Intel (120GB) 535 eller 540s

Permalänk
Medlem

Intel (120GB) 535 eller 540s

Behöver en mindre(max 120GB) SSD till en gammal laptop. Den ska i princip rymma en Windows-installation.
Brukar gilla Intel eller Samsung när det kommer till SSD och funderade på en 535:a, men såg att det kommit en 540s för ungefär samma pengar. Den verkar ha sämre värden på skriv, men bättre på läs och en del andra parametrar. Dock är det visst TLC i 540s mot MLC i 535. Men jag antar jag hinner byta ut laptopen ändå innan det tar slut med skrivningar på TLC.

Vilken ska man välja?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3622110,3053908

Permalänk
Skrivet av Aene:

Behöver en mindre(max 120GB) SSD till en gammal laptop. Den ska i princip rymma en Windows-installation.
Brukar gilla Intel eller Samsung när det kommer till SSD och funderade på en 535:a, men såg att det kommit en 540s för ungefär samma pengar. Den verkar ha sämre värden på skriv, men bättre på läs och en del andra parametrar. Dock är det visst TLC i 540s mot MLC i 535. Men jag antar jag hinner byta ut laptopen ändå innan det tar slut med skrivningar på TLC.

Vilken ska man välja?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3622110,3053908

Varken Intel 535 eller 540s är några fartdemoner direkt och det brukar inte SSDer vara på den kapaciteten heller.

Intel 540s kommer vara snabbare så länge som den får jobba mot sin SLC-cache medan vid högre belastning kommer Intel 535 ha ett litet övertag.
Med tanke på användningsområde och storlek tror jag däremot att Intel 540s oftast kommer vara snabbast av de två.

Intel 540s använder samma NAND och kontroller som ADATA SP550 vilket betyder att dess läshastigheter kan sjunka (åtminstone om den lämnats strömlös för länge).
Om du ändå kan tänka dig den men inte känner dig bunden till Intel går ADATA SP550 att få tag i betydligt billigare än Intel 540s fast med tre års garanti istället för fem.

Annars om vi tittar på andra SSDer runt 500 kronor har vi (några något långsamma modeller av) SSDer användandes MLC NAND som SanDisk Z400s, SanDisk SSD Plus, Intenso, Kingston V300 och Kingston HyperX Fury.

Sen använder sig OCZ Trion 150 och Toshiba Q300 av TLC NAND och kan vara alternativ där åtminstone Toshiba Q300 borde vara mer resistent mot strömläckage (vill inte uttala mig om Trion 150 än).

Permalänk
Medlem

Ska man ha tlc så är det samsung 3d v-nand som gäller så 850 evo själv hade jag dock köpt pro varianten om jag skulle köpt diskar behåller man ju oftast om datorn säljs eller går sönder

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Behöver en mindre(max 120GB) SSD till en gammal laptop. Den ska i princip rymma en Windows-installation.
Brukar gilla Intel eller Samsung när det kommer till SSD och funderade på en 535:a, men såg att det kommit en 540s för ungefär samma pengar. Den verkar ha sämre värden på skriv, men bättre på läs och en del andra parametrar. Dock är det visst TLC i 540s mot MLC i 535. Men jag antar jag hinner byta ut laptopen ändå innan det tar slut med skrivningar på TLC.

Vilken ska man välja?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3622110,3053908

Lite som att välja mellan pest och kolera (överdrivet).

Intel 535 verkar ha sina problem: https://communities.intel.com/message/357904#357904
1600 timmar, 86% kvar. Disken har själv tydligen skrivit 26TB till sig själv... varav bara 1,1TB är användaren. Sandforce kontrollern har nog kommit utanför sin optimala nivå... (samma problem som 530)

Intel 540 lider av voltdrift och har liknande problem som 840 diskarna, kontrollern är dessutom lite otestad och hållbarheten är ren tärningskast. Den kan hålla bra eller få problem imorgon. Den har dock fullständigt hemsk skrivprestanda så fort SLC cachen är slut, men i normal användning bör du förhoppningsvis inte märka det vidare ofta för det du ska göra.

Ingen av dessa använder Intels kvalitets delar, på något sätt, om du tror det, allt är 3:e part.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer.

Citat:

Intel 540s använder samma NAND och kontroller som ADATA SP550 vilket betyder att dess läshastigheter kan sjunka (åtminstone om den lämnats strömlös för länge).
Om du ändå kan tänka dig den men inte känner dig bunden till Intel går ADATA SP550 att få tag i betydligt billigare än Intel 540s fast med tre års garanti istället för fem.

Annars om vi tittar på andra SSDer runt 500 kronor har vi (några något långsamma modeller av) SSDer användandes MLC NAND som SanDisk Z400s, SanDisk SSD Plus, Intenso, Kingston V300 och Kingston HyperX Fury.

Sen använder sig OCZ Trion 150 och Toshiba Q300 av TLC NAND och kan vara alternativ där åtminstone Toshiba Q300 borde vara mer resistent mot strömläckage (vill inte uttala mig om Trion 150 än).

Jag gillar som sagt Intel och Samsung, men å andra sidan har jag idag ingen SSD mindre än 500GB. Mindre SSD brukar inte vara fullt lika 'kraftfulla' och här är jag väl ändå mest ute efter en SSD runt 4-500kr.
ADATA och Toshiba verkar intressanta, jag får kolla närmare på dem.

Permalänk

@Aene:

Om du bestämmer dig för att köpa antingen ADATA SP550 eller Toshiba Q300 kan du väl sen rapportera vad det är för NAND inuti?

ADATA hade ju tänkt gå över till att använda NAND från Micron istället för SK Hynix och Toshiba håller på att gå från att använda sig av 19nm NAND till 15nm NAND.
Skulle vara intressant att se om någon av dem redan gjort det.

Ladda bara ned SSD-Z så borde den kunna avgöra vad det är för NAND som sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Aene:

Om du bestämmer dig för att köpa antingen ADATA SP550 eller Toshiba Q300 kan du väl sen rapportera vad det är för NAND inuti?

Ska försöka komma ihåg det.

Fick bli en ADATA SP550. Hittade en rabattkod så 408kr med frakt kändes rätt OK. Den verkar även ha fått hyfsad kritik på Amazon och Newegg också medans Toshiban verkade lite sådär med kommentarer som "Sadly Unreliable".

Får återkomma när jag fått den, men enligt:

http://www.tomshardware.com/reviews/adata-sp550-ssd,4296.html

verkar det vara NAND från SK Hynix i dem.

Permalänk

@Aene:

För Toshiba Q300 kan det vara så att det är samma problem som Trion 100 hade när den släpptes och sedan fixades med en firmware-uppdatering eftersom det ska tydligen bara vara det DRAM som de använder som skiljer de åt hårdvarumässigt.
Men jag kan inte avgöra om de åtgärdat det problemet för Q300 även om den skulle lida av samma problem.

Vet att ADATA SP550 använder (eller möjligen använde) sig av NAND från SK Hynix men jag hörde på Nordichardware att de hade planer på att gå över till att använda NAND från Micron.
Vilket de väl egentligen först tänkt använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Vet att ADATA SP550 använder (eller möjligen använde) sig av NAND från SK Hynix men jag hörde på Nordichardware att de hade planer på att gå över till att använda NAND från Micron.
Vilket de väl egentligen först tänkt använda.

Helt självklart...

Permalänk

@Aene:

Då ser ADATA ut att inte ha bytt NAND än åtminstone.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake:
Adata SP550 använder numera 16nm TLC NAND från Micron. Jag har dock prestandatestat båda och det är ingen skillnad i prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

@Tjalve:

Vet det, fick det bekräftat av Nordichardware sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Aene:

Då ser ADATA ut att inte ha bytt NAND än åtminstone.

Vet inte om det är intressant, men ADATA-disken verkar nu gett upp efter mindre än ett halvårs användning. Får spendera eftermiddagen med att se ifall något kan räddas så blir det till att kontakta CDON om reklamation imorgon.