Potential finns, Uppgradering behövs.

Permalänk
Medlem

Potential finns, Uppgradering behövs.

Så jag bestämde mig för att hjälpa en bror till en bekant, då han frågat om hjälp. Hans dator blev varm, och det laggar i spel tydligen. Datorn är rätt gammal, men har blivit uppgraderad tidigare i faser. Efter lite research hittade jag dessa komponenter som sitter i just nu:

Komponenter i dagsläget:
* Intel Core i3 540 2 Core, 4 Thread @ stock 3,06Ghz w/ stock-cooler
* ASUS P7H55D-M Pro
* 8GB Corsair Dominator Platinum 2133Mhz 9-9-9-24 (2x4GB)
* AMD ASUS R9 280 3GB Vram
* Deltaco 423 500W omfg wtf

Nätaggregatets fläkt surrar som ett jet-plan och jag har nämnt till klienten att en uppgradering står på tur för att förhindra en potentiell brand, då detta nätaggregat är rena rama katastrofen. Processorn behöver en uppgradering också, en gammal i3 duger inte till spel, och sockeln är uråldrig, så nytt moderkort måste också köpas. Minnena behålls då dom mer än duger till en 1080p gaming-maskin, och grafikkortet behåller vi då det räcker gott och väl till dom spel snubben ska spela.

Följande krävs:
* 4-kärning processor.
* Kompatibelt moderkort
* Nytt stabilare nätaggregat
* Eventuell maffigare/tystare processorkylare

Budget: så billigt som möjligt, men ändå behålla någon form av skam i kroppen, och satsa på ett mer stabilt aggregat, väljer ni ett moderkort/CPU för överklockning så kommer jag att överklocka, men då vill jag att ni slänger med en bättre processorkylare än stock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Så jag bestämde mig för att hjälpa en bror till en bekant, då han frågat om hjälp. Hans dator blev varm, och det laggar i spel tydligen. Datorn är rätt gammal, men har blivit uppgraderad tidigare i faser. Efter lite research hittade jag dessa komponenter som sitter i just nu:

Komponenter i dagsläget:
* Intel Core i3 540 2 Core, 4 Thread @ stock 3,06Ghz w/ stock-cooler
* ASUS P7H55D-M Pro
* 8GB Corsair Dominator Platinum 2133Mhz 9-9-9-24 (2x4GB)
* AMD ASUS R9 280 3GB Vram
* Deltaco 423 500W omfg wtf

Nätaggregatets fläkt surrar som ett jet-plan och jag har nämnt till klienten att en uppgradering står på tur för att förhindra en potentiell brand, då detta nätaggregat är rena rama katastrofen. Processorn behöver en uppgradering också, en gammal i3 duger inte till spel, och sockeln är uråldrig, så nytt moderkort måste också köpas. Minnena behålls då dom mer än duger till en 1080p gaming-maskin, och grafikkortet behåller vi då det räcker gott och väl till dom spel snubben ska spela.

Följande krävs:
* 4-kärning processor.
* Kompatibelt moderkort
* Nytt stabilare nätaggregat
* Eventuell maffigare/tystare processorkylare

Budget: så billigt som möjligt, men ändå behålla någon form av skam i kroppen, och satsa på ett mer stabilt aggregat, väljer ni ett moderkort/CPU för överklockning så kommer jag att överklocka, men då vill jag att ni slänger med en bättre processorkylare än stock.

Förutsätter att det är ett ATX chassi?!
Något liknande detta kanske? Eller I5 6400. Missade den i brådskan.... sparar ~250:- på bekostnad av hastighet.
Dator

Finns det pengar över så välj en PSU med mer effekt eller ett semipassivt kvalitetsagg. AMD-kort är lite törstiga....

Men ska han maxxa ut minnet på 2133Mhz behöver han ett:
https://www.inet.se/produkt/1902909/asrock-z170-pro-4-d3/#spe...

OBS!! Har inte kollat mobots QVL avseende minneskompatibilitet!!

Tycker det är svårt att hitta prisvärda AMD alternativ som presterar i närheten. Så det överlåter jag åt någon annan att föreslå.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr: Kanske lite onödigt att köra på skylake om det ändå är ddr3 minnen? per krona ger väl i5 4690k mest valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

@NcLr: Kanske lite onödigt att köra på skylake om det ändå är ddr3 minnen? per krona ger väl i5 4690k mest valuta?

I5 6400 får du för 1890:-
I5 4690 får du för 2299:-
Du ville ha så billigt som möjligt utan att behöva skämmas......

6400 ger lägre pris, lägre TDP samt nyare arkitektur.
4690 ger högre pris, högre TDP, äldre arkitektur men snabbare hastighet på kärnorna och bättre i Bench.
Den stora fråga är hur stor skillnaden blir och om din bekant kommer märka skillnad i de spel/applikationer han använder?

Annars har du rätt i att per krona ger 4690 mest prestanda för pengarna av dessa 2.....

Absolut mest för pengarna får du sannolikt om du hittar en begagnad I5 2500 eller nyare med tillhörande moderkort i marknaden....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

en Xeon som motsvarar i7 860 är inget alternativ antar jag? annars dräller det av såna på ebay. Kostar inte mer än 3-400 styck för modellerna som är 100mhz långsammare än en 860.

Permalänk
Avstängd

SSD gör ganska mycket utöver mobo+cpu som borde bytas ut mot exempelvis en i3 6300 - ja, den fungerar faktiskt väldigt bra för vad det är, bättre än 2500k i många fall och inte långt ifrån en 6600, men - vill man ha bäst prestanda i multi-threaded program/spel (nya tyngre spel i princip), så är en 6600 att föredra då den har 40% bättre prestanda där - utöver det så är dom identiska när det kommer till prestanda i single-thread.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

en Xeon som motsvarar i7 860 är inget alternativ antar jag? annars dräller det av såna på ebay. Kostar inte mer än 3-400 styck för modellerna som är 100mhz långsammare än en 860.

Låter faktiskt inte som en dum idé alls, om man nu vågar lita på ebay folk då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

@NcLr: Kanske lite onödigt att köra på skylake om det ändå är ddr3 minnen? per krona ger väl i5 4690k mest valuta?

Finns gott om skylake moderkort som tar ddr3 dock, det är ju inte som om det är himmel och jord mellan ddr4 och ddr3 tbh

Permalänk
Medlem

Räcker inte det att bara köpa ett bättre graffe till att börja med? en i5a även om det verkar vara den gamla pre sandybridge versionen lär la räcka tills du bestämt dig om själva bytet av grafikkort varit tillräckligt prestandahopp i spel eller ej. Så hade jag gjort iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Finns gott om skylake moderkort som tar ddr3 dock, det är ju inte som om det är himmel och jord mellan ddr4 och ddr3 tbh

OBS! Skylake har bara stöd för 1.35V DDR3 officielt, högre kan skada minneskontrollern på lång sikt enligt Intel. Förmodligen kan man köra 1.5V DDR3 utan större risker men känns som en dumsnål besparing då Skylake skalar riktigt bra med DDR4.