Cdon återbetalning

Permalänk

Cdon återbetalning

Hej jag hade lämnat in mitt headset för det glappade när jag hade det och jag hade väntat i snart 2 månader på att det skulle bli fixad och så kontakta jag dom ett antal gånger. Tillslut frågade en av dom ifall jag skulle vilja ha pengar tillbaka eller ha en ny produkt och jag svarade då att jag ville ha en ny produkt. Men så skickade dom en återbetalning senare och sa inget mer om det. Sen idag så kontakta jag dom och frågade hur det går med varan (jag visste inte att det hade blivit en återbetalning vid detta tillfälle) och som svar tillbaka så sa dom "Jag har precis varit i kontakt med våran leverantör som meddelar att er produkt har krediterats och vi kan bekräfta att ert köp är upphävt" Men jag bad inte om någon återbetalning. Så jag har letat runt lite efter hur deras policy ser ut i återbetalning och ifall dom får göra en återbetalning utan förvarning men hittade inget. Så jag vänder mig till er på hopp av svar! Tack på förhand. (förlåt om tråden är lite rörig men är inte den bästa skrivaren )

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jakobcoola:

Hej jag hade lämnat in mitt headset för det glappade när jag hade det och jag hade väntat i snart 2 månader på att det skulle bli fixad och så kontakta jag dom ett antal gånger. Tillslut frågade en av dom ifall jag skulle vilja ha pengar tillbaka eller ha en ny produkt och jag svarade då att jag ville ha en ny produkt. Men så skickade dom en återbetalning senare och sa inget mer om det. Sen idag så kontakta jag dom och frågade hur det går med varan (jag visste inte att det hade blivit en återbetalning vid detta tillfälle) och som svar tillbaka så sa dom "Jag har precis varit i kontakt med våran leverantör som meddelar att er produkt har krediterats och vi kan bekräfta att ert köp är upphävt" Men jag bad inte om någon återbetalning. Så jag har letat runt lite efter hur deras policy ser ut i återbetalning och ifall dom får göra en återbetalning utan förvarning men hittade inget. Så jag vänder mig till er på hopp av svar! Tack på förhand. (förlåt om tråden är lite rörig men är inte den bästa skrivaren )

Nej det får dom inte, du ska kräva en likvärdig produkt med en ev mellanskillnad.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Nej det får dom inte, du ska kräva en likvärdig produkt med en ev mellanskillnad.

Nu får du förklara dig lite mer. TS har fått tillbaka sina pengar , men du vill att han ska ha en likvärdig produkt + pengar?
Det får inte jag ihop , men det kanske bara är jag?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mange75:

Nu får du förklara dig lite mer. TS har fått tillbaka sina pengar , men du vill att han ska ha en likvärdig produkt + pengar?
Det får inte jag ihop , men det kanske bara är jag?
Mvh / Mange

De får inte göra en utbetalning utan TS godkännande , därav försöker de fria sig från detta med likvärdig vara då den kan vara dyrare.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: Okej men efter som att dom redan har skickat pengar utan att säga till mig kan jag då kräva att få en ny produkt för samma pris utan att betala??

Permalänk
Avstängd

@jakobcoola: du har fått dina pengar, men vill ändå ha en ny produkt?

Permalänk

@WildBee: Ja precis och jag sa att jag ville ha en ny produkt och inte pengar tillbaka men endå så skicka dom pengarna tillbaka utan att säga till

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jakobcoola:

@WildBee: Ja precis och jag sa att jag ville ha en ny produkt och inte pengar tillbaka men endå så skicka dom pengarna tillbaka utan att säga till

Kostar ett likadant headset lika mycket i en annan butik?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: nja det kan variera på ca 100 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobcoola:

@WildBee: Ja precis och jag sa att jag ville ha en ny produkt och inte pengar tillbaka men endå så skicka dom pengarna tillbaka utan att säga till

Men om du har fått pengarna tillbaka , varför inte bara beställa ett likadant headset för dom pengarna?
Har det stigit i pris sen du beställde det gamla?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

@Mange75: För att varför ska jag låta dom komma undan ifall dom gör fel? och jag vill inte betala frakt i onödan

Permalänk
Medlem

Nej, säljaren kan normalt inte häva köpet på eget initiativ. Enligt 22§ KKöpL så kan köparen kräva åtgärd bland följande: 1. avhjälpande/reparation 2. omleverans 3. prisavdrag/ersättning 4. hävning.

Det finns ett par undantag när säljaren kan gå emot köparens krav, nämligen:
26§ KKöpL - Om köparen väljer 1 eller 2 kan säljaren ändå välja det andra av dessa om vederbörande kan visa att det av köparen valda är oproportionellt dyrt i förhållande till det andra och åtgärden kan ske utan utan väsentlig olägenhet för köparen.
27§ KKöpL - Om köparen väljer 3 eller 4 får säljaren ändå välja 1 eller 2 om åtgärden kan ske utan utan väsentlig olägenhet för köparen.

26§ KKöpL har även formuleringen "Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.". Utrymme för hävning på säljarens initiativ kan således eventuellt finnas om säljaren kan visa att såväl reparation som omleverans är oskäligt dyrt.

I https://lagen.nu/arn/1999-4494 fick säljaren, när de inte kunde reparera eller omleverera, ge kunden 100% (447,50kr) mer än denne betalat. Anses en sådan kostnad/förlust för en säljare acceptabel så torde inte en säljare kunna påstå att det vore oskäligt att vidta en åtgärd som de förlorar några få procent/kronor på.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av jakobcoola:

Hej jag hade lämnat in mitt headset för det glappade när jag hade det och jag hade väntat i snart 2 månader på att det skulle bli fixad och så kontakta jag dom ett antal gånger. Tillslut frågade en av dom ifall jag skulle vilja ha pengar tillbaka eller ha en ny produkt och jag svarade då att jag ville ha en ny produkt. Men så skickade dom en återbetalning senare och sa inget mer om det. Sen idag så kontakta jag dom och frågade hur det går med varan (jag visste inte att det hade blivit en återbetalning vid detta tillfälle) och som svar tillbaka så sa dom "Jag har precis varit i kontakt med våran leverantör som meddelar att er produkt har krediterats och vi kan bekräfta att ert köp är upphävt" Men jag bad inte om någon återbetalning. Så jag har letat runt lite efter hur deras policy ser ut i återbetalning och ifall dom får göra en återbetalning utan förvarning men hittade inget. Så jag vänder mig till er på hopp av svar! Tack på förhand. (förlåt om tråden är lite rörig men är inte den bästa skrivaren )

Hej Jakobcoola,

Vanligtvis försöker vi alltid hitta en ersättare till kunden, varför det inte blivit så i ditt fall kan jag inte svara på tyvärr. Skulle du kunna återkomma med ditt ordernummer via PM så skall vi nog kunna hitta något som passar till dig Jakobcoola!

Mvh
Robin
CDON.COM

Visa signatur