Vad tror ni om ASUS Zenbook UX303UB?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ASUS Zenbook UX303UB?

Netonnet verkar ha en schysst drive på den.
https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/asus-zenbook-ux303ub...

Finns det något vettigt alternativ i pris och storleksklassen?
Är det någon här inne som har den datorn som kan komma med lite feedback?

Jag har en stationär dator så denna kommer bli som ett komplement.
Jag vill gärna kunna lira Awesomenauts, det är typ det enda spelet jag lirar och jag tror det kommer fungera utmärkt med denna. Annars lär det mest bli surf på den och förmågan att bekvämt ta med datorn som lockar.
15tums datorer lockar mig inte alls.

Så vad tycker ni ska jag slå till ?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Netonnet verkar ha en schysst drive på den.
https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/asus-zenbook-ux303ub...

Finns det något vettigt alternativ i pris och storleksklassen?
Är det någon här inne som har den datorn som kan komma med lite feedback?

Jag har en stationär dator så denna kommer bli som ett komplement.
Jag vill gärna kunna lira Awesomenauts, det är typ det enda spelet jag lirar och jag tror det kommer fungera utmärkt med denna. Annars lär det mest bli surf på den och förmågan att bekvämt ta med datorn som lockar.
15tums datorer lockar mig inte alls.

Så vad tycker ni ska jag slå till ?

Jag har qhd-varianten och kan sammanfatta den så här:
Tyst (helt ljudlös om jag inte spelar)
Sval
Bra tangentbord
Okej trackpad
Känns gedigen
Geforce 940 ger lite extra klös i spel

Är det något mer så fråga på.

För 9 tusen kan du nog få tunnare (t. ex. HP envy) men då är det en i5 som tydligen throttlar rätt fort. Jag vet ingen annan relativt tunn 13-tummare som har ett separat grafikkort och säljs i Sverige.

/Ookla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen hade inte jag köpt en bärbar dator utan Thunderbolt 3 då eGPU är på framfart. Men det är bara min uppfattning.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det diskreta grafikkortet används (drar ström) hela tiden, eller om det bara kickar in vid grafiskt krävande applikationer? Eller om man kan stänga av det manuellt.
Man vill ju inte att det drainar batteriet när man bara surfar eller skriver.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Personligen hade inte jag köpt en bärbar dator utan Thunderbolt 3 då eGPU är på framfart. Men det är bara min uppfattning.

Det får stå för dig. Jag förstår tjusningen med eGPU men när jag redan har en stationär dator som både är kopplad till datorn och tv så har jag ingen nytta av ett externt grafikkort till en laptop. Skulle jag vilja ha ett kraftfullare grafikkort så skulle jag sätta det i min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooklamook:

Jag har qhd-varianten och kan sammanfatta den så här:
Tyst (helt ljudlös om jag inte spelar)
Sval
Bra tangentbord
Okej trackpad
Känns gedigen
Geforce 940 ger lite extra klös i spel

Är det något mer så fråga på.

För 9 tusen kan du nog få tunnare (t. ex. HP envy) men då är det en i5 som tydligen throttlar rätt fort. Jag vet ingen annan relativt tunn 13-tummare som har ett separat grafikkort och säljs i Sverige.

/Ookla

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter bra. Jag håller mig helst ifrån HP då jag har fått uppfattningen om att de inte är så duktiga på kylning så som asus är och att det verkar hålla mycket lägre kvalite. Det enda som håller mig tillbaka från att klicka på köp är att det rullar ut nya grafikkort i sommar och jag misstänker att ultrabooks kommer få en rejäl prestandaschuss när det kommer till grafikdelen. Men antagligen till ett saftigare pris samt att det lär dröjja innan de går att köpa på den svenska marknaden.

Hur är det med gångjärnen i datorn? Jag har hört lite rykte om att de är lite klent byggda och kan bli lite sladdriga för att till slut gå sönder.

Har du ett 520 grafikkort i datorn också? Hur stor skillnad är det mellan det inbyggda och 940m. Är det värt skillnaden? För om man nöjer sig med ett 520 så finns det ett mycket större utbud av datorer att välja från.

Är den okey värmemässigt om du spelar på den och samtidigt har den i knät?

Är det svårt att uppgradera hdd på den ifall man vill byta till en större ssd senare?

Permalänk

Det är ny design på gångjärnen i just ub men de är fortfarande infästa i plast. Jag har bara haft min i 3 månader så jag har inte hunnit märka något än iaf. Funkar fint hittills, kan öppnas med en hand om man lirkar.

Har inte spelat med den knät då det enda jag har testat är cs go och där vill man inte att datorn skumpar omkring.

Men jag kan testa idag och kolla vilken skillnad det är mellan 520 och 940 i cs go iaf.

Disk: Har inte öppnat den själv men det ska inte vara något problem att byta disk dock måste man plocka bort de bakre fötterna förutom de 4 skruvar som är direkt exponerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Körde cs go ett par minuter, mellan 30-60 fps på 520 och 60-120 på 940. 1600x900 och blandat medium och low aniso 2x. Så där har du best case för 520 iaf, jag tror inte någon annan dator får så höga värden då denna har rätt fet kylning (kanske UX303UA-versionen då)

Ljummen i mitten av tangentbordet, lite varmare på höger sida men inte obehagligt och varm på undersidan, inte brännhet som t.ex tjejens gamla alu macbook. Och väldigt tyst även vid full belastning, ett lågmält sus som mest inget obehagligt vinande.

smkr: 940 går igång vid behov, det går att ställa in per program om man så vill men vid surf och youtube/netflix är det inte igång iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooklamook:

smkr: 940 går igång vid behov, det går att ställa in per program om man så vill men vid surf och youtube/netflix är det inte igång iaf.

Ok, tack, då behöver man inte vänta på UA versionen

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient