Fråga angående Fractal Nano S och Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Fråga angående Fractal Nano S och Corsair SF600

Hej! Vill ha en tyst och diskret dator varför jag funderar på att bygga en i Nano S. Det som gör att jag tvekar är utrymmet mellan GPU och PSU. Som jag förstår det är SF600 63,5mm högt, medan den PSU som användes i testet av sweclockers är 86mm. Men, kommer man kunna utnyttja det extra utrymmet som SF600 ger eller försvinner det om man måste använda en adapter bracket?

Permalänk
Medlem

Varför använda ett SF600 i en sådan låda? Kör ett grafikkort med referensdesign så är det inga problem med utrymmet.

SFX nätagg är till för chassin med väldigt små utrymmen, ett Nano-S får du plats med standard komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Varför använda ett SF600 i en sådan låda? Kör ett grafikkort med referensdesign så är det inga problem med utrymmet.

SFX nätagg är till för chassin med väldigt små utrymmen, ett Nano-S får du plats med standard komponenter.

Tänkte bara att om det går att skapa lite extra utrymme med SF600 så varför inte göra det då.

Permalänk
Medlem

Det beror på formen på den adapter du använder.

Det ser ut att med Corsairs egna adapter och iom att Corsair's SFX-nätagg har sex hål så borde du kunna montera den antingen lite lägre eller lite högre, men du kan inte utnyttja hela höjdskillnaden mellan ATX och SFX.

Silverstone ska ha en adapter som skulle ge mer luft ovanför PSU'n men den är ganska ny och jag har inte hittat den i butiker än.

Andra jag sett har haft SFX-nätagget mer eller mindre i mitten av adapterplåten.
Både SF600 och Nano S verkar vara symmetriska med två uppsättningar hål så att du kan vända nätagget och adaptern på olika sätt även om adaptern inte är det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullso:

Tänkte bara att om det går att skapa lite extra utrymme med SF600 så varför inte göra det då.

Har du kollat in Phanteks Evolv mITX? Den är snarlik i storlek, men lite bättre design invändigt.

Nano-S skulle jag inte köra med om man inte har ett grafikkort i referensdesign. De borde faktiskt ha designat det bättre där, annars verkar det vara ett trevligt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Har du kollat in Phanteks Evolv mITX? Den är snarlik i storlek, men lite bättre design invändigt.

Nano-S skulle jag inte köra med om man inte har ett grafikkort i referensdesign. De borde faktiskt ha designat det bättre där, annars verkar det vara ett trevligt chassi.

Ja har sett Phantekschassit, verkar onekligen lite bättre designat men problemet är att jag inte vill ha ett fönster och att Nano S verkar ha lite bättre ljuddämpande egenskaper. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullso:

Ja har sett Phantekschassit, verkar onekligen lite bättre designat men problemet är att jag inte vill ha ett fönster och att Nano S verkar ha lite bättre ljuddämpande egenskaper. Men tack för tipset!

Absolut. Dina val, men förvänta dig inte underverk av de ljuddämpande materialen, de kan dämpa ljuden lite, men i min erfarenhet så är det viktigare att ha tysta komponenter.

Jag har ett Ncase M1, vilket är litet och rätt öppet, men tillräckligt tyst för att inte höras i idle när man sitter precis bredvid. Detta på grund av de komponenter jag har valt. Vet inte exakt om du har planerat vilka komponenter du vill ha i din dator, men förvänta dig inte att bara för att du har ett ljuddämpat chassi att du kan stoppa in vad som helst och att det ändå ska vara tyst.

Lycka till!