cooler Master 212 eller dylikt.
Klockade till 4.4ghz med en spänning runt 1,45v, temps är runt 30 idle och 50 i load. Försökte få upp den till 4.5Ghz, men då krävde den för hög spänning.

Trodde ändå Bulldozer plattformen var bättre än såhär. Om inte spel helt plötsligt drar nytta av en massa kärnor lär ju inte denna hålla så länge. Hade varit bättre att köpa en begangnad Haswell eller dylikt för samma peng.

Skrivet av loefet:

Har nu uppgraderat drivrutinerna till grafikkortet, och om det som satt innan var ett AMD kort, sett till att alla gamla drivrutiner är borta?
Kan ju vara något sånt som spökar.

Japp, använde Displaye uninstaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har inga specs just nu, men inget speciellt:
ASrock 970 extreme 4
Corsair 8gb 1600Mhz
Gtx Galaxy 970
120gb Samsung SSD
600w Corsair PSU
Kylaren tror jag är en Cooler Master 212 eller dylikt.
Klockade till 4.4ghz med en spänning runt 1,45v, temps är runt 30 idle och 50 i load. Försökte få upp den till 4.5Ghz, men då krävde den för hög spänning.

Trodde ändå Bulldozer plattformen var bättre än såhär. Om inte spel helt plötsligt drar nytta av en massa kärnor lär ju inte denna hålla så länge. Hade varit bättre att köpa en begangnad Haswell eller dylikt för samma peng.

Japp, använde Displaye uninstaller.

Moderkortet har för klen ström matning till cpun därför kommer ni inte över en viss Ghz.
Sen kan ni behöva köra upp V lite mer men tror att det är moderkortet som sätter gränserna.

Ja en beg intel är snabbare än Fx i singeltrådat och hadde varit bättre i spel.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Gjorde ni en clean install av operativsystemet efter att ni bytte grafikkort? Att det ''hackar'' på low låter ju inte rätt

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

AMD Bulldozer "dör" i vissa spel tyvärr. Men det är ingen dålig processor. Jag tror själv att det har att göra med dålig länk mellan processor och internminne. Den duger till redigering, databaser och rendering dock, men som sagt, vissa spel kroknar den på.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

AMD Bulldozer "dör" i vissa spel tyvärr. Men det är ingen dålig processor. Jag tror själv att det har att göra med dålig länk mellan processor och internminne. Den duger till redigering, databaser och rendering dock, men som sagt, vissa spel kroknar den på.

I vilka spel dör processorn?
Blev nyfiken nu

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

I vilka spel dör processorn?
Blev nyfiken nu

Elderscrolls Online fungerar inte alls lika bra som Starwars the Old Republic, med FX. Jag spelar inte så många spel men där märkte jag en skillnad mellan Intel och AMD. Annars är jag jättenöjd med prestandan för 1690kr då/sen jag köpte den.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Amd gillar oftast inte spelmotorer som är gamla och använder 2kärnor tungt medans resten vilar och är det tripple A spel brukar dom oftast maxxa singel gpu men är det i ett singeltråds scenario så kan 2500k slå en FX i singeltråd prestanda och amd vinner multitrådat

Hur som haver är jämförelsen äpple och päron i bästa fall och med olika setting och upplösning och grafikkort och även fast man kan spela bf4 på en apus integrerade grafik i 720 low settings så blir det helt annorlunda när man kliver upp till 1080 ultra och är samma scenario för er

Menar du att en FX är bättre än en 2500K i en applikation som använder 4 cores?