Hjälp! Kan ej spela mera pg.a Fps-drop! :(

Permalänk
Medlem

Hjälp! Kan ej spela mera pg.a Fps-drop! :(

Hej!

Jag börjar bli lite deprimerad här med min kära dator, det är nämligen i både Cs:Go och i dota 2 så får jag
förjävliga fps drop. När jag börjar lira ligger jag stadigt på 120fps, men nästan direkt så börjar dessa "drops".
Det sjunker ner från 120 till t.om 25-30, och det blir ett helvete att ens försöka spela.

Har kollat alla temperaturer, allting ligger under 60 grader vilket är helt ok, har ominstallerat windows, och
har senaste drivrutinerna till grafikkortet. Är inte det största datasnillet så skulle vara oerhört tacksam för lite hjälp!

Komponenter:

- Windows 7 64-bit
- 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 931MHz
- ASRock 970 Pro3 R2.0 Moderkort
- 2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
- AMD FX-8320 3,5Ghz 8 core
- AOC 144hz Skärm
- 465GB Western Digital WDC WD5000BPKX-00HPJT0 ATA Device (SATA) och
111GB KINGSTON SV300S37A120G SATA Disk Device (SSD)
- 550w strömkälla

Jag har ingen aning om var jag skall börja felsöka. så uppskattar alla kommentarer&tips!

Tack!!

Permalänk

Skulle rekommenderat en ordentlig ominstallation av grafikdrivers men har du redan blåst OS:et lär inte det hjälpa. Virus bör man kunna utesluta då också.

För denna snubben hjälpte det att byta PCI-E slot till grafikkortet. Värt ett försök?
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2383926/fps-drops-go...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Testa ge fan i senaste drivarna?

Hitta gamla beprövade drivare när du ändå använde gamla spel. Nvidia har haft lite problem med 2-3 senaste drivarna och det är ingen nytta att ha dem om du inte kör nyaste spelen.

Permalänk
Medlem

Jepp ska testa runt lite med äldre drivrutiner, många har problem med nvidia control panel också
har jag hört, dvs svårt att optimera spelet rätt via panelen. Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

Ser inte detta lite konstigt ut? när jag bara har igång chrome? http://imgur.com/TYxNWgO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

Ser inte detta lite konstigt ut? när jag bara har igång chrome? http://imgur.com/TYxNWgO

Beror väl på vad du har öppet i chrome, hur ser processfliken ut?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du kan, öppna upp ett program, hwinfo eller liknande och övervaka processorns hastighet. När din FPS droppar gör din 8320s hastighet det också?
Angående ditt moderkort, eftersom den ej har någon heatsink på VRM så kan det orsaka att de överhettas och throttlar processorn. Jag litar inte på asrocks moderkort när det gäller CPU support.

Bra luftflöde brukar lösa sådant här, om du har stockkylare på är det nog mindre chans att det är problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@LPG: Har faktist funderat på att byta moderkort, eftersom detta är väldigt "billigt". Tips på andra märken?/typer

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

@LPG: Har faktist funderat på att byta moderkort, eftersom detta är väldigt "billigt". Tips på andra märken?/typer

Börja med att fixa kylning på VRMerna det är ju ännu billigare om det skulle fungera:) Men annars har jag för mig att gigabyte rätt nyligen släppte nya 990fx moderkort de kan ju vara intressanta. Då lär du kunna klocka upp din processor rätt bra också om du har tillräckligt med kylning.
Själv kör jag med Asus Sabertooth 990FX R2.0 och det fungerar bra ihop med min 9590 men vet ej om kortet är värt 1700kr nu för tiden.

Edit här är Gigabyte kortet jag tänkte på det har även usb 3,1 https://www.komplett.se/product/868479/datorutrustning/moderk...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb