Backup av stor VHDX-fil

Permalänk

Backup av stor VHDX-fil

Hejsan!

Min VHDX-fil till min virtuella filserver blev korrupt. Kan inte montera den. Kunde till syvende och sista montera den i readony-läge. Eftersom filen är på över 4 TB måste jag mellanlagra data någonstans innan jag kan radera filen och sedan skapa en ny VHDX-fil. Har därför satt upp en stripe-volym av tre 2TB mekaniska diskar på min desktopklient (ger mig en volym på 6 TB). Kopierar nu över alla filer från den korrupta VHDX-filen till min stripe-volym på klienten. Nu är jag en nervös person av mig och jag har förvisso annan backup av det allra viktigaste men det gör mig ändå orolig över att någon disk havererar under denna tiden.

Upplägget är:

1 - Virtuell filserver med korrupt VHDX-fil
2- Kan monteras i readonly som disk på annan klient
3- Kopiera till lagringsvolym (striped) på tre diskar på nämnd klient. (ca 24 timmars filöverföring).
4- Radera den korrupta VHDX-filen på hypervisorn.
5-Skapa en ny VHDX-fil på hypervisorn
6- Kopiera all data från min stripe-volym till vhdx-fil. Kommer ta lång tid.
7. Montera den på min virtuella filserver.

Eftersom jag kommer ha någon form av single point of failure (främst min stripevolym undrar jag om ni anser att detta är en vettig lösning? andra tips?

Nästa gång kommer jag skapa flera vhdx-filer istället för en gigantisk.

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Enda tipset jag kan ge är att se till att ha stabil ström, helst UPS och ordentligt med kylning. Att kopiera så stora mängder data tar tid, och HDDs blir varma, vilket ökar risken för haveri så kyl dem väl.

Lycka till oavsett

Permalänk

Tack! Har en UPS jag ska hämta upp idag. Har redan börjat kopiera filerna. Diskarna ligger försiktigt utanför chassit. Än så länge kopierar jag från VHDX-filen så har inte kommit till single point of failure-situationen ännu där jag raderar VHDX-filen. Kopplar in UPS tills dess.