Bärbar dator till musikproduktion

Permalänk

Bärbar dator till musikproduktion

Hej! Jag skulle behöva hjälp med att hitta en laptop lämpad för musikproduktion. Är ganska kass på ämnet datorer men en dator med mycket RAM minne och ett bra ljudkort är väl att föredra? Jag vill få hög kvalité på ljud jag spelar in med hjälp av "stereo mix" via ljudkortet.

Kom med förslag är ni snälla, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, RAM är viktigt, och processorn får inte vara för klen. Investera också i ett par neutrala hörlurar så att du kan mixa. Annars får du en skev bild av hur mixen låter. Hifi-lurar duger alltså inte till detta. Audiointerface kan du köpa separat. Jag använder Mac själv. Windowsdatorer är det bäst om någon annan föreslår. Du säger inget om vad du har för budget,så det är svårt att föreslå något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Ja, RAM är viktigt, och processorn får inte vara för klen. Investera också i ett par neutrala hörlurar så att du kan mixa. Annars får du en skev bild av hur mixen låter. Hifi-lurar duger alltså inte till detta. Audiointerface kan du köpa separat. Jag använder Mac själv. Windowsdatorer är det bäst om någon annan föreslår. Du säger inget om vad du har för budget,så det är svårt att föreslå något.

Skickades från m.sweclockers.com

Min budget ligger väl på ca 15000. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinforsure:

Min budget ligger väl på ca 15000. Tack för svaret!

Många föredrar Mac för att det är en beprövad lösning och genomtänkt och är stabil, och där det finns gott om resurser online. Om du ska köpa Mac är bästa användningen av de pengarna en iMac. Men nu var det en Laptop du frågade efter och då blir lite det svårare. En MacBook pro för de pengarna går att producera helt ok på, men du kommer vilja ha minst 256gb på ssd:n. Då blir det modellen med core i5 och 8gb ram. Som sagt, funkar stabilt och bra. När man kommer upp på avancerad nivå kommer man dock troligen att märka av vissa begränsningar i antal spår, antal effekter osv när man bygger riktigt stora projekt. Man får troligtvis mest Laptop för pengarna om man köper Windows. Vet dock inte vilka modeller som har gott rykte för musikproduktion.

Skickades från m.sweclockers.com