Post- och telestyrelsen utreder Telia för fri surf-kampanj

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen utreder Telia för fri surf-kampanj

Telia har fått hård kritik för sin fri surf-kampanj. Post- och telestyrelsen har fått ett stort antal anmälningar mot företaget och bestämmer sig nu för att göra en utredning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så folk blir snea för att de ger fri surf till vissa tjänster? Det har väl ingenting med prioriteringen av trafik som nätneutraliten innebär.. Elle har jag missförstått det hela?
Jag sitter fortfarande på ett frisurf abonnemang från Telenor och lär aldrig släppa det

Permalänk
Inaktiv

Telia särbehandlar data vilket är emot nätneutralitet.

När surfpotten tar slut så throttlar Telia prestandan på allt förutom specifika sociala medier. En typ av positiv särbehandling som våran feministiska regering älskar att införa. Medans EU med sin nätneutralitet vill att alla företag och sociala medier ska tävla på samma villkor.
Så länge det finns kompetenta människor i vårat korrupta rättsväsendet så har Telia en god chans att vinna.

Permalänk
Medlem

Tror väldigt många av dom som anmälde är medlemmar på Sweclockers. Blir lite stolt faktiskt!

Permalänk
Medlem

@anon246659:
jag skulle kalla det en principsak. Det är fint att surfa musik i högsta kvalitet för flera gig per månad utan att det drar av potten men nu har jag inte sådant abonemang som kan använda det då jag har ett telia kontantkort med fylld surf (billigare för min användning).

Dock om jag vill etablera mig i marknaden så är detta ett stort hinder som gör att bara de största kommer in på marknaden. Värst är faktiskt telia som där många (nästan hälften har jag för mig) av tjänsterna är ägda av facebook vilket gör det svårt för nya aktörer.
Kan de gå igenom med detta så kan de gå igenom med att "Nu optimerad hastighet av facebook, spotify, youtube m.m." då plötsligt så vill kunderna inte traggla med en segare ström eller laddtid och nya aktörer får svårt. Eller ännu värre, titta på USA. Det är kaos där och just detta är en anledning (dock började de med prioriteringen och sedan fri data på tjänster och här är det tvärt om).

Data är Data oavsett vad den innehåller och var den kommer ifrån

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Så folk blir snea för att de ger fri surf till vissa tjänster? Det har väl ingenting med prioriteringen av trafik som nätneutraliten innebär.. Elle har jag missförstått det hela?
Jag sitter fortfarande på ett frisurf abonnemang från Telenor och lär aldrig släppa det

All data och tjänster skall behandlas lika. Tar man betalt för att data går till Google.com men inte för att data går till Facebook.com så behandlar man inte data lika och bryter mot nätneutralitet.

Oavsätt om operatören är Telia, Tre, eller Verizon.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skäggig legend

De pågår sedan tidigare en utredning mot operatören Tre som erbjuder sina kunder gratis användning av musiktjänsterna Spotify och Deezer.

Precis det jag påpekade i tidigare nyhet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Vänta här nu... nu anar jag ugglor i mossen

Post- och telestyrelsen tycker att man ska följa EU´s lagar när det gäller nätneutralitet.
Men att man inte ska följa EU´s regler när det gäller datalagring.

På med folie hattarna men känns som det mer handlar om påtryckningar från tredje part än vad EU har för regler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Operatörer har aldrig behandlat data neutralt.

Eller varför kostar det plötsligt 10kr att skicka några MMS när det är gratis att skicka över epost? Samma ettor och nollor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garderoben:

Vänta här nu... nu anar jag ugglor i mossen

Post- och telestyrelsen tycker att man ska följa EU´s lagar när det gäller nätneutralitet.
Men att man inte ska följa EU´s regler när det gäller datalagring.

På med folie hattarna men känns som det mer handlar om påtryckningar från tredje part än vad EU har för regler.

Vad är det för regler som inte följs från EU gällande datalagringen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Operatörer har aldrig behandlat data neutralt.

Eller varför kostar det plötsligt 10kr att skicka några MMS när det är gratis att skicka över epost? Samma ettor och nollor.

olika protocoll och det kosta ju faktiskt data att skicka det över e-post så det är ju en kostnad där med

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Operatörer har aldrig behandlat data neutralt.

Eller varför kostar det plötsligt 10kr att skicka några MMS när det är gratis att skicka över epost? Samma ettor och nollor.

MMS skickas inte som data i telekomnätverken. Precis som gamla röstsamtal och SMS är det ett eget påhittat protokoll som varken kräver ip-nummer eller något annat internet-relaterat. Därför omfattas det inte av nätneutralitet. Dock kan man skicka samma bild (e.g. jpeg) på båda visen, det tar bara helt olika vägar för att komma fram.

Permalänk
Inaktiv

@infigo: det verkar dock som att frisurf till tjänster hamnar i en gråzon. Läste lite mer om neutraliteten och att det faktiskt bara är prioritering av bandbredden och inte fri tillgång. Dock är det bra att det uppdagas! Folk borde få fri surf på sina mobila abonnemang igen.
http://www.itlexikon.se/lexikon/natneutralitet/

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Vad är det för regler som inte följs från EU gällande datalagringen?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19021-bahnhof-anmaler-sig-sj...
http://www.sweclockers.com/nyhet/18986-post-och-telestyrelsen...

Finns mera bara googla.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

@infigo: det verkar dock som att frisurf till tjänster hamnar i en gråzon. Läste lite mer om neutraliteten och att det faktiskt bara är prioritering av bandbredden och inte fri tillgång. Dock är det bra att det uppdagas! Folk borde få fri surf på sina mobila abonnemang igen.
http://www.itlexikon.se/lexikon/natneutralitet/

Det här handlar inte om att få fri datamängd på trådlösa uppkopplingar. Det handlat om att nätleverantörerna inte ska sätta upp system som gynnar vissa aktörer på nätet och missgynna andra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det sticker alltid i ögonen på någon.
Säkert Lunarsotrm som blev snea för att de inte var inkluderade i fri surf.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det där har du nog fått om bakfoten. EU hade tidigere direktiv om att EUs medlemsnationer skulle agera på ett visst sätt. Länderna skulle spara data enligt ett EUdirektiv.
Sedan tog EU bort detta direktiv. Det innebar att det inte längre fanns något direktiv som berättade för EUmedlemsländerna att de skulle göra på ett visst sätt.
Så i nuläget finns det inget direktiv som säger varken bu eller bä från EUs håll angående datalagringen. Styrning saknas alltså och det är upp till varje land att själva agera som de vill i frågan.

Sverige har valt att behålla rådande lagstiftning. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns alltså ingen förmaning från EUs håll att Sverige ska göra på endera sätt här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@infigo: det verkar dock som att frisurf till tjänster hamnar i en gråzon. Läste lite mer om neutraliteten och att det faktiskt bara är prioritering av bandbredden och inte fri tillgång. Dock är det bra att det uppdagas! Folk borde få fri surf på sina mobila abonnemang igen.
http://www.itlexikon.se/lexikon/natneutralitet/

Fri surf är helt klart svårare att göra idiotiskt jämfört med prioriteringar (fast lanes) och det är inte riktigt med i lagstiftningen. Dock isåfall är musikstreamng i allmänhet som ska släppas igenom och inte bara vissa tjänster.
Fortfarande så tycker jag att det ska behandlas lika. Uppdatera lagen så att det inte är i gråzon tycker jag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

De borde i så fall erbjuda fri surf på allt, dvs fri data, punkt. Att särbehandla sociala nätverk på det viset kan inte vara rimligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Operatörer har aldrig behandlat data neutralt.

Eller varför kostar det plötsligt 10kr att skicka några MMS när det är gratis att skicka över epost? Samma ettor och nollor.

Fast, det är inte alls samma ettor och nollor...
Det är helt olika protokoll som används. MMS går via telenätet, medans epost går via Internet.
Om du förstår varför du kan ringa "gratis" (kostar fortfarande för datan) med Skype men inte över vanliga telefonnätet så borde du förstå detta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De borde i så fall erbjuda fri surf på allt, dvs fri data, punkt. Att särbehandla sociala nätverk på det viset kan inte vara rimligt.

Obegränsad åtminstone, funkade ju kalasbra tidigare och jag sitter fortfarande på ett sådant abonnemang. Antar att det var svårt att sälja mobilt bredband medan man samtidigt hade obegränsad surf på telefonen. Vilket jag mycket väl kan förstå, nyttjar ju givetvis min telefon som uppkoppling till andra enheter när det behövs.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Fast det där har du nog fått om bakfoten. EU hade tidigere direktiv om att EUs medlemsnationer skulle agera på ett visst sätt. Länderna skulle spara data enligt ett EUdirektiv.
Sedan tog EU bort detta direktiv. Det innebar att det inte längre fanns något direktiv som berättade för EUmedlemsländerna att de skulle göra på ett visst sätt.
Så i nuläget finns det inget direktiv som säger varken bu eller bä från EUs håll angående datalagringen. Styrning saknas alltså och det är upp till varje land att själva agera som de vill i frågan.

Sverige har valt att behålla rådande lagstiftning. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns alltså ingen förmaning från EUs håll att Sverige ska göra på endera sätt här.

Aa okej, då har jag missuppfattat. Och tar tillbaks det jag sa.

Visa signatur
Permalänk

Bara jag som ser hyckleriet från PTS här? Här så gäller helt plötsligt EUs regelverk men när Bahnhof inte vill ge ut information av privatpersoner så skiter de totalt i EUs regelverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Bara jag som ser hyckleriet från PTS här? Här så gäller helt plötsligt EUs regelverk men när Bahnhof inte vill ge ut information av privatpersoner så skiter de totalt i EUs regelverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du nog missförstått. Läs mina tidigare inlägg i tråden

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

ja PTS skärp er nu för i helvete, hoppas ni ser det allla andra ser.

Om detta kommer fortsätta kommer det innebär i framtiden att operatörerna kommer styra innehållet på webben mer och mer och vilka tjänster som folk använder.

Det är inte bara PTS som borde ta in anmälningar det handlar inte bara om nätneutralit utan konkurrens, så även konkurrensverket bör vissa intresse för detta. Detta är en mycket farlig väg att gå. Det kommer till slut leta till parallella internet, dvs ett internet med tjänster som operatörerna samarbetar med och har kontroll över i viss mån och ett fritt internet.

Telia vet mkt väl vad dom sysslar med..dom provar gränser, och bör bli straffade för detta..
Telia bör också få betala skadestånd i stora belopp pga av alla gratis PR dom har fått med detta, och jag ser deras reklamfilmer visas hela tiden dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det där har du nog fått om bakfoten. EU hade tidigere direktiv om att EUs medlemsnationer skulle agera på ett visst sätt. Länderna skulle spara data enligt ett EUdirektiv.
Sedan tog EU bort detta direktiv. Det innebar att det inte längre fanns något direktiv som berättade för EUmedlemsländerna att de skulle göra på ett visst sätt.
Så i nuläget finns det inget direktiv som säger varken bu eller bä från EUs håll angående datalagringen. Styrning saknas alltså och det är upp till varje land att själva agera som de vill i frågan.

Sverige har valt att behålla rådande lagstiftning. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns alltså ingen förmaning från EUs håll att Sverige ska göra på endera sätt här.

EU domstolen ogiltigförklarade datalagringsdirektivet med hänvisning till att lagstiftningen är för allmänt hållen och strider mot den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter. Om ett land har nationell lagstiftning som kränker dessa rättigheter på samma sätt borde väl det också strida mot eu-rätten och således inte få tillämpas nationellt?

Hur det än är med den saken så tycker jag vi kan vara tacksamma för att PTS tar sig an frågan om nätneutralitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

ja PTS skärp er nu för i helvete, hoppas ni ser det allla andra ser.

Om detta kommer fortsätta kommer det innebär i framtiden att operatörerna kommer styra innehållet på webben mer och mer och vilka tjänster som folk använder.

Det är inte bara PTS som borde ta in anmälningar det handlar inte bara om nätneutralit utan konkurrens, så även konkurrensverket bör vissa intresse för detta. Detta är en mycket farlig väg att gå. Det kommer till slut leta till parallella internet, dvs ett internet med tjänster som operatörerna samarbetar med och har kontroll över i viss mån och ett fritt internet.

Telia vet mkt väl vad dom sysslar med..dom provar gränser, och bör bli straffade för detta..
Telia bör också få betala skadestånd i stora belopp pga av alla gratis PR dom har fått med detta, och jag ser deras reklamfilmer visas hela tiden dagligen.

Yes! Precis så!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@morxy49: MMS går väl även de över internet då det kom i samma veva som 3G och videosamtal samt att kollar jag inställningar för mms i telefonen så skickas de över en IPV4 anslutning.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

PR kostar pengar, inget är gratis.

Definitionen att särbehandla data borde vara att själva data hanteras annorlunda, vilket inte är fallet för Telia, det som händer är att datat som passerar de utannonserade sociala medierna inte skapar en post för debitering.

Jag tror att det är ett sätt att starta mjuk med att tillåta att mer data flyter i de mobila näten, släpper man det fritt streamas det media överallt och det klarar inte mobilnätet.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Jättebra för Facebook osv, skulle bli i princip omöjligt för konkurrenter. Nu kommer det nog ta väldigt lång tid innan Facebook får en riktig stor konkurrent eller blir utbytt (om det skulle hända överhuvudtaget) men det är fortfarande fel. Blir långfingrett åt Felia