Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Speldator till en 10-åring

Kan detta vara en bra deal för en gamindator till en som är 10år och nyss börjat komma igång med spelande?

http://cdon.se/hemelektronik/asus-g20cb-nr009t-stationar-dato...

Rent generellt är det mer prisvärt att sätta ihop ett eget system eller köpa färdiga som detta?

Tacksam för lite råd och hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

Här är ett alternativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bygga eget är alltid bäst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av PuMaH:

Onödigt dyr CPU-fläkt. Cooler Master Hyper 212 Evo kostar väl hälften ungefär.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

@Loxus: Ungefär, men i mitt tycke är det värt att ha så bra kylare som möjligt för att kunna dra ner varvtalen på fläktarna.
Är ändå en viss skillnad mellan denna och t.ex. 212 EVO eller Pure Rock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Behövs verkligen en tredje-parts CPU kylare för TS? Det är en 10åring som endast kommer spela på datorn, varför inte köra på standard som följer med CPU? Bara en tanke om man vill hålla nere kostnaderna lite. Om TS barn eller TS själv vill överklocka eller liknande kan en tredje-parts kylare alltid införskaffas i efterhand.

Till min systers barn byggde jag med original för att hålla nere kostnaderna, fungerar klockrent för hennes två spelgalningar.

Bara en tanke.

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 2x4GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze OS: Win 10 Pro x64 KEYBOARD: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* MOUSE: Razer DeathAdder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av PuMaH:

@Loxus: Ungefär, men i mitt tycke är det värt att ha så bra kylare som möjligt för att kunna dra ner varvtalen på fläktarna.
Är ändå en viss skillnad mellan denna och t.ex. 212 EVO eller Pure Rock.

Men ljudnivån med en 212 blir riktigt låg med den processorn ändå. Tror inte man kommer märka någon praktisk skillnad. Det är en tioåring, hur höga krav har han på att det ska vara totalt 100% knäpptyst i rummet?

Dessutom skulle jag invänta Polaris 10 eller Polaris 11. Att köpa nytt grafikkort nu är riktigt dumt. Alternativet är att man köper datorn redan nu och kör på integrerat fram tills dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av PuMaH:

Den här hade jag tagit alla dagar i veckan.
Angående fläkten så är det värt med denna tycker jag. Alltid gillat noctua för deras tysta och stabila fläktar!

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av PuMaH:

Mycket bra paket, kör på detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2007

Ni har missat OS... Om TS inte har erfarenhet av att bygga datorer själv hade jag definitivt rekommenderat att köpa datorn i länken från cdon. Man sparar alltid pengar på att bygga själv så är det. Men att pyssla med garantier och montering av allt kan vara skrämmande om man inte är van.

Så för att svara på din fråga är det alltid mer prisvärt att bygga ett eget system genom att köpa delar från någon webbutik.

Audio: AKG k400, k340, k240, Grado SR60, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
Fanless PC: Streacom FC5 Alpha, Ryzen 1600, 16GB DDR4, GTX 1060 6GB, HDPLEX 250w w/ 230w brick

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Min tioåring spelar på min gamla rigg med i5 3570 och ett HD7970 funkar perfekt. han kör mest Battlefront, bf4 och world of tanks. plus en del billiga små spel som scrap mechanics.

om du inte vill bygga själv har komplett modeller dom bygger åt dig typ deras i10

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

@GizZm0: 6600k levereras utna kylare vad jag vet.

@Aleshi: Helt klart upp till var och en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av GizZm0:

Behövs verkligen en tredje-parts CPU kylare för TS? Det är en 10åring som endast kommer spela på datorn, varför inte köra på standard som följer med CPU? Bara en tanke om man vill hålla nere kostnaderna lite. Om TS barn eller TS själv vill överklocka eller liknande kan en tredje-parts kylare alltid införskaffas i efterhand.

Till min systers barn byggde jag med original för att hålla nere kostnaderna, fungerar klockrent för hennes två spelgalningar.

Bara en tanke.

Följer inte med kylare till skylake

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Gadwall:

Kan detta vara en bra deal för en gamindator till en som är 10år och nyss börjat komma igång med spelande?

http://cdon.se/hemelektronik/asus-g20cb-nr009t-stationar-dato...

Rent generellt är det mer prisvärt att sätta ihop ett eget system eller köpa färdiga som detta?

Tacksam för lite råd och hjälp.

Det är i princip alltid mer prisvärt att bygga själv men här måste man tänka på en sak. Du betalar extra för att de redan satt ihop datorn, testat den så den fungerar, den har garanti och den ser också häftig ut vilket kan vara trevligt för 10åringen. Enda invändningen jag har är att datorn bara har 128GB SSD och sedan 1TB HDD. Det skulle vara bättre om de satt in en 240GB SSD, eller ännu större SSD, istället. Försöker du uppdatera denna dator står det säkert att garantin på datorn går ut, vilket ju tar bort mycket av fördelen med att köpa en redan färdigihopsatt dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@Aleshi: Tack för input. Vad är den stora fördelen med de nya som du anger? Är det inte alltid nytt på gång? Klart värt att vänta om det är stor skillnad prestanda/pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

@robbankentor: Tack! Ska kolla in dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

@pellski87: kylarna följer inte med i k serien av skylake,

Dator: i7-6700K | Asus MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2666MHz | Samsung 850-Series EVO 1TB | ASUS STRIX GTX 1080 | Corsair Air 540 | EVGA T2 850 | YAMAHA HS7 | Focusrite 2i2

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012

Är det bara jag som tycker att en i5-6600k och ett GTX 970 är brutalt overkill till en 10-åring?
borde räcka gott och väl med nån i3 och typ ett GTX 960, småkids har väl knappast samma krav på grafik och FPS som en mer inbiten gamer, eller har jag fel !?

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ i5-2500K - P67 Pro3 - 16 GB DDR3 - Asus HD 7970 3GB
▪ Acer V3-772g - i7 4702MQ - GTX 760M - 8GB DDR3 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Gadwall:

@Aleshi: Tack för input. Vad är den stora fördelen med de nya som du anger? Är det inte alltid nytt på gång? Klart värt att vänta om det är stor skillnad prestanda/pris.

Det är en krympning av tillverkningsprocessen som gör att man kan få mycket mer prestanda per ytenhet på kretsen samt mycket lägre effektförbrukning, vilket i sin tur leder till minskad värmeutveckling. Samtidigt har AMD gjort stora effektiviseringar i arkitekturen som sådan. Det som kommer nu i sommar är mellansegmentskorten, men de förväntas ändå vara rejält snabba och framförallt svala. Mycket billigare att tillverka borgar för mycket bättre prestanda/krona med.
EDIT: En strömsnålare krets gör hela kortet enklare och billigare att tillverka dessutom.

Trots att det ska vara mellansegment så har man demonstrerat motsvarande 980Ti i 3Dmark.
Entusiastkorten kommer i vlnter förövrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av htbtoma:

Är det bara jag som tycker att en i5-6600k och ett GTX 970 är brutalt overkill till en 10-åring?
borde räcka gott och väl med nån i3 och typ ett GTX 960, småkids har väl knappast samma krav på grafik och FPS som en mer inbiten gamer, eller har jag fel !?

Hehe, småkids idag är väl ofta grymt bortskämda med prylar. Har förstått att kidsen numera har både trippelmonitor till sin gamingdator och senaste iphonen. Mer FPS än kompisen är väl viktigare i den åldern än FPS som räcker...

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K @ 3,9GHz + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz | SSD: Samsung 840 Evo 120GB | Lagring: 4TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av htbtoma:

Beror väl på. Den här burken borde han kunna sitta med ett helt gäng med år.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13