Uppgdradering av dator (Moderkort/Ram-minne främst)

Permalänk

Uppgdradering av dator (Moderkort/Ram-minne främst)

Hejsan,

Nu är det så att min dator har några år förbrukning och den har börjat gå allt sämre och sämre efter en spill-incident som hände för 1.5 år sedan. Jag har tror främst att moderkortet tagit stryk.
Komponenterna är alla inhandlade för 3 år sedan från Inet.

Jag har inga supermål med min dator, jag vill kunna spela spel med hyffsad prestanda (Spelar WoW/The Division/LoL främst just nu, samt så håller jag på med lite filmredigering och streaming.
(Nu vet jag att grafikkort har ett stor påverkan på detta, så skulle kunna tänka mig köpa nytt av det också, kanske en 970.)

Frågor som jag har just nu:

  • - Borde jag uppgradera mitt nätaggregat/För gammalt nätagg?

  • - Är det något med nya moderkort som inte funkar tillsammans med cpu:n som jag har?

  • - Något speciellt jag borde tänka på när jag köper ram-minnen

  • - Borde jag uppgradera CPU/Grafikkort? Eller tror ni de jag har håller framöver ett tag

  • - Hur lång är livstiden på en SSD?

Budget:

  • Jag kan tänka mig lägga ut runt1,500 för moderkortet, tror det är en tillräcklig summa för få ett bra moderkort?

  • Har inte lika stor koll på budget för ram-minne men runt 1,000-1,500 borde vara tillräckligt där också?

Datorkomponenter just nu:

-------
All hjälp och förslag uppskattas då jag är relativt utdaterad på vad som är inne och vad som är populärt.

Tack på förhand
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Processorn är helt ok, du kan ju prova att överklocka den om du vill ha mer prestanda. Nytt moderkort behöver du då bara köpa om det verkligen är något trasigt med det du har.

Nytt nätagg behöver du inte köpa oavsett vad du tänker uppgradera om du inte kör dubbla grafikkort. Det du har räcker.

Nytt grafikkort är väl det som skulle ge mest förbättring i prestanda till spel. Kan du vänta ett par månader så släpps ny generation grafikkort som kan vara värda att vänta på. Vill du inte vänta är Radeon R9 390 det bästa du kan köpa för ca 3000kr. Ett bättre val än GTX 970.

8 GB ram kan vara gränsfall beroende på hur mycket du har igång i bakgrunden när du spelar. Du kan köpa till 8 GB till likadana minnen som du har om du ska behålla processorn. Tänker du uppgradera processorn någon gång snart är det nog bäst att köra vidare på det du har och köpa 16 GB DDR4 i samband med den nya processorn.

Streaming kan vara mycket krävande för processorn vad jag förstått, så är du seriös med det kanske det skulle vara idé att köpa en ny i7 processor. Då behöver du även nytt moderkort med rätt sockel och nya DDR4 ram. Kommer kosta en hel del dock.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Processorn är helt ok, du kan ju prova att överklocka den om du vill ha mer prestanda. Nytt moderkort behöver du då bara köpa om det verkligen är något trasigt med det du har.

Nytt nätagg behöver du inte köpa oavsett vad du tänker uppgradera om du inte kör dubbla grafikkort. Det du har räcker.

Nytt grafikkort är väl det som skulle ge mest förbättring i prestanda till spel. Kan du vänta ett par månader så släpps ny generation grafikkort som kan vara värda att vänta på. Vill du inte vänta är Radeon R9 390 det bästa du kan köpa för ca 3000kr. Ett bättre val än GTX 970.

8 GB ram kan vara gränsfall beroende på hur mycket du har igång i bakgrunden när du spelar. Du kan köpa till 8 GB till likadana minnen som du har om du ska behålla processorn. Tänker du uppgradera processorn någon gång snart är det nog bäst att köra vidare på det du har och köpa 16 GB DDR4 i samband med den nya processorn.

Streaming kan vara mycket krävande för processorn vad jag förstått, så är du seriös med det kanske det skulle vara idé att köpa en ny i7 processor. Då behöver du även nytt moderkort med rätt sockel och nya DDR4 ram. Kommer kosta en hel del dock.

Tackar för ett väl formulerat svar.
* Vad som gäller angående grafikkortet så kommer jag nog vänta på nästa generation i så fall, vet dock inte hur mycket mer det kommer gå för. Men GTX 970 har jag haft i tanken länge.

Det jag är främst intresserad att veta lite mer om är kombinationen av Ram/CPU/Moderkort.
Typ tips på vad man borde köpa och vad som passar med varandra.
T.ex vet jag inte hur min noctuafläkt passar till nyare saker.

För jag har hört (3 år sen när jag byggde min dator) att det kan bli komplikationer om man kombinerar vissa komponenter.

TLDR:
Har du nå köptips på följande komponenter som passar till det jag har. (Chassi/Fläkt) Främst då antar jag.
CPU
Moderkort
Ram

Jag antar att dessa 3 saker går på kring minst 5000 tillsammans iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekkipekki:

Tackar för ett väl formulerat svar.
* Vad som gäller angående grafikkortet så kommer jag nog vänta på nästa generation i så fall, vet dock inte hur mycket mer det kommer gå för. Men GTX 970 har jag haft i tanken länge.

Priser har inte tillkännagivits än så ingen vet riktigt vad de kommer kosta. Gissningsvis börjar priserna på ca 4000kr. De är förmodligen värda att vänta ett par månader på eftersom du sitter med en fungerande dator idag.

Skrivet av Hekkipekki:

Det jag är främst intresserad att veta lite mer om är kombinationen av Ram/CPU/Moderkort.
Typ tips på vad man borde köpa och vad som passar med varandra.
T.ex vet jag inte hur min noctuafläkt passar till nyare saker.

För jag har hört (3 år sen när jag byggde min dator) att det kan bli komplikationer om man kombinerar vissa komponenter.

Som sagt så håller din processor nog ett tag till när det kommer till spel. Du skulle få mer spelprestanda av att lägga pengarna på bättre grafikkort än att uppgradera CPU/MB. Det enda skulle vara om filmredigering och streaming skulle dra nytta av en i7 med 4 extra trådar. Om det verkligen är värt pengarna vet jag inte riktigt.

Vill du utöka till 16 GB ram så köper du helt enkelt 2x4 GB av de du länkade (alltså likadana som du redan har) och sätter i.

Skrivet av Hekkipekki:

Har du nå köptips på följande komponenter som passar till det jag har. (Chassi/Fläkt) Främst då antar jag.
CPU
Moderkort
Ram

Jag antar att dessa 3 saker går på kring minst 5000 tillsammans iallafall.

Skulle du trots allt vilja ha ny processor och moderkort så är detta det mest prisvärda just nu.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Det är bara 8 GB ram i paketet, så vill du ha 16 så köper du bara dessa också: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...

Din nuvarande Noctua-kylare ska fungera att återanvända till detta.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Priser har inte tillkännagivits än så ingen vet riktigt vad de kommer kosta. Gissningsvis börjar priserna på ca 4000kr. De är förmodligen värda att vänta ett par månader på eftersom du sitter med en fungerande dator idag.

Som sagt så håller din processor nog ett tag till när det kommer till spel. Du skulle få mer spelprestanda av att lägga pengarna på bättre grafikkort än att uppgradera CPU/MB. Det enda skulle vara om filmredigering och streaming skulle dra nytta av en i7 med 4 extra trådar. Om det verkligen är värt pengarna vet jag inte riktigt.

Vill du utöka till 16 GB ram så köper du helt enkelt 2x4 GB av de du länkade (alltså likadana som du redan har) och sätter i.

Skulle du trots allt vilja ha ny processor och moderkort så är detta det mest prisvärda just nu.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Det är bara 8 GB ram i paketet, så vill du ha 16 så köper du bara dessa också: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cors...

Din nuvarande Noctua-kylare ska fungera att återanvända till detta.

Tack så hemskt mycket för detta förslaget, verkar som något jag kan tänka mig.
Fortfarande lite kluven på CPU och GPU, men moderkort och ram är ett måste iallafall.
Sen så kan det ändå vara bra att uppdatera cpu i samma veva för framtidsförsäkra sig.

Men tack så hemskt mycket Jäger
Mvh

;;Edit
Har testat mina ram-minnen och dom är skadade.
Så är 100% säker på att jag ska köpa nya.

Och eftersom moderkortet som jag har nu är spillskadat (högst troligt) + att det är gammalt så är det lika bra att köpa ett nytt moderkort som kan hantera DDR4 minnen.

Enda problemet jag har är att min CPU är en 1150 socket, vad är bästa alternativet för att fortsätta kunna använda samma CPU men fixa ett nytt bra moderkort som kan hantera DDR4 minnen och ha möjlighet att uppgradera CPU i framtiden till något bättre. Är det ett lost cause?
Läste iallafall om att cpu kylaren jag har passar till både 1150 och 1151 socket. Då det är samma mått för fästningen

Så uppdaterade frågeställningen nu är:

  • - Ska jag köpa ett moderkort med Socket 1151 eller 1150

  • - Om jag köper ett moderkort med Socket 1151 då kan jag inte använda min nuvarande processor, eller hur?

  • - Är det några stora skillnader mellan moderkort med socket 1151/1150?

Budget:
Prio 1 (~2000-2500)
* Moderkort
* Ram-minne

Prio 2 (~3000)
* CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekkipekki:

Har testat mina ram-minnen och dom är skadade.
Så är 100% säker på att jag ska köpa nya.

Och eftersom moderkortet som jag har nu är spillskadat (högst troligt) + att det är gammalt så är det lika bra att köpa ett nytt moderkort som kan hantera DDR4 minnen.

Du har egentligen bara 2 val om du ska köpa nytt moderkort och nytt ram.

1. Billigaste alternativet är att köpa ett likadant moderkort som du redan har (1150) för att ersätta det om det är skadat och köpa nya DDR3 ram. (Jag tycker detta är smartast så har du mer pengar över till ett bättre grafikkort om ett par månader)

2. Dyrare alternativ är att ta tillfället att uppgradera till lite bättre processor och nya plattformen med 1151 sockel, DDR4 ram och z170 chipset. Då kan du ta det jag länkade i förra inlägget. Gör bara detta om det inte innebär att du måste snåla på grafikkortet sen.

Skrivet av Hekkipekki:

Enda problemet jag har är att min CPU är en 1150 socket, vad är bästa alternativet för att fortsätta kunna använda samma CPU men fixa ett nytt bra moderkort som kan hantera DDR4 minnen och ha möjlighet att uppgradera CPU i framtiden till något bättre. Är det ett lost cause?

Ja det är en lost cause, det finns inga sådana moderkort.

Skrivet av Hekkipekki:

Läste iallafall om att cpu kylaren jag har passar till både 1150 och 1151 socket. Då det är samma mått för fästningen

Precis ska funka att återanvända den som sagt.

Skrivet av Hekkipekki:

Så uppdaterade frågeställningen nu är:

  • - Ska jag köpa ett moderkort med Socket 1151 eller 1150

  • - Om jag köper ett moderkort med Socket 1151 då kan jag inte använda min nuvarande processor, eller hur?

  • - Är det några stora skillnader mellan moderkort med socket 1151/1150?

- 1150 om du bara vill lägga ca 2000kr och nöjer dig med din nuvarande processor, 1151 om du vill lägga ca 5400kr och få ny processor.
- Precis, din gamla processor funkar inte i en 1151 socket.
- Inte speciellt stor skillnad nej och är ganska liten skillnad i prestanda mellan DDR3 och DDR4.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Du har egentligen bara 2 val om du ska köpa nytt moderkort och nytt ram.

1. Billigaste alternativet är att köpa ett likadant moderkort som du redan har (1150) för att ersätta det om det är skadat och köpa nya DDR3 ram. (Jag tycker detta är smartast så har du mer pengar över till ett bättre grafikkort om ett par månader)

2. Dyrare alternativ är att ta tillfället att uppgradera till lite bättre processor och nya plattformen med 1151 sockel, DDR4 ram och z170 chipset. Då kan du ta det jag länkade i förra inlägget. Gör bara detta om det inte innebär att du måste snåla på grafikkortet sen.

Ja det är en lost cause, det finns inga sådana moderkort.

Precis ska funka att återanvända den som sagt.
- 1150 om du bara vill lägga ca 2000kr och nöjer dig med din nuvarande processor, 1151 om du vill lägga ca 5400kr och få ny processor.
- Precis, din gamla processor funkar inte i en 1151 socket.
- Inte speciellt stor skillnad nej och är ganska liten skillnad i prestanda mellan DDR3 och DDR4.

Tack för alla snabba svar Jäger.
Kommer bli så att jag köper uppgraderingspaketet från netonent (finns inte inne just nu).
Var ett fint paket och känner att det är lika bra att uppgradera rejält då det gått 3 år.
Grafikkortet kommer inte bli haltandet av detta.