köpa High-end serverhårdvara synpunkter?

Permalänk
Medlem

köpa High-end serverhårdvara synpunkter?

hej!
Fått i uppdrag att bygga en server för ett företag. budget kring 15k, men kan gå mer om det motiveras.
jag satte själv ihop ett packet som jag tycker skulle rulla väldigt bra, men vill gärna ha input.
OS är windows server 2008 v2, ca 20 användare. De vill ha en server som håller så länge som möjligt.
Det jag möjligen skulle vilja ändra är:
1. En till m.2 ssd för redundans, alternativt en raid med flera vanliga ssder.
Som jag förstått det finns det inte jättestor efterfrågan utav lagringsutrymme, utan över 1 tb borde räcka långt.
2. Annat chassi möjligen (tower).

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16927...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Köp en riktig server från HP,Dell,Fujje,Lenovo istället för att snikbygga själv.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Först, varför gå på ett OS som snart är dött och inte 2012 eller vänta in 2016?

Alternativ kan vara att kolla på HP Microserver än att bygga ihop något själv? Har bra erfarenhet av dom på vårt arbete. De är små och söta, lätta att placera. Köp disk och minne extra om du behöver. Vad ska servern användas till? AD? Filserver? Hosta citrixmiljö? Beror ju helt på vad den ska användas till beroende på vad du får för tips och råd.

Sen är high-end kanske fel uttryck för detta, vi köpte en i bättre laget för labmiljöer, den gick på lite över 100k

Permalänk
Medlem

server kan ju betyda allt. kan ju vara en klienthost, kan vara en renderingsmaskin etc. svårt att veta vad som är bra då.

plus är det high end så antar jag att du behöver rätt mycket processor, och då hade jag hellre skaffat 2st begagnade e5-2670.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, kör hårt.

Permalänk
Avstängd

Vad är behovet egentligen?

I 9.5 fall av 10 är det bättre val att köra på en ordentlig server med på-platsen garanti etc.

Att köra utan RAID är ej att rekommendera...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Först, varför gå på ett OS som snart är dött och inte 2012 eller vänta in 2016?

Alternativ kan vara att kolla på HP Microserver än att bygga ihop något själv? Har bra erfarenhet av dom på vårt arbete. De är små och söta, lätta att placera. Köp disk och minne extra om du behöver. Vad ska servern användas till? AD? Filserver? Hosta citrixmiljö? Beror ju helt på vad den ska användas till beroende på vad du får för tips och råd.

Sen är high-end kanske fel uttryck för detta, vi köpte en i bättre laget för labmiljöer, den gick på lite över 100k

Skrivet av Christley:

server kan ju betyda allt. kan ju vara en klienthost, kan vara en renderingsmaskin etc. svårt att veta vad som är bra då.

plus är det high end så antar jag att du behöver rätt mycket processor, och då hade jag hellre skaffat 2st begagnade e5-2670.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad är behovet egentligen?

I 9.5 fall av 10 är det bättre val att köra på en ordentlig server med på-platsen garanti etc.

Att köra utan RAID är ej att rekommendera...

Företaget ville bygga eget för att just kunna finjustera vilka komponenter som vi skulle använda. jag kan tyvärr inte just nu avgöra hur deras arbetsprocess är uppbyggd, men den servern jag satte ihop kändes som om den skulle fungera till ganska mycket.
De kör 2008 på grund av specifika program som är gjorda för server 2008. Skulle säkert fungera med 2012, men det är inte jag som har satt upp det och kostnaden om applikationer är nere är för stor för att bara testa lite. Men jag kommer rekommendera att uppgradera, sen får de själva avgöra vad de vill göra. Jag är medveten om att det finns mycket dyrare servrar. Det jag menade mer var att produkterna är till större delen senaste generationen.
Det servern används till är ganska mycket. AD, Filserver, Citrix, DNS, VPN med mera.
Jag la till en ssd till till RAID 1, sen kanske det blir vanliga diskar till arkiv med mera.
tack så mycket för all input!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Armada:

Företaget ville bygga eget för att just kunna finjustera vilka komponenter som vi skulle använda. jag kan tyvärr inte just nu avgöra hur deras arbetsprocess är uppbyggd, men den servern jag satte ihop kändes som om den skulle fungera till ganska mycket.
De kör 2008 på grund av specifika program som är gjorda för server 2008. Skulle säkert fungera med 2012, men det är inte jag som har satt upp det och kostnaden om applikationer är nere är för stor för att bara testa lite. Men jag kommer rekommendera att uppgradera, sen får de själva avgöra vad de vill göra. Jag är medveten om att det finns mycket dyrare servrar. Det jag menade mer var att produkterna är till större delen senaste generationen.
Det servern används till är ganska mycket. AD, Filserver, Citrix, DNS, VPN med mera.
Jag la till en ssd till till RAID 1, sen kanske det blir vanliga diskar till arkiv med mera.
tack så mycket för all input!

Det behöver varken vara dyrare eller äldre hårdvara. Har ens alternativet på vanliga rackservrar dykt upp?

Hemmabyggen håller inte riktigt i produktionsmiljöer, om man har några krav på upptid och tillgängliget (iLO, iDRAC), men det viktigaste av allt är ju garantier, support och drivrutiner.

Bara lite synpunkter, något jag tycker helt klart är värt att tänka på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Det behöver varken vara dyrare eller äldre hårdvara. Har ens alternativet på vanliga rackservrar dykt upp?

Hemmabyggen håller inte riktigt i produktionsmiljöer, om man har några krav på upptid och tillgängliget (iLO, iDRAC), men det viktigaste av allt är ju garantier, support och drivrutiner.

Bara lite synpunkter, något jag tycker helt klart är värt att tänka på.

Jag förstår din poäng med garantier, men det har jag på dem produkterna som jag köper själv med. Inte lika lång och omfattande dock. Och ipmi vet jag inte riktigt hur användbart det skulle vara. Om det är problem med servern eller nätverket så får ändå deras administratör komma dit. Men jag börjar kolla på rena servers som alternativ med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Det här kommer gå åt helvete, men kanske inte förrens om några år.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera färdiga lösningar för den pengen dom vill lägga ut. Sen är ju frågan 15k exkl moms förmodar jag?

Någon av dom här kan ju vara ett alternativ å släng in en SSD och lite mer minne.

https://www.dustin.se/product/5010881249/thinkserver-rd450-70...

https://www.dustin.se/product/5010914853/poweredge-r230-apc-u...

https://www.dustin.se/product/5010891093/poweredge-t330

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Armada:

Jag förstår din poäng med garantier, men det har jag på dem produkterna som jag köper själv med. Inte lika lång och omfattande dock. Och ipmi vet jag inte riktigt hur användbart det skulle vara. Om det är problem med servern eller nätverket så får ändå deras administratör komma dit. Men jag börjar kolla på rena servers som alternativ med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men då måste man själv göra något åt det, montera ner datorn, skicka tillbaka komponeneterna och sedan vänta på att RMA ska gå igenom. När du bara kan ringa Dell/HP eller vad det nu är och få det utbytt dagen efter.

Är något fel kan både iLO, iDRAC och andra lösningar hjälpa till med att hitta problemen och varna i god tid. (Plus alla andra trevliga program man kan använda). Då slipper deras administratör åka dit och kan koppla upp sig remote och se eventuella fel redan i BIOS.

Det är ju helt klart kul att bygga något sådant som du föreslår, men isåfall ska det vara som labb/test-maskin och inte driftmiljö. (I mitt tycke) Man får mycket prestanda för pengarna, men driftsäkerheten dyker ner i sopnedkastet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det här kommer gå åt helvete, men kanske inte förrens om några år.

haha, jag skrattade ordentligt åt det här inlägget.

Att bygga en server för ett företags produktionsmiljö på hopplock är tyvärr en dålig idé. Som flera påpekat så välj en server från en större tillverkare med garantier och supportavtal. Gör rätt från början, eller ta in en konsult som hjälper er med bygget. En server för 15000kr ex moms blir inget överfett as, men borde räcka för mångas behov. Beroende på exakt hur ert behov är, vet nog bara du.
Om det varit för hemmapul och labmiljö är förutsättningarna helt andra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1