Paradox Interactive ska börja sälja aktier ur bolaget.

Permalänk
Medlem

Paradox Interactive ska börja sälja aktier ur bolaget.

De ska börja sälja aktier på Pepins och kan hittas på Paradox "pepins"
Tycker informationen har varit ganska dålig, finns inga priser eller värdering av bolaget etc.
Kanske bara är en dålig ursäkt att sälja lite billigare aktier till sina anställda innan den riktiga lanseringen, vilket är orsaken man vill med.

Ett av få företag som har så många "stora" indie liknande spel som faktiskt kan bli nya CIV och SimCity giganter.
Lite kluven om man ska investera några kronor eller inte, är jävligt sugen. Ett av få spelutvecklare jag hade vågat sattsat pengar i, de har ändå visat att de har en fingertoppskänsla även om de borde titta över sina lanseringar bättre. Gissar att det sista kommer med hur mycket pengar de har på banken, vilket de idag i princip kan simma i.

Tråd flyttad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@ramlösa:

Aldrig hört talas om en enda av deras titlar så tveksamt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ramlösa:

Aldrig hört talas om en enda av deras titlar så tveksamt

Hearts of Iron, Cities Skyline, Crusader Kings, Europa Universalis, Magicka för att nämna några.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ramlösa:

Aldrig hört talas om en enda av deras titlar så tveksamt

Det har du nog. De är mer en publisher. Cities Skylines (gjort av Colossal Order) är ett exempel på spel som släppts hos dem.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ramlösa:

Aldrig hört talas om en enda av deras titlar så tveksamt

Du spelar inte så mycket spel va?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du spelar inte så mycket spel va?

Jodå men tydligen totalt missat samtliga av deras titlar, inte ens hört någon polare lira dom och jag närmar mig ändå trettio snart.

Skrivet av Make.Sense:

Hearts of Iron, Cities Skyline, Crusader Kings, Europa Universalis, Magicka för att nämna några.

Jo jag gick igenom spelen på deras hemsida, tveksamt hur den marknadsföringen har gått till..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@ramlösa:

Aldrig hört talas om en enda av deras titlar så tveksamt

Lol, ungefär som den klassiska kommentaren från Kanye fans när Paul mccartney skulle göra musik tillsammans "That Paul McCartney guy is now famous overnight thanks to Kanye "Da God" West"

Europa Universlis 4 som är 2 år äldre än Call of Duty: Black Ops III har lika många spelare enligt Steams egna stats

Paradox gjorde en vinst på 240 miljoner kronor, 40% av omsättningen var en ren vinst. Inte ens företag som Apple är ens i närheten av 40% avkastning på omsättningen, normalt har företag en avkastning på några få procent.

Permalänk

Jag skal teckna ett par om priset blir rätt.. Svårt att se att det skulle bli en dålig investering. Någon som har "fan tillgång"?
http://www.pepins.com/ om ni vill studera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude666:

Jag skal teckna ett par om priset blir rätt.. Svårt att se att det skulle bli en dålig investering. Någon som har "fan tillgång"?
http://www.pepins.com/ om ni vill studera..

Fattar inte heller hur det fungerar?? Skickat en förfrågan till Pepins iallafall se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jodå men tydligen totalt missat samtliga av deras titlar, inte ens hört någon polare lira dom och jag närmar mig ändå trettio snart.

Jo jag gick igenom spelen på deras hemsida, tveksamt hur den marknadsföringen har gått till..

Samma här... 😂 hah

Permalänk
Skrivet av Attitude666:

Jag skal teckna ett par om priset blir rätt.. Svårt att se att det skulle bli en dålig investering. Någon som har "fan tillgång"?
http://www.pepins.com/ om ni vill studera..

Gissar att man får pw om man har paradox konto eller liknande, men inte säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer dyka upp på Avanza nu i maj månad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tycker informationen har varit ganska dålig, finns inga priser eller värdering av bolaget etc.

Någon speciell info du tycker saknas

"Erbjudandet förväntas uppgå till totalt 16 327 400 befintliga aktier som erbjuds av säljande aktieägare i Paradox och motsvarar ca 15 procent av det totala antalet aktier i Bolaget. Planerad första teckningsdag är 3 maj."

" Pepins kommer i fyra olika omgångar sälja ut aktier motsvarande totalt över 100 Mkr."

kör vi då lite omvänd info får vi fram att varje aktie kommer kosta 100000000/16327400 = ca 6,12kr per aktie

och då 100miljoner är 15 procent av bolaget kan vi med lite simpel matte 100/15 = 6,66*100 = 666,666... Miljoner är företaget värderat till

och vill du ha info om företagets senaste bokslut finns dem här http://www.allabolag.se/5566674759/Paradox_Interactive_AB

en styrka jag kan säga finns direkt i Paradox produkter är att dem riktar sig generellt till en lite mognare publik än många andra spelföretag enligt dem själva är majoriteten av deras kunder 50+ detta gör att betalningsviljan ligger mycket högre hos kunden än hos typ utvecklare av senaste mainstream fps spelet

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Någon speciell info du tycker saknas

"Erbjudandet förväntas uppgå till totalt 16 327 400 befintliga aktier som erbjuds av säljande aktieägare i Paradox och motsvarar ca 15 procent av det totala antalet aktier i Bolaget. Planerad första teckningsdag är 3 maj."

" Pepins kommer i fyra olika omgångar sälja ut aktier motsvarande totalt över 100 Mkr."

kör vi då lite omvänd info får vi fram att varje aktie kommer kosta 100000000/16327400 = ca 6,12kr per aktie

och då 100miljoner är 15 procent av bolaget kan vi med lite simpel matte 100/15 = 6,66*100 = 666,666... Miljoner är företaget värderat till

och vill du ha info om företagets senaste bokslut finns dem här http://www.allabolag.se/5566674759/Paradox_Interactive_AB

en styrka jag kan säga finns direkt i Paradox produkter är att dem riktar sig generellt till en lite mognare publik än många andra spelföretag enligt dem själva är majoriteten av deras kunder 50+ detta gör att betalningsviljan ligger mycket högre hos kunden än hos typ utvecklare av senaste mainstream fps spelet

Ska man som köpare av deras aktier behöva räkna ut det själv, känns lite skumt.
Eller ville du bara känna dig duktig och lite viktig för du kan räkna på 5e klassares nivå.
Vad är skillnaden mellan den publica och "för fansen" är en bra början att svara på??

Permalänk
Medlem

Paradox har ju kraftigt uppvärderat bolaget nyligen. Med den värderingen så ser jag svårigheter i att göra ett "klipp". Enda anledningen jag skulle köpa Paradox efter detta var om jag ville stötta företaget då det känns som en skeptisk investering...
http://digital.di.se/artikel/paradox-varde-skrivs-upp-infor-n...
http://www.breakit.se/artikel/3017/paradox-agare-skriver-upp-...
http://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/paradox_...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Ska man som köpare av deras aktier behöva räkna ut det själv, känns lite skumt.
Eller ville du bara känna dig duktig och lite viktig för du kan räkna på 5e klassares nivå.
Vad är skillnaden mellan den publica och "för fansen" är en bra början att svara på??

De skriver inte ut exakt pris fören det är bestämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

Någon speciell info du tycker saknas

"Erbjudandet förväntas uppgå till totalt 16 327 400 befintliga aktier som erbjuds av säljande aktieägare i Paradox och motsvarar ca 15 procent av det totala antalet aktier i Bolaget. Planerad första teckningsdag är 3 maj."

" Pepins kommer i fyra olika omgångar sälja ut aktier motsvarande totalt över 100 Mkr."

kör vi då lite omvänd info får vi fram att varje aktie kommer kosta 100000000/16327400 = ca 6,12kr per aktie

och då 100miljoner är 15 procent av bolaget kan vi med lite simpel matte 100/15 = 6,66*100 = 666,666... Miljoner är företaget värderat till

och vill du ha info om företagets senaste bokslut finns dem här http://www.allabolag.se/5566674759/Paradox_Interactive_AB

en styrka jag kan säga finns direkt i Paradox produkter är att dem riktar sig generellt till en lite mognare publik än många andra spelföretag enligt dem själva är majoriteten av deras kunder 50+ detta gör att betalningsviljan ligger mycket högre hos kunden än hos typ utvecklare av senaste mainstream fps spelet

Du får nog räkna på värdet igen. Om bolaget är värderat till 666 miljoner är det definitivt ett klipp då förra årets marginal var på runt 300 miljoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priset per aktie är satt till 33kr med en total värdering på 3.5 miljarder.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/05/02/det-bl...

Om de säljer ut 16 327 400 aktier så innebär det att de får in 538 804 200kr.

Permalänk
Medlem

Tittar man i delårsrapporten första kvartalet så ser det sämre ut det här året.
http://www.pepins.com/wp-content/uploads/2016/04/Delarsrappor...
Omsättningen halverad, resultatet minskade med ca 75%.
Resultatet slutade på 19.4 miljoner efter skatt första kvartalet jämfört med 75,9 miljoner första kvartalet förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Tittar man i delårsrapporten första kvartalet så ser det sämre ut det här året.
http://www.pepins.com/wp-content/uploads/2016/04/Delarsrappor...
Omsättningen halverad, resultatet minskade med ca 75%.
Resultatet slutade på 19.4 miljoner efter skatt första kvartalet jämfört med 75,9 miljoner första kvartalet förra året.

Antar att de tjänade mycket på Cities skylines som släpptes Q1 förra året? Deras stora släpp detta år är ju Hearts of iron 4 som släpps 6 juni. Bara en teori...

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

@Windisch:

Det är också exakt vad de skriver i sitt prospekt

Någon aktiekunnig som vet hur man avgör om ett sånt här erbjudande har ett rimligt pris? Jag är klart intresserad, men efter att ha kollat igenom prospektet känner jag bara osäkerhet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pake:

Tittar man i delårsrapporten första kvartalet så ser det sämre ut det här året.
http://www.pepins.com/wp-content/uploads/2016/04/Delarsrappor...
Omsättningen halverad, resultatet minskade med ca 75%.
Resultatet slutade på 19.4 miljoner efter skatt första kvartalet jämfört med 75,9 miljoner första kvartalet förra året.

Fullt rimligt med tanke på lanseringsfönster etc.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag står själv i valet och kvalet att ansöka om en post i Paradox. Så här går mina tankar just nu.

Positivt:
- Starka varumärken med hängivna fans i EU:universalis, Hearts of iron, Citys skyline (vet inte det är deras egna varumärke eller om de bara är utgivare dock).
- Kommande släpp av Stellaris ser ut att bli framgångsrikt. Gillas på youtube och ser bra ut.
- Utgivare för Tyrranny (obsidians nästa spel, de som gjorde pillars of eternity). Spelet ser mkt spännande ut.
- Anledningen till börsnoteringen. Detta tycker jag är det första man ska kolla på. Inget vettigt bolag noteras på börsen bara för att ge andra människor möjlighet att ta del av deras pengar. Ofta gör man det för att betala skulder eller finansiera expansioner. I det här fallet verkar det som det senare, alltså att man ska ha pengarna till att expandera på andra marknader och det är positivt.

Negativt:
- Tycker värderingen av bolaget om 3,5 miljarder är ganska högt.
- Deras spel är ganska "spetsiga" och kommer inte att nå den stora massan.
- Mkt av bolagets värde bör hänga ihop med succen Citys skyline. Mkt av den framgången tror jag (personligen) har att göra med MS flopp av Sim City. Tajminen var perfekt i den här releasen och frågan är om det är något man kommer att lyckas med fler gånger.

Frågetecken:
- Uppköpet av white dward (tidningen?) gav licenser till bland annat Vampire: the masqurade. Ryktet säger att man vill använda denna licens för att ge sig in på konsollmarknaden. Hur stark är denna licens? (har själv aldrig spelat något sådant spel), vampyrtemat är lite urvattnat och kallt nu sen alla tonårsserier och filmer.

Någon som tänker i samma banor? är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Jag är sugen, men kommer nog avvakta lite till en början.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Som många har sagt så är principen detta -
Det går väldigt bra för Paradox just nu och de värderas väldigt högt - dvs dyra aktier. Det är i princip garanterat att dessa kommer att tappa i värde i det närmsta året.
Om man är ute efter det klassiska - köpa billiga aktier och sen sälja något år efter när de har ökat i pris så är Paradox nog inte det bästa valet.

Däremot tror jag att det kommer gå väldigt bra för Paradox och deras företag under sig.
Och jag är ganska säker på att Paradox som publiceringsföretag kommer vara väldigt stora i framtiden.

Att köpa aktier i Paradox och sedan vänta 10-30 år och se om de har blivit Sveriges största spelföretag/publiceringsföretag är nog det enda alternativet här.
Inget köp och sälj direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Som många har sagt så är principen detta -
Det går väldigt bra för Paradox just nu och de värderas väldigt högt - dvs dyra aktier. Det är i princip garanterat att dessa kommer att tappa i värde i det närmsta året.
Om man är ute efter det klassiska - köpa billiga aktier och sen sälja något år efter när de har ökat i pris så är Paradox nog inte det bästa valet.

Däremot tror jag att det kommer gå väldigt bra för Paradox och deras företag under sig.
Och jag är ganska säker på att Paradox som publiceringsföretag kommer vara väldigt stora i framtiden.

Att köpa aktier i Paradox och sedan vänta 10-30 år och se om de har blivit Sveriges största spelföretag/publiceringsföretag är nog det enda alternativet här.
Inget köp och sälj direkt.

Med det resonemanget är det ju enbart bättre att inte köpa vid publiceringen utan helt enkelt vänta ett par månader och sen köpa efter att det första droppet kommit.

Själv tror jag att den kommer att sticka upp direkt efter börsnoteringen. Inte nödvändigtvis för bolaget egentligen är värt mer, utan för att aktien verkar väldigt het bland traders och vanligt folk. Vi har t.ex nu en diskussion om aktien på swec.

Sen går luften ur och den ramlar ned till ett värde som speglar bolagets faktiska värde. Om det värdet är högre eller lägre än 3,5 miljarder... väldigt oklart.

Men det här är såklart bara mina tankar, ingen som kan sia med säkerhet.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Vore jag inte en fattig student hade jag investerat. Jag är född -90, började spela på PC runt -98 och har känslan att Paradox varit med från starten.
Efter lite läsande på Wikipedia får jag konstatera att jag delvis blandat ihop dem med deras forna moderbolag Target Games. Nåväl, "bra skit" i mina ögon i vilket fall!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Pojo
Ja om man är ute efter det hela att köpa och sälja, speciellt i ett spelföretag som Paradox så bör man vänta till första dippen. Köpa och sedan vänta på ett stor spelsuccé och sedan sälja efter ökningen.

Men visst är det stort intresse och man behöver kanske vara snabb innan de tar slut. Vem vet.
Men jag är ganska säker på att det kommer att gå bra för Paradox och att detta här kan vara ett sätt att hänga med på deras resa om man gillar deras produkter. Är man ca 20-40 år gammal så kan man se det som en framtidsinvestering med.

Permalänk
Medlem

Paradox har ju stängt sitt systerföretag "Paradox South" i Skövde.

Klart det går bra när man har färre att betala löner till och skickar jobb till Polen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

En naturlig utveckling med tanke på DLC-bombardemangen de har kastat på oss hängivna fans senaste åren.