Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@pytonOrm: Ja jag orkar läsa, har gjort det genom hela tråden. Orsaken till att jag skrev så till dig var att det med 32 och 64-bitars redan har tagits upp och med andra ord har du inte läst det tidigare i tråden, därför är det även lite konstigt att du anklagar mig för att inte läsa igenom tråden. Och om jag var otrevlig så var ju faktiskt ditt inlägg mot mig ännu otrevligare eftersom du anklagar mig. Jag anklagar inte dig för något, jag skrev endast att frågan redan tagits upp i tråden och gav ett allmänt tips. Du o andra sidan riktade din kommentar direkt mot mig.

Angående mängden minne så klarar hans moderkort av 4 stycken 4gb-moduler, det klarar även 4 stycken 8gb-moduler. "Tvåkanals Minnesarkitektur" betyder helt enkelt att det är dualchannel och har inget med mängden minne att göra. Trådskaparen har också skrivit att minnesmodulerna inte fungerar 1 eller två, varken de nya eller gamla. Jag tror det är moderkortet som är defekt.

okej jag kan ha fel på den punkten om moderkortet. och nej jag anklagar ingen här men folk hoppas på en direkt ju så fort man svarar. jäkla dålig stil. alla kan göra fel ingen är perfekt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vi droppar tjafs helt och hållet tycker jag. Inte lekis här!

Ni har båda bidragit med bra info. Jag börjar själv tro att det är moderkortet som spökar..

Jag har för mig att jag körde mina 2 ramsticks i a1 och a2 när moderkortet var nytt. Men när jag installerade in nytt kylsystem, så bytte jag till b1 och b2 av någon anledning. Det var i somras, och jag har alltså inte provat slot a1 och a2 förrän nu. Så jag misstänker att slotsen måste ha pajat på något sätt, jag kanske var hårdhänt eller något. Men det känns som att det måste var något knas med moderkortet..

Tack för all hjälp, kommer ni eller någon annan på något annat så får ni gärna skriva det!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

UPDATE: Installerade om Windows på min nya ssd. Provade att sätta in de nya stickorna igen, funkade klockrent. Allt fungerar kanoners nu och spelen flyter galet mycket bättre!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk

@tonuz: Men hur är det möjligt? Sa du inte att problemen kom redan vid bios? Nåväl, skönt att det löste sig!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Jo precis, väldigt skumt! Datorn ville ej boota alls tidigare, kom ju inte ens till bios. Så jag har inte riktigt något svar på vad felet var, men jag är glad att det funkar nu!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB