Permalänk

Stadsnät, Bredband2 & DDNS problem.

Sitter och leker hemma och tänkte kasta upp ett eget moln för semesterbilder.
Har Bredband2 som ISP och jag har 5 publika IP adresser/ user enligt BB2,
Snurrar igång Asus DDNS tjänst dom kör på sina routers men lyckas fan inte komma åt
min disk utifrån stadsnätet.

Är jag helt körd eller finns det något trix som inte kräver allt för mycket hjärna att sätta upp.
Har kört egen server tidigare och det är klart enklare att jobba med fasta IP adresser.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tänk på att dns'er kan ta upp till 48 timmar att propagera, kommer du åt din disk om du använder din ip?

Använder du din routers disk delning, eller en server? har du portforwardat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Router fastnar i min skalle här.

Har du routerfunktion eller ställt in den som en switch? Är det routerfunktion så lär du ju öppna portar till den interna ip-adressen som din maskin har inom ditt nätverk för att komma åt den utifrån nätet.

Edit: Och som @Haptic säger, är värt att titta på.

Försöker du surfa in via domän, eller slagning direkt mot ip-adressen?

Permalänk
Medlem

För att kunna använda dessa fem ip adresser behöver du en switch FÖRE din Asus router, alternativt ställa in din router som en switch.
Jag körde denna uppsättning innan när jag hade BB2, switch först och sen router kopplat till en switchport, LAMP-server på en switchport o.s.v.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Tänk på att dns'er kan ta upp till 48 timmar att propagera, kommer du åt din disk om du använder din ip?

Använder du din routers disk delning, eller en server? har du portforwardat?

Jag kör med min Routers inbyggda diskdelning.
Att det kunde ta upp till 48 H innan det hände grejer hade jag ingen aning om.
Portforwardingen har jag lagt till själv utan famgång.

Skrivet av anon226320:

Router fastnar i min skalle här.

Har du routerfunktion eller ställt in den som en switch? Är det routerfunktion så lär du ju öppna portar till den interna ip-adressen som din maskin har inom ditt nätverk för att komma åt den utifrån nätet.

Edit: Och som @Haptic säger, är värt att titta på.

Försöker du surfa in via domän, eller slagning direkt mot ip-adressen?

Routern står som en router och jag har portar 20:21 samt lokalport 21 öppna för ftp till Routern.
Oavsett om jag slår på ip adressen eller domännamnet så får jag ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Mvh

Permalänk
Medlem

@Grimreaper: Vad är din publika IP-adress? Funderar på om du sitter på ett CGN-Nät.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

om du använder din routers delning ska du inte använda någon portforward.. då kommer dom paketet skickas fel..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Bb2 kör med cgnat, men kontaktar man deras support så får du en riktigt ip som fungerar med ddns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Grimreaper: Vad är din publika IP-adress? Funderar på om du sitter på ett CGN-Nät.

Nu har jag 31.xxx.xxx.xxx, det är ett stadsnät men vilken typ har jag ingen anning om.

Skrivet av Haptic:

om du använder din routers delning ska du inte använda någon portforward.. då kommer dom paketet skickas fel..

Det var ett test från min sida, men oavsett om jag har lagt till dom manuellt eller inte så kommer jag inte in.

Skrivet av Zajin:

Bb2 kör med cgnat, men kontaktar man deras support så får du en riktigt ip som fungerar med ddns

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var i kontakt med dom men där fick jag svaret att dom inte kunde ge mig en statisk IP adress, finns det ett annat namn
eller bör jag bara förklara mig bättre vad jag vill ha och varför?
Jag ringer igen och tjatar lite till med dom.

Mvh

Redigering

Permalänk
Medlem

@Grimreaper: Du behöver inte en statisk ip-adress, vet inte riktigt rätt term för det men jag bad dem om en publik IP som inte går genom GCNAT och fick det ordnat dagen efter.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grimreaper:

Nu har jag 31.208.x.x, det är ett stadsnät men vilken typ har jag ingen anning om.

Mvh

Du behöver inte skriva hela IP-adressen, men ja, den är publik

port 21 är en av många portar som är öppen.

ftp://31.208.x.x:21

har du möjligtvis en ASUS RT-AC87U ? får upp ett meddelande "220 Welcome to ASUS RT-AC87U FTP service."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Jag var i kontakt med dom men där fick jag svaret att dom inte kunde ge mig en statisk IP adress, finns det ett annat namn
eller bör jag bara förklara mig bättre vad jag vill ha och varför?
Jag ringer igen och tjatar lite till med dom.

Mvh

Skrivet av Zajin:

@Grimreaper: Du behöver inte en statisk ip-adress, vet inte riktigt rätt term för det men jag bad dem om en publik IP som inte går genom GCNAT och fick det ordnat dagen efter.

Exakt. Statisk IP är inte nödvändigt (därav DDNS), publik IP räcker och är korrekt term.
Men 31.208.154.145 är publikt, så det är något annat fel som är trasigt.

Kommer till AiCloud-sidan om jag kör HTTPS så enheten kan nås externt. Kommer även åt FTP. Men saknar kontouppgifter... ser ut att fungera m.a.o.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

... så det är något annat fel som är trasigt.

Hmm... om ett fel är trasigt, är det rätt då?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Du behöver inte skriva hela IP-adressen, men ja, den är publik

port 21 är en av många portar som är öppen.

ftp://31.208.x.x:21

har du möjligtvis en ASUS RT-AC87U ? får upp ett meddelande "220 Welcome to ASUS RT-AC87U FTP service."

Japp en RT-AC87U

Provade nu via min dator på jobbet och se på fan, nu funkar det!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Exakt. Statisk IP är inte nödvändigt (därav DDNS), publik IP räcker och är korrekt term.
Men 31.208.154.145 är publikt, så det är något annat fel som är trasigt.

Kommer till AiCloud-sidan om jag kör HTTPS så enheten kan nås externt. Kommer även åt FTP. Men saknar kontouppgifter... ser ut att fungera m.a.o.

Som tidigare, nu funkar det, och jag har ingen aning vad jag har gjort.
Men jag skall prata med BB2 och höra med supporten.

Stort tack för hjälpen!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har en server jag med, och har även bredband2, mitt ip börjar på 31.x.x.x, fixade DDNS i routern, efter ca 1 timma funkar det att komma åt, köpte sen annat domän som jag inte fixade i routern, utan använde 3:e part program som kan sköta det, så även det tar 1 timma. Ip adresserna når man alltid (nästan? beroende tjänst). Nu har jag 2 domäner till samma maskin som jag portforwardat på. Vissa tjänster kan man inte komma åt utan då måste man använda VPN vilket min router har inbyggt.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Skrivet av DragonII:

Har en server jag med, och har även bredband2, mitt ip börjar på 31.x.x.x, fixade DDNS i routern, efter ca 1 timma funkar det att komma åt, köpte sen annat domän som jag inte fixade i routern, utan använde 3:e part program som kan sköta det, så även det tar 1 timma. Ip adresserna når man alltid (nästan? beroende tjänst). Nu har jag 2 domäner till samma maskin som jag portforwardat på. Vissa tjänster kan man inte komma åt utan då måste man använda VPN vilket min router har inbyggt.

Jag fick ett annat IP nummer när jag reggade asuscomm.com adressen än det IP min router var tilldelad,
varför har jag ingen anning om,
nu körde jag med NoIP som tjänst i stället och då funkar det klockrent, det hoppade igång direkt
så nu når jag datorn utifrån.

Mvh