Permalänk
Medlem

Molnlagring i sverige?

Hej,

Vad för alternativ finns det för molnlagring här i Sverige? Jag känner till flera tjänster som Dropbox, OneDrive osv, men jag skulle helst vilja ha en tjänst från en svensk leverantör.

Någon här som har personlig erfarenhet och kan rekomendera någon?

Erik

Permalänk
Medlem

Storegate är en svensk leverantör

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du har en Synology NAS så har du ett eget moln, eller hos nån du känner.

CloudDrive.

Riktigt bra, samma funktioner - tiotusentals gånger mer utrymme - "gratis". (Bortsett från om man räknar inköp av hårdvara och diskar, men jag tänker att OM man redan har / känner någon som har)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Hej,

Vad för alternativ finns det för molnlagring här i Sverige? Jag känner till flera tjänster som Dropbox, OneDrive osv, men jag skulle helst vilja ha en tjänst från en svensk leverantör.

Någon här som har personlig erfarenhet och kan rekomendera någon?

Erik

Annars ownCloud om du orkar sätta upp en. Finns klienter till alla OS och funkar precis som dropbox.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Om man hostar sitt eget moln hemma eller hos en kompis - hur löser ni som själva gör det med åska, överspänningsskydd etc? Hur ofta behöver man byta ut hårddiskarna?

Helst skulle jag vilja ha en NAS i källaren, men det känns som att det kan gå snett om man inte är försiktig..

Permalänk
Medlem

Alternativet är att gå ihop några och skaffa en hyfsad server och co-location.
Alla får en VPS som de skickar sin backup till.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |