Permalänk

Bygga upp nätverket hemma

Idag kopplades fibern in i huset och jag kommer förmodligen välja en tjänsteleverantör som inte skickar med någon router.
Hastighet 250/100 mbit

De prylar som vi har hemma idag är 4 st iphones, 3 st iPad, en appleTV 4,1 st airport express, 1 st iMac,1 st PC, 1 st Chromebook samt PS3 8O
De ytor som ska täckas är 2x60 kvm. Huset är 1 1/2 plans. Det är ytterst viktigt att barnen får bra WIFI på sina rum. Det har varit en del gnäll men det beror nog på Telias skitrouter.

Funderar på att införskaffa airport extreme och använda vår befintliga airport express som accesspunkt till barnens rum på andra våningen.

Tjänster som används för streaming är Viaplay, HBO Nordic, Netflix, playtjänster samt att det kommer att streamas från en plexserver som inte är placerad på det interna nätverket. Det kommer även att streamas från mitt nätverk till vänner via PLEX.

Kanske ni har några andra alternativ eller är jag rätt på det?

/Kribban

Permalänk
Medlem

Det finns väl hur många alternativ som helst...

Och personligen hade jag inte valt Apple-prylar eftersom de är för högt prissatta och dessutom låsta.

Jag hade köpt två routrar som det går att installera open-wrt på.
Den ena hade jag haft som router/NAT/DHCP/AP och den andra som en ren AP.
En AP per våning.

Dessutom hade jag dragit kabel till samtliga rum...

Permalänk
Medlem

Ja, kabel alla dagar i veckan. Dock är plattor och telefoner rätt svåra att surfa på utan trådlöst nät. Apples nätverksprylar är väl annars helt ok. Inte öppna och mod-vänliga, men de fungerar ofta stabilt ändå. Frågan är också hur intresserad TS är av att peta på nätet - TS är kanske mer intresserad av att det ska vara stabilt och underhållsfritt.
Själv kör jag en Unifi AP och den är väldigt stabil. Ligger på vinden och täcker 98m2 och lika mycket källare (betonggolv mellan). Däremot är alla datorer utom en trådade i dagsläget och den sista burken ska få tråd när vi renoverar ett rum.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en ubiquiti router samt 2 accespunkter.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

samt valfri switch med tillräckligt med portar

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag hade köpt en ubiquiti router samt 2 accespunkter.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

samt valfri switch med tillräckligt med portar

Jag hade faktiskt testat med en AP till att börja med. Kör själv med modellen utan AC, har den sittande ungefär mitt i källaren, bredvid trappen upp till entréplan. Betongbjälklag och betongväggar i källaren, har bra täckning i källaren och på hela entréplan (98+98 m2).

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av whisky:

Frågan är också hur intresserad TS är av att peta på nätet - TS är kanske mer intresserad av att det ska vara stabilt och underhållsfritt.

Det ska bara fungera och vara underhållsfritt. Det är bara ipads och iphones som kommer att lira trådlöst. Resten blir kablat

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribban72:

Det ska bara fungera och vara underhållsfritt. Det är bara ipads och iphones som kommer att lira trådlöst. Resten blir kablat

Om ni inte har problem med det trådade nätverket som kan relateras till Telias router kan ju en lösning vara att stänga av det trådlösa i den (om inte det går via webbinterfacet kan Telia troligen göra det på distans) och montera den accesspunkt som det länkas till ovan, UniFi AC Lite AP. Den matas med ström via nätverkskabeln, du behöver alltså dra en sådan från router (eller switch) till en central plats i huset. När du har konfigurerat den är det sedan bara att glömma att den finns - det är en sådan där produkt som bara funkar.

Har du problem med det trådade nätverket som hänger ihop med Telias router är det läge att spana efter en annan router också men steg ett borde vara att få till ett bra trådlöst nätverk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Nu när vi får fiber så åker telia ut. Det är därför jag ställer frågan. Det blir troligen Banhof eller bredbandsbolaget som kommer att stå för leveransen.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande uppsättning grejer som du har men inte riktigt lika många
Huset är 1 1/2 plan ca 2X90
Har 1st airport extreme på övervåningen och det är mest på uteplatsen det inte funkar jättebra.
Jag har trådat alla stationära grejer.

Med så mycket mac kan jag egentligen bara se ett alternativ airport extreme

Visa signatur

nörd

Permalänk

det blev en airport extreme. Nu väntar jag bara på att fiberkillarna ska bli klara i skåpet..............

Permalänk

Otroligt enkel setup när man använder AirPortverktyget från en iDevice.

Skickades från m.sweclockers.com