Erfarenhet av att reklamera Intel processorer? Garantier, 4930k

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av att reklamera Intel processorer? Garantier, 4930k

Tjenare jag har en Intel processor som varit överklockad sedan inköpet 2013. Nu misstänker jag att den har degraderat pga av det och inte längre är stabil i Defualt settings ( Stock volt ) Det behöver betydligt mer volt idag för att vara stabil.

Processorn som jag ämnar att försöka reklamera eller byta ut via Intels garanti är en Intel I7 - Ivybridge-E 4930K (6 core med HT) - Socket 2011.

Det jag behöver veta är om någon här har erfarenheter av att reklamera eller utnyttja Intel's garanti.

  • Brukar Intel kräva inköpskvitto?

  • Hur ser deras rutiner ut när det kommer till frakt?

  • I mitt fall fungerar processorn fortfarande men är inte längre stabil med stock settings. Frågan är ifall Intel kan "se" eller ta reda på att den varit övervoltad? Förbrukar man i så fall garantin?

Tack på förhand / Tobias

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

http://download.intel.com/support/processors/sb/warranty_proc...

"Further, this Limited Warranty does NOT cover:
...
• any Product which has been modified or operated outside of Intel’s publicly available specifications"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

har du överklockad processorn har du förbrukat garantin från första dagen.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

har du överklockad processorn har du förbrukat garantin från första dagen.

Så vitt jag vet kan inte processorer lagra information eller historik. Så hur skulle Intel kunna bevisa en överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

hur skulle Intel kunna bevisa en överklockning?

Huruvida Intel kan avgöra om processorn varit överklockad eller inte påverkar inte huruvida du förbrukat din garanti eller inte, på exakt samma sätt som huruvida du blir påkommen eller inte påverkar huruvida du tog den sista biten tårta.
Genom att köra processorn utanför specifikation har du förverkat både reklamationsrätt och garanti, därtill ligger inte bevisbördan hos Intel utan hos dig eftersom uppåt tre år har passerat sedan inköpet.
Forumdelen du skrivit i heter "Konsumenträtt" och i det här fallet har du ingen rätt. Vad du gör med den informationen är upp till dig; mygel tas lämpligast upp i forumdelen "Konsumentfel".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ex ha dolda byglar i cpu som bryts vid volt höjning

AMD har talat om sen länge att dom kan se om en cpu har varit överklockad på dolda byglar som bränns av vid överklockning.
Så inte tror jag Intel inte har lagt in en spårning på överklockning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Huruvida Intel kan avgöra om processorn varit överklockad eller inte påverkar inte huruvida du förbrukat din garanti eller inte, på exakt samma sätt som huruvida du blir påkommen eller inte påverkar huruvida du tog den sista biten tårta.
Genom att köra processorn utanför specifikation har du förverkat både reklamationsrätt och garanti, därtill ligger inte bevisbördan hos Intel utan hos dig eftersom uppåt tre år har passerat sedan inköpet.
Forumdelen du skrivit i heter "Konsumenträtt" och i det här fallet har du ingen rätt. Vad du gör med den informationen är upp till dig; mygel tas lämpligast upp i forumdelen "Konsumentfel".

Haha okej!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ex ha dolda byglar i cpu som bryts vid volt höjning

AMD har talat om sen länge att dom kan se om en cpu har varit överklockad på dolda byglar som bränns av vid överklockning.
Så inte tror jag Intel inte har lagt in en spårning på överklockning

Intressant!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom tråden handlar om att försöka få garantiutbyte av något som inte omfattas av garantin pga eget handlande (långvarig överklockning), så låser jag tråden med hänvisning till §8 i reglerna.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro