Permalänk
Medlem

Återförsäljare Ducky/Filco

God kväll!

Undrar om det är någon som vet en bra sida att klicka hem nordiska Ducky eller Filco tangentbord?
Är endast intresserad av TKL modeller. Ingen num-pad alltså.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkid:

God kväll!

Undrar om det är någon som vet en bra sida att klicka hem nordiska Ducky eller Filco tangentbord?
Är endast intresserad av TKL modeller. Ingen num-pad alltså.

Tack på förhand

Här köpte jag mitt, sidan är en av dom äldsta när det kommer till mekaniska tangentbord.

http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till några svenska butiker som säljer varken Filco eller Ducky TKL längre. Men Filco kan köpas från The Keyboard Company, ett brittiskt företag som har ett väldigt bra rykte i tangentbordkretsar. Jag köpte mitt Topre från dem utan några problem. Och brittiskt = ingen extra tull/moms.

Att alla Ducky TKL försvunnit från den svenska marknaden var däremot en nyhet för mig, och jag kan inte på rak arm rekommendera någon butik som säljer dem.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera The Keyboard Company för Filco-bord!

Skrivet av perost:

Att alla Ducky TKL försvunnit från den svenska marknaden var däremot en nyhet för mig, och jag kan inte på rak arm rekommendera någon butik som säljer dem.

Har det sålts några Ducky TKL i Sverige? Kanske nån specialutgåva?
Den enda jag hittar är Ducky One TKL och jag vet inte om den finns med nordisk ISO-layout?

http://www.duckychannel.com.tw/page-en/Ducky-One-TKL/

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Har det sålts några Ducky TKL i Sverige? Kanske nån specialutgåva?

Ducky Shine 3 TKL såldes i alla fall av Webhallen, och jag vill minnas att det fanns någon mer TKL-modell också.

Edit: Ducky G2Pro TKL var det nog jag tänkte på, det var visst några år sedan den såldes.

Permalänk
Medlem

Härligt boys tack för svar. Ser glest ut på den svenska marknaden men the keyboard company ser ju riktigt bra ut!

Någon som har någon erfarenhet av Filco tangentbord?
Det lutar åt ett Majestouch 2 då det inte verkar som man kan få tag på ett Ducky tangentbord på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ducky Shine 3 TKL såldes i alla fall av Webhallen, och jag vill minnas att det fanns någon mer TKL-modell också.

Edit: Ducky G2Pro TKL var det nog jag tänkte på, det var visst några år sedan den såldes.

Jag köpte mitt Ducky Shine 3 TKL YYY på Inet för några år sen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkid:

Härligt boys tack för svar. Ser glest ut på den svenska marknaden men the keyboard company ser ju riktigt bra ut!

Någon som har någon erfarenhet av Filco tangentbord?
Det lutar åt ett Majestouch 2 då det inte verkar som man kan få tag på ett Ducky tangentbord på ett enkelt sätt.

Kunde inte vara mycket nöjdare med mitt Majestouch 2 TKL, det är snart fem år gammalt, 1.5 tangenter har fått texten utsliten och efter en rejälv tvätt kommer det se ut som nytt igen.
Det fungerar alltid, inga leds som kan lägga av, ingen extra funktioner är inbyggda i tangenbordet vilket innebär ännu mindre saker som kan gå sönder.
Jag räknar med 10-15års användning av mitt tangenbord. Har du inte bestämt dig så rekommenderar jag bruna som den mest mångsidiga brytaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Kan inte annat än hålla med om att Majestouch 2 är riktigt bra. Stabilt och rejält (kör fullsize) och inget krimskrams. Enda jag saknar är att keycaps i PBT.

Personligen föredrar jag MX Brown framför MX Blue då jag tycker blåa brytarna känns lite konstiga när man släpper upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkid:

Någon som har någon erfarenhet av Filco tangentbord?
Det lutar åt ett Majestouch 2 då det inte verkar som man kan få tag på ett Ducky tangentbord på ett enkelt sätt.

Det första tangentbord med Cherry MX-brytare jag köpte var just ett Majestouch 2 TKL (med bruna) från Keyboard Company, och det är så pass bra att jag återkommit till det efter att ha haft ett par Ducky emellan. Bland annat gillar jag att den har en menytangent istället för den förbålda FN-tangenten som förpestar alla Duckys (m.fl.).

Dock så har jag Duckys PBT-tangenter istället för ABS-tangenterna som medföljer (för de nöts tämligen snabbt, som alltid med ABS), och så har jag dämpat nedslag med tunna O-ringar.

Misstänker att Ducky TKL försvann från norden i samband med att Ducky Nordic gick upp i rök (vet någon vad som egentligen hände, vart tog Kayvee vägen?)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Maila inet eller någon åf och fråga om ducky one tkl är på g.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det första tangentbord med Cherry MX-brytare jag köpte var just ett Majestouch 2 TKL (med bruna) från Keyboard Company, och det är så pass bra att jag återkommit till det efter att ha haft ett par Ducky emellan. Bland annat gillar jag att den har en menytangent istället för den förbålda FN-tangenten som förpestar alla Duckys (m.fl.).

Dock så har jag Duckys PBT-tangenter istället för ABS-tangenterna som medföljer (för de nöts tämligen snabbt, som alltid med ABS), och så har jag dämpat nedslag med tunna O-ringar.

Misstänker att Ducky TKL försvann från norden i samband med att Ducky Nordic gick upp i rök (vet någon vad som egentligen hände, vart tog Kayvee vägen?)

Fungerar inte FN-tangenten som menytangent?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Fungerar inte FN-tangenten som menytangent?

Skickades från m.sweclockers.com

FN-tangenten är alltid "stum" och skickas aldrig till datorn, vilket för mig är grovt irriterande (då det är omöjligt att binda om den i mjukvara). Det jag menar med menytangenten är alltså den som öppnar kontextmenyn i Windows, dvs samma funktion som högerklick med musen. Den använder jag väldigt ofta då jag föredrar att använda musen så lite som möjligt.

Det går förstås även bra med shift + F10, men det är ju allt annat än smidigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

FN-tangenten är alltid "stum" och skickas aldrig till datorn, vilket för mig är grovt irriterande (då det är omöjligt att binda om den i mjukvara). Det jag menar med menytangenten är alltså den som öppnar kontextmenyn i Windows, dvs samma funktion som högerklick med musen. Den använder jag väldigt ofta då jag föredrar att använda musen så lite som möjligt.

Det går förstås även bra med shift + F10, men det är ju allt annat än smidigt.

Fyfan det har jag aldrig tänkt på. Blir inge mer Ducky tgb för min del något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Maila inet eller någon åf och fråga om ducky one tkl är på g.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon114264:

Fungerar inte FN-tangenten som menytangent?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ISO/Nordic Ducky One TKL men ANSI Ducky One TKL RGB:
https://geekhack.org/index.php?topic=81753.0

Klappis, funkar på mitt ANSI Ducky One RGB YOTG.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Inet ska få in TKL från Ducky igen nu innan sommaren, jag pratade med dom för någon vecka sen då jag var på jakt efter mindre tangentbord fick inte veta några datum eller så alls dock

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem

Hej, jag är "ny" när det kommer till mekaniska tangentbord men jag hitta ett som verkar va okej? Ge gärna input. Jag beställde ett Ducky 5 shine RGB MX Brun från cdon igår natt 2016-05-03 för 1190kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

Hej, jag är "ny" när det kommer till mekaniska tangentbord men jag hitta ett som verkar va okej? Ge gärna input. Jag beställde ett Ducky 5 shine RGB MX Brun från cdon igår natt 2016-05-03 för 1190kr.

Det är jättebra till ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com