Permalänk

Eget fäste för kylare på GPU?

Tjena!

Jag blev sugen på att experimentera lite med grafikkortet och började idag med att byta kylpasta på mitt Asus 970. När jag väl satt där med kortet isärplockat (herregud vad mycket enklare det var än jag trodde initiellt!), så började jag fundera på en sak...

Jag såg för inte så länge sedan en video där en snubbe satte en luftCPUkylare på sitt grafikkort och fick fantastiska resultat. Då började jag tänka, jag har nämligen en Corsair H80i AIO kylare liggandes i en låda och tänkte "den borde ju fan funka på mitt grafikkort". Problemet är ju att hålen för fästet inte stämmer överens, men när jag får tid tänkte jag försöka tillverka ett fäste så att allt går ihop!

Vad tror ni detta kan resultera i? Om det blir mycket bättre eller inte känns inte så viktigt, det är mer en kul grej att pilla på! Men visst bör det fungera?

Mvh Fjellreven

Permalänk
Medlem

@Fjellreven: Med lite kreativitet går det säkert, vore även självklart kul att se hur det blir i slutändan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Tjena!

Jag blev sugen på att experimentera lite med grafikkortet och började idag med att byta kylpasta på mitt Asus 970. När jag väl satt där med kortet isärplockat (herregud vad mycket enklare det var än jag trodde initiellt!), så började jag fundera på en sak...

Jag såg för inte så länge sedan en video där en snubbe satte en luftCPUkylare på sitt grafikkort och fick fantastiska resultat. Då började jag tänka, jag har nämligen en Corsair H80i AIO kylare liggandes i en låda och tänkte "den borde ju fan funka på mitt grafikkort". Problemet är ju att hålen för fästet inte stämmer överens, men när jag får tid tänkte jag försöka tillverka ett fäste så att allt går ihop!

Vad tror ni detta kan resultera i? Om det blir mycket bättre eller inte känns inte så viktigt, det är mer en kul grej att pilla på! Men visst bör det fungera?

Mvh Fjellreven

Beroende på vad det är för kort så finns det ju fästen som du sätter till kortet där du bara installerar en AIO till kärnan och har en fläkt till VRMer.
https://www.inet.se/produkt/5322433/corsair-hydro-hg10-coolin...

Kan säkert finnas fler och går absolut att göra själv om man är lite klurig. Var någon på forumet som gjorde ett häftigt fäste med 3d-skrivare, så det ska väl gå att göra för fästen till vattenkylare också.

Edit: http://www.corsair.com/en/hydro-series-hg10-n970-gpu-liquid-c...
Verkar som att Asus inte finns med på 970-listan.
Kanske finns någon annan bracket att hitta

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Alternativt kan du bara köpa lösa kylflänsar och montera h80 radiatorn under så den blåser på kortet.
fast då är det nog best med ett chassi med "upp och ner" moderkort, eller bara vänd på dit nuvarande så inte kylflänsarna faller av.

Om du gör nåt sånt vore det fint med ett litet galleri^^ ghetomods är aldrig fel

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk

Självklart lägger jag upp resultatet här i tråden. Blir troligtvis en riktigt gettomod, men förhoppningsvis fungerar det!

Något jag lade märke till när jag plockade bort kylaren från grafikkortet var att det inte var några "cooling pads"(?) på minnen osv. Kylaren hade bara kontakt med kärnan i mitten! Men det kanske inte är ovanligt?

I och med att den inte hade några av dessa "pads", borde det vara ännu mer OK att dundra på H80i rätt på kärnan!

Mvh