Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Såg denna video tidigare idag under en förströdd YT-session på motionscykeln. Killen visste uppenbarligen inte vad han pratade om, så därför bäddar jag inte in videon i tråden; slöseri med tid. Men innehållet var såpass intressant att jag följde spåret, och åh maj gaash..!

Ursprungartikeln finns bakom betalvägg här: http://semiaccurate.com/2016/05/12/guess-whos-silicon-is-in-n...
En sammanfattning med efterföljande diskussion här: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1218933
Särskilt inlägg 20 finner jag intressant: http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=203563851&postcoun...
Ställer mig lite tveksam dock. AMD var ju bundna till att köpa plattor av GloFo, men har Nvidia haft en liknande överenskommelse med TSMC? Var det inte tvärtom så att Nvidia visste bättre på förhand än AMD att 20nm inte blev tillräckligt bra för att vara vettig/lönsam och därför struntade i det? Jag har inte hela historian här, någon får gärna fylla i luckorna.

Dessutom har det kommit ut påstådda läckor av de exakta specifikationerna för Polaris 10 och 11: http://wccftech.com/amd-r9-480x-470x-specs-allegedly-revealed...

Har inte hunnit eller orkat läsa allt, men det ser väldigt intressant ut

Något av de mest osannolika ryktena hitills IMHO. Varit ganska tydligt länge att AMD har haft flera SoC'ar på gång varav en med mycket stor sannorlikhet är avsedd för NX. Nvidia är rätt körd på konsollmarknaden, lösningarna de levererat har inte hållit förväntningarna från konsollbyggarrna. MS körde Nvidia i Xbox och bytte till ATI i samband med Xbox 360, fortsatte använda AMD för Xbox One. Sony körde Nvidia i PS3 men bytte även de till AMD i och med PS4. Nintendo körde ATI från Gamecube till Wii och sedan AMD i och med Wii U. Bytet från ATI till AMD helt enkelt pga att AMD köpte ATI 2006.

Nvidia, och JHH själv, har efter att de misslyckats med att sälja sin hårdvara i och med PS4, Wii U och Xbox One snackat en hel del skit om såväl konsoller, branschen som helhet och inblandade företag så tvivlar på att intresset skulle vara stort för Nvidias i sammanhanget mediokra produkter. Skulle något ARM-baserat ens vara aktuellt så finns det bättre företag att sammarbeta med som har intressantare produkter och lösningar. Inte helt utan anledning att Nvidia har problem att få någon att använda Tegra.

Intressant rykte förstås men känns verkligen osannolikt. Skulle möjligen vara för ersättare till 3DS alternativt portabla delen av NX det ryktats om men som sagt, finns andra som kan leverera lösningar för sådant.

Förhoppningsvis så är det inte så långt kvar tills NX förhoppningsvis presenteras. Är verkligen på tiden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något av de mest osannolika ryktena hitills IMHO. Varit ganska tydligt länge att AMD har haft flera SoC'ar på gång varav en med mycket stor sannorlikhet är avsedd för NX. Nvidia är rätt körd på konsollmarknaden, lösningarna de levererat har inte hållit förväntningarna från konsollbyggarrna. MS körde Nvidia i Xbox och bytte till ATI i samband med Xbox 360, fortsatte använda AMD för Xbox One. Sony körde Nvidia i PS3 men bytte även de till AMD i och med PS4. Nintendo körde ATI från Gamecube till Wii och sedan AMD i och med Wii U. Bytet från ATI till AMD helt enkelt pga att AMD köpte ATI 2006.

Nvidia, och JHH själv, har efter att de misslyckats med att sälja sin hårdvara i och med PS4, Wii U och Xbox One snackat en hel del skit om såväl konsoller, branschen som helhet och inblandade företag så tvivlar på att intresset skulle vara stort för Nvidias i sammanhanget mediokra produkter. Skulle något ARM-baserat ens vara aktuellt så finns det bättre företag att sammarbeta med som har intressantare produkter och lösningar. Inte helt utan anledning att Nvidia har problem att få någon att använda Tegra.

Intressant rykte förstås men känns verkligen osannolikt. Skulle möjligen vara för ersättare till 3DS alternativt portabla delen av NX det ryktats om men som sagt, finns andra som kan leverera lösningar för sådant.

Förhoppningsvis så är det inte så långt kvar tills NX förhoppningsvis presenteras. Är verkligen på tiden nu.

Fast Nvidia-ryktet handlar bara om den bärbara delen. Det finns fortfarande plats för en AMD-SoC i den stationära, vilket ju antagandena med AMD har handlat om hela tiden. Men jag håller med om att det mer låter som något fabricerat önsketänk/nervkittlande av Nintendo-fans som inte begriper hur halvledarindustrin fungerar och drar slutsatser baserade på PR istället för affärslogik, i stil med det eviga Megaton-ryktet.

Det jag mest hakar upp mig på är att Nvidia skulle ha bundit upp sig till att producera chip i 20nm hos TSMC, att Tegra är den enda produkten de har för 20nm och att Nvidia pga dålig försäljning av Tegra skulle vara mycket angelägna om att få iväg dessa. Paralleller dras till AMD:s relation till Global Foundries, men det har ju att göra med att GloFo från början var en del av AMD, och att det var en deal som väl investerarna ville ha i samband med avknoppningen. Låter märkligt att Nvidia skulle ha ett liknande förhållande till TSMC:s 20nm. Och det är detta som känns som konstig sambandslogik som verkar komma från fans som inte förstår industrin.

Det är förresten samma gäng som gjort grafikchippen till både Nintendo 64 och Gamecube, samt kanonen R300
https://en.wikipedia.org/wiki/ArtX

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Fast Nvidia-ryktet handlar bara om den bärbara delen. Det finns fortfarande plats för en AMD-SoC i den stationära, vilket ju antagandena med AMD har handlat om hela tiden. Men jag håller med om att det mer låter som något fabricerat önsketänk/nervkittlande av Nintendo-fans som inte begriper hur halvledarindustrin fungerar och drar slutsatser baserade på PR istället för affärslogik, i stil med det eviga Megaton-ryktet.

Det jag mest hakar upp mig på är att Nvidia skulle ha bundit upp sig till att producera chip i 20nm hos TSMC, att Tegra är den enda produkten de har för 20nm och att Nvidia pga dålig försäljning av Tegra skulle vara mycket angelägna om att få iväg dessa. Paralleller dras till AMD:s relation till Global Foundries, men det har ju att göra med att GloFo från början var en del av AMD, och att det var en deal som väl investerarna ville ha i samband med avknoppningen. Låter märkligt att Nvidia skulle ha ett liknande förhållande till TSMC:s 20nm. Och det är detta som känns som konstig sambandslogik som verkar komma från fans som inte förstår industrin.

Det är förresten samma gäng som gjort grafikchippen till både Nintendo 64 och Gamecube, samt kanonen R300
https://en.wikipedia.org/wiki/ArtX

Mjo, fast finner det ändå väldigt osannorlikt. Visst finns det saker som lutar åt att det skulle vara möjligt men alldeles för mycket som talar emot. Vore klart överraskande om det skulle visa sig att det skulle stämma.

Sant, SGI gjorde själva grafikkretsen men en del av de inblandade gick vidare till ArtX. Att ATI köpte upp ArtX var nytt för mig, räknar man in övergången från SGI till ArtX, ATis köp av ArtX, AMDs köp av ATi så har Nintendo varit i samma spår väldigt länge hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mjo, fast finner det ändå väldigt osannorlikt. Visst finns det saker som lutar åt att det skulle vara möjligt men alldeles för mycket som talar emot. Vore klart överraskande om det skulle visa sig att det skulle stämma.

Sant, SGI gjorde själva grafikkretsen men en del av de inblandade gick vidare till ArtX. Att ATI köpte upp ArtX var nytt för mig, räknar man in övergången från SGI till ArtX, ATis köp av ArtX, AMDs köp av ATi så har Nintendo varit i samma spår väldigt länge hehe.

Tycker själv det låter fullt möjligt att det sitter något lite nedbantat Tegra-baserat eller liknande chip i handkontrollen. Det går ju att sälja surfplattor och mobiler (speciellt tidigare generationers eller kinesiska) med duglig skärm och hyfsad hårdvara för 1000-lappen så det bör väl vara fullt rimligt att kunna få lönsamhet med motsvarande sak (förhoppningsvis med en stor mängd fysiska kontroller) som bärbar enhet för en ganska liten summa och fortfarande göra vinst (Nintendo säljer inte enheter till förlust).

Vet inte helt vad priset verkligen kommer hamna på, men ca 2000-2500:- för stationär del och 1500:- för bärbar, där de kompletterar varandra men är användbara var för sig, kanske är rimligt för Nintendo om dom fortfarande vill kunna anses billiga.

Då tror jag inte, som en del här på swec, att enheten måste ha topprestanda för att kunna sälja. Det känns inte som att prestandan var det som fällde WiiU, snarare usel marknadsföring, avsaknad av 3:e partsstöd och att enheten var förhållandevis dyr att producera, och därmed svår att prissänka för att stora massan skulle vilja köpa. Får dom igång intresset tidigt, med bra reklamkampanjer och någon gimmick som inte sabbar för mycket för vanligt spelande, så kan det förhoppningsvis få fart direkt vilket ofta är otroligt viktigt för konsoller.

Hoppas bara dom inte överger fysiska knappar eller fysisk media. Det är dom sakerna som skulle stoppa mig från att köpa nästa enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

[...] Det känns inte som att prestandan var det som fällde WiiU, snarare usel marknadsföring, avsaknad av 3:e partsstöd [...]

Fast avsaknaden av tredjepartsstöd hängde ihop med prestandan. CPU:n var såpass svag att multiplattformsspel var tvungna genomgå omfattande ingrepp, och mycket fick naggas i kanten för att fungera på Wii U.

Med andra ord fick utvecklare lägga extra tid på spelen till den plattformen, men resultatet blev ändå sämre än på andra plattformar hur man än gjorde.

Det gick bra för Wii, för den levde helt på hypen och blev så stor att den bar sina egna spel som var helt skilda från resten. Med Wii U gick inte den gubben hem igen, och det blev dubbelt värre pga den starkt begränsade prestandan.

Ergo, är man marknadsledande kommer man undan med kass prestanda, är man inte marknadsledande får man stryk med kass prestanda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Nintendo har bokat väldigt mycket yta på E3. Frågan är ju om det är för Zelda eller om de visar upp något mer stort, NX kanske?
http://www.nintendolife.com/news/2016/06/nintendo_sure_has_bo...

Skrivet av mudde:

Tycker själv det låter fullt möjligt att det sitter något lite nedbantat Tegra-baserat eller liknande chip i handkontrollen. Det går ju att sälja surfplattor och mobiler (speciellt tidigare generationers eller kinesiska) med duglig skärm och hyfsad hårdvara för 1000-lappen så det bör väl vara fullt rimligt att kunna få lönsamhet med motsvarande sak (förhoppningsvis med en stor mängd fysiska kontroller) som bärbar enhet för en ganska liten summa och fortfarande göra vinst (Nintendo säljer inte enheter till förlust).

Vet inte helt vad priset verkligen kommer hamna på, men ca 2000-2500:- för stationär del och 1500:- för bärbar, där de kompletterar varandra men är användbara var för sig, kanske är rimligt för Nintendo om dom fortfarande vill kunna anses billiga.

Då tror jag inte, som en del här på swec, att enheten måste ha topprestanda för att kunna sälja. Det känns inte som att prestandan var det som fällde WiiU, snarare usel marknadsföring, avsaknad av 3:e partsstöd och att enheten var förhållandevis dyr att producera, och därmed svår att prissänka för att stora massan skulle vilja köpa. Får dom igång intresset tidigt, med bra reklamkampanjer och någon gimmick som inte sabbar för mycket för vanligt spelande, så kan det förhoppningsvis få fart direkt vilket ofta är otroligt viktigt för konsoller.

Hoppas bara dom inte överger fysiska knappar eller fysisk media. Det är dom sakerna som skulle stoppa mig från att köpa nästa enhet.

Skrivet av GilbertG:

Fast avsaknaden av tredjepartsstöd hängde ihop med prestandan. CPU:n var såpass svag att multiplattformsspel var tvungna genomgå omfattande ingrepp, och mycket fick naggas i kanten för att fungera på Wii U.

Med andra ord fick utvecklare lägga extra tid på spelen till den plattformen, men resultatet blev ändå sämre än på andra plattformar hur man än gjorde.

Det gick bra för Wii, för den levde helt på hypen och blev så stor att den bar sina egna spel som var helt skilda från resten. Med Wii U gick inte den gubben hem igen, och det blev dubbelt värre pga den starkt begränsade prestandan.

Ergo, är man marknadsledande kommer man undan med kass prestanda, är man inte marknadsledande får man stryk med kass prestanda.

Jo kanske, fast jag ställer mig väldigt frågande till just Tegra. Det är ingen populär krets, speciellt bland tillverkare av mobiler, surfplattor och liknande. Känns som ett misstag av Nintendo att använda den om andra redan ratat den.

Jag skulle tro ett pris närmare 3000-4000kr för stationär konsoll (beroende på hur kraftfull den blir förstås) och 2000k-kanske 2500kr för bärbar. Lanseringspriser då, de kommer sjunka med tiden. Nintendo säljer normalt inte konsoller till förlust vilket innebär att priset också måste täcka upp alla kostnader tillverkning/logistik och reklam samt vinst och sådant. Samtidigt har jag en känsla av att nya PS4 och Xbox One lär bli rätt dyra med, speciellt om de drar till rejält med specifikationerna.

CPUn är, som @GilbertG är inne på, svag i Wii U. GPUn är desto bättre, ska vara baserad på idag asgamla HD4850 har jag för mig. Och det är ju en krets man lyckats plocka fram riktigt snygga titlar (speciellt sett till specifikationerna). Mario Kart 8 och Xenoblade Chronicles X blir extra imponerande då.

Marknadsföringen måste bli bättre, stödet från tredjepartarna också. Nintendo måste vara bättre på att använda sina befintliga IPs men också nya de utvecklar för att sälja plattformen. De måste lösa online-systemet och framförallt crossplay mellan stationära och portabla spel. Samt en hel del till förstås.

Denna NeoGAF-tråd kan vara värd en titt med. Många lär ha missat att Wii U dels fått väldigt mycket bra spel men också tekniskt avancerade och grafiskt avancerade spel. Speciellt med tanke på hårdvaran som används: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1224000

Även om Nintendo skulle köra Tegra i portabla delen av NX så lär nog iallafall de kunna göra riktigt snygga spel oavsett hur den presterar. Optimerade first-party titlar brukar ofta vara imponerande, se bara på Uncharted 4 till PS4 exempelvis.

EDIT: I slutändan spelar det nog ingen större roll vilka specifikationer man ger de olika konsollerna. Utvecklarna kommer ändå pressa på så gott det går och ofta strunta i att optimisera vettigt vilket ger dåligt presterande titlar. Typ Bloodborne på PS4. Exklusiv titel som ändå presterar dåligt och då på den konsoll som vid tidpunkten var kraftfullast.

Permalänk
Inaktiv

Enligt http://www.digitimes.com/news/a20160530PD201.html skjuts massproduktionen av Nintendo NX upp pga funktionalitet för VR.

Permalänk
Konsolgrävare

Inte långt kvar nu till gameplay på nya Zelda 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Inte långt kvar nu till gameplay på nya Zelda 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Ser verkligen fram emot det!

Synd man inte är på plats och kan prova bara.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Ser verkligen fram emot det!

Synd man inte är på plats och kan prova bara.

det skulle vara något!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo E3

Nintendo E3 livesändning börjar tisdagen den 14 Juni klockan 18.00 svensk tid

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Kom igen nu Nintendo!!

Ge oss lite info!

Börjar bli galen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160726/fler-rykten-om-nin...

Vad tror ni om de nya ryktena? Det går ju ganska bra för Nintendos mobilsatsning med Pokemon GO. Vem vet. Konsolen kanske heter "Nintendo GO". 😊

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

NX verkar vara en bärbar konsol som man dockar till sin TV: http://www.eurogamer.net/articles/2016-07-26-nx-is-a-portable...

Verkar också köra Nvidia Tegra chip: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend...

Svårt att se hur en bärbar konsol kommer kunna matcha Xbox one i prestanda som det har ryktats om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TraxMate:

NX verkar vara en bärbar konsol som man dockar till sin TV: http://www.eurogamer.net/articles/2016-07-26-nx-is-a-portable...

Verkar också köra Nvidia Tegra chip: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend...

Svårt att se hur en bärbar konsol kommer kunna matcha Xbox one i prestanda som det har ryktats om.

Läste dessa tidigare, mycket ser intressant ut men att fokuset är på en portabel konsoll och dessutom valet av Tegra får det att kännas lite som att Nintendo inte lärt sig något. Jag hoppas verkligen det kommer en stationär NX (eller vad den nu skulle heta) som spelar samma spel men som tar till vara den kraftfullare hårdvaran bättre.

Återstår ju att se hur den blir, jag spelar för spelen inte specifikationerna men speciellt valet av Tegra dämpade mina förväntningar en hel del tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om det blir så som det har ryktats att kontrollerna är en egen spelkonsol så är det en evolution av Wii U, å inte någon revolutionerande nyhet. Låter rätt logiskt men vi får se om det blir bra.. om det va nån slags 3d hologram på plattan så hade jag nog köpt det som revolutionerande teknik/konsol

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tror att detta blir bra. Mobilt + att de släpper nya NES. Vilket kan betyda att de satsar på retro m.m. Släpps ju många bra spel i denna kategori. Typ Stardew Valley m.m. NX = Nintendo GO eller NES X. Jag skiter i kraften så länge det finns bra spel. XBox och Playstation kan tävla mot varandra. Det behövs något nytt.

EDIT: de ska alltså köra nya Zelda på ett mobilt Tegra Chip?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd

Tråkigt om rykterna med tegra stämmer, på tok för lite kraft för annat än bärbart
Hade hoppats på zen/rx480ish apu men istället sitter vi med något strömsnålt utan gnutta till uns i jämnförelse.
Aja, tegra kostar ju nästan gratis men tyvärr får man den prestandan man betalar för och med detta dör stationära spelscenen för nintendo

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astr84:

Tråkigt om rykterna med tegra stämmer, på tok för lite kraft för annat än bärbart
Hade hoppats på zen/rx480ish apu men istället sitter vi med något strömsnålt utan gnutta till uns i jämnförelse.
Aja, tegra kostar ju nästan gratis men tyvärr får man den prestandan man betalar för och med detta dör stationära spelscenen för nintendo

AMD skulle leverera flera nya konsollplattformar, om inte Nintendo ska ha en, vem ska då ha? Går inte riktigt ihop även om Tegra-ryktena funnits ett tag och att Nintendo troligen lär ha fått dessa gratis.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-amd-des...
Såvida nu inte både Xbox One S och Project Scorpio räknas då, ihop med Neo. Hm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

AMD skulle leverera flera nya konsollplattformar, om inte Nintendo ska ha en, vem ska då ha? Går inte riktigt ihop även om Tegra-ryktena funnits ett tag och att Nintendo troligen lär ha fått dessa gratis.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-amd-des...
Såvida nu inte både Xbox One S och Project Scorpio räknas då, ihop med Neo. Hm.

Rent krasst borde du ha rätt då one s använder samma apu som tidigare och bara scorpio och neo är nya vilket borde öppna för nintendo NX
Om inte kommer det bli jobbigt att släppa en ny konsoll 2017 med endast 0,5TeraFLOPS (Tegra X1)

Ps3 0.23 TFLOPS
Xbox360 0.24 TFLOPS
-----
Wii U 0.35 TFLOPS
Xbone 1,3 TFLOPS
Ps4 1,8 TFLOPS
Neo 5 TFLOPS
Scorpio 8 TFLOPS

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av astr84:

Rent krasst borde du ha rätt då one s använder samma apu som tidigare och bara scorpio och neo är nya vilket borde öppna för nintendo NX
Om inte kommer det bli jobbigt att släppa en ny konsoll 2017 med endast 0,5TeraFLOPS (Tegra X1)

Ps3 0.23 TFLOPS
Xbox360 0.24 TFLOPS
-----
Wii U 0.35 TFLOPS
Xbone 1,3 TFLOPS
Ps4 1,8 TFLOPS
Neo 5 TFLOPS
Scorpio 8 TFLOPS

S-modellen ska ha hålltis hemlig fram till E3 så den räknade nog ingen med men känns verkligen som man målar in sig i ett hörn. Nu verkar många utvecklare och utgivare tala positivt om vad de sett av NX men det blir ju lite av en repris med Wii U.

September ryktas det om avtäckning så får hoppas att vi får se något kraftfullare med. Personligen trodde jag rätt hårt att den stationära delen av NX skulle få Jaguar och Polaris eller något liknande men av det vi hitills sett nu så är det ju bara en mobil konsoll som ska kunna användas mer stationärt hemma.

Bara jag får spela Zelda: Breath of the Wild någon gång, är nog det spelet jag ser fram emot mest just nu.

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag ser mest framemot ---> http://imgur.com/a/bryiA

Sedan att de använder Tegra gör mig inget, bara bra ju, då blir den nog billig för oss alla Nintendo (Zelda, Mario, Pokemon) diggare, dessutom får även Nvidia vara med att slåss i konsolträsket.

Som en annan sa ""Bara jag får spela Zelda: Breath of the Wild någon gång".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Är väl tegra i kontrollen/bärbara enheten å så e det la amd som står för resten i dockstationen?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Digital fyndjägare

@DST: Det vet man inte. De verkar spekulera mest och läser du denna artikel så kanske de använder någon typ av Pascal arkitektur. http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nintend... Just nu så är fokus på Nintendo NX och det verkar inte vara någon dålig produkt i mina ögon. Det snackades om inga cartridges men verkar ändå bli så. Står tydligt på spelet Nintendo NX The legend of Zelda breath of the wild. http://imgur.com/a/bryiA För mig så ÄR detta Nintendo, och inte någon PS eller EcksBocks... (Spel med mycket graffe o.s.v. spelar jag bara på PC, förutom då det gäller Nintendo och deras exklusiva spel )

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Länkar till Digitalfoundry som babblar på lite om NX
https://www.youtube.com/watch?v=C6cTt_nxTWo

Håller med dig @Bl4ckIce , Allt handlar inte om verklighetstrogna spel å massa fps, så vi får la hoppas att det är något roligt med massa roliga spel. Dock e jag inte så impad av Nintendos spelutbud på Wii U så vi får hoppas att det blir ändring.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Digital fyndjägare

@DST: Bra länk du dela mä dej, tack.
Som jag sa innan "För mig så ÄR DETTA Nintendo, och inte någon PS eller EcksBocks".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Fanken, upplys mig. Vad är Tegra egentligen? Hur presterar den jämfört med annat bärbart? Varför är folk negativt inställda till Tegra? Är det Tegra X1 som gäller, den kommande Parker eller rentav den äldre K1?

Att det fokuseras på bärbart är väl ganska logiskt för Nintendo som det Japan-centrerade företag det trots allt är. Bärbart är riktigt stort i Japan och går inte precis dåligt i resten av världen heller, närmsta konkurrenten Vita har i princip kastat in handduken och lär inte få någon efterträdare, och bärbart har Nintendo alltid lyckats med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

kolla på Länken som jag länka, han jämför lite å så.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Länkar till Digitalfoundry som babblar på lite om NX
https://www.youtube.com/watch?v=C6cTt_nxTWo

Håller med dig @Bl4ckIce , Allt handlar inte om verklighetstrogna spel å massa fps, så vi får la hoppas att det är något roligt med massa roliga spel. Dock e jag inte så impad av Nintendos spelutbud på Wii U så vi får hoppas att det blir ändring.

Gawd, hoppas verkligen att det blir den kommande Tegra, fasen vad fett det hade varit! Men X1 är inte så pjåkigt heller, Doom 3 i 1080p60 utan problem. Och det är i Android vad jag förstod det som. Tänk hur bra det kan bli när det körs utan en massa abstraktionslager. Gissar att Nintendo kör på 1280x720 på den bärbara för att spara kraft och tillverkningskostnad istället för att fläska på med 1080, och så körs det i 1080p60 när den är kopplad till den stationära enheten istället.

Tegra X1 krossar Playstation Vita, och den tycker jag är rätt bra ändå. PPI:n på Vitan är i paritet med Apples retina-skärmar på de sneaste MBP.

Avtagbara spakar och knappar som sedan kan användas till lokalt flerspel låter som den ultimata lösningen.

Här påstås det i maj att NX ska ha en Pascal-baserad Tegra http://www.tweaktown.com/news/52119/nintendo-nx-powered-nvidi...
Nvidia ska hålla ett föredrag betitalt "NVIDIA Tegra-Next System-on-Chip" på Hot Chips Conference den 22 augusti. Kanske får vi en hint då. Annars får vi helt enkelt se vad det blir Nintendo presenterar i september. Mycket spännande!

För övrigt är ett nytt 2D-Sonic på gång, good lord..!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Är väl tegra i kontrollen/bärbara enheten å så e det la amd som står för resten i dockstationen?

Det hade faktiskt varit en vettig lösning med tanke på att tegra kretsarna mer ellee mindre skänks bort av nvidia och prestanda lyftet från 3ds är gigantiskt.

Och med pratet om 3e part till nästa gen kan inte hända utan amd då tegra helt enkelt är lika slött som dagens wii u och miniminivå för utvecklare av multiplatforms spel lär ligga vid old xbone/ps4

Klagar dock inte på grafiken med wii u och deras egna spel, men föe att lyckas få en stationär konsoll som säljer till massan så krävs även lite punch bakom vilket nvidia inte har speciellt inte med arm att tillgå vs zen/skylake

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL