Hårddisken som försvinner och råd om nyköp.

Permalänk

Hårddisken som försvinner och råd om nyköp.

Jag har en ny dator som köptes i januari, kör windows 10 home med windows och spel på en SSD och sen lagring i form av en äldre 500gb för musik och dokument.
När jag köpte nya datorn så köpte jag även med en 3TB disk som strula och är nu påväg tillbaks för ett byte men just denna tråd handlar om en gammal disk.

Problemet som uppstog för någon dag sen vad att 500gb försvann och jag kom inte åt den. Första gången det hände va när jag satte i ett USB och jag tänkte inte så mycke på den då men idag va det samma sak igen (samma USB också) så jag tänkte at det kanske va någon konflikt där. Jag ändra enhetsbokstav och det verkar funka men sen nu plötsligt när jag satt och arbeta med excell så försvann den igen.

Kan detta vara nå Windows 10 problem eller är det större risk att disken är på gång att dö?

Om jag bestämmer mig att köpa ny disk. Vad rekommenderas för lagring? Jag gillar ordning så jag har gärna kvar en 500gb för musik, dokument, foto och den lokala webserver och sen någon större för övrig lagring.

Av alla minna diskar som dött genom åren så har det alltid vart den med min Musik. =(

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en disk.
Köpte en ny och började använda den till lagring.
Men jag tror att felet var sata kabeln, för jag provade den kabeln i en annan dator och då började samma sympton på den.
Efter satakabel byte så funkar disken jag trodde felade hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Men jag tror att felet var sata kabeln, för jag provade den kabeln i en annan dator och då började samma sympton på den.
Efter satakabel byte så funkar disken jag trodde felade hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressan, klart värt att testa.
Tackar!

Permalänk
Medlem

Dyker disken upp i BIOS/UEFI? Om du lyckas få igång den så skulle jag ta backup omedelbart och därefter kolla diskens hälsa med Crystal Disk Info samt HDTune.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en defekt SSD. Försvann även från BIOS. Kopplade jag i och ur enheten igen kunde den fungera tills dess att jag stängde av eller startade om datorn. Hade även problem med att boota datorn. Som Molotov påpekat kan det dock röra sig om en trasig kabel, alternativt trasig sata-port. Men du kan ju börja där åtminstone.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har nu bytt SATA och det verkar funka men ska låta det gå en tid innan jag kan helt säga att det va där felet låg.

Har kollat diskarna med Crystal Disk Info och den verkar hel, får en varning på en annan disk som jag även vetat om tidigare. Blir nog till att köpa två nya iaf.

Vad för diskar är det som gäller för lagring. Har nu kört WD Green men finns det nå som är vttigare?

cheers,

Och gällande Crystal Disk Info, säkert ett bra program men jag blir lite mistänksamm när man ska ladda ner det. Verkar ju komma till någon anime/manga sida och temat för programet verakr ju också va det. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Har nu bytt SATA och det verkar funka men ska låta det gå en tid innan jag kan helt säga att det va där felet låg.

Har kollat diskarna med Crystal Disk Info och den verkar hel, får en varning på en annan disk som jag även vetat om tidigare. Blir nog till att köpa två nya iaf.

Vad för diskar är det som gäller för lagring. Har nu kört WD Green men finns det nå som är vttigare?

cheers,

Och gällande Crystal Disk Info, säkert ett bra program men jag blir lite mistänksamm när man ska ladda ner det. Verkar ju komma till någon anime/manga sida och temat för programet verakr ju också va det. =/

Skannade du även disken med HD Tune? Det programmet kan även skanna efter skadade sektorer nämligen.
Vad gäller det sistnämnda så beror det nog bara på att skaparen gillar anime. Om du väljer standard edition så får du programvaran utan anime temat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Och gällande Crystal Disk Info, säkert ett bra program men jag blir lite mistänksamm när man ska ladda ner det. Verkar ju komma till någon anime/manga sida och temat för programet verakr ju också va det. =/

Ta standard version, portable, ingen install, ingen reklam och ingen anime

De gör så för att vissa vill ha den, jag vet inte varför men...

Permalänk

Har kört en scan med HD Tune på 500gb och den verkar va hel så det va väl bara kabeln som va paj.
Ska köra en på 1 och 2 TB diskarna också men det kommer ta sådan tid så det får bli senare.

Fick för övrigt en ny 3TB disks skickad ifrån Dustin idag utan prat och inlämning av den gammla.
Blir nog till att köpa en till 3tb för att byta ut dom två 1 o 2 tb jag har nu iaf och även 500gb får nog en ny. Allt funkar ju bra och ingen backup behövs förren det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Allt funkar ju bra och ingen backup behövs förren det behövs.

Det är illa valda ord som folk ångrar varje dag.
Om inget annat, varför inte ha 1 och 2TB diskarna som backup?

Ha de absolut viktigaste på båda av dem så har du relativt bra chans att få tillbaka sakerna om det går åt H för moderna konsument HDD är som korthus... de håller inte för något längre och kommer troligen aldrig mer att göra heller då det är budget skräp hela högen.

Permalänk

@Paddanx: Kommer nog köpa mig en extra 500gb och köra en som backup till den andra. Är på den jag har allt det viktigaste (musik,foto,web- & ps-project).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

@Paddanx: Kommer nog köpa mig en extra 500gb och köra en som backup till den andra. Är på den jag har allt det viktigaste (musik,foto,web- & ps-project).


Så länge du iaf har nån vettig backup lösning.... annars:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424839-hjalp-tog-bort-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423857-hjalp-lyckades-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423393-kan-inte-komma-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421875-aterstalla-bort...

Detta är folk som bara denna månad (april) och endast på Sweclockers, som har blivit av med sina filer pga olika misstag eller HDD fel. Tro inte att det bara sker någon annan, eller är ovanligt, för det sker mer ofta än man vill inse. Bra backup är enda lösningen på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Crashplan kostar $60 per år (antagligen plus moms nu) för obegränsad lagring. Mycket bra för alla som sitter på VDSL eller bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Crashplan kostar $60 per år (antagligen plus moms nu) för obegränsad lagring. Mycket bra för alla som sitter på VDSL eller bättre.

Hur är deras bandbreddsbegränsning dock?
Har själv velat titta på ett nytt online alternativ, men många kan ju ta veckor att tanka hem allt igen, eller värre.