Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010

Uppgradering av dator

Tjena, tänkte det börjar bli dags att inköpa lite nya delar till min gamla slitna dator, kommer inte ens ihåg vad jag har i datorn nu..
Hade tänkt mig
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Intel Core i5-6600K Skylake
Budget är väl ca 5000 :- max för moderkort, minnen och processor.

Tänkte om någon månad också köpa in Geforce GTX 970, däremot vet jag inte vilket som är bäst för gaming.
Har ett GTX 660 Ti just nu, Chassi har jag samt nätaggregat.

Satt även och kolla lite på detta https://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i... men känner att det kanske är lite för gammalt?

Har ni några tips?
Har inga speciella önskemål utan vill bara kunna köra spel på hyfsat höga inställningar samt att delarna går att överklocka något.
Hojta till om jag missat någon info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Väntar du medvetet tills den nya generationen grafikkort släpps innan du köper ditt 970?

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Frogger91:

Tjena, tänkte det börjar bli dags att inköpa lite nya delar till min gamla slitna dator, kommer inte ens ihåg vad jag har i datorn nu..
Hade tänkt mig
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Intel Core i5-6600K Skylake
Budget är väl ca 5000 :- max för moderkort, minnen och processor.

Tänkte om någon månad också köpa in Geforce GTX 970, däremot vet jag inte vilket som är bäst för gaming.
Har ett GTX 660 Ti just nu, Chassi har jag samt nätaggregat.

Satt även och kolla lite på detta https://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i... men känner att det kanske är lite för gammalt?

Har ni några tips?
Har inga speciella önskemål utan vill bara kunna köra spel på hyfsat höga inställningar samt att delarna går att överklocka något.
Hojta till om jag missat någon info.

Processorfronten är inte någon större skillnad mellan skylake och haswell, så där kan du väl egentligen välja som du känner för. Gillar minnet man får med skylake, men kör du på snabbare DDR3 funkar det också.
Det viktigaste är att du skaffar dig ett bra grafikkort om det är gaming du satsar på. 970 är helt okej och klarar det mesta på high/ultra i 1080p, men 390 är snäppet starkare som kort. Pascal/polaris ska komma ut till sommaren, så har du tid att vänta kan det vara trevligt att ha lite bättre. Har du budget så går det rätt många 980Ti på marknaden just för att det kommer ut nya kort snart som är riktigt prisvärda. Tvivlar på att det kommer att gå ner så mycket mer i pris, då produktionen har avslutats av de äldre korten.

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010

Tack för hjälpen allihop, har bestämt mig för köra detta kitet Webhallen varukorg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@Frogger91: Då skulle jag vilja påstå att du begår ett relativt stort misstag
Du kan få en i7a, och 390 med moderkort o ram för den slanten.