Mystiska omstarter i Windows 10

Permalänk
Medlem

Mystiska omstarter i Windows 10

Jag har använd Windows 10 sedan det släpptes förra sommaren och det har fungerat bra men nu börjar det hända i mitt tycke lite konstiga saker. Ett par gånger varje dag de senaste dagarna dyker det helt plötsligt upp ett meddelande där det står så här:

"Automatisk omstart schemalagd."
"En omstart görs kl. 17:43 för att installera uppdateringar. Välj Stäng om du vill starta ditt arbete, eller välj Starta om nu om du vill göra det direkt".

Jag har aldrig tidigare sett detta och jag har heller aldrig lagt in något sådant i schemaläggaren och det går inte att avbryta omstarten utan det är bara till att starta om eller att vänta på den automatiska omstarten.
Jag har tittat i schemaläggaren men eftersom där finns en hel drös med inlagda scheman i Windows mappen och jag kan heller inte hitta det klockslaget som står angivet i meddelandet så har jag inte kunnat ta bort eller ändra detta.
Vid ett tillfälle efter en sådan här omstart uppstod ett fel i systemet så jag fick köra in en systembackup som rättade till felet.
Vid ett annat tillfälle efter en sådan här omstart gick datorn inte att starta. Efter lite trixande startade den i BIOS och gjorde då en återställning av BIOS från backup BIOS eftersom den meddelande att BIOS var korrupt.
Är dessa omstarter OK och finns det några flera som har upptäckt detta fenomen som för mig har inträffat nyligen?

Permalänk
Medlem

Det låter normalt och många hatar det. Jag antar att du har Win 10 Home eftersom du inte kan ändra tiden.

Att det kan uppstå något fel vid uppdateringen kan beror på en massa saker för det finns så mycket i Windows, på disken som kan bugga, bli korrupt mm.

Permalänk
Medlem

Men....

Skrivet av panpo98:

Det låter normalt och många hatar det. Jag antar att du har Win 10 Home eftersom du inte kan ändra tiden.

Att det kan uppstå något fel vid uppdateringen kan beror på en massa saker för det finns så mycket i Windows, på disken som kan bugga, bli korrupt mm.

Men detta har inträffat först nu under den senaste veckan. Jag aldrig sett det tidigare. Är det något som Microsoft har lagt dit nyligen?

Permalänk
Inaktiv

Ah fördelarna av att det är MS som styr över din dator i stället för du som är "ägaren". Förmodligen behöver du en paus i arbetet/spelandet och MS är där för att ta hand om dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Men detta har inträffat först nu under den senaste veckan. Jag aldrig sett det tidigare. Är det något som Microsoft har lagt dit nyligen?

Det har skrivit om det ganska länge. Jag har sett artiklar och trådar med bilder i forumet som visade att det verkligen var så illa.

Permalänk
Medlem

Kanske det är så

Skrivet av anon127948:

Ah fördelarna av att det är MS som styr över din dator i stället för du som är "ägaren". Förmodligen behöver du en paus i arbetet/spelandet och MS är där för att ta hand om dig

Man kan ju tro att Microsoft resonerar som så, men jag föredrar att bestämma själv när jag vill ha mina pauser.

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt sjukt. Jag är förvånad att folk inte reagerar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har använd Windows 10 sedan det släpptes förra sommaren och det har fungerat bra men nu börjar det hända i mitt tycke lite konstiga saker. Ett par gånger varje dag de senaste dagarna dyker det helt plötsligt upp ett meddelande där det står så här:

"Automatisk omstart schemalagd."
"En omstart görs kl. 17:43 för att installera uppdateringar. Välj Stäng om du vill starta ditt arbete, eller välj Starta om nu om du vill göra det direkt".

Jag har aldrig tidigare sett detta och jag har heller aldrig lagt in något sådant i schemaläggaren och det går inte att avbryta omstarten utan det är bara till att starta om eller att vänta på den automatiska omstarten.
Jag har tittat i schemaläggaren men eftersom där finns en hel drös med inlagda scheman i Windows mappen och jag kan heller inte hitta det klockslaget som står angivet i meddelandet så har jag inte kunnat ta bort eller ändra detta.
Vid ett tillfälle efter en sådan här omstart uppstod ett fel i systemet så jag fick köra in en systembackup som rättade till felet.
Vid ett annat tillfälle efter en sådan här omstart gick datorn inte att starta. Efter lite trixande startade den i BIOS och gjorde då en återställning av BIOS från backup BIOS eftersom den meddelande att BIOS var korrupt.
Är dessa omstarter OK och finns det några flera som har upptäckt detta fenomen som för mig har inträffat nyligen?

Är det någon Windows-uppdatering som misslyckas hela tiden eftersom Windows tycker den behöver uppdateras varje dag?
Det kan man väl t ex kolla i Loggboken.

Permalänk
Medlem

HAL 9000 bestämmer

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Farsans klagade på att hans dator nyligen börjat göra exakt samma sak, var tydligen uppdatering av AMDs grafikkortsdrivrutiner i hans fall som misslyckades av någon anledning. Detta va då via win update och inte AMD automatiska uppdatering som var avstängd.

Säkerhetsuppdateringar kan jag på någon nivå förstå att MS pushar på folk, men varför i helvete blir man påtvingad uppdateringar av drivrutiner. Har MS hört talats om kompatibilitetsproblem? man blir bara trött.

Permalänk
Medlem

Kommer du inte åt tjänster på den enklaste versionen av 10an? tror det och om inaktivera bara windowsupdate och kör den när du själv känner för det?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Kommer du inte åt tjänster på den enklaste versionen av 10an? tror det och om inaktivera bara windowsupdate och kör den när du själv känner för det?

Inte i Win 10 Home om jag minns rätt. Tror man behövde Pro men även då så kunde man bara skjuta upp det.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1418364-windows-10-uppg...
Här är en av trådarna jag såg förut. Tyvärr funkar inte bilderna längre

Jag har inte orkat leta upp de andra jag såg som hade bilder, mer detaljer mm. Jag kommer ihåg att några undrade om det verkligen var så illa och att det dök upp bilder i där som bekräftade.

Permalänk
Medlem

Men man skulle ju iof kunna hacka registret så man stänger av den servicen tycker jag:

Tex program kompatiblitetstjänsten är det säkert många som hatar?

Den är inaktiverad och då säger registret:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\PcaSvc]
"Start"=dword:00000004

Windows Update borde vara så här då:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\wuauserv]
"Start"=dword:00000002

Genom att ändra till 4 på slutet så borde den servicen bli inaktiverad... känns mest logiskt.

Testade och det inaktiverar wu:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\wuauserv]
"Start"=dword:00000004

Bara att prova att spara detta ovan till en -reg fil

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Man kan ju tro att Microsoft resonerar som så, men jag föredrar att bestämma själv när jag vill ha mina pauser.

Därför har jag fortfarande mina tvivel och kritik mot Windows 10 (har också kört det sedan technical preview).
Folk hoppar på detta OS "som är så bra", men de kommer snart inse allt fel...

Skrivet av lorgix:

Ja, det är helt sjukt. Jag är förvånad att folk inte reagerar mer.

De kommer, men problemet är att folk bortförklarar detta med alla möjliga "det är bättre för dig" eller "det blir bättre sen...". Man verkar fullständigt blind till problemen, tills man sitter där själv och får dem, först då skriker man.

Skrivet av Hagis2k:

Men man skulle ju iof kunna hacka registret så man stänger av den servicen tycker jag:

Tex program kompatiblitetstjänsten är det säkert många som hatar?

Den är inaktiverad och då säger registret:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\PcaSvc]
"Start"=dword:00000004

Windows Update borde vara så här då:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\wuauserv]
"Start"=dword:00000002

Genom att ändra till 4 på slutet så borde den servicen bli inaktiverad... känns mest logiskt.

Du behöver inte gå så komplext...

Bara gå in i datorhantering, tjänster. Välj "Windows update" och stoppa den, samt inaktivera den. Gör det du brukar göra på datorn.

Se bara till att du minst 1 gång i månaden startar den och låter den uppdatera allt, så du har en säkrad dator. Sen när allt sånt är klart, stäng av tjänsten igen. Blir typ som Windows 7 som förr fick "patch tisdag, 2:a tisdagen i månaden". Men man får göra det manuellt.

Du kan även stänga av uppdateringar av drivrutiner, så de inte sker automatiskt.

MS har fubarat detta enormt, för man har gått från Windows 7s model (stör ej användaren, installera när användaren stänger av datorn), till:
Gör vf du vill (OS attityd), se bara till att uppdatera allt, även om det innebär att du får slänga ut användaren.
Gällande drivare så förstår jag inte var man fått för sig att senaste alltid är bäst... senaste stabila, väl testade, ja. Men sen när är alltid den nyaste drivaren det???