Intel vill ersätta 3,5-millimetersanslutning för ljud med USB Type-C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Nej.

Den populariserades komersiellt hos vanliga konsumenter med iPhone 2007 (men kontakten fanns redan på 70-talet i 4-polig version).

Så hur välvilligt man än tolkar artikeln, så är just 90-talet klart mest fel ur alla tolkningsperspektiv (vet faktiskt inte alls hur SweC fick för sig just det).

Kanske från engelska wikipedia?

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
• The 4-pole 3.5 mm connector is defined by the Japanese standard JEITA/EIAJ RC-5325A, "4-Pole miniature concentric plugs and jacks", originally published in 1993

Själv är jag inge vidare insatt i ämnet så vad som är rätt eller fel i frågan vet jag ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske från engelska wikipedia?

https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
• The 4-pole 3.5 mm connector is defined by the Japanese standard JEITA/EIAJ RC-5325A, "4-Pole miniature concentric plugs and jacks", originally published in 1993

Själv är jag inge vidare insatt i ämnet så vad som är rätt eller fel i frågan vet jag ej.

Ok, där kan du ha en poäng!

Har sett sådana 4-poliga kontakter redan på 70-talet, men just i Japan så kanske det blev någon officiell standard 1993. Så kan ju vara där SweC har fått det ifrån.

Dock förmodligen mycket av en "papperstandard" då den fanns tidigare, och att den praktiskt började användas som standard på telefoner först i och med introduktionen av iPhone (och Nokia, men i en lite annan konfiguration i användning av polerna än dagens standard) på 00-talet.

Bra artikel på samma tema: http://www.bbc.com/news/magazine-35253398

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, där kan du ha en poäng!

Har sett sådana 4-poliga kontakter redan på 70-talet, men just i Japan så kanske det blev någon officiell standard 1993.

Så kan ju vara där SweC har fått det ifrån.

Dock förmodligen mycket av en "papperstandard" då den fanns tidigare, och att den praktiskt började användas som standard på telefoner först i och med introduktionen av iPhone (och Nokia, men i lite annan konfiguration i användning av polerna) på 00-talet.

Bra artikel på samma tema: http://www.bbc.com/news/magazine-35253398

Finns ju "rätta artikeln" av en orsak

2.5 var det ju tal om apple skulle ta patent på (eller om var en platt version), för inte så länge sen (tror det ryktades innan Iphone 6).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dagens stora problem är bristen på insikt och framförhållning i standardiseringsarbeten.
Varför i hela friden INGICK inte detta vid lanseringen av USB typeC?
Tidens tand jag vet men ändå! Snacka om resursslöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns ju "rätta artikeln" av en orsak

Japp, fast var ju tur att jag inte gjorde det i detta fallet... Dels så hade de ju inte fullt så fel som jag först påstod (kollade upp det, och det var 1993 som den japanska standarden kom som exakt definierade måtten på den fysiska 4-poliga kontakten, även om den funnits innan), och dels så blev det ju en bra diskussion här.

Här kom jag förresten över en väldigt bra sammanfattning av telepluggens användning i ljudsammanhang:
"http://www.revolvy.com/main/index.php?s=Phone%20connector%20(..."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite oklart om tex hörluren matas med digital eller analog förstärkt signal över USB C
Om det är det förstnämda så är det en katastrof då några hörlurar med inbyggd DAC/analog förstärkare som låter bra inte finns.
Alla bra hörlurar är 2.0 och helanaloga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tyckte det var lite oklart om tex hörluren matas med digital eller analog förstärkt signal över USB C
Om det är det förstnämda så är det en katastrof då några hörlurar med inbyggd DAC/analog förstärkare som låter bra inte finns.
Alla bra hörlurar är 2.0 och helanaloga.

Audeze Sine

Permalänk
Medlem

Jaha så från datorer med analog in/ut och en usb-c som delar laddning och extra enheter så kommer vi få se datorer då ljud, bild, externa grafikkort, laddning och andra externa enheter, mus tangentbord mm som ska dela på en enda kontakt.
Hoppas de åtminstone sätter två usb-c på mobilerna och att vi kan slippa datorer med bara en, vilket jag inte tror.
Är däremot för iden med generella kontakter.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jaha så från datorer med analog in/ut och en usb-c som delar laddning och extra enheter så kommer vi få se datorer då ljud, bild, externa grafikkort, laddning och andra externa enheter, mus tangentbord mm som ska dela på en enda kontakt.
Hoppas de åtminstone sätter två usb-c på mobilerna och att vi kan slippa datorer med bara en, vilket jag inte tror.
Är däremot för iden med generella kontakter.

En USB-C-hub med typ 6 kontakter borde å andra sidan kunna bli stor som en sockerbit och fungera som en docka för datorn. Det ser jag fram emot, avskyr att behöva dra ur och stoppa in en massa sladdar när jag tar med datorn från jobbet hem och vice versa.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Att göra allt trådlöst är inget steg framåt.

Så att ta bort sladden man måste trassla med varje gång man ska koppla in/ut headset och som måste hänga över/under jackor, väskremmar osv är dåligt? Ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

@Paddanx:
Nu vet jag inte riktigt varför du citerar mig, men som jag skrev ska den nya standarden stödja analog överföring också. DVS du kommer fortfarande kunna använda ordentliga ljudkort i datorn etc. Du behöver alltså inte vara orolig för att du ska bli påtvingad något som liknar dagens USB-hörlurar.

Edit: Men jag håller med dig. Jag vill också ha kvar 3.5mm (och även 6.3mm som mitt ljudkort har..)

För det första, Intel kan inte bestämma detta. Det finns tv, radio, övrig musikgrejor. Så länge de kör med analoga kontakter. Så kommer de finnas kvar.
Om den nya kontakten också ska stödja analogt. Så blir det ju samma sak. Med den skillnaden då att USB lär vara betydligt krångligare att få i kontakten samt tåla mindre påfrestningar samt ha sämre elektrisk kontakt.
Nej, enda orsaken är att någon vill tjäna pengar på USB patenten. Eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Så att ta bort sladden man måste trassla med varje gång man ska koppla in/ut headset och som måste hänga över/under jackor, väskremmar osv är dåligt? Ok.

Då måste du trassla med laddaren till batteriet på headset istället.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

På kort sikt (som alltid med någonting nytt) så kommer nog lurarna bli dyrare. Men på längre sikt är nog inte så fallet, att göra en lur med en inbyggd DAC motsvarande den i dagens mobiltelefoner kostar nog ingenting (troligtvis så lite att även billigare hörlurar kommer få bättre).

Vad gäller stryktåligheten så vet jag inte, men har för mig att det är vanligare med fuktskador via 3.5'' kontakten på dagens telefoner än via USB kontakten, oavsett så är en mindre kontakt bättre än att behöva två olika. Roteringsmöjligheten med 3.5'' kan dock vara en liten fördel.
Är ju ganska vanligt förövrigt att hörlurskablar glappar pga viknötning precis över 3.5'' kontaktdelen. Detta för att kontakten omöjligt åker ur telefonen, USB type C har en klart mer snäll utformad kontakt i det avseendet då kontakten lättare hoppar ur vid sne belastning istället för att sladden går sönder.

Visst finns det de som laddar samtidigt som man lyssnar på musik, men detta kommer nog gå att göra fortfarande. Finns ju väldigt många sätt att lösa det utan att lägga till en till kontakt (kan ha en vidarekoppling från laddaren, kan ha trådlös laddning, kan ha en vidarekoppling från hörlurar, splitter osv.)

Att få plats med en DAC i in-ears (som dessutom är bra), blir en omöjlig uppgift (iallafall de närmsta 10 åren, efter det får vi se), och kommer för övrigt att kosta skjortan i extra kostnader. Att ha ljudkretsarna i mobilen är betydligt mer kostnadseffektivt (de flesta köper nog fler hörlurar än mobiler), och behöver betydligt mindre kompromisser än om den skulle placeras i hörlurarna.

Visst glapp kan förekomma med 3.5mm, men det lär om något vara troligare att få glapp med USB-C, eftersom kontakten sticker ut betydligt mer än (bra konstruerade) 3.5mm kontakter. Och som du säger så kan 3.5mm också roteras fritt 360 grader, medans USB-C har 2 håll den kan sättas på, därför är det mer troligt att kabeln blir böjd och nött i fickan.

Vidarekoppling från laddaren är inget som jag skulle rekommendera, sony ericsson hade detta med sin gamla kontakt, och det var väldigt klumpigt, plus att det stack ut ännu mer och var ännu lättare att ta sönder (samma sak gäller splittern).

Skrivet av Ignostic:

Så att ta bort sladden man måste trassla med varje gång man ska koppla in/ut headset och som måste hänga över/under jackor, väskremmar osv är dåligt? Ok.

Klart de flesta inte tycker om den aspekten på kablar, men fram tills det finns en trådlös standard som tillåter väldigt hög bandbred, tar praktiskt noll plats och drar mer eller mindre noll extra ström jämfört med kabel (plus att batterierna i apparaterna räcker i ca 1 vecka), så föredrar jag iallafall kablar.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Katastrof

Jag är musiker och hamnar jätteofta i den situationen att människor kommer fram till scenen och behöver spela upp nånting i vår PA-anläggning. OK, fram med sladden med minitelekontakten i ena änden som passar i telefonen eller datorn/surfplattan som han/hon kommer med.

Detta är bara ett exempel av miljoner på hur omöjligt det blir utan 3,5 minitelekontakt i telefonerna/datorerna/plattorna.
Utrustning för miljarder kr blir oanvändbar.
/Bjarne

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

@Dravond: Framtidens telefon är en USB-hubb :'D

Sen kommer Apple med sin Thunderbolt-hubb när USB-lurarna precis börjat nå marknaden.

Vill bara upplysa om att Thunderbolt är framtaget av Intel och är inget specifikt för Apple.

Permalänk
Medlem

Det flesta som har hörlurar till telefonen har väl bluetooth, iaf jag.
I värsta fall kör jag lurar till en BT pebble.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det flesta som har hörlurar till telefonen har väl bluetooth, iaf jag.
I värsta fall kör jag lurar till en BT pebble.

Sämre ljud som är komprimerat, så skulle aldrig föredra Bluetooth-lurar före trådade. Det blir lite tvetydigt när man väljer Bluetooth-lurar och bara lyssna på FLAC, ljudet blir ändå komprimerat så du kunde ha valt mp3 från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det flesta som har hörlurar till telefonen har väl bluetooth, iaf jag.
I värsta fall kör jag lurar till en BT pebble.

Fint och dessa håller i en vecka? Sen mobilen, drar BT mer än WIFI igång.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

För det första, Intel kan inte bestämma detta. Det finns tv, radio, övrig musikgrejor. Så länge de kör med analoga kontakter. Så kommer de finnas kvar.
Om den nya kontakten också ska stödja analogt. Så blir det ju samma sak. Med den skillnaden då att USB lär vara betydligt krångligare att få i kontakten samt tåla mindre påfrestningar samt ha sämre elektrisk kontakt.
Nej, enda orsaken är att någon vill tjäna pengar på USB patenten. Eller liknande.

Nej, det är sant. Intel kan absolut inte bestämma detta. Jag är dock fortfarande lite orolig till att alla mobiltillverkare hoppar på. Spelar ingen roll hur många övriga musikenheter det existerar, jag vill fortfarande ha kvar 3.5mm på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur ska man ladda telefonen och lyssna samtidigt med hörlurar? Finns bara en USB-C port!

Trådlösa hörlurar med batteri ?

Vet fortfarande inte om detta är en bra ide eller om dom byter bara för att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Så att ta bort sladden man måste trassla med varje gång man ska koppla in/ut headset och som måste hänga över/under jackor, väskremmar osv är dåligt? Ok.

Att slippa sladdar är alltid trevligt, men nu handlar det väl mer om att en trådlös lösning direkt har några stora nackdelar kontra sladd som är mer eller mindre svåra att kringgå.

  • För det första är man beroende av [mjukvaru-]parningen, vilket förvisso inte är något större problem om man bara har en konstant enhet/ljudkälla. Men jag vet själv hur hopplöst det ibland kan vara att försöka para ihop en ny enhet, eller hjälpa andra och den tid det kan ta...

  • För det andra, och det som påverkar de flesta, är såklart beroendet av att behöva ladda sina trådlösa lurar för att ens kunna använda dem. Vid en längre resa behöver du antingen ett par med riktigt bra batteritid, eller behöva ta med dig laddaren.

  • För det tredje så ska man inte sticka under stolen med att ljudkvalitén via exempelvis blåtand är sämre än via sladd. Huruvida det är en faktor som är betydande för användaren eller ej är såklart upp till gemene man.

Det må vara småsaker för många, men det är ändå problem som ett par hörlurar med sladd inte har. Med pushen mot USB-C och att bara ha en in-/utgång [på mobila enheter] för laddning och ljud påvisar återigen att man med vissa lösningar istället kan få helt nya problem.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Vill bara upplysa om att Thunderbolt är framtaget av Intel och är inget specifikt för Apple.

"Light Peak" (fiberoptik) utvecklades mycket riktigt av Intel, men lanserades i tandem med Apple under det kommersiella namnet "Thunderbolt" över koppar/mDP på deras MacBook Pro. Nog därför många kopplar det till Apple som blev "först ut" i användningen.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Skrivet av epple:

"Light Peak" (fiberoptik) utvecklades mycket riktigt av Intel, men lanserades i tandem med Apple under det kommersiella namnet "Thunderbolt" över koppar/mDP på deras MacBook Pro. Nog därför många kopplar det till Apple som blev "först ut" i användningen.

Du behöver inte förklara det för mig, jag vet allt det där
Anledningen till varför ingen annan anammade det från början var att det var för dyrt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av epple:

Att slippa sladdar är alltid trevligt, men nu handlar det väl mer om att en trådlös lösning direkt har några stora nackdelar kontra sladd som är mer eller mindre svåra att kringgå.

  • För det första är man beroende av [mjukvaru-]parningen, vilket förvisso inte är något större problem om man bara har en konstant enhet/ljudkälla. Men jag vet själv hur hopplöst det ibland kan vara att försöka para ihop en ny enhet, eller hjälpa andra och den tid det kan ta...

  • För det andra, och det som påverkar de flesta, är såklart beroendet av att behöva ladda sina trådlösa lurar för att ens kunna använda dem. Vid en längre resa behöver du antingen ett par med riktigt bra batteritid, eller behöva ta med dig laddaren.

  • För det tredje så ska man inte sticka under stolen med att ljudkvalitén via exempelvis blåtand är sämre än via sladd. Huruvida det är en faktor som är betydande för användaren eller ej är såklart upp till gemene man.

Det må vara småsaker för många, men det är ändå problem som ett par hörlurar med sladd inte har. Med pushen mot USB-C och att bara ha en in-/utgång [på mobila enheter] för laddning och ljud påvisar återigen att man med vissa lösningar istället kan få helt nya problem.

Jag skulle till och med ta det ett steg längre och formulera problemställningen såhär:
Bluetoothlurar kan man i dagsläget välja om man så önskar så det kan man köra på om man tycker om denna lösning. Om man kan köra lurar via USB så är det väl ett plus att det också kommer som val.
Problemet är väl snarare när Intel påstår att de vill ta bort 3,5mm standarden som alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir ju jobbigt att ladda telefonen när den är kopplad till högtalare eller om man ska ha hörlurar och ladda, helt värdelöst om de inte har 2st uttag då utan ska behöva ha massa fler sladdar...

Hade ju varit bra om tillverkarna skulle kunna använda trådlös laddning i sina telefoner nu när det är så vanligt att köpa laddare som knappt några kan använda :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fanns tidigare i 2,5mm-version för att spara plats i telefonerna, men när Apple gick tillbaka till den större 3,5-mm-versionen i och med introduktionen av iPhone 2007, så hängde sedan nästa alla andra tillverkare på och gjorde samma sak.

Jag har en drös gamla headsets som jag skaffat för många år sedan för att bygga rekvisita av.
2,5 mm-kontakterna har alla bara tre ringar - mikrofon och mono-ljud!
Sen finns det också en kontaktvariant med både 3,5 och 2,5 mm bredvid varandra.

När Apple valde 4-ringars 3,5 mm-kontakt så fick de stereo och bakåtkompatibelt med bättre hörlurar på marknaden. Bästa valet för en musikspelar-telefon helt klart.

Jag är lite trött på detta race för att göra telefoner och plattor tunnare. Jag har aldrig tyckt att den första iPad'en kännts för tjock. Det som folk brukar klaga på mest är att batterierna laddas ur för snabbt. Samma tjocklek, samma portar, mer batteritid, tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har en drös gamla headsets som jag skaffat för många år sedan för att bygga rekvisita av.
2,5 mm-kontakterna har alla bara tre ringar - mikrofon och mono-ljud!
Sen finns det också en kontaktvariant med både 3,5 och 2,5 mm bredvid varandra.

När Apple valde 4-ringars 3,5 mm-kontakt så fick de stereo och bakåtkompatibelt med bättre hörlurar på marknaden. Bästa valet för en musikspelar-telefon helt klart.

Jag är lite trött på detta race för att göra telefoner och plattor tunnare. Jag har aldrig tyckt att den första iPad'en kännts för tjock. Det som folk brukar klaga på mest är att batterierna laddas ur för snabbt. Samma tjocklek, samma portar, mer batteritid, tack.

Hade ett par smartphones, QTEK och HTC, som hade 2,5 mm kontakt med stereoheadset (fyra ringars), men det var under 00-talets första hälft.

Håller med om att det var väldigt bra val att Apple startade trenden med 3,5mm-kontakt, och även bra att alla andra hängde på.

Under lättar mycket att slippa en massa adapters när man vill koppla in ett par vanliga hörlurar. Synd om detta inte kan få vara kvar som standard.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/