Permalänk
Medlem

Byta wifi-antenner?

Hej, jag har ett Asus Z170i moderkort där det följer med en trådantenn som jag helst skulle vilja byta ut mot sedvanliga "spröt-antenner"
Skulle detta vara möjligt, och i så fall, vilka skulle passa?
Skall det vara MiMo-antenner eller något i den stilen?

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Fick du med en såndär liten pinne som står på en rund platta? Jag köpte TP-Link antenner till ett pcie-kort med magneter på plattan så dom satt på sidan av chassit. Typ dessa (tror nog det är exakt den)
https://www.komplett.se/product/623077/datorutrustning/natver...

Vad du vill leta efter är själva kontakttypen "RP-SMA Female"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är standard kontakt så en vanlig antenn med 2.4 och 5 ghz stöd fungerar bra. Rundstrålande antenner har högst effekt vertikalt från antennen så se till att rikta den rätt, högre dB ger högre riktning.
Den som Gurk länkar till är bara designad för 2.4 ghz
Här är en med både 2.4 och 5
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradl...

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipsen, så att det är 802.11AC med mimo och allt vad det innebär spelar ingen roll, så länge antennerna är anpassade för 2.4 resp. 5ghz?

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corpze:

Tusen tack för tipsen, så att det är 802.11AC med mimo och allt vad det innebär spelar ingen roll, så länge antennerna är anpassade för 2.4 resp. 5ghz?

/

MiMo behöver två antenner för att fungera. Är inte säker på om det krävs speciella antenner för modekortet

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ännu inte sett fabrikstillverkade trådantenner för wifi och tror inte att det finns men jag antar att du syftar på att antennerna ansluts med en kort kabel ?
Att montera på "spröt" direkt på moderkortet är ju normalt nått man försöker undvika eftersom det ger dåliga radioegenskaper, det finns mycket störningar, lådan komemr att agera jordplan och kanske skärma av signalen beroende på riktning och MIMO kan inte att fungera särskilt bra eftersom det kräver att antennerna separeras med ½ våglängd eller mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera lite snygg kabeldragning istället ^^

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på två 2.4/5Ghz antenner rätt så billigt så man kan ju göra lite tester.
Snygg kabeldragning är ju förståss ett alternativ men det som stör mig mest är den enormt fula antennen som följer med.
Med trådantenn så menar jag precis som Ni skrev att det är två förlängningskablar fram till antennen.

/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation