Köp av mobil i Malaysia

Permalänk

Köp av mobil i Malaysia

Hej! Jag är för tillfället i Kuala lumpur i Malaysia och funderar på att köpa en mobil ( galaxy s7 edge troligtvis). Vet ni om det är safe med alla frekvenser och garantier bl.a? Kostar ca 6500 här. Det ska ju vara äkta varor här, känner mig liite tveksam men kanske är lungt om man inte köper från någon liten kiosk.

Tack för hjälpen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ichoosedis:

Hej! Jag är för tillfället i Kuala lumpur i Malaysia och funderar på att köpa en mobil ( galaxy s7 edge troligtvis). Vet ni om det är safe med alla frekvenser och garantier bl.a? Kostar ca 6500 här. Det ska ju vara äkta varor här, känner mig liite tveksam men kanske är lungt om man inte köper från någon liten kiosk.

Tack för hjälpen

Kostar ju typ lika mycket här i Sverige varför chansa ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det är nog safe att köpa gällande frekvenser. Garanti är däremot helt kört, övervägde att köpa i HK då en S7 Edge kostade under 6000 men den lilla vinsten för tapp av alla garanti var inte värt det. Titanium är en otroligt snygg färg som bonus å andra sidan.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är nog safe att köpa gällande frekvenser. Garanti är däremot helt kört, övervägde att köpa i HK då en S7 Edge kostade under 6000 men den lilla vinsten för tapp av alla garanti var inte värt det. Titanium är en otroligt snygg färg som bonus å andra sidan.

Jasså men är det inte global garanti med samsung? Titanium finns inte i Sverige alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andra94:

Kostar ju typ lika mycket här i Sverige varför chansa ?

Kostar ju typ 8k i Sverige, typ 20% Plus att den jag har nu strular lite med gps/internet, vet inte varför..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köp i Sverige och över nätet med alla skydd du har som konsument då är det lungt.

Varför chansa på de summorna?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Köp i Sverige och över nätet med alla skydd du har som konsument då är det lungt.

Varför chansa på de summorna?

Hört att det ska vara lungt att köpa mobiler och elektronik här i Kuala lumpur. Det är ändå 1500 man sparar om man ändå är här tänkte jag, måste ändå ha ny mobil asap när jag kommer hem till sverige om en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Hört att det ska vara lungt att köpa mobiler och elektronik här i Kuala lumpur. Det är ändå 1500 man sparar om man ändå är här tänkte jag, måste ändå ha ny mobil asap när jag kommer hem till sverige om en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

1500kr skillnad och en hel värld skillnad i konsumentskydd.

Permalänk
Medlem

@Ichoosedis: Nej det är inte global garanti, eller typ men det är väldigt svårt att kvalificera sig för den och det är bara 1 år från köpdatum till skillnad från våra två år i Sverige.

Permalänk
Medlem

Garanti på mobiler funkar lika bra som på godis alltså nästan inte alls alltid "fuktskada"

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ichoosedis:

Hört att det ska vara lungt att köpa mobiler och elektronik här i Kuala lumpur. Det är ändå 1500 man sparar om man ändå är här tänkte jag, måste ändå ha ny mobil asap när jag kommer hem till sverige om en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju som att du redan bestämt dig.
Så kör i vind!

Men kom inte å gnäll sedan OM något strular.
Behöver inte bli så... Men OM.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Jasså men är det inte global garanti med samsung? Titanium finns inte i Sverige alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope ingen global garanti hos Samsung

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Hej! Jag är för tillfället i Kuala lumpur i Malaysia och funderar på att köpa en mobil ( galaxy s7 edge troligtvis). Vet ni om det är safe med alla frekvenser och garantier bl.a? Kostar ca 6500 här. Det ska ju vara äkta varor här, känner mig liite tveksam men kanske är lungt om man inte köper från någon liten kiosk.

Tack för hjälpen

Skrivet av andra94:

Kostar ju typ lika mycket här i Sverige varför chansa ?

Kostar nästan 10000 i sverige för en import variant / dual sim, varianten som kostar 8000 i sverige är single sim
telefoner utanför europa brukar ha dual sim by default det är ju nästa halva priset jämtemot sverige (om den har dual)
http://vikingmobil.se/products/samsung-galaxy-s7-edge-g9350-d...

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Kostar nästan 10000 i sverige för en import variant / dual sim, varianten som kostar 8000 i sverige är single sim
telefoner utanför europa brukar ha dual sim by default det är ju nästa halva priset jämtemot sverige (om den har dual)
http://vikingmobil.se/products/samsung-galaxy-s7-edge-g9350-d...

Ska kolla om det är dual, men gör det så mycket skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är nog safe att köpa gällande frekvenser. Garanti är däremot helt kört, övervägde att köpa i HK då en S7 Edge kostade under 6000 men den lilla vinsten för tapp av alla garanti var inte värt det. Titanium är en otroligt snygg färg som bonus å andra sidan.

Samtidigt förlorar man ändå alla garantier om man byter till ett customROM som gör mobil användbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ichoosedis:

Ska kolla om det är dual, men gör det så mycket skillnad?

Mest om du tänker använda funktionen, eventuellt lite bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Samtidigt förlorar man ändå alla garantier om man byter till ett customROM som gör mobil användbar.

Sant, därför man köper en Nexus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Sant, därför man köper en Nexus.

Sant, lite försent för min del dock, hehe. Får väl leva med min s6a tills det kommer ut mobiler som har en betydligt bättre screen-on time än 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Kostar nästan 10000 i sverige för en import variant / dual sim, varianten som kostar 8000 i sverige är single sim
telefoner utanför europa brukar ha dual sim by default det är ju nästa halva priset jämtemot sverige (om den har dual)
http://vikingmobil.se/products/samsung-galaxy-s7-edge-g9350-d...

Finns även för 9000 kr.
http://swedenmobile.se/index.php?route=product/product&produc...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Det var dual sim. Med LTE cat.9, 3ca. Exynos (samma som sverige va?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cider123:

Samtidigt förlorar man ändå alla garantier om man byter till ett customROM som gör mobil användbar.

Och vad gör customROM då? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Sant, lite försent för min del dock, hehe. Får väl leva med min s6a tills det kommer ut mobiler som har en betydligt bättre screen-on time än 2 timmar.

Drar 4 timmar varje gång på min 6P iaf. Sjukt tråkigt att snapdragon 810 suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Sant, lite försent för min del dock, hehe. Får väl leva med min s6a tills det kommer ut mobiler som har en betydligt bättre screen-on time än 2 timmar.

Min mobil klarar av 4 timmar on screen o syrrans klarar av över 6 timmar on screen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Drar 4 timmar varje gång på min 6P iaf. Sjukt tråkigt att snapdragon 810 suger

Är det inte Exynos i svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Är det inte Exynos i svenska?

Jo, men han syftade på att hans 6P har en snapdragon 810

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kör nog på mobilen, verkar som att frekvenser och så ska vara samma. Samma Exynos chipp och inte snapdragon. Ej operatörsbunden (säger dom i samsungbutiken som ligger i en stor galeria så verkar legit). Måste bara ringa ett samtal på 5 min och "ställa in den".

Ända är garantier, men den är ju vattenskyddad så fuktskador och dyl ska väl inte hända. Tappar jag den eller något yttre får jag ändå betala :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Ska kolla om det är dual, men gör det så mycket skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan använda 2simkort i telefonen samtidigt, exvis ett privat och ett jobb nummer eller ett privat och ett för utomlandssamtal. Man brukar kunna styra vilket som ska användas för surf osv också, så man skulle kunna ha ett kort för samtal och ett kort för surf. Rätt skönt att slippa ha två telefoner .
Möjligtvis lättare att få den såld/andrahandsvärde också

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Du kan använda 2simkort i telefonen samtidigt, exvis ett privat och ett jobb nummer eller ett privat och ett för utomlandssamtal. Man brukar kunna styra vilket som ska användas för surf osv också, så man skulle kunna ha ett kort för samtal och ett kort för surf. Rätt skönt att slippa ha två telefoner .
Möjligtvis lättare att få den såld/andrahandsvärde också

Okey ja det är klart att det kan vara skönt att ha då! Tycker du det är värt att chansa? Annan färg och billigare + dual sim. Hur ofta kan man ta saker på garantin ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ichoosedis:

Okey ja det är klart att det kan vara skönt att ha då! Tycker du det är värt att chansa? Annan färg och billigare + dual sim. Hur ofta kan man ta saker på garantin ändå?

Skickades från m.sweclockers.com


Man kan ju tycka att du borde kunna yrka garatinanspråk direkt mot samsung i Sverige om något händer, men jag vet inte, du kanske kan fråga i butiken?
Ej applicerbart enligt jnson (inlägget under)
Hemförsäkring+allriskskydd kanske kan vara ett alternativ, självrisk tillkommer och olika försäkringar har säkert olika villkor. Gäller att kolla upp vad du har isåfall

Mina erfarenheter från sony's garanti och reklammationsrätt är att man har yrkat att det är slutanvändarens fel, man har även yrkat ARN att avslå mitt ärende. Jag är rätt säker på att jag kommer att vinna men från min erfarenhet är garanti/reklamationsrätt piss värt dom kommer att hitta varenda litet halmstrå för att slippa ersätta telefonen oavsett hur orimligt.

Såvidare du vill chansa är ju upp till dig, samsung kanske är bättre än sony när det gäller garanti och reklammations ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Man kan ju tycka att du borde kunna yrka garatinanspråk direkt mot samsung i Sverige om något händer, men jag vet inte, du kanske kan fråga i butiken?

Mina erfarenheter från sony's garanti och reklammationsrätt är att man har yrkat att det är slutanvändarens fel, man har även yrkat ARN att avslå mitt ärende. Jag är rätt säker på att jag kommer att vinna men från min erfarenhet är garanti/reklamationsrätt piss värt dom kommer att hitta varenda litet halmstrå för att slippa ersätta telefonen oavsett hur orimligt.

Såvidare du vill chansa är ju upp till dig, samsung kanske är bättre än sony när det gäller garanti och reklammations ärenden.

Går inte att yrka garantispråk direkt mot Samsung Sverige, då Samsung inte har internationell garanti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig