Köpa ny dator eller vänta till hösten?

Permalänk

Köpa ny dator eller vänta till hösten?

Datorn jag har funkar till det jag gör på den / spelar. Men har varit sugen länge nu på en ny.

Men till min stora fråga, kommer det några nya komponenter i slutet av sommaren / början på hösten som är mer värda att lägga pengarna på?

Detta e datorn jag hade funderingar på att slänga ihop: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9367375/

Tanken är väl mest att jag vill ha en riktigt go burk när Battlefield 5 kommer ut, men också extremt sugen på att få bygga en ny, hehe.

Visa signatur

|Moderkort: Asus B550-F Gaming |GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti
|CPU: AMD Ryzen 5 5600X |PSU: Corsair RM850X v2 |
|Lagring: Samsung 850-Series EVO 500GB, Samsung 850-Series EVO 1000GB, Toshiba P300 3,5'' 2TB|
|Minne: Corsair DDR4 3200Mhz Vengeance LPX 16GB |Chassi: Fractal Design Define S |
|Datorskärm: MSI 27" Optix G273QF 165Hz|

Permalänk

Tycker du borde vänta på Zen och Polaris, tror att AMD kan koka ihop något riktigt fint nu till hösten

Är själv väldigt sugen på att uppgradera (7 år gammal CPU) men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att vänta till hösten, då kommer Zen och Kaby lake, och så har de flesta kommande grafikkort hunnit möta efterfrågan och finns i lager.

Du vill ha ett GTX 980 Ti nu. Om två (2) månader kan du köpa ett nytt kort med samma prestanda för halva priset och dessutom lägre energiförbukning. Visserligen rykte, men det låter rimligt med tanke på mindre tillverkningsteknik och mindre chip.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22049-rykte-radeon-r9-490x-l...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Vänta iaf till slutet i Maj, då nya grafikkorten kommer.
AMD's Polaris verkar komma med samma prestanda som ett 980 Ti, men med ett pris på ca 3000 kr.

Permalänk
Skrivet av PsychoPutte:

Tycker du borde vänta på Zen och Polaris, tror att AMD kan koka ihop något riktigt fint nu till hösten

Är själv väldigt sugen på att uppgradera (7 år gammal CPU) men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Skrivet av GilbertG:

Min personliga åsikt är att vänta till hösten, då kommer Zen och Kaby lake, och så har de flesta kommande grafikkort hunnit möta efterfrågan och finns i lager.

Du vill ha ett GTX 980 Ti nu. Om två (2) månader kan du köpa ett nytt kort med samma prestanda för halva priset och dessutom lägre energiförbukning. Visserligen rykte, men det låter rimligt med tanke på mindre tillverkningsteknik och mindre chip.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22049-rykte-radeon-r9-490x-l...

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Vänta iaf till slutet i Maj, då nya grafikkorten kommer.
AMD's Polaris verkar komma med samma prestanda som ett 980 Ti, men med ett pris på ca 3000 kr.

Detta låter ju väldigt trevligt måste jag säga

Visa signatur

|Moderkort: Asus B550-F Gaming |GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti
|CPU: AMD Ryzen 5 5600X |PSU: Corsair RM850X v2 |
|Lagring: Samsung 850-Series EVO 500GB, Samsung 850-Series EVO 1000GB, Toshiba P300 3,5'' 2TB|
|Minne: Corsair DDR4 3200Mhz Vengeance LPX 16GB |Chassi: Fractal Design Define S |
|Datorskärm: MSI 27" Optix G273QF 165Hz|

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat tills dom nya Nvidia korten har kommit

Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal/Polaris grafikkorten som kommer i sommar. Pascal grafikkorten kan komma redan om drygt en månad. Ingen idé att vänta på Zen CPU som kommer i höst från AMD enligt mig. Intel i5/i7 kommer högst sannolikt fortsättningsvis att vara bäst för gaming.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p