Testpilot: Webhallen Config D16-0104

Permalänk
Hedersmedlem

Testpilot: Webhallen Config D16-0104

Att vara entusiast behöver inte betyda att man bygger ihop sin dator från scratch. Häng med när testpiloten "vargeEEEEn" testar en Webhallen Config!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kul med testpilot-recensioner, särskilt såna som denna som är väldigt genomförliga.

Måste säga att jag föredrar Webhallens Config-maskiner gentemot Inets Taurus-maskiner med den enkla anledningen av chassival. Tyst och stilrent gentemot bullrigt och p12? Rätt lätt val.

Permalänk
Medlem

Du glömde en nackdel. Nya grafikkort med den nya arkitekturen Pascal kommer om drygt en månad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du glömde en nackdel. Nya grafikkort med den nya arkitekturen Pascal kommer om drygt en månad.

Det är inte en nackdel med själva datorn i sig som en standalone-produkt?

Permalänk
Medlem

Webhallen kan vara några kronor dyrare, men de har genomgående bättre komponentval än inets Taurus och Kompletts maskiner.

Skrivet av Ninjaflipp:

Kul med testpilot-recensioner, särskilt såna som denna som är väldigt genomförliga.

Måste säga att jag föredrar Webhallens Config-maskiner gentemot Inets Taurus-maskiner med den enkla anledningen av chassival. Tyst och stilrent gentemot bullrigt och p12? Rätt lätt val.

Har också reagerat på detta.
Taurus dator för 34k med ett HAF chassi, spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du glömde en nackdel. Nya grafikkort med den nya arkitekturen Pascal kommer om drygt en månad.

Du kan ju inte köpa något med framtidens hårdvara idag. När väl Pascal och polaris kommer är ju inte denna datorn sämre för det bara att komponenterna inte kommer vara värda lika mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju inte köpa något med framtidens hårdvara idag. När väl Pascal och polaris kommer är ju inte denna datorn sämre för det bara att komponenterna inte kommer vara värda lika mycket.

Pascal kommer förmodligen göra den här datorn till ett dåligt köp för det pris den har idag. Även om man köper den nu så blir den förmodligen ett dåligt köp om drygt en månad när Pascal lanserats. Det är som att ha rekommenderat en iPad 3 en månad innan iPad 4 släpptes.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jisses!! Seriöst jobbat!
Riktigt imponerad!

Fem stjärnor utav fem möjliga

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Pascal kommer förmodligen göra den här datorn till ett dåligt köp för det pris den har idag. Även om man köper den nu så blir den förmodligen ett dåligt köp om drygt en månad när Pascal lanserats. Det är som att ha rekommenderat en iPad 3 en månad innan iPad 4 släpptes.

Visst är det värt att vänta om man kan, men det är inget fel på datorn bara för att bättre grejer kommer i framtiden heller

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa men är jag blind? Jag ser inte hur mycket det skulle kosta att köpa komponenterna separata. Hur mycket lägger webhallen på och hur mycket skulle det kosta om man t.ex. betalade Inet att bygga en dator med samma komponenter?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Hoppas webhallen betalade bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Pascal kommer förmodligen göra den här datorn till ett dåligt köp för det pris den har idag. Även om man köper den nu så blir den förmodligen ett dåligt köp om drygt en månad när Pascal lanserats. Det är som att ha rekommenderat en iPad 3 en månad innan iPad 4 släpptes.

Prisbilder brukar allt som oftast förändras när det släpps nya komponenter. Jag recenserade datorn enligt hur marknaden ser ut idag och datorn kommer fortfarande att prestera likadant när nästa generation grafikkort släpps. Om man resonerar enligt devisen att det inte är värt att köpa för att nästa generation släpps snart kan det ta lång tid att komma till skott och få bra priser som kommer när produkten funnits på marknaden en tid.

Skrivet av arry:

Roligt att läsa men är jag blind? Jag ser inte hur mycket det skulle kosta att köpa komponenterna separata. Hur mycket lägger webhallen på och hur mycket skulle det kosta om man t.ex. betalade Inet att bygga en dator med samma komponenter?

Jag nämner det mot slutet av artikeln, enligt prisjakt ca 16 300 kr men då ifrån ett flertal olika butiker.

"Med Config D16-0104 har Webhallen lyckats pricka en väldigt attraktiv prispunkt, efter en sökning på prisjakt på komponenterna landar prislappen på ca 16 300 kr hos de billigaste återförsäljarna, för de cirka 700 kr extra får du alltså montering och garanti samt slipper göra felsökning själv om oturen skulle vara framme. En bra deal skulle jag säga."

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Roligt att läsa men är jag blind? Jag ser inte hur mycket det skulle kosta att köpa komponenterna separata. Hur mycket lägger webhallen på och hur mycket skulle det kosta om man t.ex. betalade Inet att bygga en dator med samma komponenter?

Webhallen varukorg

Permalänk
Inaktiv

Citat: " Inga lågbudgetversioner." Och medföljande operativsystem är Windows 10 Home, nå den är uppgraderingar. -Det finns många fördelar med pro som att kunna gå med i en domän.

Nå jag tycker inte gamerbyggerna från webhalllen och inet är fel, däremot brukar standard maskinerna vara dåligt uppdaterade. Kostnadsmässigt kostar det lite att köpa färdigbyggd, men samtidigt får man med mycket trygghet. Jag lever dessutom i uppfattning om en datortillverkare har monterat ihop 100 tals datorer med identisk hårdvara, så har de bra koll på vad som kan gå fel om det skulle börja strula.

Permalänk
Medlem

Lite väl smörigt. Vi förstår ändå att det är Webhallen som betalar.

Permalänk

Åh nej, ingen optisk läsare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Macatonia:

Åh nej, ingen optisk läsare...

Pinsamt. För 17 000kr så ska man få med en optisk läsare. Speciellt när man förbrukar garantin med att stoppa in sin egna. Playstation 4 är otroligt mycket bättre som mediaspelare tack vare blu ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Lite väl smörigt. Vi förstår ändå att det är Webhallen som betalar.

Mycket vanligt att tillverkare mfl. lånar ut eller skänker prylar till testare...
Däremot kunsumentupplysande articklar kan kräva "hemliga" köp för att slippa manipulerad maskinvara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Där skiljer det ju en tusenlapp mot de 16300:- som nämdes i slutsatsen. Jag ser ingen skillnad, och inte heller något som uppenbart har gått ner i pris.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Så för 1700kr så får man montering och en treårig garanti av webhallen? Som tur är så kan man bygga själv med blu ray och leva på garantin i från tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Pinsamt. För 17 000kr så ska man få med en optisk läsare. Speciellt när man förbrukar garantin med att stoppa in sin egna. Playstation 4 är otroligt mycket bättre som mediaspelare tack vare blu ray.

Knappast. Blir allt vanligare med datorer utan optisk enhet.

Här är en för 72999:- utan optisk enhet.
https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-i100-triple-tit...

Skrivet av anon185723:

Så för 1700kr så får man montering och en treårig garanti av webhallen? Som tur är så kan man bygga själv med blu ray och leva på garantin i från tillverkarna.

Det är så det fungerar.
Det blir billigare att bygga en friggebod själv än att köpa en färdig också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Där skiljer det ju en tusenlapp mot de 16300:- som nämdes i slutsatsen. Jag ser ingen skillnad, och inte heller något som uppenbart har gått ner i pris.

När jag kikat på prisutvecklingen på de enskilda komponenterna verkar framförallt grafikkortet gått ner ett par hundra kronor, minnena 200 kr. Komponentpriser följer ofta dollarskursen ganska tätt vilket kan ge dessa prisförändringar.

Skrivet av anon185723:

Pinsamt. För 17 000kr så ska man få med en optisk läsare. Speciellt när man förbrukar garantin med att stoppa in sin egna. Playstation 4 är otroligt mycket bättre som mediaspelare tack vare blu ray.

Garantin förbrukar ej av att installera en optisk läsare. Se citat om garanti:

Citat:

Överklockning – Din garanti bryts ej om du överklockar ditt grafikkort eller din processor såvida det inte går att härleda eventuella fel till just överdriven eller felaktig överklockning.

Uppgraderingar – Din garanti bryts ej av att du installerar extra hårdvara såvida det inte går att härleda eventuella fel till installationen eller kompatibilitetsproblem. Dina extra komponenter täcks inte av vår utökade 3 års garanti.
För detta hänvisar vi till tillverkarens egna produktgaranti.

Firmware/BIOS – Din garanti bryts om du installerar föröverklockade eller på andra sätt modifierade BIOS eller firmwares till komponenterna i datorn.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Knappast. Blir allt vanligare med datorer utan optisk enhet.

Här är en för 72999:- utan optisk enhet.
https://www.komplett.se/komplett-gamer-xtreme-i100-triple-tit...

Att det blir allt vanligare på överprisade datorer gör det inte mindre patetiskt. Att man måste köpa till en läsare för att se på film eller installera ett spel är fult. Man förväntar sig en komplett dator för 17000kr.

Permalänk
Inaktiv

Intressant recension, mer av den här sorten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Att det blir allt vanligare på överprisade datorer gör det inte mindre patetiskt. Att man måste köpa till en läsare för att se på film eller installera ett spel är fult. Man förväntar sig en komplett dator för 17000kr.

Sen kan man fråga sig vem som installerar ett spel eller kollar på film via skiva i dagsläget, har varit skivlös i säkert 7 år nu t ex. Enda gången jag behövt skiva var när en gammal AMD dator behövde ett nytt OS utbränt och det gamla moderkortet inte klarade av bootable usb(och detta problemet har ju i princip fasats ut sedan dess)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att det blir allt vanligare på överprisade datorer gör det inte mindre patetiskt. Att man måste köpa till en läsare för att se på film eller installera ett spel är fult. Man förväntar sig en komplett dator för 17000kr.

Var hade du tänkt sätta den läsaren nånstans ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Sen kan man fråga sig vem som installerar ett spel eller kollar på film via skiva i dagsläget, har varit skivlös i säkert 7 år nu t ex. Enda gången jag behövt skiva var när en gammal AMD dator behövde ett nytt OS utbränt och det gamla moderkortet inte klarade av bootable usb(och detta problemet har ju i princip fasats ut sedan dess)

Ja det undrar jag också, har inte haft optisk läsare på iaf 5 år nu. Steam/uplay/origin... Film/serier kör jag online.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Snygg recension! Du skrev dock 970 under första benchmarken?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkrik92:

Snygg recension! Du skrev dock 970 under första benchmarken?

Hoppsan, en miss som tagit sig igenom korrektursläsning. Fixat!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen CPU-kylaren färdigmonterad vid leverans? För några år sedan då jag kolla på färdiga datorer ville de(minns inte butik nu, Inet eller komplett) inte skicka med stora cpu kylare monterade för de kunda skada datorn vid frakten...