Impedansen på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Impedansen på moderkortet?

Hej.
Jag försöker se vilken utimpedans mitt moderkort har, verkar inte stå på produktsidan ens.
Nyfiken på om jag behöver ha hörlursförstärkare, eller ett bättre ljudkort för att få ut bästa ljud.
Jag skulle tro att jag inte behöver ha någon hörlursförstärkare, hörlurarna jag använder är Qpad QH-90.
som har en impedans på 60 Ohm.
Moderkort jag använder: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+

Så vad tror ni?
Hörlursförstärkare, ljudkort eller duger det som det är?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Hej.
Jag försöker se vilken utimpedans mitt moderkort har, verkar inte stå på produktsidan ens.
Nyfiken på om jag behöver ha hörlursförstärkare, eller ett bättre ljudkort för att få ut bästa ljud.
Jag skulle tro att jag inte behöver ha någon hörlursförstärkare, hörlurarna jag använder är Qpad QH-90.
som har en impedans på 60 Ohm.
Moderkort jag använder: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+

Så vad tror ni?
Hörlursförstärkare, ljudkort eller duger det som det är?
Tack!

Duger gör det, men du kommer få bättre ljud med hörlursförstärkare och en extern dac!

Permalänk
Medlem

@grodfan:
Enligt vad jag kan hitta på nätet brukar de flesta normala utgångar på moderkort och ljudkort ligga på max 30-35 Ohm load, du lär behöva en förstärkare mellan som det verkar, sedan bör man inte använda ljudet direkt från moderkortet iaf om man verkligen vill ha bra ljud då risken för störningar i signalen är väldigt hög. Ett USB kort eller att leda bort ljudet med antingen digitala eller optiska kablar är rekommenderat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte tillverkaren tar upp att det finns nån form av hörlursförstärkare integrerat så finns det inte utan det är en linjeutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@grodfan:
Enligt vad jag kan hitta på nätet brukar de flesta normala utgångar på moderkort och ljudkort ligga på max 30-35 Ohm load, du lär behöva en förstärkare mellan som det verkar, sedan bör man inte använda ljudet direkt från moderkortet iaf om man verkligen vill ha bra ljud då risken för störningar i signalen är väldigt hög. Ett USB kort eller att leda bort ljudet med antingen digitala eller optiska kablar är rekommenderat.

Okej, tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Duger gör det, men du kommer få bättre ljud med hörlursförstärkare och en extern dac!

Okej, får kika på det. Något tips på bra förstärkare?
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om inte tillverkaren tar upp att det finns nån form av hörlursförstärkare integrerat så finns det inte utan det är en linjeutgång.

Okej, tycker att dem skulle kunna skriva vad moderkortet har för impedans iaf.
Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grodfan:

Okej, tycker att dem skulle kunna skriva vad moderkortet har för impedans iaf.
Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Många yngre tycker ju om mycket och bullrig bas och det får man ofta om man har hög utimpedans, hursomhelst så bör du alltid ha en riktig och extern hörlursförstärkare om du vill ha bästa möjliga ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Okej, får kika på det. Något tips på bra förstärkare?
Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Du har många alternativ

Runt 1k kan du få en fiio E10K

För runt 2k kan du få en O2/Odac combo eller Schiit stack 2. Preserar väldigt likt, föredrar själv o2/odac.

Är du bara intresserad av en förstärkare kan du du bygga en cmoy förstärkare, eller köpa en färdig byggd.

Permalänk
Medlem

60 ohm är så lite så att det knappast krävs någon hörlursförstärkare i något fall.
Det är först när vi snackar 150+ ohm som det i praktiken börjar bli problematiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

60 ohm är så lite så att det knappast krävs någon hörlursförstärkare i något fall.
Det är först när vi snackar 150+ ohm som det i praktiken börjar bli problematiskt.

Det är som att säga att hd598 inte behöver en hörlurs förstärkare? Dom flesta hörlurarna under 300ohm går att driva direkt ur datorn på väldigt hög volym.

Men att ha en hörlurs förstärkare till tex hd598 som är 50ohm leder till att ljudet blir väldigt mycket bättre. Hörlurarna öppnar upp sig mycket mer och det låter allmänt bättre. Dock så är det ett par hög kvalitets lurar och jag antar and sennheiser förväntar sig att dom flesta användarna förstärker dom på något sätt

Men en amp skulle absolut ge dig bättre ljud. Kanske inte enorma skillnader, men absolut märkbart.

Värt att nämna är att jag kan ha helt fel. och mitt exempel med hd598 inte är någon bra jämförelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sploofy:

60 ohm är så lite så att det knappast krävs någon hörlursförstärkare i något fall.
Det är först när vi snackar 150+ ohm som det i praktiken börjar bli problematiskt.

Det är låga impedanser som ger problem med ljudkvaliten, inte höga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är låga impedanser som ger problem med ljudkvaliten, inte höga.

Det är väl därför som de "dyra/fina" lurarna har betydligt högre impedans jämfört med billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Det är som att säga att hd598 inte behöver en hörlurs förstärkare? Dom flesta hörlurarna under 300ohm går att driva direkt ur datorn på väldigt hög volym.

Men att ha en hörlurs förstärkare till tex hd598 som är 50ohm leder till att ljudet blir väldigt mycket bättre. Hörlurarna öppnar upp sig mycket mer och det låter allmänt bättre. Dock så är det ett par hög kvalitets lurar och jag antar and sennheiser förväntar sig att dom flesta användarna förstärker dom på något sätt

Men en amp skulle absolut ge dig bättre ljud. Kanske inte enorma skillnader, men absolut märkbart.

Värt att nämna är att jag kan ha helt fel. och mitt exempel med hd598 inte är någon bra jämförelse.

Det beror lite på vad man lägger för betydelse i ordet "kräver". Jag menade att det fungerar att driva lurar på 60 ohm utan förstärkare med i princip vad som helst. När man går över ca 150 ohm börjar många prylar få problem med att överhuvudtaget driva dem. T.ex. så fungerar inte mina 250 ohm Beyerdynamic DT 770 om du kopplar in dem direkt i hörlursuttaget på moderkortet. Ljudvolymen blir helt enkelt för låg, även med volymen satt på 100% i Windows.

Det är en annan sak i min mening vad som krävs för att få bra ljudkvalitet. Det är också högst subjektivt om man bryr sig/uppskattar den förbättring som bättre utrustning ger. Och du har så klart rätt i det du skriver om detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Det är väl därför som de "dyra/fina" lurarna har betydligt högre impedans jämfört med billigare.

Delvis, det finns få lurar med låg impedans som låter bra men det skulle gå att göra om man verkligen vill men allt blir onödigt känsligt om man har låg impedans, det fanns knappt lurar med låg impedans innan batteridrivna signalkällor blev vanligt, batterier ger oftast låg spänning och det gjorde att lurimpedanserna sjönk till 32 Ohm eller i vissa fall ännu lägre och kablagen och kontakterna har också krympt vilket ökat deras resistanser, kombinerar man de egenskaperna så ser man att behovet av hörlursdrivare med ganska låga utimpedanser ökat om man inte vill riskera en tydligt hörbar ljudpåverkan pga impedansförhållandena.
Bra lurar har oftast impedanser mellan ca 100 - 1000 ohm vilket gör att de påverkas betydligt mindre ljudkvalitetsmässigt av resistansen i kablar och kontakter, de kräver däremot oftast högre spänningar för att spela "starkt nog" och många blandar ihop spela starkt med spela bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Det beror lite på vad man lägger för betydelse i ordet "kräver". Jag menade att det fungerar att driva lurar på 60 ohm utan förstärkare med i princip vad som helst. När man går över ca 150 ohm börjar många prylar få problem med att överhuvudtaget driva dem. T.ex. så fungerar inte mina 250 ohm Beyerdynamic DT 770 om du kopplar in dem direkt i hörlursuttaget på moderkortet. Ljudvolymen blir helt enkelt för låg, även med volymen satt på 100% i Windows.

Det är en annan sak i min mening vad som krävs för att få bra ljudkvalitet. Det är också högst subjektivt om man bryr sig/uppskattar den förbättring som bättre utrustning ger. Och du har så klart rätt i det du skriver om detta.

Jo det är helt förståligt.

Tycker det är lite konstigt att din dator inte orkar driva dina 770's till en hög volym, Själv äger jag ett par 990 250 ohm, och redan på 30% windows volym är det mer än tillräckligt högt. 50% och man får ont i öronen beror väll på vilket moderkort man har, olika företag har olika lösningar.

Dock är jag extremt med min ny inköpta O2/Odac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Tycker det är lite konstigt att din dator inte orkar driva dina 770's till en hög volym, Själv äger jag ett par 990 250 ohm, och redan på 30% windows volym är det mer än tillräckligt högt. 50% och man får ont i öronen beror väll på vilket moderkort man har, olika företag har olika lösningar.

Jag har i och för sig bytt dator sedan dess och har inte testat med det nya moderkortet. Jag kör med ett Soundblaster ZXR som har hörlursförstärkade inbyggd istället för det urusla onboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Du har många alternativ

Runt 1k kan du få en fiio E10K

För runt 2k kan du få en O2/Odac combo eller Schiit stack 2. Preserar väldigt likt, föredrar själv o2/odac.

Är du bara intresserad av en förstärkare kan du du bygga en cmoy förstärkare, eller köpa en färdig byggd.

Okej, tack för tipsen, ska titta upp cmoy förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@grodfan:
Enligt vad jag kan hitta på nätet brukar de flesta normala utgångar på moderkort och ljudkort ligga på max 30-35 Ohm load, du lär behöva en förstärkare mellan som det verkar, sedan bör man inte använda ljudet direkt från moderkortet iaf om man verkligen vill ha bra ljud då risken för störningar i signalen är väldigt hög. Ett USB kort eller att leda bort ljudet med antingen digitala eller optiska kablar är rekommenderat.

Okej, det lutar åt att inskaffa sig en förstärkare
Menar du usb-ljudkort? Du får gärna ge något tips på en produkt som du tycker är bra om du vill
Tack!

Permalänk
Medlem

Man får tacka för alla bra svar och diskussioner som har skett på tråden!

En fråga till , om ja skulle införskaffa en FiiO E10K. Med mina Qpad qh-90 lurar. Hur stor ljudskillnad kan man förvänta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Man får tacka för alla bra svar och diskussioner som har skett på tråden!

En fråga till , om ja skulle införskaffa en FiiO E10K. Med mina Qpad qh-90 lurar. Hur stor ljudskillnad kan man förvänta sig?

Ska du bara lyssna på musik eller är det främst för spelande? Ska du spela rekommenderar jag att du skaffar något med headphone surround. Trodde inte på det förrän min Soundblaster E5 (ca 1600 kr, 2,2 ohm utimpedans) fick den funktionen och det är sjukt mycket bättre/avslappnande och ger en mycket bättre 3D-känsla i ljudet. Faktiskt ännu bättre i film då ljudbilden flyttas från lurarna till framför lurarna och till skärmen mycket pga mixning av höger och vänster kanal.

Svårt att förklara men finns filmer på youtube som du kan lyssna på.

Till ren musik i stereo är det dock inte nödvändigt.

Kan även tillägga att mina hörlurar (fidelio X2) är kända för att behöva lite kanalmixning för att få en diffusare ljudbild för att lyfta ljudet från öronen och fram till scenen/skärmen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ska du bara lyssna på musik eller är det främst för spelande? Ska du spela rekommenderar jag att du skaffar något med headphone surround. Trodde inte på det förrän min Soundblaster E5 (ca 1600 kr, 2,2 ohm utimpedans) fick den funktionen och det är sjukt mycket bättre/avslappnande och ger en mycket bättre 3D-känsla i ljudet. Faktiskt ännu bättre i film då ljudbilden flyttas från lurarna till framför lurarna och till skärmen mycket pga mixning av höger och vänster kanal.

Svårt att förklara men finns filmer på youtube som du kan lyssna på.

Till ren musik i stereo är det dock inte nödvändigt.

Kan även tillägga att mina hörlurar (fidelio X2) är kända för att behöva lite kanalmixning för att få en diffusare ljudbild för att lyfta ljudet från öronen och fram till scenen/skärmen.

Hej!
Kommer använda för spelande/musik/film, så det är till det mesta.
Frågan är ju vilken som är bäst för qpad qh-90, det är ju inga värstinglurar heller. Jag får titta upp Soundblaster E5 som du pratade om. Men det är väl alltid att köpa lite bättre om man ska uppgradera lurarna någon gång också!

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

Hej!
Kommer använda för spelande/musik/film, så det är till det mesta.
Frågan är ju vilken som är bäst för qpad qh-90, det är ju inga värstinglurar heller. Jag får titta upp Soundblaster E5 som du pratade om. Men det är väl alltid att köpa lite bättre om man ska uppgradera lurarna någon gång också!

Tack så mycket för svar!

Tänk på att E5:an har uppdaterats med nya funktioner sedan många reviews kom ut (min behövde ny firmware, men de nyare lär inte behöva detta). Den är mycket mer allround nu och klarar allt som den lite nyare G5:an klarar och mycket mer, till samma pris (men mindre LED-lampor). Det du inte kan göra är att köra surround ut genom den, men med USB syns den som ett 7.1 system i din dator som den senare gör om till stereo med headphone surround om du vill. Den ska även fungera till konsoler trots att detta officiellt inte stöds enligt Creatives hemsida (har ju optisk in). Funkar även till iOS eller Andriod med medföljande appar och batteriet kan användas för att ladda din telefon.

Ljudet är bra enligt forum och reviews (mina hörlurar låter bra på allt så jag kan inte riktigt säga) men du ska inte driva de allra tyngsta hörlurarna på marknaden med den. Det är de portabla dac/amp-enheternas Mcgyver! Enligt mig är det en liten guldklimp som jag kan ha till precis allt! Den är även lite väl stor för att ha med telefonen i fickan om detta är något du tänkte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770