Permalänk
Medlem

Kommer processorn bottlenecka?

Hej!

snabb fråga, förväntar mig inget defienitivt svar men vad tror ni?

flickvännen har en gammal laptop med en Celeron b815 som (obviusly) är väldigt långsam, tänkte försöka skrämma upp den litr med bla mer ram, nu till själva funderingen, det sitter nu en 2GB sticka i den, är det värt att byta ut till 2x4GB så hon får 8 totalt eller är det mer värt att bara sätt in en till 2GB för totalt 4GB (en av två socklar är lediga) (jag vet att man ej bör köra 2 olika stickor men i det här fallet vill jag komma undan så billigt som möjligt)

vad tror ni 4 vs 8gb, kommer de göra nån skillnad på den här gamla sunkiga processorn

PS, datorn använd endast för film/surf osv, men ja blir fan galen på att vänta 3000 år på en sida i chrome att ladda bara för att den måst läsa den från hårddisken, och ja, när jag upgraderar kommer jag även sätta in en gammal SSD jag bara har ligger

MVH

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

och ja, när jag upgraderar kommer jag även sätta in en gammal SSD jag bara har ligger

MVH

Där har du jackpotten. SSD kommer göra betydligt större skillnad än några GB RAM. Förutsatt att hon kör vadsomhelst nyare än Vista kommer du klara dig på 4GB

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Där har du jackpotten. SSD kommer göra betydligt större skillnad än några GB RAM. Förutsatt att hon kör vadsomhelst nyare än Vista kommer du klara dig på 4GB

jo, lutar nog åt det med, ja SSDn åker ju in iaf, men när ja kollar nu på min pc har ja typ 50% RAM användning med lite chromeflikar osv, och den har 8GB, funderar på att bara köpa en sticka fyra o se om den lirar tillsammans med 2GB stickan, om inte har ja ju 4gb med möjlighet för utökning iaf

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

@Jockew1989: Jag hade först testat med endast ssd-byte. Om man inte är nöjd då köpt 4GB RAM, typ denna https://www.inet.se/produkt/5316142/kingston-4gb-1x4gb-ddr3l-... Testa om datorn kan köra 2+4, annars köra med 4gb eller om man tycker det är värt att köpa 4 gb till.

Permalänk
Medlem

Olika storlekar på ram har ingen betydelse de måste ha samma timings för kunna fungera optimalt så kolla i cpuz programmet vilka timings och mhz de kör så köp en eller två stickor det är så billigt idag ändå och begagnat finns massor men minst 4gb helst 8gb för köra fler program samtidigt samt chrome tar mest minne.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Funkar det med minnena så bara att langa in, aldrig fel med mer minne!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kolla vilken typ av ram den klarar, DDR2 SO-dimm brukar vara ganska dyrt, i det läget kanske det inte är värt mer än 1 2GB uppgradering. SSD är det tummen upp på dock, kmr bli klar skillnad, datorn bör ha Win7 eller senare dock PGA TRIM.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.