Permalänk
Medlem

Vilka delar passar? :3

Tjena, jag ska bygga en ny dator då min nuvarande är way past expirationdate. Jag behöver lite tips gärna angående allting. Jag ville gärna ha ett minitower med vattenkylning. Min första tanke om chassi var denna https://www.inet.se/produkt/6912120/nzxt-manta-svart-fonster/... . Men sedan vet jag inte vilka komponenter som passar till den samt vilka som är bra över huvud taget. Så här är mina tankar, först om det jag tror jag vet, och sedan det jag inte vet.

Grafikkort:
Har hört att det kommer en ny serie i Juni som tydligen ska ha prestandan av ett 980ti som kräver 150 watt för 3 laxar, så jag tänkte vänta ut det och kanske bara köra på processorn tills dess.

Nättagg:
Jag har redan Corsair CX500M vilket jag tror jag behåller (då det framtida grafikkorten inte skulle dra så mycket

SSD/HDD:
Har jag:

CD-rom:
Vill inte ha

Nu till det jag inte har koll på

Moderkort:
?
Vattenkylning:
?
Processor:
?
RAM:
?
Chassi:
Ev. andra förslag.

Respons är sjukt uppskattat. Nu när ni vet vilka komponenter jag planerar att köpa så vill jag tillägga att jag har en budget på ungefär 6000 (exl. grafikkortet dvs). Tack igen // Micke

Permalänk
Hedersmedlem

Vad använder du datorn till? Spel som gäller eller...? Har du operativsystem som kommer fungera?

Permalänk
Medlem

Vill du ha vattenkylning till processorn eller hela systemet?
Tänker att ett grafikkort på 150W knappast kommer behöva någon vattenkylning i första taget

Permalänk
Medlem

Datorn används till spel ja och jag har operativsystem
Ang. vattenkylning så var det bara tänkt till processorn.

Permalänk
Medlem

Chassit du länkar till är mITX, är det något du prioriterar?
Du får en i5-k processor och minne för ungefär 3k om du köper nytt, det lämnar 3k till kylning, chassi och modekort. Med ditt chassi blir det svårt att få ihop till kylning.
Är chassit viktigt för dig? Hur tänker du med att du vill ha vattenkylning, speciellt om du vill ha ett så luftigt chassi?

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen din hjälp!
Ingenting är set in stone men jag har hört från folk jag känner att vattenkylning är bättre, jag har dessutom haft en del strul med luftfläkt på processorn men det skulle nog fungera också. Jag cill gärna ha ett minitower om det går att lösa men annars kan jag nöja mig med ATX. Om priset oroar dig så tänker jag även på fractal design define r5s minitower, den är en hel del billigare. Men om man har en i5k processor för 3 k, och köper ett fractal design define r5 mini så har man typ 2,2k kvar till kylning och moderkort. Med dom pengarna, skulle du prioritera vattenkylning över ett bra moderkort eller tvärt om?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så något liknande detta:?
Har inte så bra koll på vattenkylning till processorer så du vill nog kolla lite reviews. Du kan ju ta steget upp till dubbel radiator också, finns plats för det i toppen av chassit
(Tog Gigabytes för att den har USB-c vet inte om det är ett bra moderkort)
Om du bara ska köra på processorn till att börja med kan det vara värt att ta lite mer minne.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9367103/

tilläg
Permalänk
Medlem

Det där mini-itx chassit är ju dock lika stort som vilket matx chassi som helst om jag inte har helt fel.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Är sjukt okunnig när det kommer till processorer men är det där en k-variant? Ska kolla runt lite mer med kompisar och så men du har verkligen varit till hjälp!

@Wetzer Nej nu tänker du nog på nått annat. Det kanske ser ut att vara i normalstorlek på bilden men går du in och kollar på inets video om chassit så får du se en jämförelse vilket man faktiskt ser enganska enorm skillnad på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MickeRd
I kontrast till många mini-itx chassin så är det relativt stort jo.
Kolla t.ex. måtten på detta och jämför https://www.inet.se/produkt/6911864/raijintek-metis-silver/#s...
Men om storleken inte är det prio 1 så blir det säkert kanonbra.
Har du tänkt överklocka processorn mycket?
Om inte: Varför då köpa vattenkylning till processorn?

Permalänk
Medlem

@Wetzer Du kanske har rätt, är inte så high på det där men jag tänkte på jämförelsen med mitt nuvarande ATX och där är skillnaden väldigt stor (har fractal design define r3).
Ang. vattenkylning så kanske jag ändrar mig på den punkten. Jag hade hört att det var överlägset i båda kylning och lite ljud. Dessutom hade jag strul med min förra fläkt till luftkylaren så jag ville testa något annat. Sen skulle jag ljuga om jag inte sa att jag tyckte att det ser lite coolt ut också

Permalänk
Medlem

Du lär inte överklocka din processor särskilt mycket eller?

Permalänk
Medlem

@Wezter96: Nej troligtvis inte

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Då finns det ingen anledning till att investera i en relativt dyr vattenkylare.
Kör på en be-quiet pure rock istället, galet låg ljudnivå o bra kylförmåga

Permalänk
Skrivet av MickeRd:

@Wetzer Du kanske har rätt, är inte så high på det där men jag tänkte på jämförelsen med mitt nuvarande ATX och där är skillnaden väldigt stor (har fractal design define r3).
Ang. vattenkylning så kanske jag ändrar mig på den punkten. Jag hade hört att det var överlägset i båda kylning och lite ljud. Dessutom hade jag strul med min förra fläkt till luftkylaren så jag ville testa något annat. Sen skulle jag ljuga om jag inte sa att jag tyckte att det ser lite coolt ut också

Dock så har vattenkylning också fläktar. Vattenkylning har även pumpar som kan göra ljud.
Sen finns det också den lilla risken att vattenkylningen går sönder och det kommer vätska över alla dina komponenter.

Permalänk
Medlem

Du vill ju köpa ett chassi med fönster - köp en h75/h100 eller dylikt, jag har en h100i och ångrar det inte en sekund. Väldigt snyggt och stilrent! Enbart därför jag köpte det, och du verkar ju tycka likadant

Sen köp sleevade kablar. https://www.inet.se/kategori/517/adapter/175/nzxt
Här är förlängning till original, så kommer passa. Kostar cirka 200 kr extra då du enbart kommer behöva en 24 pins och sen beroende på grafikkort en eller två 6/8 pins och ger ett ENORMT lyft!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Köp inte en AIO..köp en-

https://www.inet.se/produkt/6308777/be-quiet-shadow-rock-pro-...

istället, billigare och kyler hela ditt moderkort.

Köp en så stor ''down blower'' CPU kylare du kan ha plats med.

En riktig sexig en detta, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2780910

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

@MickeRd kör på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162
Den kommer gott och väl täcka dina behov.

Permalänk
Medlem

ATX eller ITX?

Tjena, bestämde mig för att jag ville ha en mindre dator då jag insåg att jag hade sjukt mycket ledigt utrymme i min förra (Fractal design define r3). Men jag gillade chassit i sig så jag köpte ett Fractal design define nano S. Sen råkade jag köpa fel moderkort till det nya chassit (köpte ett ATX, så smart är jag), och undrar nu vilket som är bäst att lämna tillbaka, moderkortet eller chassit?

Jag har väldigt lite koll på vilka fundamentala skillnader det är mellan ITX moderkort och ATX. Vad finns det som det ena kan göra men inte det andra? Vilket borde jag välja? Tack för svar!

Permalänk

Med ITX har du aldrig möjligheten till SLI eller ljudkort/PCIE SSD men du har en mindre formfaktor.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeRd:

Tjena, bestämde mig för att jag ville ha en mindre dator då jag insåg att jag hade sjukt mycket ledigt utrymme i min förra (Fractal design define r3). Men jag gillade chassit i sig så jag köpte ett Fractal design define nano S. Sen råkade jag köpa fel moderkort till det nya chassit (köpte ett ATX, så smart är jag), och undrar nu vilket som är bäst att lämna tillbaka, moderkortet eller chassit?

Jag har väldigt lite koll på vilka fundamentala skillnader det är mellan ITX moderkort och ATX. Vad finns det som det ena kan göra men inte det andra? Vilket borde jag välja? Tack för svar!

Som ovanstående inlägg säger, har du särskilda behov så kör på ett stort chassi. Annars funkar mini-ITX kanon och är nog det du borde satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker mITX är jättetrevlig storlek men dock är nano s mycket större än min Node 304 som jag tycker är lite för stor. Jag brukar rekomendera mATX med möjligheten till expansion men ändå mindre än fullstort ATX. mini DTX hade jag velat att det kommer tillbaka med 2 pci-e platser.

Men för att hjälpa dig nu. Kommer du köra SLI, crossfire eller vill du ha med grejer i? Om du inte har tänkt på något sådant eller att det inte är tanken nu så är det troligen inte då heller. Det är ingen av mina kompisar som använder mer än en pci plats, oavsett storlek på moderkort eller behov.
Ljudkort finns alltid externa och det är isåfall lagring( utöver minst 6 diskar, beroende på moderkort), sli/crossfire, uppdatera till en 10GB/s NIC (som jag tror du inte kommer göra) eller ha flera m.2 platser (som de dyrare ATX korten har).

Det är ett personligt val. Jag hade tagit mITX

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hört att det kan få sämre luftflöde och därav sämre kylning men det stämmer kanske inte? Finns det inte externa ljudkort om det skulle behövas? Jag skulle eventuellt i framtiden vilja kunna koppla in ett ljudkort för att kunna spela in musik med. Men annars har jag inget behov av t.ex dubbla grafikkort Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gillar ITX för då kan speldatorn få bli en liten HTPC när man köper ny speldator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeRd:

Hört att det kan få sämre luftflöde och därav sämre kylning men det stämmer kanske inte? Finns det inte externa ljudkort om det skulle behövas? Jag skulle eventuellt i framtiden vilja kunna koppla in ett ljudkort för att kunna spela in musik med. Men annars har jag inget behov av t.ex dubbla grafikkort Tack för svar!

Externa ljudkort brukar ofta vara bättre än interna, så där har du inget problem. Gäller bara att hålla sig borta ifrån gaming-modellerna från Creative och ASUS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med mITX kan man få det såhär litet: https://www.dan-cases.com/dana4.php
Dan A4 är ännu inte till salu, och begränsningen i valet av kylare i lite väl strikt, men chassit är ju så litet att det inte är tal om något luftflöde, det är ju bara in och ut direkt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Alright, tack killar, kommer nog köra på mITX. Har bara en fråga till. Vilket är ett rekommenderat mITX moderkort? Skulle vara bra om det var ett skylake anpassat har jag hört då jag har köpt en i5 6600k processor.

Permalänk
Medlem

@MickeRd:

Beror på vad du har för krav, om du inte ska göra någon extrem överklockning så är Gigabyte GA-Z170N-WIFI ett bra alternativ (har dock TDP restriktioner pga begränsad VRM) Kommer med dubbla Intel NIC, USB 3.1, har m.2 slot och har inte massa krims krams som killer nic osv.

Själv köpte jag ett Asus Z170I Pro Gaming då jag ville ha bättre OC möjligheter och Asus Maximus VIII Impact gick bort pga pris och avsaknad av m.2

MSI gick bort pga avsaknad av stöd för fullstora m.2 har jag för mig, ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac är en annan intressant modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Gigabyte GA-Z170N-WIFI

Jag skulle nog köpa den eller dess broder Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5.
Båda har stöd för M.2-drive och två SATA-e. SATA/SATA-e - portarna är framåtvända men det ska inte utgöra något problem i Nano S som har gott om plats. SATA-e - diskar är inte så vanliga på marknaden men det kommer väl.
Bra ljudmöjligheter, Bluetooth, Wifi och det sägs att de ska kunna stödja Thunderbolt över USB Type C men det kanske behövs en BIOS-update för det senare.

GA-Z170N-Gaming-5 har fetare strömförsörjning för den som vill överklocka.
GA-Z170N-WIFI har en Ethernet NIC till och en HDMI till för som använder processorns GPU.
Inga budgetkort, men inte för dyrt heller. Gaming-5 kostar just nu 1450 kr på Webhallen, den andra ca 150 kr mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.