Headset som inte går sönder när man tittar på det

Permalänk

Headset som inte går sönder när man tittar på det

Hej gurus,

Efter att ha utstått fem headset som gått sönder efter att man knappt petar på dem så känner jag att det är dags
att kolla med SweClockers-folket.

Senaste headsetet släppte spontant ifrån sig små plastbitar efter att ha lyft det snällt och försiktigt från en hållare som omsorgsfullt skapats för denna. Totalt omotiverat flög dessa små plastbitar iväg över golvet vilket fick den berömda bägaren att rinna över.

Hur hitta ett headset som inte spontanspyr ur sig plast med följden att ena hörluren blir "sned" och kräver jaffa-tejp för att man ska höra något samt exponerar vad som verkar se ut som kopparledningar.

Dessa symptom är av erfarenhet vad som inom ett par veckor gör att ljudet försvinner och inom kort allmän eländighet med sprak och skit tills nämnda apparat ger upp sitt miserabla liv för gott.

Frågan är, finns det några givna saker man bör vara observant på att studera om man inte vill spendera 1000-1500 :- på vad som utannonseras som "outstanding" och som efter cirka ett halvår visar sig vara ren och skär skit ?

/Robban

Forumet verkar inte gilla retur-knappen.
Permalänk
Medlem

edit: kan rekomendera Astro serien har själv ett par A40 med mixamp men passar inte det med koppar sladd finns även A50 men kanske för dyrt?

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk

Har en tidigare verision av Astro A40, detta headset (tror de är 99% likadana) och de är förjävla bra!

Grymt ljud, sitter otroligt bra på huvudet, en av de bättre inbyggda mickarna, volymkontroll/mic-mute på sladden och nästan oförstörbara
Brukar dra ner dem i golvet dagligen då jag fastnar med kabeln i stolen, och än sålänge har inget pajat och ljudet låter fortfarande lika bra!

Kanske lite dyra, men jag skulle säga att det är värt det!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Har aldrig senaste 10 åren eller så rekommenderat headset just pga kvalitén. Finns väl några enstaka som duger bra men kostar därefter, och tänker man på vad man får för det priset för hörlur + extern mick så är det inte i närheten av den kvalitén.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Tack grabbar !

Astro verkar vara märket att vara uppmärksam på i dagsläget om man vill ha saker som håller ?

Har försökt köra på vad som har funkat bra tidigare.

Logitech runt tusenlappen var bra för några år sedan så jag har gått på det märket,
men numera verkar det märket vara plast-slit-och-släng-skit.

Lägger gärna 2000-3000 om sakerna håller åtminstone tre år.

Lägger man runt tusenlappen numera så verkar man få kinesiskt krims-krams som spontan-dör om man hostar
fem meter ifrån den eller om någon snubblar på gatan 100 meter bort.

Om ni har tips på bra/ärliga butiker (ärliga = människor i butiken som verkligen vill hjälpa och
har kunskap om produkterna de kränger) där man kan hitta Astro så uppskattas detta nära oändlighetstecknet.

/Robban

Ändrade inlägget för att öka dess läsbarhet. Paragraferade och gjorde annat nyttigt.
Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par ASUS strix på grund av att polaren rekommenderade dom för mig. Helt okej ljud, halvtaskig mic. 3 månader tog det innan den fick glapp i sladdingången. Fick ny på garanti, 2 månader senare händer samma sak. Då bestämde jag mig för att skaffa mig Astro A40. Kontakten som går in i hörlurarna går att ta ur, vilket gör att den håller bättre mot glapp och skit. den har även en skarvkontakt i mitten av sladden som hjälper mot "korviga sladdar", som ofta är boven i glapp-draman. Dessutom kan man byta sida på micen, vilket också gör att den bör hålla längre.

Pro:
Hållbarhet
Bra ljud (för att vara gaming)
Bra mic (för att vara gaming)
Ganska billiga

Cons:
Man kommer lätt åt kontrollern i sladden, så att ljudet ändras ibland.
Man behöver amp mixern för att få 7.1 ljud, som jag förstått det. Men det är ju bara virtuellt 7.1 från 2 kanaler, likt de flesta headsets.
Dyr med amp mixer.

Vet inte hur A50 är, men kan inte tänkta mig att dom är mycket sämre. Det blir gärna 2000:- + du får lägga för riktigt bra kvalité tyvärr.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hobbynerd:

Hej gurus,

Efter att ha utstått fem headset som gått sönder efter att man knappt petar på dem så känner jag att det är dags
att kolla med SweClockers-folket.

Senaste headsetet släppte spontant ifrån sig små plastbitar efter att ha lyft det snällt och försiktigt från en hållare som omsorgsfullt skapats för denna. Totalt omotiverat flög dessa små plastbitar iväg över golvet vilket fick den berömda bägaren att rinna över.

Hur hitta ett headset som inte spontanspyr ur sig plast med följden att ena hörluren blir "sned" och kräver jaffa-tejp för att man ska höra något samt exponerar vad som verkar se ut som kopparledningar.

Dessa symptom är av erfarenhet vad som inom ett par veckor gör att ljudet försvinner och inom kort allmän eländighet med sprak och skit tills nämnda apparat ger upp sitt miserabla liv för gott.

Frågan är, finns det några givna saker man bör vara observant på att studera om man inte vill spendera 1000-1500 :- på vad som utannonseras som "outstanding" och som efter cirka ett halvår visar sig vara ren och skär skit ?

/Robban

Sennheiser HD558 + Modmic.

Skippa leksakerna som andra rekommenderat.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Jag köpte ett par ASUS strix på grund av att polaren rekommenderade dom för mig. Helt okej ljud, halvtaskig mic. 3 månader tog det innan den fick glapp i sladdingången. Fick ny på garanti, 2 månader senare händer samma sak. Då bestämde jag mig för att skaffa mig Astro A40. Kontakten som går in i hörlurarna går att ta ur, vilket gör att den håller bättre mot glapp och skit. den har även en skarvkontakt i mitten av sladden som hjälper mot "korviga sladdar", som ofta är boven i glapp-draman. Dessutom kan man byta sida på micen, vilket också gör att den bör hålla längre.

Pro:
Hållbarhet
Bra ljud (för att vara gaming)
Bra mic (för att vara gaming)
Ganska billiga

Cons:
Man kommer lätt åt kontrollern i sladden, så att ljudet ändras ibland.
Man behöver amp mixern för att få 7.1 ljud, som jag förstått det. Men det är ju bara virtuellt 7.1 från 2 kanaler, likt de flesta headsets.
Dyr med amp mixer.

Vet inte hur A50 är, men kan inte tänkta mig att dom är mycket sämre. Det blir gärna 2000:- + du får lägga för riktigt bra kvalité tyvärr.

Kanon, tack Slarre !

Mitt användningsområde är mestadels gaming och prata på voice.
Borde kanske ha nämnt det först.

"Sladdkorveri" är ett allmänt otyg i sig men personligen kan jag leva med det så länge inte headsetet går sönder om jag petar iväg sladdkorven. Ofta verkar rörelse i sig eller någon slags aktivitet såsom att andas orsaka skador på headset numera.

Ingen fara. 2000-3000 är ok om man får kvalitet. Har nog spenderat dubbla den summan på mediokra headset och
tiden lagd för att åka och köpa nytt eller ibland tejpa ihop skiten tlll ett ganska ledsamt slutresultat bör också tas med.

Det blir Astro nästa gång. RIP Logitech, ni var bra en gång i tiden.

/Robban

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Sennheiser HD558 + Modmic.

Skippa leksakerna som andra rekommenderat.

Sennheiser har jag tittat på. De brukar ligga på 3000+ och upp till 9000.
Lite högt. Jag ger Astro chansen först, men om det börjar flyga plastbitar
från Astro också så får jag stega upp en nivå till. Kvalitet kostar *puh*

/Robban

Permalänk
Skrivet av hobbynerd:

Sennheiser har jag tittat på. De brukar ligga på 3000+ och upp till 9000.
Lite högt. Jag ger Astro chansen först, men om det börjar flyga plastbitar
från Astro också så får jag stega upp en nivå till. Kvalitet kostar *puh*

/Robban

Du får ett 558 som billigast för 1200 hos webhallen så 3000+ är lite och ta i

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Sennheiser HD558 + Modmic.

Skippa leksakerna som andra rekommenderat.

Använder själv Sennheiser HD558 men med en Shure SM58. Än så länge har jag förstört en ljudport och minst 7 stereoadaptrar igenom att snubbla på hörlurskabeln. Hörlurarna har hållit i över fyra år trots att jag slänger runt dem som en idiot. Kabeln fick jag tyvärr byta förra året då jag oväntat nog fick glapp.

Det negativa är väl att hörlurarna har lite mindre bass. Om du har en equalizer så räcker det med att du höjer de låga frekvenserna en bit. En stor nackdel är att kabeln in till lurarna inte är en vanlig 3.5mm plug. Sennheiser har ersättningskablar som kostar runt 200 kr. Det var för mycket för mig och det slutade med att jag köpte en no-name kabel på Ebay.

HD558 är i dag min favorit. Då de låter bra och sitter super skönt på skallen. Komfort är så pass viktigt så att mina nya Audio Technica ATH-MSR7 sitter och dammar på grund av sin höga clamping force. MSR7 har en högre känsla av byggkvalité. Men de låter som om de vred upp equalizern för högt på höga frekvenser. Vilket får en hel del instrumental musik att låta som skit. MSR7 är nog det sämsta jag har köpt. Jag köpte MSR7 när de var på rea efter ha kostat dubbelt så mycket som HD558.

Skrivet av hobbynerd:

Sennheiser har jag tittat på. De brukar ligga på 3000+ och upp till 9000.
Lite högt. Jag ger Astro chansen först, men om det börjar flyga plastbitar
från Astro också så får jag stega upp en nivå till. Kvalitet kostar *puh*

/Robban

Bor du i Uppsala så kan vi träffas på stan så att du får provlyssna. Ta med dig en skiva eller usb stick med musik så tar jag med mig en spelare med HD558. Hörlurarna har dock gått igenom en massa slitage och saknar den nya känslan med originalkabel.

Permalänk

Hade ett Sennheiser PC360 när jag spelade. Använder idag ett par HD598 till musik.

Bortsett från att bägge paren varit jäkligt sköna och välljudande så verkar de vara byggda för att hålla livet ut.

Så ett par rejäla Sennheiserlurar skulle jag rekommendera, oavsett om man tar PC-serien eller HD-serien med modmic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Använder själv Sennheiser HD558 men med en Shure SM58. Än så länge har jag förstört en ljudport och minst 7 stereoadaptrar igenom att snubbla på hörlurskabeln. Hörlurarna har hållit i över fyra år trots att jag slänger runt dem som en idiot. Kabeln fick jag tyvärr byta förra året då jag oväntat nog fick glapp.

Det negativa är väl att hörlurarna har lite mindre bass. Om du har en equalizer så räcker det med att du höjer de låga frekvenserna en bit. En stor nackdel är att kabeln in till lurarna inte är en vanlig 3.5mm plug. Sennheiser har ersättningskablar som kostar runt 200 kr. Det var för mycket för mig och det slutade med att jag köpte en no-name kabel på Ebay.

Har haft mina i över 5 år och har då tappat dom väldigt ofta. Kabeln fungerar fortf utan några problem.

Ja dom "saknar" väl bas om man är ett basshead. Lurarna är ju riktigt neutrala så de återger ju ljudet mer som det var tänkt att låta jämfört med färgade lurar.

Fast basen är tillräcklig, räcker med att dra igång t.ex. Transformers

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Om du vill har riktiga grejer så köp inte ett gamingheadset. Köp istället ett par bra lurar (Sennheiser, AKG etc) och en mic spearat.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Tycker mina relativt billiga HyperX Cloud är riktigt bra. Bättre ljud än de flesta "gaminglurar", och ramlar inte sönder av sig själva.
Har en kompis som haft 7-8 Steelseries-lurar som praktiskt taget gått sönder av sig själva efter några månader. (som han fått utbytta gratis av CDON, annars hade han nog bytt märke för länge sen)

Permalänk
Medlem

"riktiga" lurar och lös mic.
billigare och bättre i dom flesta fall, åtminstone i längden då headsets ofta har flera akilleshälar än en tusenfoting.

Har själv Sennhiser HD 515, +10År och en billig Hama mic. ålder okänd, runt 10 år.
Inget exklusivt, hellre åt det billiga hållet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Har haft mina i över 5 år och har då tappat dom väldigt ofta. Kabeln fungerar fortf utan några problem.

Ja dom "saknar" väl bas om man är ett basshead. Lurarna är ju riktigt neutrala så de återger ju ljudet mer som det var tänkt att låta jämfört med färgade lurar.

Fast basen är tillräcklig, räcker med att dra igång t.ex. Transformers

Jag moddade mina igenom att ta bort foam. Det gav tyvärr mindre bass än tidigare. HD558 är utan tvekan min favorit när det kommer till instrumentalt. 6.35mm pluggen är perfekt för mixern då man slipper adaptrar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheiser Hd595 som har samma skal som 558 och de har hållt över 5 år nu. Tappar de kanske en gång i månaden och behandlar de allmänt dåligt men de har hållt riktigt bra. Med en Modmic och deras 50kr USB adapter för mikrofon för att få bort bakgrundsbrus får du otroligt bra ljud för priset. Lite "basfattiga" men har istället grym positionering i spel.

Permalänk
Medlem

Satsa istället på riktiga hörlurar + en separat mic. Headsets har en tendens att kännas plastiga och hålla låg byggkvalité, iaf de jag klämt på. Köp som sagt riktiga hörlurar av något bra märke (Sennheiser, Beyerdynamics, AKG, etc.) så kommer du nog bli nöjd. Ett stort plus med hörlurar gentemot headsets är att ljudkvalitén är ljusår bättre också.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Beyerdynamic MMX 300, sitter som gjutet och sjukt ljudkvalit'e!
Tagit mycket stryk under 1½ år, många gånger den åkt i golvet och sladden fastnat i stolen när man rest sig...
Inga glapp eller skador har lyckats uppstå trots alla missöden.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=500652

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Jag moddade mina igenom att ta bort foam. Det gav tyvärr mindre bass än tidigare. HD558 är utan tvekan min favorit när det kommer till instrumentalt. 6.35mm pluggen är perfekt för mixern då man slipper adaptrar.
https://www.youtube.com/watch?v=3AP0Rwiuf2E

Jäpp också tat bort skumgummit. Gjorde ljudet mer, för mig, fylligt med mer detaljerat mid-range.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Sennheiser är riktiga grejer, antingen PC360 eller 558 är båda bra lurar, nästan så att du borde överväga en DAC till båda då de ger ännu bättre ljud då. Har själv haft mina Denon AH-D2000 i cirka 7 år nu, fick limma fast bågen efter 6 år då en plastbit gick sönder, muffarna är lite slitna nu men dom fungerar fortfarande klockrent rent funktionellt. Ska nog skicka in dom och byta kablage, göra en service å byta kåpor så är de precis som nya - till och med i klass som deras storebröder som kostar 10000kr. D
et skulle jag klassa som väldigt bra med tanke på att dom har varit med mig genom 3 flyttar, tjugotal LAN & säkert ett par hundra resor.
Denon hade/har samma kvalité som Sennheiser.
Ett par bra lurar+modmic=allt du behöver, alternativt PC360 som i princip är det enda "gaming-headsetet" som håller kvalité.

Köp inte billigt skräp.

Permalänk
Inaktiv

Om DACen inte färgar ljudet så kan jag nog garantera att det inte blir en hörbar skillnad med HD558. Den enda gången jag tror mig höra skillnad bland mina ljudkort är nog i foobar2000. Där jag använder mig utav en USB dac i WASAPI med dithering och stor buffer. Vid vissa moment/punkter i en låt hör jag nog allt en skillnad. Det är som om mina interna ljudkort hackar upp sig och förvränger ljudet medans min USB DAC leverar felfritt.

Det som ger mig störst skillnad eller placeboeffekt är när jag skickar ljudet till en analog mixer. Efter att ha ställt in rätt gain på mixern för alla kanaler och fixat så att volymen pekar på 0DB. Så låter ljudet allt bättre när jag reglerar med volymkontrollerna. Ibland drar jag upp de låga frekvenserna hela vägen upp till 3-5DB bara för få mer bass.

Det bästa med en analog mixer måste nog vara equalizern. Till skillnad från mjukvara som förvränger ljudet eller lägger till störningar och hiss, så fungerar den analoga equalizern felfritt utan fördröjning. Sen är det även roligt och skönt att nypa tag i ett par fina rattar på en skönhet. Där spänningen stiger medans man långsamt vrider sig fram till ljudet man är ute efter.

Permalänk
Medlem

Hm jag har svaret du är ute efter och det är Audio technica 700mk2 som är byggda som en tank. Med utbytningsbar sladd så dom lär hålla i minst 10år

Kostar 1600 i Sverige men går att få tag i för 1150 kr från ebay nya såklart

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

Skulle personligen inte ta några Astro's pga du kan få bättre ljudkvalité vid den prispunkten i andra produkter. Dessutom så skulle jag inte alls kalla de oförstörbara eftersom den har en plast punkt (markerad här: https://gyazo.com/6df96975ec3c33e5a2aeef9540e453cf) som kan spricka.

Ville du verkligen ha något som inte går sönder så skulle jag kolla åt beyerdynamic/qpad/hyperx där metal används genom hela huvudbandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slarre:

Pro:
Hållbarhet
Bra ljud (för att vara gaming)
Bra mic (för att vara gaming)
Ganska billiga

håller inte med
du kan få bättre eller liknande mic och/eller ljud i hörlurar som är billigare
och de är inte billiga på 1700-2000kr när det finns hörlurar som Sennheiser G4ME 1700-2000kr (har mycket bättre mic) series och Logitech G633 på 1500kr.

Permalänk
Skrivet av hobbynerd:

Frågan är, finns det några givna saker man bör vara observant på att studera om man inte vill spendera 1000-1500 :- på vad som utannonseras som "outstanding" och som efter cirka ett halvår visar sig vara ren och skär skit ?

/Robban

generell rekommendation. undvik plast det är djävulens påkomst riktig kvalité är när man ser byggmaterial som stål eller aluminium/magnesium i mina ögon och väääääldigt minimala detaljer i plast på sin höjd.

mitt tips är gå till lite olika lokala elektronikkedjor som säljer större utbud av lurar å kläm och känn på dem innan köp.

man brukar se ganska fort vilka som osar kvalité framför vilka som bara känns plastiga p12 bling bling slit och släng lurar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Måste fråga alla här i tråden då!
Hur är http://www.pricerunner.se/pl/94-3036482/Hoerlurar-och-Headset... , är det värt 1200kr som dem för tillfället ligger på, hoppas på retur av mina skullcandy då de ramlar i sönder så som TS verkar göra!

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Måste fråga alla här i tråden då!
Hur är http://www.pricerunner.se/pl/94-3036482/Hoerlurar-och-Headset... , är det värt 1200kr som dem för tillfället ligger på, hoppas på retur av mina skullcandy då de ramlar i sönder så som TS verkar göra!

Om du kollar butikslänkarna så gäller 1200:- enbart ersättningslurar utan själva basstationen. Så 2000:- blir priset och då ska du räkna med att en stor del täcker det trådlösa systemet. Ska du inte springa runt och dansa med lurarna är det bättre de pengarna får gå till högre kvalitet på trådade lurar.